AI is niets meer dan een tool, die je moet leren gebruiken volgens,
Als je daarvoor openstaat om dat soort dingen toe te passen dan ben ik het er mee eens, het is gewoon een nieuwe tool voor de muzikanten, net zoals de introductie van VST's in de begindagen (daar was ook extreem veel weerstand tegen en nu vindt praktisch iedereen het normaal om te gebruiken).
Met name het laatste half jaar zijn de ontwikkelingen erg hard gegaan en gaan de mogelijkheden hard vooruit (het minimax music h3 AI model bijvoorbeeld is een bizar goed model).
In mijn songs en studio proces is het inmiddels een grote toevoeging aan wat ik wil bereiken, ik draai tegenwoordig alle AI generatie lokaal en heb er allerlei workflows voor gemaakt waartussen ik snel kan switchen afhankelijk van wat ik wil.
paar voorbeelden van wat tool dingen die ik er mee doe:
1: mijn eigen sample loops genereren (deze toepassing gebruik ik het meest)
Als ik in ableton bezig ben dan heb ik een workflow ernaast lopen met mijn eigen lokale AI generator, waarin ik snel korte sample loops genereer. Bijvoorbeeld als ik even een percussie of addon drumloop nodig heb dan kan ik die zo lokaal genereren (gaat bloedsnel, binnen 1,5 seconde heb je je audio loop). Zeker als je een lokale ai stack hebt draaien, dan kun je als je een loop hebt gemaakt daar continu variaties op genereren, dan hou je de seed in het music generator / diffusion model hetzelfde en genereer je een nieuwe loop, dan is het dezelfde loop kwa gevoel, alleen zitten er smalle variaties in dan, als je de seed veranderd krijg je weer een compleet nieuwe loop. Werkt niet alleen voor drums, maar voor alles eigenlijk, van audio effects tot gitaarloops. etc)
2: mijn eigen songs laten bewerken door een ai model voor ideeen op basis van mijn eigen stijl
In 1 van mijn workflows kan ik mijn eigen Lora models genereren (zeg maar een stijl guide voor je ai model die gebruik maakt van een lora die je getrained hebt). Als je 25 eigen songs hebt dan kun je je eigen stijl (of van elke andere willekeurige artiest) al redelijk capturen in zo'n lora, wat je weer kunt gebruiken in het genereren van zo'n cover voor je eigen song. Zo kan ik ook lora's maken van de artiesten die ik goed vindt en daar dan die stijl op toe laten passen in mijn eigen songs.
3: lora's maken van zangers en zangeressen die ik goed vind. Op die manier kan ik de zanglijnen genereren met de kenmerken van de gekozen lora in mijn workflows.
4: remixen genereren van bekende songs, die ik vervolgens helemaal verbouw in ableton
Doordat ik alles lokaal draai zit hier dus geen enkele restrictie op of beperking, het is gewoon een tool geintegreerd in mijn eigen workflows. Aangezien ik geen enkele intentie heb om dit uit te brengen of online te zetten zie ik hier ook geen enkel probleem in, het gaat mij puur om de hobby om muziek te maken en te kijken wat hier technisch allemaal mee kan en waar we naar toe gaan. Het is ook niet goedkoop om zo'n lokale AI stack op te zetten, je hebt toch wel minimaal een 12 gigabyte vram grafische kaart nodig om dit uberhaupt lokaal te doen. Maar goed, het meeste hiervan kun je ook wel online doen, maar dan kost het wel tokens en ben je gebonden aan de restricties van het platform.
Mocht je nou wel in bezit zijn van zo'n 12 gig of meer kaart, dan zijn dit de volgende onderdelen die je nodig hebt om er mee aan de gang te gaan:
- een music AI model: bijvoorbeeld ACESTEP1.5, Minimax Music H3 of Audio2Stable diffusion model (die laatste is geweldig voor het genereren van je loop samples of audio FX samples, alsof je vengeance live voor je de gewenste samples laat maken)
- een workflow applicatie: bijvoorbeeld comfy, n8n, stability matrix of lmstudio gekoppeld aan bijvoorbeeld claude of een openai coder
- een optioneel lora model (niet echt nodig, maar wel handig om het ai model uit te breiden met je eigen wensen), die kun je zelf maken of je kunt wat voorbeelden downloaden van platformen zoals huggingface of Civitai (zoeken op lora) o, je kunt op deze platformen ook de extension models downloaden voor je workflows zoals bijvoorbeeld audio2stable.
Er zijn zat youtube tutorials die bovenstaande uitleggen als je eenmaal weet waar je op moet zoeken, dus doe er je voordeel mee als je daarin geinteresseerd bent
Bottomline is, dat AI echt een onderdeel kan zijn van je muziekmaak proces, de meeste hier zijn hobbiesten die voor de fun muziek maken, dus wat maakt het uit, of je nou een sample library koopt en die samples gebruikt, of je genereert gewoon je eigen samples, uiteindelijk wordt het je eigen song, en wil je gewoon een remix genereren omdat je dat leuk vindt tijdens het autorijden en er zelf niets aan aan wil passen, who cares, gewoon doen.
Als je niet de tijd en zin hebt om alles uit te zoeken, begin dan gewoon online in suno, of iets als google flow music, dan kan al gratis en de stems kun je zo extracten uit die songs en zelf gebruiken. Zolang je dat allemaal voor jezelf doet en geen intenties hebt om dat commercieel uit te brengen zie ik er geen probleem in om dat aan je eigen tracks toe te voegen.