Stereo opnemen met mijn nieuwe foon? Forget it.

KNARPH

Stamgast
Hey guys, ik zit met een probleem.
Ik heb onlangs een Samsung A15 telefoon gekocht en heb tot mijn verbazing moeten vaststellen dat ik weliswaar stereo files kan wegschrijven en afspelen maar niet kan opnemen. (ondanks het feit dat deze telefoon twee microphones aan boord heeft waarvan er maar eentje werkt(!) Hartstikke mooi natuurlijk maar ik heb deze phone gekocht om er stereo mee te kunnen opnemen. Desnoods met extra hardware voorzien van twee fatsoenlijke input connectors.

Nou heb ik me het lazarus gegoogeld en de hele manual door zitten lezen maar wat blijkt, het woord 'stereo' komt nergens voor. Het is bijna alsof deze manual uit de early sixties stamt. Bijna alsof het bij wet verboden is om het woord 'stereo' uit te spreken. Blasfemie.
Ik heb uiteindelijk wat hardware-in-een-doosje gekocht, bestaande uit twee identieke parallelle line/mike input kanalen en een stereo mix uitgang, maar 'n één of andere kluns schijnt op het heldere idee te zijn gekomen om beide uitgangen softwarematig aan elkaar te knopen waardoor het hele geval nu twee afzonderlijke mono uitgangen heeft die allebei het identieke L+R signaal voeren. Lekker slim dus. En natuurlijk ook hierover geen woord in de manual van deze USB-C pre-amp

Ik vraag me nu alleen dus wel af wie of wat het woord 'stereo' onwettig heeft verklaart en of de copyright mafia hier wellicht iets mee te maken heeft.

Kent iemand een technische oplossing voor mijn probleem zodat ik toch twee onafhankelijke stereo kanalen tegelijk kan opnemen? En al kom ik ook maar één stapje verder, ik zal er dankbaar voor zijn want mijn frustratie staat op springen.

En als iemand wat meer over de juridische aspecten rond deze kwestie weet hoor ik dat graag.

Alvast bedankt en ik hoop echt iets nieuws te kunnen leren.
Groeten vanuit Utrecht van mij, Frank Heuvelman

Ik heb geen Samsung A15 en kan dus niet je probleem reproduceren. Wel kan ik je de volgende suggesties doen:
- test eerst met een goedkope "plug&play" oftewel class compliant interface, bv. deze Behringer | Product | UCA202
Zo een soort ding werkt bij mij op windows, Android TV box en mijn ipad zonder drivers te moeten installeren, en prima in stereo.
- installeer een app/APK waarvan je met zekerheid weet dat die stereo-files ondersteund. Volgens mij zou Bandlab dat moeten kunnen. Heb dit zelf verder niet getest, maar hier moet je beginnen. Aantal recorder apps zijn mono, dus dat schiet niet op. Uitdaging is dus even om uit te zoeken welke recorder apps stereo zijn....
Gemini geeft Recforge II en Dolby on als suggesties(zelf niet getest)

Lol, iemand heeft een probleem, ik probeer die te helpen door op een gestructureerde manier AI in te zetten zonder eerst uren te gaan investeren in dingen zelf proberen(is tenslotte niet mijn probleem) maar wel met een duidelijke persoonlijke analyse wat het probleem van de vraagsteller is en in welke richting de oplossing zich bevindt. Ben best bereid dit helemaal zelf uit te zoeken, maar dan hangt aan de geinvesteerde uren wel een prijskaartje.... Ai is een mooi hulpmiddel wat dat betreft en ik denk dat mijn bovenstaande berichten, de eerste heb ik zelf getypt, zeker een stap in de goede richting zijn voor de vraagsteller, waardoor jouw opmerking weerlegt is in dit geval. Klakkeloos AI shit copieren doe ik dus niet, dat heeft idd geen zin

Vind het wel bijzonder dat mijn tweede bericht ineens foetsie is.....
Nogmaals, het probleem dat er geen stereo opname wordt gemaakt is hoogstwaarschijnlijk een software issue, waarom dan een zoekopdracht met als resultaat wat apps die iig stereo kunnen opnemen deleten? Snap ik niet, een forum is om elkaar te helpen. Is al laat en ik ga niet nu zelf dingen verder uitvogelen... Dit zet iig een volgende stap in de probleemanalyse. Heb mijn goede daad gedaan voor vandaag, welterusten!

