Native Instruments op omvallen?

Ik heb niet zoveel problemen ervaren met 'doodlopende' software, het komt maar zeer zelden voor en meestal is er wel weer een ander alternatief of was je zelf al overgestapt. Als je stofzuiger stuk gaat moet je ook een nieuwe, niet alles kan eeuwig meegaan. Maar als ik nu al mijn NI spul in 1x af zou moeten schrijven zou wel van een andere orde zijn dan een keer een pakket of plugin die er mee kapt :D

Laatst gewijzigd:
Grote naam, ik verwacht dat velen wel 'iets' van NI hebben staan (hard- of software).
pG9pnjoe3HSjNp5hw7jgu5-650-80.png.jpg

M'n financieel Engels is niet meer wat het geweest is, maar 'preliminary insolvency' vertaalt in mijn woorden naar 'bijna failliet'.
De kans bestaat dat (delen) van het bedrijf los worden verkocht om zoveel mogelijk waarde te genereren voor de schuldeisers (en investeerder) .
Ze schijnen nogal wat schulden te hebben door hun agressieve opkoopbeleid.
Nu maar hopen dat er voor 'ons gebruikers' niet teveel verandert.

Twee links met wat meer info:

Wauw, dat is wel een grote club en best pijnlijk. Ik wist niet dat het zo slecht met ze ging en ben benieuwd wat dit voor dochter-partijen als Izotope gaat betekenen.

Al zou het wel raar zijn om iets failliet te laten gaan voordat je het overneemt, tenzij het natuurlijk een truc is om grotendeels op kosten van de belastingbetaler van de ballast af te komen en de krenten uit de pap voor een relatieve habbekrats op te kopen.
Als een bedrijf verlies lijdend is, grote schulden heeft en er geen business case is om het bedrijf over te nemen, dan zou ik het pas echt raar vinden als je dat dan toch overneemt zonder het failliet te laten gaan.

Ik heb net 2 maanden geleden speciaal een nieuwere eluidskaart gekocht van hunnie die wel officieel asio drivers heeft op win 11 ;{
Verder heb ik Ozone en RX (duur !) dus als dat omvalt ben ik wel pissed. Die paar vst instruments die ik van hunnie heb gebruik ik toch nooit.
Pluggin aliance heb ik wel wat centen in zitten, niet zoveel als boutique gelukkig.

Het meest waardeloze van NI vond ik dat je altijd met die kontakt player te maken hebt ipv elke plugin gewoon als vst te kunnen draaien.
Ik heb ook nog Iris en Breaktweaker en dan is het wel k.t dat die overgenomen waren, hopelijk komt er een doorstart anders ben ik bij elkaar 5 plugins kwijt, dwz dat je ze waarschijnlijk nog een tijdje kan gebruiken maar na verloop van tijd sterven ze uit.

Laatst gewijzigd:
Het zal toch niet zo zijn dat je alles wat je hebt aangeschaft niet meer kan gebruiken als ze echt omvallen? Is zoiets wel eens eerder gebeurd?
Gewoon uit mijn nek lullende: als er zaken zullen afgesplitst of verkocht worden, zijn ze geen eigenaar meer, dus kunnen ze mijns insziens ook niet meer activeren. Anderzijds is het in het belang van de nieuwe eigenaar om continuiteit te voorzien. Vinden ze geen nieuwe eigenaar, tsja, boeiend. Gaan ze zelf verder in een andere constellatie, dan kan het zijn dat ze hier en daar zaken niet mee gaan ondersteunen.

Ik heb een paar (2) plugins die gebruik maken van die kontakt player. Hopen dat dat nog wel blijft werken.
Gelukkig nooit dieper in hun ecosysteem gedoken qua hard- en software, al verwacht ik stiekem dat er wel een partij komt die e.e.a. over gaat nemen.
Als ik de berichtgeving lees, was het vooral een grote schuldenlast door agressieve overnames en expansie wat ze de nek om heeft gedaan. (naast interne problemen begin 2020)

Had al langer het idee dat het niet goed ging met NI, maar het leek alsof het de laatste tijd weer de goeie kant op ging.

Ben toch blij dat ik de Komplete Kontrol S61 MK3 incl. Komplete Ultimate bundle toch besloten had retour te doen wegens verschillende bugs en een te lage resolutie van de polyfone aftertouch response.

Als je flink hebt geïnvesteerd in hun hardware en/of software dan is het wel zuur als er geen support meer voor is en is het nog maar de vraag hoe lang je hun tools kan gebruiken... Hun marketing strategy richte zich er ook heel erg op dat je heel snel "all in" gaat met zo'n Ultimate bundle o.i.d. - ook al heb je het helemaal niet nodig, het is (leek?) gewoon een betere deal.

Het zal toch niet zo zijn dat je alles wat je hebt aangeschaft niet meer kan gebruiken als ze echt omvallen? Is zoiets wel eens eerder gebeurd?

Ik snap dit niet helemaal. Waarom zou het niet meer werken? Er komen dan geen updates meer, maar ze gaan het toch niet blokkeren?

Mochten ze dat wel doen, dan download ik zonder enige gene de gekraakte versies via een Russische website. Ik heb er netjes voor betaald.

Ik snap dit niet helemaal. Waarom zou het niet meer werken? Er komen dan geen updates meer, maar ze gaan het toch niet blokkeren?

Mochten ze dat wel doen, dan download ik zonder enige gene de gekraakte versies via een Russische website. Ik heb er netjes voor betaald.
geen idee, ze gebruiken allemaal installers en als die op zwart gaan is er geen mogelijkheid om alles weer opnieuw te installeren. Die Russische kraaktroep heb ik liever niet op mijn PC.

In 2017 hetzelfde gehad met EMU. Net Emulator X3 software gekocht toen het bedrijf failliet ging. Gelukkig werkt de software nog steeds goed in windows 10/11

Andersom is het voor hardware vaak net zo'n probleem want de laatste editor en librarian software die Roland uitbracht voor de Roland V-synth en Fantom X is al vele jaren onbruikbaar, tenzij ik Windows XP installeer op mijn pc. Gelukkig is de hardware ook goed te editen. Voor Roland zou het weinig moeite zijn om de oude software te updaten maar dat hebben ze ze mooi laten afweten.

Back