Roland TR-1000 Rhythm Creator

tr-1000_top_gal.jpg

Voor de liefhebbers, u kunt zich inschrijven op de site ,

Last edited by a moderator:
Het plaatje uit de Sweetwater folder matcht met de flits van de UI die je in het teaser-filmpje ziet. Dus die bron lijkt wel betrouwbaar. Roland heeft qua R&D gigantisch in hun emulatie-techniek geïnvesteerd de afgelopen jaren, dus ik verwacht dat dit gewoon een ACB-achtige flagship drum machine wordt met analoge FX.

Screenshot 2025-09-29 at 10.22.56.png

Als deze echt interessant is, dan gaan er een behoorlijke hoeveelheid TR8S-en uit. Dan moet de prijs wel dalen, want zo werkt de markt van vraag en aanbod nu eenmaal. Of iedereen is bereid lang te wachten op een koper. Mijn ervaring is dat vooral de eerste maanden de prijs tweedehands zal dalen. daarna stabiliseert het weer enigszins. Wat ik mij wel afvraag is of er ooit een soort verzadiging komt. Er is al zoveel in omloop en er komt steeds meer gear bij.
Vaak is dit kortstondig. Je zag het met de Digitakt ook. Bij aankondiging van de II werd de eerste gedumpt maar na een week of wat stabiliseerde het weer. Daarnaast zit de TR-1000 schijnbaar in een hele andere prijsklasse, dus of alle TR-8S bezitters massaal en meteen gaan upgraden? Ze zullen bij verkoop van hun TR-8S alsnog 1500eu op moeten hoesten, en niet iedereen kan of wil dat. Als de TR-1000 onder de 1000eu zou zijn wordt het een ander verhaal denk ik.

Het plaatje uit de Sweetwater folder matcht met de flits van de UI die je in het teaser-filmpje ziet. Dus die bron lijkt wel betrouwbaar. Roland heeft qua R&D gigantisch in hun emulatie-techniek geïnvesteerd de afgelopen jaren, dus ik verwacht dat dit gewoon een ACB-achtige flagship drum machine wordt met analoge FX.

Bekijk bijlage 3865445
Wat mij betreft doet ACB niet onder aan analoge drum synthese. Distortion daarentegen is altijd maar de vraag hoe goed dat klinkt als het digitaal is. Aliasing is bijna standaard aanwezig. Dus daarin zie ik wel voordelen als dat analoog is.

Hopelijk dan wel analoge distortion en een goed klinkende filter per instrument, niet alleen als master fx. In dat geval zou ik er wel 2000 euro voor over hebben.

Het schijnt alleen een analoge master Fx te worden. Springreverb wel schakelbaar tussen 3 springs 😂

Vaak is dit kortstondig. Je zag het met de Digitakt ook. Bij aankondiging van de II werd de eerste gedumpt maar na een week of wat stabiliseerde het weer. Daarnaast zit de TR-1000 schijnbaar in een hele andere prijsklasse, dus of alle TR-8S bezitters massaal en meteen gaan upgraden? Ze zullen bij verkoop van hun TR-8S alsnog 1500eu op moeten hoesten, en niet iedereen kan of wil dat. Als de TR-1000 onder de 1000eu zou zijn wordt het een ander verhaal denk ik.
Ik kan me haast niet voorstellen dat hij € 2000,- of iets dergelijks moet kosten.
En als dat idd zo is, dan mag hij wel iets heel bijzonders meebrengen.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ik zelf heb de hele TR workflow nooit begrepen, doe mij maar een MC :)
In mijn setup 'zou' een TR waarschijnlijk een soundsource zijn en de sequencer zou ik van de MC gebruiken (verwacht ik).

Ik heb overigens geen idee waar de 2k geruchten vandaan komen, want het staat niet op die foto van dat muziekwinkel blaadje.

Ik heb overigens geen idee waar de 2k geruchten vandaan komen, want het staat niet op die foto van dat muziekwinkel blaadje.
De listing bij een webshop uit Canada.
Dezelfde de MPC Live 3 ook nog steeds laat zien inclusief prijs als je googlet.
Het lijkt erop dat ze hun sitemap voor Google al hebben aangepast, maar de pagina zelf nog niet openbaar hebben gemaakt. Maar de prijs staat ook in de sitemap, dus die toont Google al.
Of het 'iets' zegt weten we natuurlijk nog niet, maar daar komt het vandaan.

