Mixing in Eurorack

demian

Ojee
In deze draad kunnen we bespreken alles wat je nodig hebt of zou willen gebruiken om te mixen in je eurorack modular.

Modules die hiervoor van toepassing kunnen zijn, uiteraard mixers, maar ook compressors, eq, multi's etc, alles wat je maar nodig hebt om je audio op signaallevel te mixen.

Ik ben zelf bezig een drumrack samen te stellen, hierin zitten nu ca 10 klankbronnen maar dit kunnen er makkelijk meer zijn als ik de outputs van mijn bitbox microsampler mee ga tellen.

De behoefte ontstaat dus om alles fatsoenlijk te mixen zodat het ook echt ergens naar klinkt. Dat zal met andere sounds dan drums natuurlijk net zo zijn, en als je drums met andere sounds gaat mixen, dan heb je natuurlijk ook mixers nodig en aanverwante tools.

Momenteel mix ik met een Toppobrillo Minimix ( MiniMix) welke 7 kanalen heeft, waarvan 5 met de hand te pannen zijn op de module en 2 kanalen zijn te pannen met cv.
Wat ik mis op de Minimix is effect send. Het is niet echt problematisch als ik een effect direct achter een soundmodule zet, of eventueel 2 of meer modules door een kleine mixer, zoals Intellijel Mixup of een andere mixer die niet te breed is, zoals Joranalogue Mix 3. Voordeel van dit soort mixers is dat je de onderlinge volumes nog kan regelen voordat ik ze naar de Minimix stuur en op 1 kanaal laat binnen komen. De voorgemixte signalen kan je dan echter niet meer afzonderlijk pannen. En kan je het best dan enkel gebruiken als je meerdere geluiden toch in het midden wil pannen.

Hoe dan ook, ik ben aan 't kijken naar wat goede tools om mijn drums beter te mixen. De WMD Performance Mixer vind ik net even iets te duur maar lijkt wel een goede optie te zijn.
Loop ik gisteren tegen deze mixer aan : After Later Audio Bartender ( Bartender )
Nu met 20% korting te koop is, maar op Modwiggler lees ik hier en daar toch klachten over deze module, zoals audiobleed, of een niet werkend kanaal. Hebben mensen hier ervaring met deze module ?

De Bartender is uit te breiden met deze module : Barback ( Barback )
Hiervan kan je zoveel als je wil aan de Bartender aansluiten.

Qua compressie, ik heb een Noise Engeneering Librae Legio compressor, ( Noise Engineering : Librae Legio ) leuk aan deze module is dat je er ook andere firmware's op kan flashen zodat ie een andere functie krijgt.
Nadeel is dat er geen sidechain compressie op zit, nog 2 andere compressors die ik interessant vind zijn, WMD MCSL, ( WMD - MSCL - SchneidersLaden ) heeft wel sidechain compressie en Cosmotronic Messor. ( Messor - Cosmotronic )

Qua EQ, ik heb een Nano Modules CEQ besteld, ( CEQ ⇣ DJ EQ & Compressor - NANO ) dat is een compressor en EQ in 1, niet al te duur ook, en kwaliteit lijkt wel goed te zijn zoals ik het gelezen heb. Ik vroeg me af wat men hier gebruikt, EQ is toch ook niet echt over te slaan bij het maken van een goede mix. En 1 EQ is ook wat weinig eigenlijk.

Verder denk ik aan een highpass filter om het laag onder controle te houden, hiervoor zou ik een filter willen met lekker weinig HP, die zoek ik nog.

Alternatieve optie die ik voor me zie is, niet in eurorack mixen, maar alle outs naar line level omzetten (maar dat kost ook weer een flink aantal modules en dus geld) en dan met een goedkope externe mixer gaan mixen en dingen als compressie daar regelen of eventueel 'in the box', maar dat laatste zie ik niet echt als een optie, dan kan ik net zo goed alles in the box doen, en daar kies is met modular niet voor.

Hoe pakken jullie het mixen in eurorack aan ?

Laatst gewijzigd:
Zelf ga ik voor de alternatieve optie:

- Mixing kan wel eens heel duur worden om alle modules aan te schaffen bijv je hebt niet 1 EQ nodig, maar idealiter 1 per geluid, en om het spannend te houden, liefst een die je kan moduleren en zo zijn er niet veel (MI Shelves?)
- Mocht ik iets anders willen doen met het materiaal, heb ik nog altijd de sporen beschikbaar ipv 1 gemixte opname.
- Je kan niet performen/ knopjes draaien en mixen tegerljkertijd, te weinig handen
- mijn setup is onderverdeeld in "instrumenten" met elk een out naar de PC, die weliswaar vaak eens van opzet veranderen, maar toch als houvast dienen om niet volledig verloren te lopen in het modulaire. Omzetten naar line is niet echt nodig met de Arturia Rig 16 en anders een VCA als eindstage waarmee je verzwakt.
- Kijk eens naar Expert sleeper ES 8, ES 9, ES 10 voor hybride oplossingen met INs en OUTS
- Voor EQ kijk eens naar de Happy Nerding Tritone, staat ook op de verlanglijst, niet om te mixen maar om feedback signalen te temmen of te boosten.

