Sample-loops remixen met AI: handig?

bombario

Gepokt en gemazeld
Ik stuitte net op Co-Producer van Output. Dit is een sample-tool als Splice die luistert naar je muziek, en vervolgens bijpassende samples voorstelt. Op zich handig, maar kennelijk gebruiken zoveel producers dit dat je steeds dezelfde samples in producties hoort. En dat leidt regelmatig tot copyright-strikes op o.a. YouTube. Daarom hebben ze nu een AI-functie ingebouwd.

Je zoekt een sample, klikt op AI en de plugin maakt nu 100% unieke variaties. Is het idee. Zo vookom je copyrightgedoe en heb je snel unieke loops, belooft de maker.

Ik keek net een promovideo en ik vind het niet erg creatief. Plak 4 kant-en-klare AI-loops onder elkaar en je hebt je 'eigen' nummer. Maar snel gaat het wel.

Wat vind jij van deze inzet van sampling met AI?

Ik vind beide methodes die je beschrijft getuigen van creatieve armoede en vooral geschikt voor het zo snel mogelijk bouwen van zoveel mogelijk generieke tracks "voor de handel" die bij voorkeur precies hetzelfde klinken als de rest in het genre zodat DJ en publiek niet na hoeven te denken en niet eens meer horen wanneer de ene filler track in de andere overgaat. Maar als dat het doel is lijkt het me perfect.

Wat Nap zei.
Maar ook: hoe bepaalt de AI dan welke klant recht heeft op een top snare en welke de slappe shit krijgt?
Mag je straks bij betalen voor PRO PRO PRO versie zodat het algoritme jouw track 1x per jaar een lekkere sound gunt.

het is ook maar net hoe je het gebruikt. Als je in het creatieve proces zit qua richting van de track is het handig snel even wat opvulling neer te zetten om het proces niet te onderbreken en uit de flow te gaan.

De copyright strikes zijn wel irritant als je vocals gebruikt maar verder hele eigen track hebt gemaakt. Vocals gebruik ik wel vaker van splice etc. Heb bij soundcloud nu twee keer dispuut aangemaakt en eerste gelijk gekregen en tweede loopt nog. Dus lijken het wel goed op te lossen.

Tja, als hobbyist zie ik er de lol niet van in om op deze manier muziek te maken.
Ik kan mij nog enigszins voorstellen dat het aantrekkelijk is als je een snelle oplossing zoekt, maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat je er een tevreden gevoel aan overhoudt.

Zoals @Nap schrijft, creatieve armoede en ik kan me met de beste wil van de wereld niet indenken dat je daar trots of een goed gevoel aan kan overhouden en dat is waar bij mij creatieve uitingen om gaan.

Het heeft toch ook weinig met creativiteit te maken?
Dit lijkt me juist prima voor diegenen die muziek als business zien, snel wat in elkaar flansen en proberen te scoren.
Voor mezelf zie ik AI en Suno en dat soort sites alleen maar als instrumenten om eventueel een idee van te krijgen, een aanzetje waardoor je in de flow komt zoals je ook wel van andere artiesten hun muziek soms inspiratie kan krijgen.
Of je kan niet zingen zoals ik en dan kan het wel handig zijn als je lyrics hebt en je wil iets met zang in je track dat je op die manier er gebruik van kan maken.

Het heeft toch ook weinig met creativiteit te maken?
Dit lijkt me juist prima voor diegenen die muziek als business zien, snel wat in elkaar flansen en proberen te scoren.
Voor mezelf zie ik AI en Suno en dat soort sites alleen maar als instrumenten om eventueel een idee van te krijgen, een aanzetje waardoor je in de flow komt zoals je ook wel van andere artiesten hun muziek soms inspiratie kan krijgen.
Of je kan niet zingen zoals ik en dan kan het wel handig zijn als je lyrics hebt en je wil iets met zang in je track dat je op die manier er gebruik van kan maken.
De vraag is ook of snel iets in elkaar flansen ook zo eenvoudig leidt tot scoren. Ik denk van niet.

Dat lijkt me heel zuur als je betaald hebt om iets 'royalty free' te mogen gebruiken en dan toch gezeik krijgt met SC en YT enzo.....

> .. creatief

Beauty is in the ear of the beholder

</tegeltjes modus uit> 😉
Creativiteit en (gepercipieerde) schoonheid zijn twee verschillende concepten. Je kan creatief zijn en een draak van een song maken, of je kan AI 100en versies die lijken op een populair nummer laten maken, wat als mooi ervaren wordt. Zou me niet verwonderen dat, nadat we platgebombardeerd zullen worden met gelijkaardige riedeltjes, dat er een tegenbeweging zal ontstaan die net a la punk lelijke dingen zal maken.

Om terug te gaan naar de oorspronkelijke post, het voornaamste wat AI doet is tijd sparen en ipv een hele hoop sample libraries te doorlopen, je een voorstel doet voor iets passend. Dit wel volgens zijn regels, en niet de jouwe.

