Zitten we in een koop dip?

Maar als ik iets verkoop van gelimiteerde run van een boutique-fabrikant uit de VS dan vind ik 80% heel redelijk. Zeker als ik 80% van de itemprijs vraag, en niet 80% van itemprijs+verzendkosten+importheffing.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Netto zal de koper in zo'n geval waarschijnlijk een goede deal sluiten, als dit soort extra kosten meespelen.

Ik gun een ander zeker iets, ik hoef ook geen winst te maken op tweedehands artikelen die ik doorschuif. Op dingen die ik nieuw gekocht heb probeer ik het waardeverlies het liefst wel wat te beperken, want de hobby is al duur zat. Maar ik heb liever een vlotte en vriendelijke transactie dan dat ik iedere cent uit de deal probeer te persen (zowel als koper als verkoper).

80% vragen om 70% te krijgen lijkt me gepast voor jonge spullen.

Emoties zijn slechte raadgevers.

Een goede onderhandeling/deal is waar koper en verkopen beiden tevreden zijn. Dat doel staat wel hoog bij mij, liever geen deal dan een ongelukkige koper/verkoper.

Ik gun een ander zeker iets, ik hoef ook geen winst te maken op tweedehands artikelen die ik doorschuif. Op dingen die ik nieuw gekocht heb probeer ik het waardeverlies het liefst wel wat te beperken, want de hobby is al duur zat. Maar ik heb liever een vlotte en vriendelijke transactie dan dat ik iedere cent uit de deal probeer te persen (zowel als koper als verkoper).
Ten slotte is geld ook maar geld. Je kunt het niet eens eten. Nou, daar heb je een hoop aan tijdens een Armageddon.

Een Nederlander leerde me ooit: Nederlander bieden af omdat ze weten dat ze hun spullen veel te duur te koop zetten. In België is dat niet zo. Wat later kocht ik een auto van hem en zei hij: jij handelt als een Nederlander, je biedt af. Dat is vreemd. Ik zei : ik heb het van jou geleerd, kerel 😅

Ah ja, geld maakt gelukkig.

Respectvol bieden en afbieden is leuk.

Op MP bied ik eigenlijk al jaren niet meer. Ik koop en verkoop eigenlijk alleen maar via DM's. Als ik echt iets wil is het meestal wel ongeveer duidelijk wat je moet bieden en de biedingen op mijn producten zijn bijna altijd lager dan wat men in berichten bied.
Ben wel benieuwd hoe dat voor jullie is.

Op MP bied ik eigenlijk al jaren niet meer. Ik koop en verkoop eigenlijk alleen maar via DM's. Als ik echt iets wil is het meestal wel ongeveer duidelijk wat je moet bieden en de biedingen op mijn producten zijn bijna altijd lager dan wat men in berichten bied.
Ben wel benieuwd hoe dat voor jullie is.
Ik doe ook alles via DM. Heb bieden ook altijd uit staan op mijn advertenties.

Ik zit altijd in een koopdip en ik voel me goed in mijn vel.🥳

Als je geen haast hebt als koper kan je net zo goed gaan bieden voor een betere prijs.

Als je geen haast hebt als verkoper kan je ieder bod negeren tot je de beste prijs hebt.

Als de hoogste bieder geen geduld heeft koopt ie elders of nieuw. Dus wachten op een hoger bod als je hoogte man elders shopt is voor beiden tijd verloren. Als er bovendien een nieuwe versie getipt wordt of elders dezelfde gear voor minder of dichter wordt aangeboden tijdens de bied termijn vang je niks

Wat ik de laatste weken een paar keer meegemaakt heb is dat ik als verkoper akkoord ga met een bod en vervolgens niets meer hoor. Helemaal niets. Je kunt toch even een berichtje sturen dat je alsnog van de koop wilt afzien?

Zoals ik zei: tijd verliezen. Kopers kochten elders of na nachtje slapen plots remorse. Of ze hebben t bericht gemist. Niet wakker van liggen. Het is graag of niet denk ik dan.

Ja dat denk ik dan ook: graag of niet

Nog eentje: ik had laatst 2 items van 60 euro te koop staan. Koper had ik een vriendelijke conversatie mee en hij wil ze beide kopen en stuurt een betaalverzoek (kan op MP ook vanuit de kant van de koper) van 100 euro. Ik zeg: sorry, maar dat is niet genoeg want de prijs is 60 per stuk zoals ook in de advertentie vermeld staat.. Dan... niets meer. Stilte.
Wat is dat nou? Heeft 'ie zich vergist en per ongeluk 100 ingetoetst ipv 120? Dan had 'ie dat kunnen laten weten. Of was het een slappe poging om mij op te lichten in de hoop dat ik niet goed op de bedragen let?

Het stomme is dat als hij gevraagd had of 'ie ze beide voor 100 mocht kopen ik akkoord was gegaan. Zoals hierboven genoemd 'gun een ander ook wat'. Maar door brutaal minder te bieden dan afgesproken dat voelde fout.
Bij de Hema geef je bij de kassa toch ook niet minder dan er op het prijskaartje staat?

Als de hoogste bieder geen geduld heeft koopt ie elders of nieuw. Dus wachten op een hoger bod als je hoogte man elders shopt is voor beiden tijd verloren. Als er bovendien een nieuwe versie getipt wordt of elders dezelfde gear voor minder of dichter wordt aangeboden tijdens de bied termijn vang je niks

Ik heb wel eens een bod gedaan op iets voor wat ik er voor over had, verder geen aandacht meer aan besteed, weken of soms maanden later bericht dat het goed is. Was 't dan bijna al weer vergeten. Beide partijen blij.

Ongepast gedrag op verkoopplatforms en oplichterij heeft niets te maken met onderhandelen over de prijs.

Tenslotte zijn bijna alle interacties tussen mensen een vorm van onderhandelen/transactie. Dit kan op een aangename manier, ook al kom je er niet uit.

Back