Zitten we in een koop dip?

ja @Dirk_Hendrik dat is natuurlijk ook een van de kanten van het verhaal.
Ik zie het constant.
Op reverb lijkt het wel of mensen gewoon hun hele studio erop zetten voor hoge prijzen.
En daarom worden soms ook de prijzen op MP hoger.
Met een beetje geduld vind je iets toch nog wel voor een goede prijs

Soms koop ik op Reverb voor prijzen waar ik t zelfs in Frankrijk niet voor kan vinden... Er zijn koopjes, als ik en 4 mensen iets willen voor n prijs en het is te koop voor die prijs, maar die 4 hebben t geld NIET of t niet gespot op dat moment, oogst ik. Ik zoek ook ELKE dag meermaals dat scheelt... maar dat gaat ophouden: weldra heb ik alles wat ik wil of wou al wel n keer gehad :D - o wee wat moet ik dan, stel je voor, muziek gaan maken of zo van die moeilijke en akelige dingen.

Als ik spul te koop aanbied zet ik meestal ook vrij hoog in - zeg 80% van de aanschafprijs. Wie weet hapt er wel iemand, en zakken met de prijs kan altijd nog.

Bij een vraagprijs van 80% (en soms zie je nog hoger) heb ik 0% interesse. De kans is ook niet zo groot dat ik een advertentie die veel te hoog inzet later nog een keer bekijk, als mensen menen dat ze goud in handen hebben is het beter dat ze het maar zelf houden.

2e hands kopen aan quasi b stock prijzen en dan nog excl verzend vangen ze me ook niet mee.

Ik denk dat in de usa de prijzen van oud spul gaan stijgen, die tariffs maken dat we aan de usa nt meer willen verkopen, dus minder aanbod, dus hogere prijzen tenzij de vraag mee zakt. En met n lage dollar is t voor de amerikaan al helemaal te duur. Die shopt niet voor de lol in t buitenland

Ik heb onlangs mijn Soma Terra en Pipe te koop gezet en die waren beiden verrassend snel weg. Eentje hier op het forum, eentje via Marktplaats. Niet voor de hoofdprijs maar ook niet ontevreden.

Nu nog iemand zien te vinden voor die Perkons, die is na zijn reisje door Ierland inmiddels ook weer teveel hier. Was wel wat interesse voor maar we kwamen er net niet uit...

Nou klaagt iedereen over de hoge prijzen maar een half jaar geleden zette ik een Novation Impulse 49 te koop die echt in nieuwstaat is voor 75 euro die indertijd aangeschaft was voor 169 euro.
Dat leek me een hele nette prijs maar geen enkele reaktie gehad dus ook lage prijzen wil niet zeggen dat je iets verkoopt op de SF en het ging niet om een of ander B merk.

Inflatie is in feite een verborgen belasting. Een soort van onzichtbare BTW zeg maar.
Jij en ik betalen de kosten voor het bijdrukken van extra geld en de overheid bij monde van de Nederlandse Bank betaalt hiermee de staatsschuld af.
Gratis geld, yeah!
Nee, tenzij je in soevereinengelul gelooft. DNB betaalt geen staatschuld af (dat doet het ministierie van Financien) en bepaalt geen monetair beleid: dat doet de ECB voor de hele EU. Die moet de monetaire inflatie (waar jij het over hebt) onder de 2% per jaar houden om de economie aan de gang te houden.

Prijsinflatie is wat anders en komt bv doordat grondstoffen duurder worden, zoals de afhelopen jaren met voeding vanwege de oorlog in Oekraine.

En niet vergeten dat niet alleen de prijzen stijgen, maar ook de lonen. Tussen 2020 en 25 zijn de lonen gemiddeld 25,1 procent gestegen en de prijzen 25 procent.

En om OT te komen: de prijzen van synths tellen niet mee in de berekening van inflatie...

Moraal: synths die al jaren ongeveer t zelfde kosten (al dan niet 2ehands) werden goedkoper! 🥳

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Fiscale inflatie.....mooi toch.

2dehands synths zijn dus relatief goedkoper geworden ? We moeten er minder uren voor werken.

Bij een vraagprijs van 80% (en soms zie je nog hoger) heb ik 0% interesse. De kans is ook niet zo groot dat ik een advertentie die veel te hoog inzet later nog een keer bekijk, als mensen menen dat ze goud in handen hebben is het beter dat ze het maar zelf houden.
Dit is exact hoe het bij mij werkt. Bij een te hoge vraagprijs zegt mijn emotie meteen "maflkees", gevolgd door "laat maar". Ik heb niet zoveel zin om tijd en energie te spenderen om in onderhandeling te gaan om wat van de prijs af te krijgen. Die daarintegen een scherpe vraagprijs en we kunnen meteen en heel snel zaken doen. Waar ik dus ook moeite mee heb (komt weinig voor gelukkig) zijn lui die, als je de vraagprijs biedt, nog "even willen wwachten of er misschien nog hogere biedingen komen". En daarna lui die geen vraagprijs geven maar komen met "bieden" en vervolgens beginnen te mekken dat er moet worden geboden "naar waarde" . Kom dan gewoon met een prijs.

Er zijn anders genoeg kopers die gelijk akkoord gaan met 80% van de nieuwwaarde. Als het item 'zo goed als nieuw is' dan is daar toch niets mis mee? Ik blij dat ik nog een redelijk bedrag ontvang en koper blij dat hij/zij een zgan item voor minder heeft gescoord.

