Schakelaar vervangen, kan ik dat zelf?

SB-SIX

Ouwe rot
De schakelaar van mijn modular case knettert, dus ik denk dat die vervangen moet worden. Ik heb 0 verstand van elektronica verder, is het van verstandig om dit zelf te proberen of liever laten doen? IMG_3176.jpegIMG_3179.jpeg

btw..
Als ik zo naar jouw foto kijk lijkt dat deel waar die schroeven in zitten een los part. Soort van kunstof raamwerkje. Die complete C14 switch chassis klik je ook vast en zitten weerhaakjes aan, zijn gemaakt voor wat dunnere materialen. Dat raamwerk en dat switch chassis zouden dus zomaar 2 delen kunnen zijn. Ik even aan de binnenkant checken of je die lipjes ziet zitten

En altijd even een paar fotos maken van hoe de bedrading nu zit, zorgen dat je alles op foto hebt, ook wat je niet goed kan zien, dat scheelt veel gedoe met opnieuw aansluiten

Is het de schakelaar zelf of het "stopcontact"? Er kan niet zo heel veel kapot gaan volgens mij. Ik denk dat er ergens een slecht contact of soldeerpunt zit. Misschien raar vraag maar weet je zeker dat het niet aan de kabel ligt?

Is het de schakelaar zelf of het "stopcontact"? Er kan niet zo heel veel kapot gaan volgens mij. Ik denk dat er ergens een slecht contact of soldeerpunt zit. Misschien raar vraag maar weet je zeker dat het niet aan de kabel ligt?
Ik heb het knettertje vaker gehoord bij het aan/uit zetten als ik de schakelaar om zet. Maar de laatste paar keer ging hij bijna niet aan of hele tijd aan/uit en bleef het knetteren. Durf m nu eigenlijk niet meer aan te zetten want als ik alle modules opblaas die erin zitten ben ik goed de sjaak. Het is 12u x 114hp. Het knettertje komt voor mijn gevoel echt uit de schakelaar. Maar misschien moet ik idd toch maar even een professional laten kijken.

Als je een vervangende schakelaar kan vinden is het echt heel makkelijk om zelf te doen. foto maken van bedrading aan binnenzijde, kabelschoentjes lostrekken, 2 schroefjes los draaien,schakelaar er uit, nieuwe schakelaar er in, vastschroeven, kabeltjes weer aansluiten volgens foto, modules terug er in en klaar.

Ik zou er even naar laten kijken door iemand met verstand, is voor je eigen gemoedstoestand ook fijner uiteindelijk..

Pcies :) Schakelaar vervangen en klaar. Maar ik had het niet zelf gekund zag ik al. Dennis wist gelukkig wel precies wat hij deed, alles is nu netjes gesoldeerd en transparante krimpkousen en zwart snot erover (dat laatste weet ik eigenlijk niet meer waar dat voor was :)
top job:okdan:
Ben toch benieuwd, (als bouwer) naar de zwarte snot. Wat is het en wat is de functie ervan?

De bedrading was origineel gesoldeerd aan de schakelaar, en er was te weinig overlengte om connectoren op te knijpen (mijn voorkeur). Ik heb het dus opnieuw gesoldeerd en omdat het voor enkele punten te kort was om krimpkous omheen te doen heb ik de open delen afgedekt met wat hot-snot. Zoals wel vaker zijn dit soort cases niet helemaal zoals het hoort, waardoor een gebruiker gewoon 230V op zijn donder kan krijgen. Als je per ongeluk een jack kabel in de case laat bungelen kan het zo gebeuren.

Back