Bericht door een moderator:
Discussie over genBots ("AI") kan elders. Deze draad verder on topic.

Niemand heeft je gevraagd er uren in te steken. Een veel voorkomende manier op dit en andere fora is dat er iets gevraagd wordt en dat anderen op basis van kennis en ervaring proberen te helpen. Uit je post en je commentaar maak ik op dat je in je tweede post (verwijderd) niet meer hebt gedaan dan onbevestigde query-results droppen. Dat is niet de bedoeling van dit forum. We zullen hierover met het team gaan overleggen en de huisregels op dit vlak explcieter maken.

Ik twijfel overigens niet aan je goede bedoelingen hoor. We zullen hierover gewoon duidelijker moeten zijn. Net zoals bij de intrede van de traditionele zoekmachines.

Het is wat lastig te volgen omdat je niet duidelijk omschrijft wat je doet en vooral hoe. Welke apps, welke interface, etc.

Ik werd wel nieuwsgierig en heb even wat geprobeerd met mijn S21. Ik heb allereerst de app Stereo Sound Recorder geïnstalleerd. De S21 heeft boven en onder een microfoon, daar begint het gedoe al. Maar hij nam niet out of the box "kwartslag gedraaid stereo" op zoals je zou verwachten. Ik moest in de settings "audio source" op "Mic" zetten ipv "Unprocessed", anders kreeg ik ook 2 identieke monokanalen. Vervolgens de telefoon in de breedte houden om fysiek stereo te krijgen ipv onder/boven.

Nu is de A15 een budgetmodel, dus het zou mij niet verbazen als ze het stereopad voor de microfoon simpelweg hebben weggelaten om mensen een extra reden te geven om een duurder model te kopen. Het fenomeen "stereo" is verder geen merknaam of iets met een licentie, maar ik kan me wel voorstellen dat ze het niet noemen als de telefoon het eigenlijk niet ondersteunt, want dan krijgen ze wel klachten. Maar het is ook mogelijk dat ze simpelweg de moeite niet hebben genomen om het te vermelden, ook al kan ie het wel, omdat het voor de doelgroep wellicht niet zo interessant is.

Lang verhaal, maar conclusie: probeer eens Stereo Sound Recorder op jouw toestel en kijk wat dat doet.
Ik ben dan ook wel benieuwd of je USB-C-preamp in het lijstje van audio sources verschijnt in Stereo Sound Recorder. En je preamp, ondersteunt die wel "officieel" multi-channel?

Laatst gewijzigd:
Vind het wel bijzonder dat mijn tweede bericht ineens foetsie is.....
Ik ben blij met jouw reactie en heb niets met deze censuur te maken.
Sterker nog, ik heb het niet eens kunnen lezen maar ik begrijp waar jij heen wilt.
Ik ga daarom weer verder met mijn zoektocht en als ik een oplossing vind zal ik die meedelen op het forum.

Ik heb een hekel aan AI, zeker daar waar het onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor (politieke) uitspraken en alternative 'feiten' en verhalen zoals je op YouTube kunt lezen.
Om deze en andere redenen ben ik daarom gestopt met het serieus nemen van YouTube content als vraagbaak.

Een IK Multimedia iRig Stream , werkt met de sound recorder app van Samsung. Ik gebruik em zelf ook. Ideaal om een lijn-signaal van een rca uitgang naar je telefoon te sturen. (Ik gebruik het met een verloopkabeltje zodat ik de koptelefoon uitgang rechtstreeks kan opnemen.

