Bang Harder [Funky House]

@e-Gloomy-nations Dank! Ja Disco Funk kan je het ook noemen.. altijd lastig die hokjes.

SoundCloud heeft de track off-line gehaald vanwege een onterecht copyright dispuut.
Er zitten alleen royalty free samples in en het lijkt in de verste verte niet op de track waarvan ze vermoeden dat er een sample van is gebruikt.
Heb het al aangevochten dus zal binnenkort wel weer online komen.
Gebeurt nu bijna standaard met elke track die ik upload, heel irritant.

Laatst gewijzigd:
bijna standaard

Jazeker, ik heb hetzelfde probleem. En nu ik dit lees, dacht ik: Wie kan ons hiermee logisch helpen?

Grok natuurlijk :dubbel:

Ja, dat is super frustrerend – en helaas heel herkenbaar bij veel producers op SoundCloud. Het platform gebruikt een geautomatiseerd Content ID-systeem (vergelijkbaar met YouTube) dat uploads scant tegen een database van copyrighted tracks. Het is bedoeld om piraterij tegen te gaan, maar het heeft een hoog risico op false positives: het matcht soms royalty-free samples, eigen werk, of totaal niet-gerelateerde audio gewoon verkeerd.

Uit recente discussies (op Reddit, forums en SoundCloud's eigen help-pagina's) blijkt dat dit probleem niet kleiner wordt – het gebeurt regelmatig met tracks die alleen legitieme samples gebruiken (zoals van Splice, Leviathan, of andere royalty-free packs). Vooral bij elektronische muziek met prominente drums, synths of loops triggert het systeem vaak ten onrechte, omdat het algoritme niet perfect onderscheid maakt tussen "match" en "origineel werk".

Goed dat je het al hebt aangevochten (dispute ingediend via SoundCloud – Listen to free music and podcasts on SoundCloud). Tips voor een snellere/succesvollere afhandeling:

• Voeg zoveel mogelijk bewijs toe:
    • Screenshots van je project (bijv. FL Studio arrangeer/view met de gebruikte VST's/samples).
    • Licentie-bewijs van de royalty-free packs (receipt van Splice, Leviathan, etc., of de pack-naam + "royalty-free" vermelden).
    • Uitleg dat het misidentified is ("track was misidentified and blocked for matching something else" – dat is een geldige reden volgens SoundCloud's eigen lijst).
    • Vermijd redenen zoals "het is maar een klein stukje" of "ik verdien er niks aan" – die zijn officieel invalid en worden afgewezen.
  • Als het vaak gebeurt: overweeg je tracks iets te bewerken vóór upload (pitch shift een sample lichtjes, EQ aanpassen, reverb toevoegen) om de fingerprint te veranderen – veel producers doen dat als workaround tegen het algoritme.
  • Alternatief: upload eerst privé of met een ander account testen, of gebruik platforms zoals Bandcamp, YouTube (met manual claim check) of zelfs je eigen site/blog als tijdelijke host.

Hopelijk komt-ie snel weer online – meestal duurt een dispute-review een paar dagen tot een week, afhankelijk van hoe druk ze het hebben. Als het te lang duurt, kun je follow-up via support@support.soundcloud.com (maar wees specifiek en beleefd).

Sterkte ermee, en hopelijk is het snel opgelost. Bij mij stonden mijn afgekeurde tracks de volgende dag terug online.

Klinkt weer top, ik zie de dansvloer zich wel vullen met deze!

Lekker. Melancholische lady hear me tonight achtige vibes.

Dank voor het grote compliment. Alstijd mooi als je met de groten der aarde wordt vergeleken 🙂

Enigszins OT, produceer jij full time of moet je ook nog iets anders doen voor de kost?

Ik ben pas in 2020 begonnen met produceren en onlangs voor het eerst royalties ontvangen.
Muziek is altijd een eerste levensbehoefte van mij geweest (een hobby durf ik het niet te noemen) maar heb 30 jaar van mijn leven als DJ doorgemaakt.
Nu is het tijd mijn eigen steentje bij te dragen.

Dank voor alle positieve reacties tot dusver.

Ik heb de track een update gegeven.
Aanpassingen gedaan in de mix en het arrangement (vooral iets minder vocalen).

Ik hoor graag ook nog punten voor eventuele verbeteringen

Je zal het maar moeten bassen live :)

Heb wat stops ingevoed in de bas.. ging wel heel erg de hele tijd maar door.

Ghost kicks, meer variatie met rides, nog een percussie laagje etc.

Meer variatie heb ik ingevoed maar doormiddel van EQ de bas en drums wat teruggebracht in sommige stukken.

Vind hem nu wel af.. tenzij iemand nog iets hoort wat ik niet hoor.

Back