U110 power ok, verder doet hij niets

BlackRain

Stamgast
Ik heb op Koningsdag een U110 module op de kop getikt (voor 20 Euro), maar ik krijg er geen geluid uit.

Volgens de verkoper werkte hij de laatste keer dat hij hem gebruikte. De U110 ziet er van binnen goed uit, alleen wat stoffig, afgezien van dat de lijm waarmee het board voor de MIDI LED aan de frontplaat vastzat het heeft opgegeven, en ik de power knop dus niet kan indrukken zonder dat de desbetreffende printplaat meebeweegt en vervolgens de power knop blokkeert (extreem idiote constructie).

Ik heb aan de hand van de service manual de voeding getest, en die geeft de juiste voltages op de testpunten. Ik heb de oorspronkelijke backup batterij vervangen door een verse.

De LCD doet het ook al is de backlight redelijk dood, maar toont alleen een reeks blokjes. Dat doet mij vermoeden dat hij wel stroom krijgt, maar geen data. De U110 reageert niet op MIDI, en ook niet op de knoppen. Als ik het volume opendraai, hoor ik ook geen toenemende ruis. Het volume board krijgt zijn stroom van het mainboard, niet direct van de voeding. De LCD krijgt zijn stroom wel direct van de voeding. Dus ik vermoed dat het mainboard en alle daarvan af hangende boards geen stroom krijgen...alleen legt de service manual niet uit hoe ik dat kan testen. Die springt direct naar de testprocedure via de firmware...

Ik heb alle connectors al aangedrukt.

Op zich kan ik de troubleshooting tree in de service manual nog proberen, ga ik zo eens bekijken. Mijn geval lijkt een beetje op een van de takken, al zijn er geen lege blokjes te zien onder de zwarte blokjes in het display...

Heb je de test mode al uitgevoerd?
Dat gaat een beetje moeilijk als hij niet eens wil opstarten. Daar kom ik gewoon niet in.

Inmiddels de troubleshooting tree geprobeerd, de middelste tak voor display bovenste rij alleen zwarte blokjes, onderste rij leeg:
  • IC3 pin 16 remains at 5V => Nee
  • Waveform varierend tussen 0V en 5V => als ik het op de juiste plek heb gemeten, Nee. Enkel 0V.
  • Conclusie: IC1 van de voeding defect (of ergens geen connectie).
Ik zal eerst uitzoeken hoe ik de kabels allen kan loshalen en dan alles opnieuw aansluiten, kijken of dat helpt. En zo niet, IC1 vervangen (is gelukkig geen SMD, dus ik zou het zelf moeten kunnen doen).
Edit: tenminste, als ik kan achterhalen hoe die connectoren los gaan. Die voor de flatcables naar het main board zitten muurvast...als ik ze los kan krijgen, kan ik ook doormeten of wat er in zou moeten gaan er ook uit komt.

Laatst gewijzigd:
Dank voor het filmpje. Dat is inderdaad het power-knop issue.

Daarmee kan ik nu ook zien dat iemand de firmware IC heeft vervangen op een niet al te nette manier in mijn unit - in plaats van dat ze een normale socket hebben geplaatst hebben ze een soort DIY-socket gemaakt en daar de IC in gezet (is versie 2.06, dus dat is wel mooi).

Wat IC1 betreft, na te hebben bekeken wat dat ding doet snap ik best dat hij niet normaal start, de MIDI niks doet, en het volume ook niet - die IC1 stuurt de reset-line aan voor zo ongeveer alle IC's die dat nodig hebben.

Ik zie dit vaker: Synths waar iemand al flink aan geknoeid heeft alvorens hem weer door te verkopen met als opmerking "Gaat wel aan, geen geluid" of zoiets.

Btw: SMD solderen is niet moeilijk ;)

Ik zie dit vaker: Synths waar iemand al flink aan geknoeid heeft alvorens hem weer door te verkopen met als opmerking "Gaat wel aan, geen geluid" of zoiets.

Btw: SMD solderen is niet moeilijk ;)
Mjah...deze verkoper was vooral zijn berging aan het leegverkopen, geloof ik (zou in elk geval de hoeveelheid stof verklaren die aan de buitenkant zat). Dus ik vermoedde al dat het "alles werkt" waarschijnlijk minimaal 10 jaar geleden was o.i.d. En voor de prijs die ik heb betaald...ik kan altijd een tweede kopen en deze voor reserveonderdelen gebruiken. ;)

SMD solderen moet je vooral de uitrusting voor hebben.

Frontje is inmiddels gefixt met een flinke hoeveelheid 2-componenten epoxy. Over 6 uur zie ik of dat het houdt.

Daarmee kan ik nu ook zien dat iemand de firmware IC heeft vervangen op een niet al te nette manier in mijn unit - in plaats van dat ze een normale socket hebben geplaatst hebben ze een soort DIY-socket gemaakt en daar de IC in gezet (is versie 2.06, dus dat is wel mooi).
Om mezelf even te citeren, inmiddels ben ik ook nieuwsgierig wat die firmware eprom is. Firmware versie 2.06 bestaat namelijk niet voor de U110 (wel voor de D110) - de laatste officiële versie is 2.03. Het lijkt een zelfgeschreven eprom te zijn, heeft niet zo'n net labeltje zoals je op foto's op het internet ziet, het model en versienummer zijn met pen op een sticker label geschreven dat op een onderliggend label is geplakt. Dus of er staat de verkeerde tekst op, of het is de verkeerde eprom.

