Roland TR-1000 Rhythm Creator

tr-1000_top_gal.jpg

Voor de liefhebbers, u kunt zich inschrijven op de site ,

Last edited by a moderator:
Zo blij dat ik een E-rm Multiclock heb voor het syncen van extern spul en niet meer hoef te klooien met het syncen in een DAW.

Hi mannen,

Sinds een week ben ik ook eigenaar van een mooie TR-1000. Ik ben hem nu aan het integreren in mijn Ableton Live-setup, maar loop tegen een vreemd timingprobleem aan.

Ik stuur vanuit Ableton via een External Instrument MIDI-noten naar de TR-1000. De audio van de TR gaat vervolgens analoog mijn Ferrofish Pulse 16 in en via ADAT naar mijn RME Fireface UFX III, waarna ik hem in Ableton op een aparte audiotrack opneem.

Het vreemde: de opgenomen audio-transient van de TR-1000 verschijnt consequent vóór de bijbehorende MIDI-noot op de Ableton-timeline. Het gaat niet om een paar samples; de afwijking is duidelijk zichtbaar en lijkt bovendien redelijk constant.

Ik heb uitgesloten dat de interne sequencer/pattern van de TR meespeelt: als ik de MIDI-noten in Ableton verwijder/uitzet, triggert de TR ook niets. De TR wordt dus daadwerkelijk door de MIDI-noten uit Ableton getriggerd.

Tot nu toe getest:

• Ableton Delay Compensation: aan
  • Driver Error Compensation: 0 ms
  • External Instrument Hardware Latency: 0 ms
  • MIDI Clock Sync Delay: 0 ms (ook andere waarden getest)
  • Warp/Auto-Warp: uit
  • Audio monitoring in Ableton: uit, dus geen dubbele monitoring
  • TR-1000 Tempo Sync: USB
  • Buffer: 128 samples / 48 kHz
Wat ik niet begrijp: normaal verwacht je bij externe hardware juist dat de terugkomende audio iets de uitgestuurde MIDI verschijnt. Bij mij wordt de opgenomen audio juist vóór de MIDI-noot weergegeven.

Heeft iemand de TR-1000 op een vergelijkbare manier met Ableton geïntegreerd en dit ook gezien? En zo ja: waar corrigeren jullie dit — in External Instrument Hardware Latency, MIDI Clock Sync Delay, ergens in de TR-1000 zelf, of elders in Ableton?

Ik wil hem uiteindelijk zo instellen dat MIDI en opgenomen audio structureel sample-/milliseconde-nauwkeurig op elkaar aansluiten. Dank voor het lezen :-)
Hey, als je je problemen niet met standaard troubleshooting krijgt opgelost, kan je ook dit nog proberen, die heeft gewoon een trial periode, dus proberen lijkt met de moeite waard, voor mij werkt het perfect (alleen ik heb geen TR-1000)
Discussie 'Omniclock VST: vervanger van de ERM-Multiclock?'
Omniclock VST: vervanger van de ERM-Multiclock?

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Hi mannen,

Sinds een week ben ik ook eigenaar van een mooie TR-1000. Ik ben hem nu aan het integreren in mijn Ableton Live-setup, maar loop tegen een vreemd timingprobleem aan.

Ik stuur vanuit Ableton via een External Instrument MIDI-noten naar de TR-1000. De audio van de TR gaat vervolgens analoog mijn Ferrofish Pulse 16 in en via ADAT naar mijn RME Fireface UFX III, waarna ik hem in Ableton op een aparte audiotrack opneem.

Het vreemde: de opgenomen audio-transient van de TR-1000 verschijnt consequent vóór de bijbehorende MIDI-noot op de Ableton-timeline. Het gaat niet om een paar samples; de afwijking is duidelijk zichtbaar en lijkt bovendien redelijk constant.

Ik heb uitgesloten dat de interne sequencer/pattern van de TR meespeelt: als ik de MIDI-noten in Ableton verwijder/uitzet, triggert de TR ook niets. De TR wordt dus daadwerkelijk door de MIDI-noten uit Ableton getriggerd.

Tot nu toe getest:

• Ableton Delay Compensation: aan
  • Driver Error Compensation: 0 ms
  • External Instrument Hardware Latency: 0 ms
  • MIDI Clock Sync Delay: 0 ms (ook andere waarden getest)
  • Warp/Auto-Warp: uit
  • Audio monitoring in Ableton: uit, dus geen dubbele monitoring
  • TR-1000 Tempo Sync: USB
  • Buffer: 128 samples / 48 kHz
Wat ik niet begrijp: normaal verwacht je bij externe hardware juist dat de terugkomende audio iets de uitgestuurde MIDI verschijnt. Bij mij wordt de opgenomen audio juist vóór de MIDI-noot weergegeven.