Herkenbaar verhaal dit.
De voorlopige conclusie hier is dat ik studio/productie technisch niet mix met eurorack, want in the box (en als ik ooit ruimte heb komt er een mooie mixer/console) werkt beter voor me, kost me minder hp en is financieel gewoon echt veel beter te doen. Dat gezegd hebbende, voor live optredens heb ik nu wel een aardige setup die werkt. Core van de setup is de befaco hexmix (plus expander). Is vast niet de best klinkende mixer, maar de featureset is voor zover ik weet ongeëvenaard binnen Eurorack. 3 send/returns (zowel line als eurorack level), geweldige speelbare mutes, eq per kanaal en eq over de master, stereo uit en individuele outs. Om alles een beetje in toom te houden en te blenden heb ik op de stereo master output een oto boum zitten. Soms heb ik teveel sound sources en daar gebruik ik dan simpele narrow mixers/vca's van doepfer voor bijv. Die deel ik dan logisch in voor ze de befaco in gaan.

Een tijd terug alweer zag ik een 6x stereo of 12x mono mixer van Sponde voor 170 euro, 20hp dus qua ruimte valt het mee maar ik hoor nooit iemand over dit merk.

In twee van mijn racks heb ik een Befaco stereo mixer.
Deze mixer heeft een NLC-mix op de aux-ingang en op de uitgang is een Befaco-output en een hoofdtelefoonversterker aangesloten. Dit biedt in totaal 4x stereo en 4x mono, inclusief hoofdtelefoon- en gebalanceerde uitgangen.

Deze opstelling heb ik in beide racks. Ook heb ik een 3e FX-rack waarmee ik line-level signalen verwerk.
Voor de overige verbindingen maak ik gebruik van modules met bijvoorbeeld 2 ingangen ( of de Behringer Four Play), of ik gebruik mults en stackable kabels.

Ik werk niet met drum en samplers eurorack-modules.
Daarnaast vermijd ik het gebruik van EQ en compressie in eurorack.
Voor eenvoudige toepassingen, zoals een 2-bands EQ, vind ik de functionaliteit vaak beperkt.
Indien nodig kan ik gebruikmaken van 4 Doepfer FX send-modules of mijn Soundcraft K2 mixer, die beschikt over 6 aux sends en een 4-bands semi-parametrische EQ.

Ik wil die Nano EQ ook nog proberen. Ik heb nu een 333modules STISO (stereo isolator DJ EQ). En die bevalt goed, zelfde prijs ongeveer.
Ik heb ook een WMD Overseer stereo HP en LP filter. Overseer. Leuk voor op het masterkanaal, zo kan je een Xone stijl mixer maken.

Er zijn mooie mixers zoals Bored Brain Xcelon Xcelon - True Stereo Voltage-Controlled Mixer
Maar met een (stereo) matrixmixer, moet je ook een eind kunnen komen. Je hebt dan geen CV voor volume en panning, maar het scheelt ook $$$$

Nou ja dat scheelt toch geen geld? dat ding is echt ffing duur.
Die Xcelon en WMD performance mixer.
Dan offer je een hoop poen en HP op voor gewoon huis tuin en keuken gemix.
Nou ja ik zie dat iig niet zitten.

Of anders iets als een Zoom R24? Mixer + fx en kun je tracks ook los opnemen zodat je ze alsnog later kunt bewerken als het moet.

Mijn ervaring is dat multitracken naar een daw en daar mixen het beste resultaat geeft. Het is anders teveel geworstel met noise zeker als je compressors/limiters gebruikt in het rack. Ook kan bleed voorkomen bij mixers in het rack. En het is idd een stuk goedkoper.
Doe ik ook via adat, lekker weinig kabels ook op je desk

Mijn ervaring is dat multitracken naar een daw en daar mixen het beste resultaat geeft. Het is anders teveel geworstel met noise zeker als je compressors/limiters gebruikt in het rack. Ook kan bleed voorkomen bij mixers in het rack. En het is idd een stuk goedkoper.

Doe je dat daar alleen na het opnemen of ook live?

Dit is de mixer sectie van mijn rack, 2x WMD Performance Mixer + 2x Channels, geen bleed, geen noise, 2x 2 aux sends. Daarnaast een 4x12 matrixmixer die input krijgt niet alleen van de aux sends van de Performance Mixers, maar ook van mijn andere (non-eurorack) mixers (zie schema onderaan). Er gaan 2x stereo lijnen + 2x cue mono lijn vanaf de PM's naar mijn main mixer. EQ gebeurt daar en verdere processing op de masterbus.

