Aanpassing forumrichtlijnen m.b.t. gebruik generatieve technieken

Sowieso, waar AI ernstig te kort schiet is vernieuwend zijn. AI reproduceert maar vernieuwd niet. Nu is er ook een enorme behoefte aan meer van hetzelfde en AI levert.

Eigenlijk zegt AI nu tegen ons dat we kunnen kappen met meer van hetzelfde te maken, dat kan AI beter en sneller.

Onze taak is vernieuwend zijn, doen we dat niet, dan hebben we geen bestaansrecht meer behalve dan voor jezelf en je directe omgeving.

Vernieuw or die is het een beetje nu. En eigenlijk wel terecht ook. Al dat gehang in het verleden helpt ons niet vooruit, AI Maakt ons dat nu voor eens en altijd duidelijk.

Werk aan de winkel dus. (Voor wie er zin in heeft) :W

AI kan wel degelijk vernieuwen. Zou dat niet zo zijn dat zou alle AI-geproduceerde content plagiaat zijn, wat niet zo is.

Reproduceren van elementen is wat AI (nu) doet. Niet iets nieuws maken. Het is enkel andere combinatie van bestaande variabelen.

99,9% van de muziek bestaat uit "enkel andere combinatie(s) van bestaande variabelen". Bovendien is het voor AI een koud kunstje om toevallige variaties aan te brengen die (voor zover bekend) nog nooit eerder vertoond zijn. Op een ander forum is al eens een kwestie besproken waarover op het internet nog niets te vinden was, en ook daarover kon AI zinnig meepraten. Dit topic en de vastgestelde regels komen dan ook geen moment te vroeg, want de ontwikkelingen op het gebied van AI gaan nu echt razend snel.

99.9% van de muziek is dan ook niet vernieuwend. Dat was tot nu toe ook niet echt een probleem omdat je altijd de artiest nog kon aanbidden om zijn of haar charisma en stijl.

Aan de andere kant het is gewoon ook lekker om meer van hetzelfde te krijgen, ik bedoel, ik eet nog steeds regelmatig pannekoeken en pasta, ik hoef niet iedere dag een volledig nieuw gerecht, eigenlijk hoef ik dat helemaal niet. :D

Maar als voorbeeld, alle respect voor @flyweight die met eigen fysieke creaties tot nieuwe sounds probeert te komen. De zoektocht naar een eigen geluid, daar is wel wat voor nodig, ik zie AI dat nog niet voor elkaar krijgen. En zelfs al lukt dat wel, dan hebben we nog steeds niemand om te bewonderen en te waarderen, we hebben enkel geluid wat lijkt op iets wat we bewonderen maar het is toch niet echt. Tja, technisch zeer knap allemaal, maar de hartstocht / passie / menselijkheid is er niet meer. Het is erg teleurstellend dat we die kant op gaan.

Nog niet, komt vanzelf als in de loop van de tijd jongere generaties zich hier op het forum gaan begeven (al is het format van dit forum niet heel erg 'Gen Z').
Ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat het jongere generaties zijn die AI meer gebruiken om tracks te genereren.

En zelfs al lukt dat wel, dan hebben we nog steeds niemand om te bewonderen en te waarderen, we hebben enkel geluid wat lijkt op iets wat we bewonderen maar het is toch niet echt.
Er zijn best wel wat mensen die animatie figuren (Pokomon, Wald Disney, transformers en ik weet niet wat nog meer) waarderen en bewonderen. De fans hiervan hebben posters, toys, en verzamelen en bekijken alles wat er omheen hangt. Nou kan een AI band natuurlijk ook zoiets creëren, of ze vragen het aan een AI agent die toevallig ook hun manager is. Maken ze en de muziek en een leuke avatar die ze tot leven brengen doormiddel van animatie, drukken wat posters af, verzinnen er een spel bij of zo + veel andere dingen om heen en AI word slapend rijk 🫣😋😅

Maken ze en de muziek en een leuke avatar die ze tot leven brengen doormiddel van animatie, drukken wat posters af, verzinnen er een spel bij of zo + veel andere dingen om heen

Welkom in 2007
1775715298443.png

Ach ja, tapeloops, sampling, midi sequencing, Ableton, Autotune, AI. Je hoort het toch als het ruk is of creatief gebruikt. Net als in beeldende kunst of literatuur. Probleem is meer dat de massa het steeds meer slikt waardoor er minder ruimte is voor artistieke expressie. Totdat dat laatste helemaal verboden is in een autoritaire maatschappij en (bijna) iedereen toch gelukkig is.

Nou, mijn kinderen luisteren alleen maar commerciële pulp en willen ook niets anders horen. Als ik iets aanzet wat ik leuk vind krijg ik een hoop gezucht en commentaar.

Ja maar dat is normaal. Ik zou me meer zorgen maken als het niet zo was. Van mijn kinderen heeft 1 goede smaak en de ander luistert alleen memerotzooi en vocaloid. Tja.