Heeft iemand de TR-1000 op een vergelijkbare manier met Ableton geïntegreerd en dit ook gezien? En zo ja: waar corrigeren jullie dit — in External Instrument Hardware Latency, MIDI Clock Sync Delay, ergens in de TR-1000 zelf, of elders in Ableton?

Ik wil hem uiteindelijk zo instellen dat MIDI en opgenomen audio structureel sample-/milliseconde-nauwkeurig op elkaar aansluiten. Dank voor het lezen :-)
Hey mannen, dank voor alle suggesties en tips. Ik heb de TR inmiddels strak in Ableton geïntegreerd middels de hardware latency compensatie mogelijkheid van de External Instruments. De TR is via USB gewoon geslaved aan mijn Ableton en draait zoals gewenst. Nu ga ik wat dikke beukers maken. Cheers

Hey mannen, dank voor alle suggesties en tips. Ik heb de TR inmiddels strak in Ableton geïntegreerd middels de hardware latency compensatie mogelijkheid van de External Instruments. De TR is via USB gewoon geslaved aan mijn Ableton en draait zoals gewenst. Nu ga ik wat dikke beukers maken. Cheers

Ah kijk, dat is bemoedigend. Het kan dus wel... ik ben zelf al drie avonden bezig om het ding aan de praat te krijgen.

De machine heeft met een update een externe midi sync latency functie gekregen.
Die moest ik ook op -50ms zetten om hem in de pas te laten lopen.

In Ableton kan je ook op de midi poorten settings een clock latency instellen, maar mijn ervaring is dat die elke stop/start wat afwijkt (net teveel om te negeren).

De external instrument latency zoals hierboven beschreven werkt dan beter. Maar ik heb met Ableton en externe midi altijd gezeur gehad 😁 maar dat staat los van de TR-1000.

Er gaat hier iets niet goed tussen mijn MOTU MIDI Express XT als ik de TR-1000 via 5-pins DIN MIDI aanstuur*. Even voor de zekerheid... kan ik de TR-1000 ook volledig aansturen via de USB Type-C-kabel? In de handleiding staat:

Use the included USB 3.0 cable (Type-C® to Type-C®) to connect this unit to your computer, for exchanging performance data and audio signals.

Wat ik niet per se de duidelijkste formulering vind.

Alvast bedankt!

* Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Meris LVX en Mercury X en een tweede MIDI Express XT - het lijkt een soort MIDI-lus te zijn die ik maar niet kan oplossen.

kan ik de TR-1000 ook volledig aansturen via een USB Type-C-kabel? In de handleiding staat:
Ja, en een USB A -> USB C kabel werkt ook. Bij mij zit ie met USB A -> C aangesloten en MIDI gaat prima. Audio over USB gebruik ik niet en heb ik niet getest met deze kabel.

Er gaat hier iets niet goed tussen mijn MOTU MIDI Express XT als ik de TR-1000 via 5-pins DIN MIDI aanstuur*. Even voor de zekerheid... kan ik de TR-1000 ook volledig aansturen via de USB Type-C-kabel? In de handleiding staat:

Use the included USB 3.0 cable (Type-C® to Type-C®) to connect this unit to your computer, for exchanging performance data and audio signals.

Wat ik niet per se de duidelijkste formulering vind.

Alvast bedankt!

* Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Meris LVX en Mercury X en een tweede MIDI Express XT - het lijkt een soort MIDI-lus te zijn die ik maar niet kan oplossen.
Wat is het precies wat er niet goed gaat?

En als je gewoon enkel de midi input van de TR-1000 aansluit, gaat het dan wel goed?

Ja, en een USB A -> USB C kabel werkt ook. Bij mij zit ie met USB A -> C aangesloten en MIDI gaat prima. Audio over USB gebruik ik niet en heb ik niet getest met deze kabel.

Audio over een normale USB A - C kabel werkt waarschijnlijk niet, dit heb ik ook met de Torso S4, dan moet je een usb 3 A-C kabel hebben als je begrijp wat ik bedoel.

Wat is het precies wat er niet goed gaat?

En als je gewoon enkel de midi input van de TR-1000 aansluit, gaat het dan wel goed?

Kort versie: ja, dan gaat het wel goed, merk ik. Thanks! Maar het lijkt me wel handig om zowel de MIDI IN als MIDI OUT te kunnen gebruiken. :)

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Laatst gewijzigd:
Heel aardig dat je me probeert te helpen. Dank je wel!

Als ik beide MIDI-kabels verbindt met de TR-1000, de monitoring in mijn MIDI Monitor van de Sync Port van de XT uitzet, gaat de knipperende LED onder MIDI-poort 5 IN constant aan en branden alle LEDs onder MIDI OUT van de XT ook constant. De TR-1000 speelt heel snel. Mocht je de output van de MIDI Monitor willen, die geeft nu aan dat er een constante stroom Note On en Note Offs gegenereerd wordt, tot ik de kabel naar de MIDI OUT 1 van de TR-1000 weer los haal.

Screenshot 2026-08-15 at 23.34.58.png

Back