1763559001854.png

1763559428136.png

Ik heb een aardig uitgebreid rack met best wat drum modules (o.a. veel tiptop), en dat betekent dan ook da'k minimaal 10 mix-kanalen nodig had.
Mijn goedkope, simpele oplossing is 2 x een doepfer A138s en die beiden stereo doorlussen naar een Befaco Stmix.

Hierdoor heb je 8 pan-bare :) monokanalen voor drums via de twee Doepfers en 3 vrije stereo (of mono) kanalen over in de Befaco voor de overige sounds.
= dus 11 mix kanalen op 22 hp, kost geen drol en werkt prima. Maar je hebt dan geen luxe sends e.d. zoals bij @scarum

Screenshot 2025-11-19 at 19.35.52.png

Laatst gewijzigd:
Verder denk ik aan een highpass filter om het laag onder controle te houden, hiervoor zou ik een filter willen met lekker weinig HP, die zoek ik nog.

Maar op je SSL 12 zitten ook 4 high pass filters maar niet resonant/cv.. de 4k en gain zijn dan wel weer nice..

Laatst gewijzigd:
Verder kan ik wel een Serge Resonante EQ aanraden.. 2 mono inputs en die summed ie.. met 10 band eq en 4 outputs...Althans mijn model..
Ik zie mixen in euro ook niet zo zitten.. best is een Playdifferently model 1 met cv mod..als je echt gaat optreden.

Maar nu sum ik zoveel mogelijk en met mn Elektron Analog Heat 2 als end of chain inzet.. zit ook een notch filter in wat wel een bonus is..
Ik hou het nu zo simpel mogelijk. Vandaar ook geen drums meer in mn rack maar een drumcomputer..

Laatst gewijzigd:
studiogebruik: boredbrain boredbrain optx via adat naar rme fireface, dan mixen in daw.
voordeel: geen bleed, 8 tracks
nadeel: 8 tracks :D, in the box dus niet heel handzaam, computer nodig

om wat te jammen: kleine 60hp moog case met tesseract texmix met 2x mono, 1x stereo, 1x main, 2x direct outs (om eventueel in de optx te prikken als ik het wat tactieler wil maar toch verschillende kanalen tegelijkertijd wil opnemen in de daw). in die case zit ook nog een bastl waver.
voordeel: alles onder de vingers, niet heel duur en geen computer nodig
nadeel: lichte bleed, soms klik bij muten (uiteindelijk niets dat de pret bederft, maar het moet gezegd)

live case:
4 stereokanalen op endorpin.es cockpit 2, die heeft ducking input (sidechain per kanaal) en clickless mute (mute = op de draaiknoppen drukken). volume kan je aanpassen als een kanaal muted is, en dat kan je monitoren via de led naast de knop die zwakker of heller wordt naarmate je het volume lager of hoger zet.
de 4 stereo kanalen van de cockpit krijgen signalen binnen van
  1. drums: 4 outs van verschillende modules naar diy clickless mute modules voor een totaal van 4 mutable channels, die 4 outputs naar een bear 1u pan xl om te pannen, dan naar bear 1u stereo tilt eq voor de eq, dan via een bear split naar de cockpit (gewoon om 1 enkele kabel naar de cockpit te trekken ipv 2 en dan een adapter naar stereo...). de bassdrum gaat eerst nog door een diy channel strip gebaseerd op de boss bx16b
  2. diy vactrol mix turing machine expander, die 4 verschillende signalen binnenkrijgt door 2 bear hpf's met 6 verschillende weerstandswaarden zodat elk kanaal in een andere frequentieband zit, via een bear split naar de cockpit
  3. een bear 1u pan met eventueel signalen die door de 2 overblijvende hpf-kanalen getrokken worden, via een bear split naar de cockpit
  4. een threetom mixing flask naar een een endorphin.es ghost (eventueel een threetom doppio naar de mixing flask als er externe signalen moeten 'verhit' worden), via een bear split naar de cockpit

Laatst gewijzigd:
Ik heb een aardig uitgebreid rack met best wat drum modules (o.a. veel tiptop), en dat betekent dan ook da'k minimaal 10 mix-kanalen nodig had.
Mijn goedkope, simpele oplossing is 2 x een doepfer A138s en die beiden stereo doorlussen naar een Befaco Stmix.

Hierdoor heb je 8 pan-bare :) monokanalen voor drums via de twee Doepfers en 3 vrije stereo (of mono) kanalen over in de Befaco voor de overige sounds.
= dus 11 mix kanalen op 22 hp, kost geen drol en werkt prima. Maar je hebt dan geen luxe sends e.d. zoals bij @scarum

Bekijk bijlage 3867302
Leuk bedacht! Misschien is het voor jou eens leuk om naar een ACL pan mix te kijken als toevoeging , niet duur en audio wise een upgrade met handige functies

Back