Ja - je hebt gelijk! Dan moet ik er alleen voor zorgen dat ik op hetzelfde moment bij het andere bedrijf verder ga als dat ik bij het ene bedrijf stop. Lijkt me een hachelijke onderneming, maar goed ik zal er eens over nadenken. Ik doe dat dan in elk geval pas als alle pensioen perikelen geregeld zijn. Ben nu nog te veel met de instanties in de weer.
Ik ga niet met oude computers werken om oude hardware (of software) te blijven gebruiken. Dan maar de kliko in en een alternatief, even slikken en door.
Het enige dat ik nog wel heb is een oude Windows Vista laptop voor het geval ik eens een vaag oud tooltje moet draaien om disk images voor obscure oude samplers te maken ofzo. Maar ook dat is niet echt meer nodig nu al het oude spul hier weg is.
Ik denk daar anders over. Ik heb nog een relatief oude maar nog steeds heel capabele pc staan die ik meer als een soort superpolyfone en multitimbrale synth/sampler zie. Mocht NI ter ziele gaan, wat ik niet denk, dan is dat wat mij betreft een prima optie . Komt ook omdat mij hele setup bestaat uit maschine en allemaal NI plugins, naast een rits vst's van U-he en anderen..
Als het niet meer zou werken zou mijn grootste probleem zijn dat ik een totaal andere workflow moet gaan aanleren/ her-oppakken.... dat kan natuurlijk ook positieve dingen met zich meebrengen op bv inspirationeel vlak etc., maar ik zou toch liever mn workflow niet hoeven herstructureren.
Heb ik met mijn email en webhosting meegemaakt, ingestapt bij een goed en goedkoop bedrijf met een simpel pakket zonder onnodige toeters en bellen, maar nu betaal ik na de diverse overnames het tienvoudige aan abonnementskosten!
Dat heeft mogelijk ook met AI te maken.
Hosting vergt ook o.a. onderhoud aan de server hardware en brengt nodige kosten met zich mee. Door AI worden componenten massaal opgekocht waardoor er schaarste op de markt heerst. Om een voorbeeldje te schetsen: Waar je eerst nog een leuke prijs voor werkgeheugen betaald; betaal je nu helaas het dubbele.
NI was destijds echt innoverend... maar het gaat volgens mij al jaren niet meer zo goed met NI...
Ik herinner me enkele jaren geleden ook al drama's met massive ontslagen...
Verwarrende en te uitgebreide portfolio... Te lang blijven teren op oude successen zonder zelf nog echt te innoveren.
Stijgende concurrentie die de prijs naar beneden drijven en qualiteit/innovatie naar omhoog drijven...
Ik ben eigenlijk al jaren geleden langzaam afgehaakt bij Native Instruments, en de recente ontwikkelingen verbazen me eerlijk gezegd totaal niet.
...
Daarna viel me steeds meer op dat NI vooral bleef hangen in wat ze al hadden, in plaats van echt te vernieuwen.
...
En ondertussen hebben ze op meerdere vlakken de concurrentie gewoon niet kunnen bijbenen:
Op de DJ-markt heeft Pioneer ze compleet ingehaald.
Op de producer/beat-vlak zijn Ableton, Akai en zelfs Arturia veel aantrekkelijker en innovatiever geworden.
Iets wat ik altijd vreemd heb gevonden: waarom is NI nooit serieus goede audio-interfaces gaan maken? Ze hadden daar echt iets sterks kunnen neerzetten dat perfect in hun eigen ecosysteem paste.
Voor mijn gevoel zaten ze rond Komplete 9 echt op hun piek. Daarna zijn ze vooral blijven teren op wat ze al hadden, in plaats van met echt vernieuwende dingen te komen.
En toen ze begonnen met een subscription model voor bvb Traktor (of dure, frequente updates) was het al helemaal gedaan voor mij...
Had Waves dat ook niet geprobeerd? Was ook niet echt goed ontvangen en afgelopen voor Waves.
Kan je ze moeilijk kwalijk nemen... die zien ook de groeiende concurrentie en slinkende marges... en als dan de opportuniteit zich voor doet wie zou het dan niet doen?
