Maken jullie wel eens gebruik van AI bij je muziek?

waarom mag je ai niet gebruiken voor creatie en is het slecht? ik vind het onzin, als je suno zou vraen om een drumloop ala art blakey te genereren of een hiphop break of een basslijn waarom zou je dat niet kunnen gebruiken? t is praktisch samplen alleen heb je nog meer invloed op het proces, bijna een soort sessiemuzikant

waarom mag je ai niet gebruiken voor creatie en is het slecht? ik vind het onzin, als je suno zou vraen om een drumloop ala art blakey te genereren of een hiphop break of een basslijn waarom zou je dat niet kunnen gebruiken? t is praktisch samplen alleen heb je nog meer invloed op het proces, bijna een soort sessiemuzikant
of je hoort letterlijk een drumbreak en die gebruik je

vs

hey chatgpt kan jij een 3/4 150bpm bossanova ritme spelen van 4 maten met een ride, cymbal, bd, rimshot en twee toms met in de laatste 2 tellen een drumroll.
en kan je hem daarna door een SSL mengtafel halen en compressen met een api etc. etc.
---

ik weet wel welke vd 2 ik meer crteatief vind.

Ik vond de kwaliteit van die vocal kloners nog niet geweldig maar wie weet is het nu wel beter geworden.

Ik heb nu Synthesizer V een AI stemgenerator, dan moet je zelf de melodie inspelen en de lyrics maken maar je kan zo'n stem net als een instrument op allerlei manieren aanpassen zodat het naar je smaak is.
Sommigen zullen er tegen zijn maar als je zelf niet zingt dan kan het een goede oplossing zijn, vooral ook omdat het verder helemaal je eigen ding is.

Hier een voorbeeld maar vergis je niet want ik was een paar weken geleden met een track van mij er mee bezig en voor ik het eerste verse redelijk had was ik een paar uur verder, waarschijnlijk ook omdat je toch weer van alles moet leren voor het een beetje oké klinkt, wat dat betreft is het net als elke andere plugin;

vet, hoe werkt het qua text verwerken op de juiste toon?

Van mij mag dat hoor. Om duidelijkheid te scheppen zijn er m.b.t. het synthforum onlangs wel regels opgesteld; zie Aanpassing forumrichtlijnen m.b.t. gebruik generatieve technieken.

Ik vond Gemini vanavond wel erg handig bij het ontdekken van de Tracker Mini. Als ik ergens niet uitkwam of iets niet kon vinden gewoon de vraag intypen en meteen een antwoord dat nog klopte ook. Scheelt een hoop geveeg door mijn virtuele manual op de iPad.

Ik vond Gemini vanavond wel erg handig bij het ontdekken van de Tracker Mini. Als ik ergens niet uitkwam of iets niet kon vinden gewoon de vraag intypen en meteen een antwoord dat nog klopte ook. Scheelt een hoop geveeg door mijn virtuele manual op de iPad.
Zo heb ik Claude gebruikt voor het doorgronden van de Montage M. Scheelt veel tijd!

klopt, superhandig.

Heb je al eens gekeken naar NotebookLM van google (werkt tegenwoordig ook samen met Gemini), daarin maak je dan je eigen notebooks van je manuals, en wat je daarmee kan is bizar, van infographics tot video tutorials die je kunt genereren, tot natuurlijk het standaard vragen naar toepassingen van de inhoud van je bronnen. Die notebooks kun je samenstellen uit verschillend bronmateriaal, zoals de pdf manuals, maar ook de youtube tutorials die specifieke dingen behandelen (en nog veel meer bronnen).

Ik vind notebooklm echt geweldig op dat vlak voor synth hulp.