Verder is het nergens nodig frustratie te uiten, we zijn er om elkaar te helpen :koffie:

Ik heb ooit 'n keer deze gekocht. Wel prijzig maar sowieso een betere mic. En kan ook instrumemten aan die meer herrie maken zoals drums of toeters.

Laatst gewijzigd:
Nu is de A15 een budgetmodel, dus het zou mij niet verbazen als ze het stereopad voor de microfoon simpelweg hebben weggelaten om mensen een extra reden te geven om een duurder model te kopen.
Voor spraak is het bij de betere apparaten gangbaar om 2 of meer microfoons in te zetten om achtergrondgeluiden weg te drukken. (zoekterm: microphone array). De microfoons zijn niet per se optimaal voor stereo opnames of zelfs niet eens van hetzelfde type (bv 1 directional en 1 omni).
MacBooks hebben 2 of 3 microfoons, maar leveren ook alleen een mono stream.

Nou heb ik me het lazarus gegoogeld en de hele manual door zitten lezen maar wat blijkt, het woord 'stereo' komt nergens voor. Het is bijna alsof deze manual uit de early sixties stamt. Bijna alsof het bij wet verboden is om het woord 'stereo' uit te spreken. Blasfemie.
Ik heb uiteindelijk wat hardware-in-een-doosje gekocht, bestaande uit twee identieke parallelle line/mike input kanalen en een stereo mix uitgang, maar 'n één of andere kluns schijnt op het heldere idee te zijn gekomen om beide uitgangen softwarematig aan elkaar te knopen waardoor het hele geval nu twee afzonderlijke mono uitgangen heeft die allebei het identieke L+R signaal voeren. Lekker slim dus. En natuurlijk ook hierover geen woord in de manual van deze USB-C pre-amp

Ik vraag me nu alleen dus wel af wie of wat het woord 'stereo' onwettig heeft verklaart en of de copyright mafia hier wellicht iets mee te maken heeft.
Het lijkt erop of de stereo enabling gewoon niet beschikbaar is voor de A15. Het blijft de vraag of dit hardware matig is natuurlijk.. en idd, misschien iets met Noise cancelation zoals hierboven wordt gesuggereerd.. Ik heb een S25 en die heeft meer dan 2 microfoons.

Laatst gewijzigd:
Kun je niet beter een simpel Zoom recordertje kopen oid? Die zijn er voor gemaakt en kosten niet veel.
Je was me net voor....

En ze hebben veel keuze in mogelijkheden en budget.
Ik heb zelf een H2N die mijn oude H2 vervangt (die overigens ook nog prima functioneert) en die gebruik ik voor opnamen van spraak, straatgeluiden, maar ook met de line in weleens voor een instrument.

Hola.
Misschien oud nieuws.
Maar hier hebben de leden wat aan
Ik heb 2 microfoons,links en rechts.
Via mijn converter apart input 1 en 2.
In mijn cubase 15 komt het binnen als links en rechts.
En je zou ook nog 2 sporen kunnen instellen.l+r.
Dus zo moeilijk is het niet.

Groeten van andreos.

Een IK Multimedia iRig Stream , werkt met de sound recorder app van Samsung. Ik gebruik em zelf ook. Ideaal om een lijn-signaal van een rca uitgang naar je telefoon te sturen. (Ik gebruik het met een verloopkabeltje zodat ik de koptelefoon uitgang rechtstreeks kan opnemen.

Verder is het nergens nodig frustratie te uiten, we zijn er om elkaar te helpen :koffie:
Zo’n iRIG stream; daarmee kun je waarschijnlijk zonder al te veel gedoe met een iPhone van enkele jaren terug eenvoudig een YouTube videoshort opnemen met geluid rechtstreeks into de standaard iPhone-camera app, zodat je beeld en geluid niet later nog hoeft samen te voegen?

Back