Buchla Ziggy

1000004379.jpg

Nieuwe Buchla synth, de Ziggy.
West Coast desktop module voor rond de 1000 euro.
Verwachte leverdatum augustus/september 2026.

Meer info is hier te vinden:
Buchla Ziggy Synth Combines Analog Sound With Digital Control – Synthtopia Buchla Ziggy Synth Combines Analog Sound With Digital Control

Last edited by a moderator:
Ah ik zag hem op reverb en wist niet dat het een nieuwe synth.
Een fixed architecture easel?

Ik weet niet. Leuk dat er een betaalbare Buchla is, maar die lijkt dan ook wel meteen stevig gekortwiekt. Die geluiden in de demo, tja.

Ik vind dit soort apparaten in eerste instantie vaak wel interessant, maar waarom moet het altijd klinken als een niet af te stemmen AM radio?
En het is nu ook weer niet zo dat de 'ruis' uit het specifieke bakje zó uniek klinkt dat onmiddellijk tot aanschaf moet worden aangegaan.

Ik had gedroomd dat ik hem voor 500e van iemand kon overnemen.

Anyhow de OSC uit de easel zijn wel dik, Moog dik. Broeken wapper dik.

Vind deze bak echt niet interresant.
Maar wel leuk om wat meer demo's te horen.

Voor de mensen zonder pak hem beet 15 tot 20K om een echte Buchla modular te kopen is dit gewoon heel leuk. En ik denk dat ze zo best wel wat, wellicht broodnodige, omzet kunnen genereren.

Het is dat ik al genoeg troep heb staan, anders gelijk besteld ! Demo is heel tof ! niet dat gedoe met gepraat.

In die sonicstate vid rond 8:00 klinkt echt goed. En kwa modulatie kan alles elkaar moduleren.
Hoewel de firmware niet af is.
Hij klinkt echt goed.
Leuke performance bak en dikke sound.

liever dit dan zo'n monosyntje van dat andere B merk
dit reutelt, kraakt & piept
steengoeie built
waarschijnlijk nog serviceble binnen 15j

Toch net iets teveel menu gedoe voor mij. Dit werkt voor mij alleen als het geen menudiving zou hebben. Maar ja dan zou ie ook gelijk 2x zo groot zijn natuurlijk.

Leuk hoe die mod osc snappet to scale.

Klinkt aardig fris. Easel like maar toch ook zijn eigen sound.

Ik vind het nog lastig te beoordelen in hoeverre dit een 'volwaardige' Buchla is of toch eentje met teveel compromissen. Krijg er een beetje het 0-Coast gevoel bij, een soort 'probeerversie' van de grote MakeNoise modules en die een gevoel geeft van de sound en werkwijze, maar waarbij je toch heel snel tegen de grenzen aanloopt. Ben benieuwd of de Buchla-kenners dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

Er zit niet een banaan terminal op dus ja het is geen Buchla want je kan er niets mee in het eco systeem.
Maar goed het zijn waarschijnlijk dezelfde osc, wavefolder en lpgates als de Easel.
Met die architectuur kun je een hoop.

Voor mij klinkt hij goed, bij vlagen dezelfde sound van de Easel en Volca modular.

Verder maar in de manual checken want volgens mij kun je best wat patch connecties maken.

Zelf heb ik niet zo ern interesse.

Nee, maar jij hebt een echte Easel toch? Ik ben daar ook nog altijd nieuwsgierig naar, maar ik vind het een te grote gok gezien de prijs en onbekendheid met de werkwijze. Ik hoop nog dat die Enigma (=Easel clone) van Behringer een keer uitkomt zodat ik het goedkoop kan proberen en dan alsnog kan kiezen om voor een echte te gaan als het bevalt.

Voor mij was de Volca Modular een introductie die uiteindelijk tot de aanschaf van de Easel leide.
Inmiddels heb ik 4 volca modulars en vind die nog steeds geweldig en heb een ook een clock module om volca's en Easel te syncen.

Ik weet het niet die Enigma.
Of die ooit komt en hoe de sound gaat zijn.
Das net als met de Arp2600... die klinkt fijn maar de details/calibratie mha... dan liever iets duurder en goed zoals de Korg 2600m denk ik dan.

Ben zelf heel content met de Easel maar het is niet ieders cup of tea.
Een Easel in een case met keys is echt 4-5k maar alleen een Easel 208c heb je voor 2200k

Ik ben geen Buchla expert (wel veel gelezen en geluisterd) maar ik vind deze toch echt wel interessant omdat hij een AUX in heeft..
Dat maakt hem exponentioneel interessanter, zeker voor mensen die diy wat kunnen. Ik heb al van die Jamma cardslots gekocht omdat ik ooit hier mee aan de gang wilde.

Screenshot 2026-05-20 at 10.38.08.png

Back