Ja, ik ken dat NotebookLM wel, maar nog niet echt behoefte aan gehad. Voor mij is een handleiding een beetje als een landkaart die je erbij pakt als je de weg even kwijt bent, voor de rest zoek ik dingen meestal zelf uit (dingen zelf leren oplossen door proberen iets daadwerkelijk te doorgronden in plaats van een reeks handelingen uit een aanwijzing te kopieëren (en vaak meteen weer te vergeten :D ) is een superpower imo). Tot dusver volstaat een vraag inkloppen in Gemini nog iedere keer. Wellicht als ik ooit eens met complexere dingen aan de slag ga zoals Sysex ofzo.

vet, hoe werkt het qua text verwerken op de juiste toon?
Dat valt niet altijd mee want je werkt met fonemen, zeg maar de klank ipv de juiste spelling en er is een tabel waar je de fonemen voor bepaalde klanken kunt vinden maar ik moest toch bij bepaalde woorden nog wat zoeken omdat ze niet in de tabel stonden, een beetje trial and error, het is een beetje als een nieuwe taal leren.
Verder kan je allerlei parameters beinvloeden zoals adem, breathiness, tension enz en je kan 3 parameters automatiseren, dan teken je een lijn net als in je daw zoals volume of zo.
Wat dat betreft heeft het overeenkomsten met een vst, ik zie dan de basic voice een beetje zoals een oscillator en dan kan je net als in softsynth verschillende dingen aanpassen qua klankkleur enz.
Je kan een trial downloaden en een week proberen.

Laatst gewijzigd:
Nee, blijf het nog steeds iets gevaarlijks vinden dit AI.

Ik gebruikte het al niet maar hier nog een uitleg waarom:

(sorry voor de insta link, kon het niet op yt vinden)

Laatst gewijzigd:
Ik moet helemaal niets 😂

Ik heb ai op het werk nodig om de ai output van m’n collega’s te snappen. Waar de f zijn we mee bezig. Het is geen tool. Het is een plaag. Voor input kan het handig zijn. Voor output gebruik ik het niet.

AI is niets meer dan een tool, die je moet leren gebruiken volgens,
Als je daarvoor openstaat om dat soort dingen toe te passen dan ben ik het er mee eens, het is gewoon een nieuwe tool voor de muzikanten, net zoals de introductie van VST's in de begindagen (daar was ook extreem veel weerstand tegen en nu vindt praktisch iedereen het normaal om te gebruiken).

Met name het laatste half jaar zijn de ontwikkelingen erg hard gegaan en gaan de mogelijkheden hard vooruit (het minimax music h3 AI model bijvoorbeeld is een bizar goed model).

In mijn songs en studio proces is het inmiddels een grote toevoeging aan wat ik wil bereiken, ik draai tegenwoordig alle AI generatie lokaal en heb er allerlei workflows voor gemaakt waartussen ik snel kan switchen afhankelijk van wat ik wil.

paar voorbeelden van wat tool dingen die ik er mee doe:

1: mijn eigen sample loops genereren (deze toepassing gebruik ik het meest)
Als ik in ableton bezig ben dan heb ik een workflow ernaast lopen met mijn eigen lokale AI generator, waarin ik snel korte sample loops genereer. Bijvoorbeeld als ik even een percussie of addon drumloop nodig heb dan kan ik die zo lokaal genereren (gaat bloedsnel, binnen 1,5 seconde heb je je audio loop). Zeker als je een lokale ai stack hebt draaien, dan kun je als je een loop hebt gemaakt daar continu variaties op genereren, dan hou je de seed in het music generator / diffusion model hetzelfde en genereer je een nieuwe loop, dan is het dezelfde loop kwa gevoel, alleen zitten er smalle variaties in dan, als je de seed veranderd krijg je weer een compleet nieuwe loop. Werkt niet alleen voor drums, maar voor alles eigenlijk, van audio effects tot gitaarloops. etc)

2: mijn eigen songs laten bewerken door een ai model voor ideeen op basis van mijn eigen stijl
In 1 van mijn workflows kan ik mijn eigen Lora models genereren (zeg maar een stijl guide voor je ai model die gebruik maakt van een lora die je getrained hebt). Als je 25 eigen songs hebt dan kun je je eigen stijl (of van elke andere willekeurige artiest) al redelijk capturen in zo'n lora, wat je weer kunt gebruiken in het genereren van zo'n cover voor je eigen song. Zo kan ik ook lora's maken van de artiesten die ik goed vindt en daar dan die stijl op toe laten passen in mijn eigen songs.

3: lora's maken van zangers en zangeressen die ik goed vind. Op die manier kan ik de zanglijnen genereren met de kenmerken van de gekozen lora in mijn workflows.

