Knopen in patch kabels?

Goedkope kabels maken een knoop. Duurdere hebben dat veeeeel minder.Is afh vd glijweerstand vd mantel oa.

Een formele definitie van een knoop wordt lastig want wetenschappelijke discussies mogen hier niet meer...

Dus nu maar even op zijn boerenfluitjes: stel dat je de patch kabels van je modular en van elkaar loshaalt door de stekkers los te trekken en dat de kabels dan niettemin aan elkaar blijven zitten en ook niet van elkaar los komen door er aan te schudden, dan zullen we zeggen dat ze in de knoop zitten. Die praktische definitie lijkt me voor dit topic exact genoeg.

Misschien je kabels insmeren met olie of zeep?
lach er maar mee, cordial bijvoorbeeld zijn ook vervelend: die hebben nl geheugen, als je ze oprolt en je legt een knoopje in de bundel zijn ze nooit meer recht recht

Soms moet je de klit ontwarren. Als je te gehaast/gefrustreerd helemaal opnieuw wil beginnen. Maar dat is een beginnersfout. In tegenstelling tot breiwerkjes en bolletjes wol waar het om een of twee lange ruw draden gaat gebruikt je bij een modular meestal heel veel korte gladde. Je kan het natuurlijk testen door met gekromde vingers keihard aan de kluwen te gaan trekken.

Mijn audio-, MIDI-, voedings- en USB-kabels knopen ook niet zomaar bij gebruik in de studio, hoogstens dat ze allemaal door elkaar lopen en soms om elkaar draaien. Échte knopen krijg ik alleen maar als ik losse kabels, vooral dunne, allemaal bij elkaar in een krat flikker en regelmatig overhoop moet halen om er een uit te halen. Dan ontstaan er uiteindelijk van die knopen dat je soms echt lang bezig bent ze weer te ontwarren. Daarom doe ik tegenwoordig mijn kabels per type en, waar nuttig, lengte in zo'n afsluitbare plastic zak van de IKEA. Wat je meteen mee kunt nemen als meest nuttige tip uit dit topic.

Wat is er met de goedkope kabels dat ze gemakkelijker in de knoop raken? Moeten ze vooral glad zijn, dus niet met een geweven buitenkant?

Er zijn meerdere factoren die t verschil maken. Ik kan er niet allen benoemen. Maar ik heb t gemerkt als dj. Mijn tech destijds bouwde geluidsystemen op maat en toonde me kabels die niet knopen. Die verkocht hij zelf gemaakt van kabel op rol. Ik heb die kabels uit de 90’s nog steeds en al de rest die ik elders kocht is slechter. Ik denk dat het ook ligt aan hoe het koper geweven is binnen de isolatie en hoe dik die koper elk op zich is als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik denk dat t vooral ligt aan de mantel. Denk aan een Miele stofzuiger. Die met een trap op de duwknop ga s zijn snoer 15 jaar oprolt. Nooit gedoe. Met n Bosch is dat al veel minder fijn. Een goede kabel kan je knopen. Maanden. Losmaken en hij is zo recht als een veter. Een slechte is nooit meer recht. Een bekende standup comedian deed ooit in NL een sketch. Hij had een knoop met zijn micro. Trok. De knoop / kluwen kwam helemaal goed. Dat was vast gewoon een microkabel van Shure: ik kan die truc zo n doen met mijn shure kabel. Hij oogstte veel applaus in elk geval.

Mijn audio-, MIDI-, voedings- en USB-kabels knopen ook niet zomaar bij gebruik in de studio, hoogstens dat ze allemaal door elkaar lopen en soms om elkaar draaien. Échte knopen krijg ik alleen maar als ik losse kabels, vooral dunne, allemaal bij elkaar in een krat flikker en regelmatig overhoop moet halen om er een uit te halen. Dan ontstaan er uiteindelijk van die knopen dat je soms echt lang bezig bent ze weer te ontwarren. Daarom doe ik tegenwoordig mijn kabels per type en, waar nuttig, lengte in zo'n afsluitbare plastic zak van de IKEA. Wat je meteen mee kunt nemen als meest nuttige tip uit dit topic.
NOG nuttiger, bij langere kabels: bind de einden aan elkaar, met een boterhamclipje of die dingen die je bij adapters en kabels (huh?) krijgt. Bij verlengkabels/snoeren plug de einden aan elkaar.

Wat is er met de goedkope kabels dat ze gemakkelijker in de knoop raken? Moeten ze vooral glad zijn, dus niet met een geweven buitenkant?
Het materiaal van de kabels maakt wel verschil, maar of dit ook altijd te maken heeft met de prijs weet ik niet zo zeker.

Kunnen patch kabels bij gebruik op je modular in de knoop raken, en zo ja hoe?

Nee. Nog niet gehad, althans. Altijd prima los te schudden.

Wél met kabels voor microfoon- en lijnsignaal (waar de reacties denk ik vooral over gaan?) - maar Eurorack-patchkabeltjes hebben er geen last van. Wie weet is er een lengte vanaf waar het irritant wordt, ik gebruik max een centimeter of 60 geloof ik..

Ik heb een speaker/microfoon standaard met een kabelhanger en daarmee blijven de kabels mooi recht. Andere kabels (veel dikker zoals midi en instrument kabels) hang ik aan een haak en heb ik in een lade en dat wordt altijd een kluwe chaos.

ik gebruik ook oa kleerhangers en kapstokken van ikea. maar heel cheap ass amazon spul, zoals eurostekkers voor voeding (220v) zijn zo rommel dat ze na maanden nog steeds niet recht zijn. Voor een voedingskabel is dat natuurlijk niet zo belangrijk tenzij je m elke set moet n manipuleren (zoals live)

Back