Tja, ik zie twee mogelijkheden...
1) PE maakt grote kuis in de portfolio... de rederende delen houden en maximaliseren (wat ze bvb al proberen met Traktor) en de verlieslatende delen afstoten/uitfazeren
2) NI gaat effectief failliet en de currator probeert nog zo veel mogelijk te verkopen om schulden te betalen... Hopelijk dat iemand Traktor, Reaktor en de hardware divisie overneemt en er iets van maakt. En misschien dat de originele eigenaars hun bedrijf voor een prikje kunnen terugkopen. En de rest free-ware zonder support.
Tip: gebruik nooit een emailadres van je internetprovider. In tegenstelling tot een telefoonnummer kun je dat niet meenemen als je van aanbieder wisselt. Ik heb al zo'n 30 jaar een Yahoo mail account waar ik nog nooit een cent voor heb betaald.
Zo heb ik ook een keer een dagje alles omgezet van m’n oude internetprovider e-mailadres naar een g-mailversie, want ik ging overstappen en dan zou m’n e-mailadres binnen een aantal maanden stoppen..
Welk apart dat ik ‘m na 2 jaar nog steeds kan gebruiken
Ik zag gisteren Komplete 26 voorbij komen. NI is kennelijk nog steeds actief. Updates komen ook nog steeds binnen. Op zich positief. Maar je ziet of hoort er niet zoveel over.
Even zijdelings opmerken dat "abandonware" geen legaal concept is. Het is niet omdat er niemand is die zijn copyright gaat verdedigen, dat er geen copyright meer is. Net zoals je ook niet te hard mag rijden omdat er geen politie is. Wat je zelf met deze wetenschap doet, moet ieder voor zich weten.
Ik zag gisteren Komplete 26 voorbij komen. NI is kennelijk nog steeds actief. Updates komen ook nog steeds binnen. Op zich positief. Maar je ziet of hoort er niet zoveel over.
Ik vroeg mij dat ook af. Er wordt zeer weinig gecommuniceerd over de situatie en nu komt er ineens een nieuwe Komplete uit. Positief dat er (blijkbaar) gewoon doorgewerkt wordt, maar ik kan mij ook voorstellen dat veel mensen inmiddels terughoudend zijn. Ik in ieder geval wel.
Ik vroeg mij dat ook af. Er wordt zeer weinig gecommuniceerd over de situatie en nu komt er ineens een nieuwe Komplete uit. Positief dat er (blijkbaar) gewoon doorgewerkt wordt, maar ik kan mij ook voorstellen dat veel mensen inmiddels terughoudend zijn. Ik in ieder geval wel.
Even zijdelings opmerken dat "abandonware" geen legaal concept is. Het is niet omdat er niemand is die zijn copyright gaat verdedigen, dat er geen copyright meer is. Net zoals je ook niet te hard mag rijden omdat er geen politie is. Wat je zelf met deze wetenschap doet, moet ieder voor zich weten.
Ik zie abandonware meer als spullen die aan de kant van de weg zijn achtergelaten en waarin de eigenaar kennelijk niet langer geïnteresseerd is, niet als gevaarlijk rijgedrag waarop niet gecontroleerd wordt. Maar inderdaad juridisch is het een grijs gebied.
Het ligt er maar net aan wat je daaruit gaat citeren, wat ik dan ook niet zal doen. Die strijd heeft geen zin. Dat je er meerdere kanten mee uit kan maakt het een grijs gebied.
Er zal eerst duidelijk moeten worden hoe de toekomst van NI en hun producten eruit gaat zien. Zolang ze niet in een faillissement terechtkomen, zullen ze producten blijven doorontwikkelen en verkopen. Maar de onduidelijkheid over de toekomst helpt de verkopen natuurlijk niet. Integendeel.
Was te verwachten eigenlijk dat iemand in het gat van de tekorten zou springen.
Dat wordt wel een grote speler die inMusic .....
De toekomst zal het leren wat het 'voor ons' betekent.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.