Laatst gewijzigd:
Verkeerde Eprom zou op zich wel het gedrag kunnen veroorzaken dat je ziet.

Kijk even onder het plakkertje op de EPROM. Blijkbaar moet het dit type zijn:

"U-110 Ver2.03"

Chip: maskrom 28pin 64kbyte.
~~~~~~~~~~~
Roland
R15179960
LH531467
8921 E
~~~~~~~~~~~

Kijk even onder het plakkertje op de EPROM. Blijkbaar moet het dit type zijn:

"U-110 Ver2.03"

Chip: maskrom 28pin 64kbyte.
~~~~~~~~~~~
Roland
R15179960
LH531467
8921 E
~~~~~~~~~~~
Nou, dat is het bij mijn U110 zeker niet. Het is wel een 28 pins eprom, maar dan een MBM27C512-25 UV eprom van Fujitsu - en gezien dat het label het UV venster niet lekker dekt, zal ie wel aan vervanging toe zijn.

Ik twijfel tussen proberen de huidige eprom te dumpen om te zien wat er op staat en gewoon direct maar vervangen.

Laatst gewijzigd:
Zou er een gek zijn geweest die dacht van een u 110 een d 110 te maken?

Bij die oberheim cyclone, strummer, drummer en performer schijnt dat mogelijk te zijn....
Volgens mij ook bij een oude effecten bak van Roland ook.

Succes! Ik ben benieuwd.

Ik heb de eprom chip uit de 'socket' getrokken, en nu is duidelijk zichtbaar dat er enorm gekloot is voor het installeren van die eprom - lees: ik krijg dit alleen gefixt met een reparateur, vermoed ik (een andere U110 kopen is goedkoper). De eprom chip bedekte een hele sliert lelijke reparaties omdat bij het verwijderen van de oorspronkelijke eprom er een hoop traces zijn losgetrokken van het mainboard...

Het ziet er ook naar uit dat ze een van de flatcables voor de power hebben geprobeerd los te halen (beschadigde clip aan een kant, was bijna niet zichtbaar), en dat niet is gelukt.

Dus mijn gok wat ermee is gedaan:
  1. Wilden firmware eprom vervangen.
  2. Hadden niet door dat oorspronkelijke chip in socket zat, of chip had geen socket.
  3. Kabels wilden niet los.
  4. Hebben eprom chip gewoon maar verwijderd van mainboard door hem af te knippen / los te trekken, in plaats van mainboard en power supply board etc. allemaal gezamelijk los te schroeven zodat ze bij de achterzijde konden om het netjes los te solderen.
  5. Vervolgens hebben ze een nep-socket gebouwd door stukjes connector in plaats van elk van de pinnen van de eprom te solderen, met jumpwires om de overduidelijk beschadigde traces te vervangen. Waarschijnlijk is er meer stuk, maar dat kan je niet direct zien aangezien het een meerlaags PCB is.
  6. Daarna hebben ze een nieuwe eprom geschreven, met weet-ik-veel er op (een niet-bestaande/verkeerde Roland firmware), en die geplaatst in de nieuwe DIY 'socket'.
  7. Toen werkte de power nog, maar de synth zelf niet...dus ging ie in de opslag.
  8. En daarom was hij maar 20 Euro, terwijl de rest van het spul van dezelfde verkoper wel normale prijzen had (nou ja, voor Koningsdag...).
Kortom, ik heb een stapel onderdelen, maar een vermoedelijk kapot mainboard. Ik zal wat foto's maken. En alle verbindingen tussen de 'socket' pinnen en hun bestemmingen doormeten.

Inmiddels heb ik de pinnen doorgemeten, en er zijn een stuk of vijf pinnen zonder verbinding (trace is ook overduidelijk beschadigd), 2 met een hogere weerstand dan je zou verwachten, en 1 van de jumper wires is zo slecht gesoldeerd dat deze ook geen verbinding heeft...maar de trace wel (d.w.z. die is onbeschadigd).

Maakt de U-110 alweer een revival mee? Ik zag ze vaker voorbij komen voor enkele tientjes - zelfs recenteljk nog eentje op de SF marktplaats voor 30 euro of zoiets. Ik kijk net even op ebay.de en alle U-110s daar hebben ineens vraagprijzen van boven de 100 euro zonder enige PCM kaarten.

Ik ben zelf geen soldeerder maar kon mij voorstellen dat je voor enkele tientjes dan een 1U 19 inch behuizng hebt met een powersupply die wellicht te kannibaliseren valt voor inbouwen van een of ander DIY of FrankenSynth project.

EPROM kost 15 euro overigens (Roland U-110 EPROM Mit Neuester OS Version 2.03 Firmware U110):

Sicherheitsmaßnahme | eBay >> vintagesynthparts

Wat fotootjes:

Binnenzijde:

IMG_3724.JPG

DIY eprom socket troep:

IMG_3722.JPG

IMG_3723.JPG

De eprom die er in zat:
IMG_3726.JPG

(plakband is van mij, het label viel er anders af)

Die gaat bij de schroot nu toch?
De eprom waarschijnlijk wel, ja. De U110...mjah, mocht ik de moed nog eens hebben, dan zal ik de printplaten er uit halen en kijken of ik de rommel rondom de socket locatie weg kan halen en of de traces daarna nog te fiksen zijn. Anders worden het wat reserve onderdelen...

Back