4: remixen genereren van bekende songs, die ik vervolgens helemaal verbouw in ableton

Doordat ik alles lokaal draai zit hier dus geen enkele restrictie op of beperking, het is gewoon een tool geintegreerd in mijn eigen workflows. Aangezien ik geen enkele intentie heb om dit uit te brengen of online te zetten zie ik hier ook geen enkel probleem in, het gaat mij puur om de hobby om muziek te maken en te kijken wat hier technisch allemaal mee kan en waar we naar toe gaan. Het is ook niet goedkoop om zo'n lokale AI stack op te zetten, je hebt toch wel minimaal een 12 gigabyte vram grafische kaart nodig om dit uberhaupt lokaal te doen. Maar goed, het meeste hiervan kun je ook wel online doen, maar dan kost het wel tokens en ben je gebonden aan de restricties van het platform.

Mocht je nou wel in bezit zijn van zo'n 12 gig of meer kaart, dan zijn dit de volgende onderdelen die je nodig hebt om er mee aan de gang te gaan:
- een music AI model: bijvoorbeeld ACESTEP1.5, Minimax Music H3 of Audio2Stable diffusion model (die laatste is geweldig voor het genereren van je loop samples of audio FX samples, alsof je vengeance live voor je de gewenste samples laat maken)
- een workflow applicatie: bijvoorbeeld comfy, n8n, stability matrix of lmstudio gekoppeld aan bijvoorbeeld claude of een openai coder
- een optioneel lora model (niet echt nodig, maar wel handig om het ai model uit te breiden met je eigen wensen), die kun je zelf maken of je kunt wat voorbeelden downloaden van platformen zoals huggingface of Civitai (zoeken op lora) o, je kunt op deze platformen ook de extension models downloaden voor je workflows zoals bijvoorbeeld audio2stable.

Er zijn zat youtube tutorials die bovenstaande uitleggen als je eenmaal weet waar je op moet zoeken, dus doe er je voordeel mee als je daarin geinteresseerd bent :)

Bottomline is, dat AI echt een onderdeel kan zijn van je muziekmaak proces, de meeste hier zijn hobbiesten die voor de fun muziek maken, dus wat maakt het uit, of je nou een sample library koopt en die samples gebruikt, of je genereert gewoon je eigen samples, uiteindelijk wordt het je eigen song, en wil je gewoon een remix genereren omdat je dat leuk vindt tijdens het autorijden en er zelf niets aan aan wil passen, who cares, gewoon doen.

Als je niet de tijd en zin hebt om alles uit te zoeken, begin dan gewoon online in suno, of iets als google flow music, dan kan al gratis en de stems kun je zo extracten uit die songs en zelf gebruiken. Zolang je dat allemaal voor jezelf doet en geen intenties hebt om dat commercieel uit te brengen zie ik er geen probleem in om dat aan je eigen tracks toe te voegen.

Ai is meer dan een tool.
Ik had eerst ook die instelling maar ik ben daar op terug gekomen.

Als je er voor kiest om AI te gebruiken in je producties heeft dat consequenties voor je als je je muziek wilt uitbrengen.
Er zijn tools die kunnen herkennen of je muziek is gemaakt met behulp van AI.
De meeste labels gebruiken die tools om te zien of er AI is gebruikt en als dat het geval is zullen de meeste labels die muziek niet uitbrengen.

Mocht je een label vinden die AI muziek wil uitbrengen of als je het zelf zou uitbrengen zal je muziek die online komt oog geflagged worden als AI gegenereerd en dan zal je muziek ook niet opgenomen worden in de meeste playlists op radio en online

Ai is meer dan een tool.
Ik had eerst ook die instelling maar ik ben daar op terug gekomen.

Als je er voor kiest om AI te gebruiken in je producties heeft dat consequenties voor je als je je muziek wilt uitbrengen.
Er zijn tools die kunnen herkennen of je muziek is gemaakt met behulp van AI.
De meeste labels gebruiken die tools om te zien of er AI is gebruikt en als dat het geval is zullen de meeste labels die muziek niet uitbrengen.

