Mixing in Eurorack

@MstrFX Oh die ACLs zien er sjiek uit. :) Ik hou wel van die early Roland-SH achtige styling. Yep, sucker voor nostalgia hier.
Voor 2026 staat een reorganisatie van Eurorack op de planning, dus deze hou ik in m'n achterhoofd. Thanks! :W

Over audio wise gesproken: In mijn geval maakt dat stiekem iets minder uit. Ik bouw er "enkel" de basis voor songs en sounds mee (geen optredens of zo), dus als een patch klaar is en bruikbaars lijkt, dan record ik het per los kanaal in m'n DAW en daar ga ik er pas mee mixen, gitaren, zang en softsynths aan toevoegen, soms ook de drums vervangen door VSTs... *shock* 8D M'n Eurorack mixers worden tijdens de opnames dus gebypassed. Maar ik snap dat geluidkwaliteit ertoe doet als je ermee optreedt of zonder DAW rechtstreeks record. (Ik meen me te herinneren dat ik dat ergens van je las, maar kan je verwarren met iemand anders...) Neemt diet weg dat ik die ACLs waarschijnlijk wel wil integreren als het zover is.

Maar goed, da's ook wel het leuke van Eurorack; iedereen gebruikt het op zijn/haar eigen manier. Zo staat hier een (vinnik zelf) schrikbarende hoeveelheid HP aan modules, maar sequencen gebeurt via een Mutant Brain vanuit de DAW. Da's vast vloeken in de kerk voor velen :engel:

Laatst gewijzigd:
Ja idd iedereen zijn manier. De een heeft een groot sound design beest de ander weer meer een soort groovebox of drum machine etc.
Heel veel manieren en iedereen zijn eigen.

Ik heb een aardig uitgebreid rack met best wat drum modules (o.a. veel tiptop), en dat betekent dan ook da'k minimaal 10 mix-kanalen nodig had.
Mijn goedkope, simpele oplossing is 2 x een doepfer A138s en die beiden stereo doorlussen naar een Befaco Stmix.

Hierdoor heb je 8 pan-bare :) monokanalen voor drums via de twee Doepfers en 3 vrije stereo (of mono) kanalen over in de Befaco voor de overige sounds.
= dus 11 mix kanalen op 22 hp, kost geen drol en werkt prima. Maar je hebt dan geen luxe sends e.d. zoals bij @scarum

hah, ik had het nog niet door, maar da's een redelijk vergelijkbare oplossing met die in mijn live case, gewoon met andere modules.
jouw doepfer a138 x 2 is bij mij bear modules pan/pan xl (pan is 1U maar voor de rest gelijk van features me dunkt)
jouw befaco stmix is bij mij endorphines cockpit 2 (zelfde hp, voordeel van de stmix: geen stereo kabels nodig + een extra kanaal met die aux, nadeel: geen mutes en geen sidechain)

Ik heb momenteel een xaoc mixersectie (ostrawa, bohumin, praga en hrad) maar overweeg toch een externe mixer (wing rack) voor multi track optie, maar ook de mogelijkheid om zonder PC geluid te produceren (werk heel de dag al achter een PC). Bijkomstig voordeel dat ook andere externe gear dan kan worden aangesloten zonder kabel chaos (via stageboxes ed). Komt natuurlijk de line level kwestie om de hoek kijken. Dit is dan op te lossen via de praga, die heeft namelijk direct VCA outputs. Moet er dan wel een 2e praga (of meer) bij zetten om 8 kanalen (of meer) eruit te halen. Of huidige setup skippen en iets anders bijv. losse VCAs of attenuverters. Output modules zijn vaak te beperkt (1x stereo). Hebben jullie nog ideeen voor een simpele oplossing om in compacte vorm line level te creeeren?

Erica synths matrix mixer.
Niet de beste top notch summing (zit aan toekomstige upgrade te denken)maar wel handig. Moet zeggen dat ik euro ook gewoon in m’n Ssl 12 prik en hij komt niet in het rood..alhoewel.. ik doe het meestal via m’n Niftykeyz daar zit line out op..
Maargoed tis ook beetje budget verhaal als je 8 outputs wilt.

Laatst gewijzigd:
Die matrix mixer biedt natuurlijk meer functionaliteit dan noodzakelijk en is ook weer een extra doosje erbij. Maar triggert me wel aangezien ik vergelijkbare opties heb met mijn reliq. Daar zit namelijk een 16x16 mixer in. Had daar verder nog niet mee geëxperimenteerd, dus dat ga ik eerst doen

Wist niet dat die Reliq dat ook kon das wel nice! Dit concept vind ik ook wel interessant: soort summing op basis van frequentie gebied.

IMG_7141.jpeg

Ik heb ondertussen 2 Nano EQs erbij. Klinkt goed, alleen wordt het heel krap om lekker te bedienen.

Ja die, ze hadden een BF actie met leuke korting.
Op Dutch Modular Fest had ik met deze EQ gespeeld. Distresañ
Die klink erg lekker met grote knoppen en CV, maar weer niet niet volledige kill. Flink andere prijsklasse ook, helaas.

Laatst gewijzigd:
Dat is soms wel een nadeel een eurorack, je wilt zoveel mogelijk in je rack proppen, maar te compacte modules worden onwerkbaar. Van de andere kan zijn meerkanaals DJ mixers weer veel te groot. Maar heb je wel lekker de ruimte om aan die knoppen te draaien. (of te hot-potten, als je een "echte" DJ bent)

2 verschillende modules naast elkaar zetten kan soms ook helpen, als de knoppen van de naast liggende module iets anders geplaatst zijn heb je weer wat meer ruimte.

ik gebruik naast de eerder genoemde modules overmatig stackables and multiples waar ik passief en ongebufferd mee mix, split.
Vind mixers eq met fixed bands zoiezo vrij nutteloos.
EQ moet voor mij minimaal semi parametric zijn wil ik er iets nuttig mee kunnen doen.
Maar ja iedereen zijn eigen visie

Iedereen zijn eigen visie idd.

Voor mij werkt de CEQ goed om drum sounds te kleuren, ik zou hem niet willen missen.

In een ander topic bespreken we notch filters. Ik zou wel een stereo 3 bands nodgert willen. Dat genoegen heb ik nu maar met 1 notch in m’n Analog heat maar richting de end of chain is een trippel notch stereo en misschien wel panning per band voor mij theoretisch een interessante module in de mixchain. Als iemand zoiets kent?

een notch is toch een enkele band en daardoor voor mixen niet echt bruikbaar maar specifiek.
Dan kun je beter een meerband parametrische eq gebruiken.
Ik bedoel je kan wel leuk phase effecten met een notch maken maar voor mixen is het heel specifiek en daardoor niet erg flexibel.

met een trippel Notch stereo out kun je lucht krijgen in je mixen. Ik zou het als een handige module zien persoonlijk.(je kunt ook fase fx maken idd met cv movement)

Ben wel eens dat een dikke parametrice eq ondergewaardeerd is.

Laatst gewijzigd:
Back