Tips om video te maken (over gear) met apple

klinkske

boeketje voor de vrouw
Weldra gaat de studio uit elkaar en ik dacht dat het misschien interessant is om van die gelegenheid een video te maken waarin ik toon hoe ik mijn gear heb uitgestald op custom stands. Uiteraard bestaat dat dan uit verschillende opnames (voor en na de demontage) dus vraag ik even naar tips.
Ik gebruik mijn iphone en mijn imac. Ik ga geen software kopen om de beelden te bewerken. Het moet makkelijk werken en ik ga niet teveel werken met verschillende camera standpunten.
Welke software gebruik ik voor de beelden an elkaar te plakken?
decennia geleden gebruikte ik imovie maar ik denk dat dit ondertussen belegen kaas is :)

Schitterend natuulijk als je een windows oplossing hebt maar voor mij totaal niet waardevol :D

iMovie bestaat nog steeds.
Je hebt ook nog een deftiger programma, Final Cut Pro, maar dat is nogal prijzig (ik zie €349 op de Apple site).

Ik werk zelf eigenlijk vrijwel alleen met Adobe Premiere Pro en After Effects, maar die zijn niet gratis. Maar lift gratis mee op licentie van mijn werk.

Hier heb ik een jaar of twee geleden een videoclip mee gemaakt... ging niet helemaal vlekkeloos, maar gezien het feit dat ik nog nooit zoiets gedaan had, viel het me niet tegen.

En... :)

DaVinci Resolve is erg krachtig. Als je wil zou je in feite ook de trial van Reaper kunnen gebruiken - die kan ook best aardig als video-editor dienen :)

Zorg voor goede constante verlichting en zet de automatische witbalans uit.

Als je een beetje views wil hebben, zorg dan voor genoeg ruw materiaal en een script. Klinkt raar, maar er zijn al heel veel oeverloze videos en een strak resultaat hoeft niet moeilijk te zijn (zonder dat dat gelijk betekent dat je om de halve seconde jumpcuts hebt).

Ja, ik zou het ook niet te moeilijk maken. Witbalansen en colour grading is allemaal fascinerend in de wereld van pro video, maar ik betwijfel of Klinkse dat niveau nastreeft. Is een rabbithole op zich.

Kies 1 programma en leer daar goed mee werken, zou ik zeggen. Net als met DAWs. En dan zou ik ook gaan voor eenvoud en snelheid. Filmpjes hoeven niet direct pro te zijn en hebt ook helemaal niet zoveel nodig.

Simpel beginnen en pas als je er lol aan beleeft en je video's tractie krijgen de diepte in ipv meteen het diepe inspringen :okdan:

Met een iPhone + iMovie heb je de kwaliteit van een pro-camera en tools van een paar jaar geleden.

Een goede video creëer je met een goed onderwerp (= synths), een goed camera standpunt (= handig statief) en door een beetje slim met licht om te gaan (bv. een open raam of een bouwlamp op een muur richten om een groot lichtgevend vlak te creëren om harde schaduwen te voorkomen).

Dit boek stond bij ons in de bieb:

Die staat vol goede en praktische tips, zoals deze. Aanrader 👌

1756284183091.png

Die tips zijn leuk, maar het allerbelangrijkste en het allermoeilijkste bij video is het creëren van een goede flow. Daarmee bedoel ik het juiste tempo van wat je laat zien, horen en er eventueel bij wil vertellen. Het wordt snel te langdradig of juist te gehaast. En helaas is dat ook het moeilijkste om uit een boekje te halen, da's vooral een kwestie van veel doen, zelfkritiek toepassen en feedback verzamelen.

Da's vooral een kwestie van veel doen, zelfkritiek toepassen en feedback verzamelen.

Zeker. Maar vooraf een plannetje hebben scheelt wel, is mijn ervaring. En in dit boek staan veel valkuilen die je alvast kunt voorkomen.

Ik nam ooit zonder voorbereiding een podcast op over een onderwerp waar ik veel van weet. Dat gesprek stuiterde alle kanten op en was nauwelijks te volgen. Daarom maakte ik direct daarna een snelle mindmap met wat ik nu eigenlijk wel (en niet) wilde zeggen, en nam hem opnieuw op. Mijn punt kwam 10 keer beter over in de helft van de tijd 👌

Een goede voorbereiding is altijd goed uiteraard, dus een paar vuistregels is altijd handig. En dan vooral beginnen en leren van wat je fout doet.

de video die ik dacht te maken wordt sowieso nerdy en niche. Als t te snel gaat is er n pauze knop :) Ik ga constructies tonen. De uitdaging wordt vooral of ik wel niet of half in beeld kom / wil. De ruimte is klein dus de kans dat ik zonder hoofd in beeld ben ik heel groot. Wat de constructies staan onder schouderhoogte op de grond vaak. Maar vermits ik er geen kruimel aan verdien ga ik er ook geen cent instoppen :D
Een eerdere video van zo'n constructie was in één take en heeft 50k views momenteel over pakweg 12 jaar. Ik was gewoon benieuwd of datnog ooit te herhalen valt met minimum kunde

Er zijn een handje vol filmclubs in de omgeving daar leer je veel. De eerste keer mag je altijd gratis komen kijken. Als je jezelf populair maakt verdiend het zichzelf terug. Ook de lidmaadschaps gelden wisselen nog al eens. Kwestie van proberen en vragen. Van de meeste mensen die er komen hebben geld en tijd. Toch gaat het om het verhaal wat je maakt.

iMovie doet gewoon wat het moet, en is ideaal hiervoor

Davinci Resolve kan veel verder gaan, maar gezien het gratis/goedkope software is kan je wel eens rariteiten meemaken.. Zo heb ik soms renders gehad die dagen (eeuwig) bleven duren. Of crashes en dergelijke.

Ik zou gewoon starten in iMovie, zit gratis bij je mac. Mocht je de smaak te pakken krijgen kan je altijd meer geavanceerd gaan

Davinci Resolve kan veel verder gaan, maar gezien het gratis/goedkope software is kan je wel eens rariteiten meemaken.. Zo heb ik soms renders gehad die dagen (eeuwig) bleven duren. Of crashes en dergelijke.

Dat heb ik dus ook vaak bij open source software. Ik vind de initiatieven geweldig en de programma's kunnen vaak veel. Maar er zitten soms totaal onlogische bugs in, die niet of pas heel laat worden opgelost. Online vind je dan ook niet altijd snel een antwoord. Dan grijp ik toch maar weer naar een vertrouwd en betaald pakket dat werkt. Ook als het minder kan.

Laatst gewijzigd:
Back