Maken jullie wel eens gebruik van AI bij je muziek?

waarom mag je ai niet gebruiken voor creatie en is het slecht? ik vind het onzin, als je suno zou vraen om een drumloop ala art blakey te genereren of een hiphop break of een basslijn waarom zou je dat niet kunnen gebruiken? t is praktisch samplen alleen heb je nog meer invloed op het proces, bijna een soort sessiemuzikant

waarom mag je ai niet gebruiken voor creatie en is het slecht? ik vind het onzin, als je suno zou vraen om een drumloop ala art blakey te genereren of een hiphop break of een basslijn waarom zou je dat niet kunnen gebruiken? t is praktisch samplen alleen heb je nog meer invloed op het proces, bijna een soort sessiemuzikant
of je hoort letterlijk een drumbreak en die gebruik je

vs

hey chatgpt kan jij een 3/4 150bpm bossanova ritme spelen van 4 maten met een ride, cymbal, bd, rimshot en twee toms met in de laatste 2 tellen een drumroll.
en kan je hem daarna door een SSL mengtafel halen en compressen met een api etc. etc.
---

ik weet wel welke vd 2 ik meer crteatief vind.

Ik vond de kwaliteit van die vocal kloners nog niet geweldig maar wie weet is het nu wel beter geworden.

Ik heb nu Synthesizer V een AI stemgenerator, dan moet je zelf de melodie inspelen en de lyrics maken maar je kan zo'n stem net als een instrument op allerlei manieren aanpassen zodat het naar je smaak is.
Sommigen zullen er tegen zijn maar als je zelf niet zingt dan kan het een goede oplossing zijn, vooral ook omdat het verder helemaal je eigen ding is.

Hier een voorbeeld maar vergis je niet want ik was een paar weken geleden met een track van mij er mee bezig en voor ik het eerste verse redelijk had was ik een paar uur verder, waarschijnlijk ook omdat je toch weer van alles moet leren voor het een beetje oké klinkt, wat dat betreft is het net als elke andere plugin;

vet, hoe werkt het qua text verwerken op de juiste toon?

Van mij mag dat hoor. Om duidelijkheid te scheppen zijn er m.b.t. het synthforum onlangs wel regels opgesteld; zie Aanpassing forumrichtlijnen m.b.t. gebruik generatieve technieken.

Ik vond Gemini vanavond wel erg handig bij het ontdekken van de Tracker Mini. Als ik ergens niet uitkwam of iets niet kon vinden gewoon de vraag intypen en meteen een antwoord dat nog klopte ook. Scheelt een hoop geveeg door mijn virtuele manual op de iPad.

Ik vond Gemini vanavond wel erg handig bij het ontdekken van de Tracker Mini. Als ik ergens niet uitkwam of iets niet kon vinden gewoon de vraag intypen en meteen een antwoord dat nog klopte ook. Scheelt een hoop geveeg door mijn virtuele manual op de iPad.
Zo heb ik Claude gebruikt voor het doorgronden van de Montage M. Scheelt veel tijd!

klopt, superhandig.

Heb je al eens gekeken naar NotebookLM van google (werkt tegenwoordig ook samen met Gemini), daarin maak je dan je eigen notebooks van je manuals, en wat je daarmee kan is bizar, van infographics tot video tutorials die je kunt genereren, tot natuurlijk het standaard vragen naar toepassingen van de inhoud van je bronnen. Die notebooks kun je samenstellen uit verschillend bronmateriaal, zoals de pdf manuals, maar ook de youtube tutorials die specifieke dingen behandelen (en nog veel meer bronnen).

Ik vind notebooklm echt geweldig op dat vlak voor synth hulp.

Ja, ik ken dat NotebookLM wel, maar nog niet echt behoefte aan gehad. Voor mij is een handleiding een beetje als een landkaart die je erbij pakt als je de weg even kwijt bent, voor de rest zoek ik dingen meestal zelf uit (dingen zelf leren oplossen door proberen iets daadwerkelijk te doorgronden in plaats van een reeks handelingen uit een aanwijzing te kopieëren (en vaak meteen weer te vergeten :D ) is een superpower imo). Tot dusver volstaat een vraag inkloppen in Gemini nog iedere keer. Wellicht als ik ooit eens met complexere dingen aan de slag ga zoals Sysex ofzo.

vet, hoe werkt het qua text verwerken op de juiste toon?
Dat valt niet altijd mee want je werkt met fonemen, zeg maar de klank ipv de juiste spelling en er is een tabel waar je de fonemen voor bepaalde klanken kunt vinden maar ik moest toch bij bepaalde woorden nog wat zoeken omdat ze niet in de tabel stonden, een beetje trial and error, het is een beetje als een nieuwe taal leren.
Verder kan je allerlei parameters beinvloeden zoals adem, breathiness, tension enz en je kan 3 parameters automatiseren, dan teken je een lijn net als in je daw zoals volume of zo.
Wat dat betreft heeft het overeenkomsten met een vst, ik zie dan de basic voice een beetje zoals een oscillator en dan kan je net als in softsynth verschillende dingen aanpassen qua klankkleur enz.
Je kan een trial downloaden en een week proberen.

Laatst gewijzigd:
Nee, blijf het nog steeds iets gevaarlijks vinden dit AI.

Ik gebruikte het al niet maar hier nog een uitleg waarom:

(sorry voor de insta link, kon het niet op yt vinden)

Laatst gewijzigd:
Back