Mocht je een label vinden die AI muziek wil uitbrengen of als je het zelf zou uitbrengen zal je muziek die online komt oog geflagged worden als AI gegenereerd en dan zal je muziek ook niet opgenomen worden in de meeste playlists op radio en online
Het zal daar nog wel uitmaken hoe je AI hebt gebruikt. Een track zo uit Suno zonder aanpassingen zal snel herkent worden (hoor je ook gewoon), maar enkel een vocal of deel van de vocal wordt wel lastiger. Als ik dat zelf test met twee websites die dergelijke analyse doen scoort track met AI vocal die af en toe speelt en rest niet gemaakt met AI gewoon over de 90% human made. Ik verwacht niet dat dit dan als AI muziek wordt gelabeld.

Het zal daar nog wel uitmaken hoe je AI hebt gebruikt. Een track zo uit Suno zonder aanpassingen zal snel herkent worden (hoor je ook gewoon), maar enkel een vocal of deel van de vocal wordt wel lastiger. Als ik dat zelf test met twee websites die dergelijke analyse doen scoort track met AI vocal die af en toe speelt en rest niet gemaakt met AI gewoon over de 90% human made. Ik verwacht niet dat dit dan als AI muziek wordt gelabeld.

Zeker wel het geval, sterker nog: soms wordt een 100% door mens gemaakte track ten onrechte door die tools als AI aangemerkt.
Dus als jouw track mens gemaakt is maar te veel lijkt op AI gegenereerde muziek kan het als nog ten onrechte een AI stempel krijgen.

Labels schuwen AI als de pest want ze willen ze hun vingers er niet aan branden. Ze halen alles wat binnenkomt eerst door die tools en als er een rood lampje gaat branden slaan ze het vriendelijk af. Zelfs als je kan aantonen dat je geen AI hebt gebruikt zullen ze je track afketsen omdat het na uitbrengen door algortimes zal worden gebanned. Welkom in de moderne wereld!

Het positieve is dat de wereld zich steeds meer keert tegen AI en dat is maar goed ook want het moet zo snel mogelijk stoppen.

Laatst gewijzigd:
Zeker wel het geval, sterker nog: soms wordt een 100% door mens gemaakte track ten onrechte door die tools als AI aangemerkt.
Dus als jouw track mens gemaakt is maar te veel lijkt op AI gegenereerde muziek kan het als nog ten onrechte een AI stempel krijgen.
Labels schuwen AI als de pest dus willen ze hun vingers er niet aan branden. Ze halen alles wat binnenkomt eerst door die tools en als er een rood lampje gaat branden slaan ze het vriendelijk af. Zelfs als ze weten dat je geen AI hebt gebruikt zullen ze je track afketsen omdat het na uitbrengen door algortimes zal worden gebanned.
dat klopt, met synth ID en audio watermarking (wat de bekende online music platformen toevoegen is er geen ontkomen aan, dan is het direct geflagged, maar dsp analyse wordt ook toegepast, met name als je in de lofi sector zit zoals lofi worship songs, dan wordt je eigen song al snel geflagged door het ontbreken van de frequenties boven de 15 khz (wat je zelf dan bewust hebt gedaan).

Als je lokaal alleen ondersteunende loops maakt voor je eigen tracks zit er geen watermarking in, in die loops, ik verwacht eigenlijk dat die tracks niet geflagged gaan worden, maar goed, dan krijg je de discussie, is het een AI song of niet, ik vind van niet, want je maakt gewoon sample loops die je toevoegt aan je eigen productie (had dus net zo goed een sample cd kunnen zijn die je gebruikt), maar ik snap wel dat je het vanuit het oogpunt kunt bekijken dat je AI assets hebt gebruikt , en dat ligt nog heel erg gevoelig op dit moment bij veel platformen en mensen.

Maar heel eerlijk, als je commercieel muziek uitbrengt dan zou ik er nu nog niet aan beginnen, er zitten nog te veel haken en ogen aan omdat er nog een weg gevonden moet worden hoe we hier met zijn allen mee omgaan. Als ik nu al lees dat ze belasting willen gaan heffen op AI medewerkers dan weet je dat we eigenlijk in een totale nieuwe wereld aan het belanden zijn. (er is een mooi artikel van bill gates hierover verschenen waarin hij vooral de kansen belicht, maar ook wel enige kanttekeningen plaatst als het oneigenlijk gebruikt wordt, artikel staat hier: https://www.gatesnotes.com/a-turbulent-ai-era-and-critical-choices-to-make)

Back