Laatst gewijzigd:
Creativiteit en (gepercipieerde) schoonheid zijn twee verschillende concepten. Je kan creatief zijn en een draak van een song maken, of je kan AI 100en versies die lijken op een populair nummer laten maken, wat als mooi ervaren wordt. Zou me niet verwonderen dat, nadat we platgebombardeerd zullen worden met gelijkaardige riedeltjes, dat er een tegenbeweging zal ontstaan die net a la punk lelijke dingen zal maken.
Pas geleden nog in het topic interessante yt docu's een docu gepost over muzak en hoe dat ooit ontstaan is maar je krijgt nu behalve Muziek en Muzak ook nog een nieuwe periode met MuzAIk erbij

Het voornaamste wat AI doet is tijd sparen en ipv een hele hoop sample libraries te doorlopen, je een voorstel doet voor iets passend.

Klopt, daarvoor kan dit wel handig zijn. Ik gebruik zelf hiervoor Cosmos van Waves Audio. Dan kun je sneller zoeken naar samples op je harde schrijf.

In de promovideo zie je een coole zangeres in een fancy huiskamerstudio de plugin demonsteren. Ze begint met een drumloop, die niet van haar is. Plakt daaronder een basloop, die niet van haar is. En gaat vervolgens op zoek naar een gitaarloop, die in het beste geval van AI is. Wat is er dan nog van jou? De met autune gladgetrokken vocals? 😊

De vraag is ook of snel iets in elkaar flansen ook zo eenvoudig leidt tot scoren. Ik denk van niet.

In elk geval niet iets onderscheidends. Aan de andere kant, een DJ draait ook meestal muziek die niet van hem of haar is. Toch kun je daar de mooiste kunstwerken mee maken. Het ligt er ook aan hoe je het inzet.

ai is een instrument waarmee een interessante artiest nog interessantere dingen kan doen en waarmee een totaalmoggool met nul effort middelmatige shit kan maken

In de promovideo zie je een coole zangeres in een fancy huiskamerstudio de plugin demonsteren. Ze begint met een drumloop, die niet van haar is. Plakt daaronder een basloop, die niet van haar is. En gaat vervolgens op zoek naar een gitaarloop, die in het beste geval van AI is. Wat is er dan nog van jou? De met autune gladgetrokken vocals? 😊
Dit is er toch altijd al geweest, enkel maar minder gelikt? De keyboards, uitgebracht voor een one-man-band die op enkele akkoordenovergangen soleert, zijn ondertussen ook ook niet meer te tellen....

Dit is er toch altijd al geweest, enkel maar minder gelikt?
De toenmalige diskjockeys hadden nog geen godenstatus, maar ik herinner me toch wel een zekere opwinding als je die lokale helden in het dorp tegenkwam. Soms met een heuse artiestennaam als Billy Jones of Sambo Jansen (wat achteraf gezien misschien meer als racistische bijnaam begonnen was). Ze kregen zeker waardering als ze de stemming van het publiek aanvoelden door de juiste plaatjes uit te kiezen, al dan niet aan elkaar gepraat met een prettige warme stem. Ook waren ze achter hun draaitafels aanspreekbaar en bereid om verzoeknummers toe te voegen mits ze pasten in de mix.

Als je eenmaal naam gemaakt hebt als producer, je tracks krijgen duizenden streams per maand, het ook nog eens in een populair genre is en je er een leuke boterham mee kan verdienen.. tja dan kan ik me voorstellen dat je dit soort truuks moet gaan uithalen.

Maar als je in een niche zit en je net je duizend streams per jaar haalt met wat enkel wat losse verkopen hier-en-daar gaat geen enkele advocaat jou aanklagen want dat loont gewoon de moeite niet. Mocht het toch gebeuren moet je in het ergste geval je track off-line halen. Als het dan toch te veel lijkt op de track van iemand anders die z'n dingetje eerder heeft uitgebracht.. boeien.

Daarnaast is het een uitdaging origineel te blijven en niet te veel eenheidsworst te maken.

Laatst gewijzigd:
Wat vind jij van deze inzet van sampling met AI?
3 keer niks. Technisch armoedig, weinig creatief en fantasieloos. De uiteindelijke outcome zal gelikt klinken, maar weinig uniek zijn. YT staat momenteel vol van AI muziek. In 2025 was 18-25% van de muziek ai gegenereerd. In april 2026 was dit al gestegen naar 40% en in juni 2026 piekte dit al boven de 50%. Veel geld zullen ook deze "artiesten" niet verdienen want de wei waarin deze koeien proberen te grazen wordt steeds voller.

Doe mij maar een batterij aan instrumenten waar ik op kan jammen en unieke (soms verrassende) klanken mee kan genereren. Muziek componeren kost moeite, (veel) tijd, creativiteit en doorzettingsvermogen maar dan heb je voor je gevoel ook iets unieks gepresteerd. Uiteindelijk gaat het toch om jezelf. Als de buitenwereld het vervolgens ook ziet zitten dan is het extra leuk, zeker in een wei vol gekloonde koeien.

Back