Was vroeger alles beter?

[...]Maar het publiek was doder dan dood.

[...]honderden stilstaande mensen met een telefoontje in de lucht.

Ik ga al zo'n 25 jaar niet meer DJ shows (kijk en luister liever naar livemuziek van echte artiesten, een plaat opzetten kan ik thuis ook wel), maar herinner me van toen dat er wel veel werd gedanst. Is dit massale stilstaan en alleen maar filmen echt een ding geworden, of had je toevallig net twee ongelukkige voorbeelden achter elkaar? Als we Mental Theo tot voorbeeld moeten gaan verheffen is het rotter met de wereld gesteld dan ik al dacht.

Mobiele telefoons hebben de dansvloer leeg gemaakt imho. Je wordt immers linea recta gefilmd als je, al dan niet uit je panty, opgaat in de muziek en staat te dansen.

Maar vergelijk dit met beelden van raves uit het pre-mobieltjes tijdperk.

De invloed van de smartphone valt niet te ontkennen, maar ik denk ook dat zo'n rave als vroeger niet meer past in de belevingswereld van de oudste tieners en twintigers van nu. Als zij niet een regelrechte 'curling opvoeding' hebben gehad, dan toch tenminste voor een deel. Het is de generatie die is meegegeven dat hun hersenen spontaan in pudding veranderen als ze op hun 16e een biertje drinken, heb het al eerder genoemd. Alles moet georganiseerd en veilig zijn, dus zeker geen underground rave zoals vroeger, maar een keurig dancefestival. En als je een pilletje wil nemen, eentje met een stempel van goedkeuring door het Trimbos-instituut.

De cijfers zeggen toch iets anders
1788084379194.png

ah ja de ouwe rotten kijk op de jeugd, nice, Jan Peter Balkenende op een skateboard
er wordt extreem veel meer drugs gebruikt dan vroeger hoor

edit, ja dat is alleen XTC. maar er is ook heel erg veel bijgekomen

Ik herken het alleen maar passief toekijken en filmen in elk geval niet zo bij de meeste livemuziek, tenzij het misschien echt puberidolenmuziek is. Meeste mensen maken heus wel wat foto's en filmpjes maar zijn het grootste deel van de tijd toch echt wel met de muziek bezig.

Laatst gewijzigd:
ah ja de ouwe rotten kijk op de jeugd, nice, Jan Peter Balkenende op een skateboard
Het grappigste vind ik de mening over festivals van mensen die al twintig jaar niet naar een festival zijn geweest, maar wel precies kunnen benoemen wat er allemaal niet goed aan is.

"Bah, ik ken helemaal niemand van die lineup"
JA, OMDAT JE NOG STEEDS DEZELFDE PLAYLIST HEBT ALS IN 2006.

Laatst gewijzigd:
Ik hoorde deze laatst.. en iedereen scheen de tekst te kennen.. aan beweging geen gebrek ook.

Ik zie dat het aantal jongeren wiens maag leeggepompt moet worden na binge-drinken (comazuipen) wel flink gedaald is afgelopen jaren. Of moeten we dat ook zien als iets negatiefs?

Ik hoorde deze laatst.. en iedereen scheen de tekst te kennen.. aan beweging geen gebrek ook.

Het is ook zeker niet overal, en de rol van dance is enorm veranderd. Vroeger was het muziek om op te dansen, en het is steeds meer opgeschoven naar luistermuziek. Daarom staan mensen misschien ook zo voor het podium, net als bij een band. De DJ performt en het publiek kijkt en schudt wat met het hoofd.

Maar het is nog steeds dansmuziek, muziek om op te dansen. Super energiek, opbouwend en onweerstaanbaar. En dan sta je stil, terwijl je een duur kaartje hebt gekocht 🤷 Daar kan ik gewoon niet goed bij. Misschien speelt dit ook veel meer bij de grote namen en commerciële festivals? En gelukkig is er ook een tegenbeweging, met mobielvrije feestjes. Kun je net zo gek doen als je zelf wilt, zonder dat iemand het filmt en online zet.

Bij de wildere concerten waar ik heen ga merk ik weinig van schuchterheid door angst gefilmd te worden, daar zie je gewoon moshpits, crowdsurfers en uit hun dak gaande, dansende mensen. Publiek is daar gemiddeld vaak wel wat ouder, misschien dat dat meespeelt?

Het is ook zeker niet overal, en de rol van dance is enorm veranderd. Vroeger was het muziek om op te dansen, en het is steeds meer opgeschoven naar luistermuziek. Daarom staan mensen misschien ook zo voor het podium, net als bij een band. De DJ performt en het publiek kijkt en schudt wat met het hoofd.

Maar het is nog steeds dansmuziek, muziek om op te dansen. Super energiek, opbouwend en onweerstaanbaar. En dan sta je stil, terwijl je een duur kaartje hebt gekocht 🤷 Daar kan ik gewoon niet goed bij. Misschien speelt dit ook veel meer bij de grote namen en commerciële festivals? En gelukkig is er ook een tegenbeweging, met mobielvrije feestjes. Kun je net zo gek doen als je zelf wilt, zonder dat iemand het filmt en online zet.
Bij een DJ in een theater is de focus misschien ook meer op de DJ. Beeldmateriaal maken om te delen op SM.. dat zie je ook bij bands.. die mensen maken liefst geen gebruik van shockreductie en willen 4k opnames maken en staan zoveel mogelijk stil. Voor de mensen die weer achter die voorste rij staan, is dit ook niet heel erg eleverend..

Verschrikkelijk al die mensen die de hele tijd aan het filmen zijn. Ik kom ook al 20 jaar niet meer bij dj gebeuren alleen nog maar concerten en per concert soort muziek of artiest zie je wel dat er een heel verschillend publiek (leeftijd of genre muziek)is en sfeer ook anders is. En bij ouder publiek zie je toch dat er minder gefilmd word. En bij sommige concerten wil je niet op de eerste rij gaan filmen punk en een moshpit.

Ach, ben op genoeg feestjes beland waar gen z's uitbundig aan het dansen waren

Zeker, ik ook. En mijn reactie is ook geen oordeel, maar een constatering dat je regelmatig bij (commerciële) dancefeestjes publiek druk ziet zijn met zijn telefoon en gewoon niet of nauwelijks danst. Dan betaal je een smak geld voor een kaartje en sta je stil. Je ne sais pas.

Ik ga ook regelmatig naar punk-, hardcore- en metalfeestjes en daar speelt dat helemaal niet. Het ligt dus ook vast aan het genre. Duik met je phone in de moshpit en je bent hem geheid kwijt. Sowieso altijd grappig na afloop, zanger op het podium: "Van wie zijn deze sleutels?"

Ja het zou beter zijn als men de telefoon in het kluisje laat. Dan sta je daar met jezelf, het publiek en de muziek. Stel je voor *D

Ik zie dat het aantal jongeren wiens maag leeggepompt moet worden na binge-drinken (comazuipen) wel flink gedaald is afgelopen jaren. Of moeten we dat ook zien als iets negatiefs?

Als er geen vervangende verslaving voor in de plaats komt is dat natuurlijk winst maar tijdens de Covid zijn jongeren thuis drugs gaan gebruien en toen de café's weer open gingen waren ze al verslaafd aan de nieuwe drugs en hadden ze geen behoefte meer aan zuipen tijdens het uitgaan. Alcohol heeft nog een sociaal aspect doordat je het samen in een bar of club bezigt. Andere harddrugs vaak meer in besloten kring of zelfs alleen. Je krijgt er geen vrolijker volk door.

Back