O ja, hier staat het, alleen als je doorklikt is de pagina weg:
Bekijk bijlage 3865446
Klopt. Vaak hebben webshops een sitemap, omdat dit allemaal PHP gegenereerde paginas zijn, die kan Google niet doorzoeken (want er staat niks als je niet een echte gebruiker bent die ergens heeft geklikt).
Als alternatief daarvoor kan de google bot dan een sitemap gebruiken. Dat is dan één pagina met het hele assortiment, waar de bot alle linkjes vandaan kan plukken.
De pagina zelf staat in dit geval nog op 'verborgen', dus de server zal hem niet genereren als je op de link klikt, maar de sitemap houdt hier blijkbaar geen rekening mee (dit is waarschijnlijk simpel te fixen door de query die gebruikt wordt aan te passen dat die daar wel rekening mee houdt, maar goed).

Ik zie 2 opties. Of ze gebruiken dit om traffic te genereren. (omdat mensen gaan klikken). Dus dan is het bewust zo gedaan. Of ze hebben weinig geld voor de webshop en laten het lekker zo.
Meestal zal er niet zoveel tijd zitten tussen het aanmaken van de pagina (het product) en de release, dus een groot probleem is het niet. Maar in dit geval wel goed voor de rumors.

De prijszetting lijkt me ook wel heel duur tov de TR8S als het enkel de analoge effecten zijn als grote verandering. Ik zou verwachten dat veel mensen toch liever hun eigen externe effecten gebruiken, maar misschien ben ik wel helemaal fout. We zien wel, had eigenlijk eerder een opvolger voor de system 8 dan de TR8S verwacht.

Het zou mij niet verbazen als ie 2k+ wordt zelfs
Waarom?
De minifreak is € 481,- en heeft ook een analoge filter.
Natuurlijk is het een ander apparaat, maar beide (voor zover we nu weten) digitale voices met een analoge filter er achter.
TR8-s zit onder de €700,-
Ik hoop toch dat een analoge FX niet zoveel hoeft te kosten.

Als er analoge voices in zitten, kom je dichter bij de Analog Rytm of de Syntakt. Maar die hebben een (behoorlijk) ander prijskaartje.

De tijd zal het leren :)
Ik verwacht geen verkoopkanon als hij echt zo duur is.
Tenzij......

@Montfrooij Ja hoe goedkoper de onderdelen des te beter voor Roland.. maar je gaat betalen voor legacy, de naam, en vast een goed product.

Iedereen die X0X’n kent weet nu dat er een TR-1000 komt (als ze er nog mee bezig zijn) en alhoewel die T en Mc serie succesvol zijn is dat denk ik niet wereldwijd een mega van gaaf een echte 909 808 opvolger., er is een tijd geweest dat veel mensen teleurgesteld waren in Roland hun digitale missie.

Vandaar ook de clone opkomst

Laatst gewijzigd:
Voor het eerst heb ik dat ook weer.
maar we moeten het maar zien… modor, alphabase mk2.. zoveel. Ik ga ervan uit dat ze die bakken ook allemaal in hun lab hebben.

Als er een verplicht subscription verhaal bij komt kijken om iets nieuws te kunnen doen is het wel een dealbreker

Laatst gewijzigd:
Roland TR8 was toch matig van bouwkwaliteit. Er zullen luitjes best willen upgrade met een TR8S dus komen er nu een berg te koop. Dat zal de prijs een beetje drukken. Roland bakken willen na introductie ook best flink in prijs naar beneden gaan. Ik heb er geen belangstelling in ;-)

Dit vind ik altijd wel mooi van hier… met een handjevol informatie is iedereen zijn mening aan het ventileren, verdeelt over 8 pagina’s, over een product dat gaat komen maar zonder dat we echt veel info nog hebben. Altijd vermakelijk 😊

Lijkt net wel een echt forum :-)

Back