Ja, dat is zo. Luister je wel eens naar de radio? Waar gaan subsidies (niet meer) naar toe? Een en al vervlakking.
Nee, ik luister niet naar de radio. Maar er komt meer toffe muziek uit en op de planken dan ik tijd en geld heb om te beluisteren allemaal. Zo was ik gisteren bij Franz Ferdinand, een stel oudgedienden, maar ontdekte daar in het voorprogramma Irnini Mons, een ontzettend tof Frans indiebandje dat nog niet zo lang aan de weg timmert en nog geen 4000 maandelijkse luisteraars heeft op Spotify maar de hele zaal platspeelde. Dus daar ook maar een plaatje van gekocht en in de volglijsten gezet, en dan ontdek je via hun ook weer wat nieuws etc. etc. Op de radio moet je niet (meer) zijn voor dat soort dingen, het gebeurt online en op de podia.

Maar dit hebben we recent nog hier gedaan Basisinkomen voor kunstenaars?

Laatst gewijzigd:
Dju nog wat voel ik me hier ineens jong. Dat komt toch niet heel vaak meer voor op je 30ste. :D :D
Ik ben wat dat betreft prima thuis in alle moderne social media en AI tools, ik gebruik het echter niet veel. De enige AI-tool die ik wel eens wil gebruiken genereert code voor hobbyprojecten. Maar dat is ook niet omdat ik creatief wil zijn, maar omdat ik gewoon functioneel iets nodig heb en dat spul genereert 100x betere code in een kwestie van minuten dan wat ik in een aantal dagen zou kunnen programmeren. Daar moet ik wel de kanttekening bij maken dat ik de output wel controleer en zo hier en daar wat fix, niet alles is perfect natuurlijk.
Ik wil creatief zijn met muziek, en met hardware voor die hobbyprojecten, niet met code tikken, daar heb ik altijd een hekel aan gehad. Een jaartje of 3 geleden moest ik nog code tikken voor werk en toen bestond al dat AI-spul nog niet, maar dan was het gewoon creatief code van internet plukken en dat ombutsen tot wat jij precies nodig hebt. Ik kan je wel zeggen dat dat een stuk meer voldoening geeft eigenlijk, maar nu is het gewoon makkelijker. Nu ik er zo bij nadenk heeft dat wel wat parallellen aan Suno en 'ouderwets' samplen, maar toch is het fundamenteel anders omdat de meeste code gebruikt wordt voor puur functionaliteit van producten en muziek is compleet het tegenovergestelde.

Laatst gewijzigd:
Ik heb in de late 00's ook wel eens geld betaald voor een Hatsune Miku albumpje en vond die 'live optredens' er ook wel grappig uitzien (nooit geweest overigens). Was natuurlijk ook gewoon zo'n maf japans nerd rariteiten dingetje...
Heel anders dan massa productie door huidige AI tools.

En volgens mij loopt het zon vaart verder ook niet (eens met @Nap ). Ook bij mij thuis komt de jeugd vooral aanzetten met muziek die ik zelf prima te pruimen vind en gemaakt is door echte artiesten... Soms zelfs uit de tijd dat ik jong was De oudste (17)zette laatst ineens "my girlfriends girlfriend" van type O negative op... Nooit eerder voelde ik me zo'n geslaagde culturele invloed 🤣

muziek laten maken door AI lost ook helemaal geen belangrijke behoefte op.
Mensen maken zelf namelijk heel graag muziek. Ruim voordat AI er 'goed' in werd pushten echte mensen al massa's (ook vaak generieke kut-)muziek het web op (doe ik lekker aan mee :D).
Er is genoeg om te luisteren (en te negeren) zonder AI generated muziek. Platforms die niet de rem er op zetten en vervuild worden door massa's AI rommel die worden op termijn denk ik wel afgestraft. Wellicht dat het lastiger is om op laag niveau geld te verdienen met muziek... Omdat iedereen die een niks zeggend achtergrond deuntje nodig heeft dat binnen een minuutje uit een AI tool haalt...mjah... Zo gaan die dingen... Ik doe hetzelfde met een plaatje voor een soundcloud upload... Ik huur geen artiest in ofzo...

Maar dat is werk... Werk dat wellicht overbodig word. Muziek als artistieke expressie middel word denk ik niet bedreigd door AI. Daarvoor willen wij doorgaans te graag zelf shit maken, en ook 'de jeugd' vind doorgaans het verhaal achter de artiest/band/DJ ook nog steeds interresant/leuk.

Als er een groep mensen is die het echt niks uitmaakt wat ze horen en de meest vreselijke generieke zielloze AI troep prima vinden... Ach... Daar heeft alleen Gordon last van denk ik :D

De blik die wij nu trekken als onze kinderen hun muziek opzetten is dezelfde als toen wij onze ouders probeerden uit te leggen waarom house tof is. "Noem je dit muziek?"

99,9% van de muziek bestaat uit "enkel andere combinatie(s) van bestaande variabelen".
Dat is ook zo want er zijn maar heel weinig mensen elke keer vernieuwend en als een artiest iedere keer goede muziek maakt die hem/haar herkenbaar maakt dan spreken we over z'n signature sound en dan willen we niet dat een artiest 't opeens helemaal anders gaat doen, AI doet wat dat betreft niet veel anders maar omdat 't AI is keuren we 't af.

Ik heb geen probleem met AI muziek maar ik heb wel een probleem met mensen die met een prompt door AI een nummer laten maken en dan zeggen dat hun 't maken, dat vind ik van een andere orde.

Want als ik eerlijk ben dan zit ik wel 'ns op youtube wat lounge te luisteren om wat te relaxen en ik weet zeker dat dit AI gemaakte muziek is maar tegelijk is het best ontspannend en klinkt het niet slecht.

Back