Bij zeldzame vintage apparatuur mocht je willen dat je die voor 80% zou mogen kopen, maar daar vindt iedereen het heel normaal dat er een veelvoud van de nieuwprijs gevraagd en geboden wordt. Beetje vreemd dat het verkopen van niet-vintage spul alleen maar 'goedkoop' voor de koper mag. Het is toch een kwestie van vraag en aanbod? 80% van de nieuwwaarde is soms gewoon een hele goede deal, en soms niet. Maar dat schat je als verkoper toch in?

Laatst gewijzigd:
Sommige mensen verwachten altijd dat er iets van de prijs af kan. Alsof zij de prijs bepalen.

Met een nette marktconforme prijs raak je in mijn ervaring de meeste spullen vroeg of laat wel gewoon zonder discussie kwijt. Op internationale marktplaatsen zoals Reverb kun je wel wat meer vragen (en daar gaan dan weer provisies vanaf), omdat men in veel landen niet zomaar een Thomann of grote synth-community om de hoek heeft zitten.

Er zijn anders genoeg kopers die gelijk akkoord gaan met 80% van de nieuwwaarde. Als het item 'zo goed als nieuw is' dan is daar toch niets mis mee? Ik blij dat ik nog een redelijk bedrag ontvang en koper blij dat hij/zij een zgan item voor minder heeft gescoord.

Iedereen is anders, maar voor mij is het bespaarde bedrag in het geval van 80% van de nieuwwaarde te weinig om de tijd en moeite erin te steken wat vaak om de bocht komt kijken bij de afhandeling van een transactie van particulier naar particulier. "Zo goed als nieuw" is ook gewoon tweedehands en voor dat vrij geringe bedrag wat je zou besparen heb ik liever de lol om zelf een nagelnieuw artikel zonder gedoe te bestellen, te ontvangen en uit de doos te halen, met alle wettelijke kopersbescherming, retourrecht, etc.

Iedereen is anders, maar voor mij is het bespaarde bedrag in het geval van 80% van de nieuwwaarde te weinig om de tijd en moeite erin te steken wat vaak om de bocht komt kijken bij de afhandeling van een transactie van particulier naar particulier. "Zo goed als nieuw" is ook gewoon tweedehands en voor dat vrij geringe bedrag wat je zou besparen heb ik liever de lol om zelf een nagelnieuw artikel zonder gedoe te bestellen, te ontvangen en uit de doos te halen, met alle wettelijke kopersbescherming, retourrecht, etc.
Ja, mee eens. En als je zakelijk kunt inkopen is 80% van de nieuwwaarde al helemaal niet interessant. Dan kun je beter nieuw inkopen en de btw terugvragen.

Ik vraag meestal ook wat meer dan ik wil hebben omdat vrijwel iedereen bij tweedehands verkopen probeert af te dingen. Het werkt twee kanten op natuurlijk. Maar inderdaad, uiteindelijk raak ik het altijd wel kwijt en meestal wel voor de prijs die ik in gedachte had. De ene keer is het binnen een paar uur, de andere keer een paar weken. Geduld is een schone zaak.

Ja, mee eens. En als je zakelijk kunt inkopen is 80% van de nieuwwaarde al helemaal niet interessant. Dan kun je beter nieuw inkopen en de btw terugvragen.
Ja, maar je krijgt ook weleens van die afdingers die dat als argument gebruiken ... mijn standaard antwoord is dan ook: 'waarom val je mij daarmee lastig, koop het dan daar'.

Net als argumenten als 'ik moet van ver komen', 'ik ben een student' of 'het is voor een vereniging'. Klinkt allemaal als 'jouw'-problemen, niet als 'mijn'-problemen.

Dat gezegd hebbende ben ik naar verluid een fijne persoon om zaken mee te doen, maar ik heb weinig tijd voor pijpzakkerij. :D Je weet bijna altijd wanneer je met een serieus iemand van doen hebt en dan is de deal meestal ook snel beklonken.

Laatst gewijzigd:
Wat ook meespeelt, waar we de spullen voor gebruiken. Het gaat in dit geval niet om wasmachines of koelkasten, of iets anders dat generiek is. Het gaat om spullen die we gebruiken voor iets waar we een passie voor hebben, ik wil een ander best helpen aan die spullen die hij/zij nodig heeft als ik dat toevallig hier heb staan en het zelf niet gebruik. Gun elkaar 'ns wat en probeer niet altijd het onderste uit de kan te halen, denk ik dan. Als iemand met spullen die ik verkoop mooie muziek gaat maken, daar zit ook een waardecreatie in en met een redelijke, niet al te hoge verkoopprijs stel ik me dan als verkoper tevreden. Een volgende keer heb je zelf iets nodig en is het ook fijn dat de verkoper waar jij van koopt evenmin de hoofdprijs vraagt.

Het verschilt ook wat je verkoopt. Iets dat bij Bax/Thomann/etc ruim voorradig is, daar zal ik niet snel 80% voor krijgen op marktplaats, zeker niet als Thomann geen verzendkosten berekent (vanaf 70 euro meen ik).
Maar als ik iets verkoop van gelimiteerde run van een boutique-fabrikant uit de VS dan vind ik 80% heel redelijk. Zeker als ik 80% van de itemprijs vraag, en niet 80% van itemprijs+verzendkosten+importheffing.

Back