Vraag over tracks en AI

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Even voor de duidelijkheid: is dit topic nu alleen voor muziek die gemaakt is zonder AI? Of mag je hier ook tracks posten waarbij AI gebruikt is zolang je dat er maar bij vermeldt?

Omdat de discussie rond AI inmiddels over het hele forum verspreid voorkomt is het misschien handig het antwoord op mijn vragen ook bij de regels bovenaan dit topic op te nemen.

Ik citeer even onze huisregels omtrent het gebruik van generatieve technieken ("AI"):

b) het maken van muziek die op het forum wordt geplaatst

Binnen het gestelde doel wordt er op dit forum zelfgemaakte muziek gedeeld. Dit doen we om van elkaar te leren, feedback te geven en ons zo te ontwikkelen als producers en muzikanten. Om de kwaliteit en de menselijke interactie te waarborgen, hanteren we de volgende regels met betrekking tot het gebruik van generatieve technieken ("AI"):

Geen volledig gegenereerde tracks: Het plaatsen van muziek die volledig of grotendeels is gegenereerd door AI-tools is niet toegestaan. Deze tracks bieden geen inzicht in jouw eigen creatieve proces, waardoor zinvolle feedback niet mogelijk is.
Transparantie over AI-hulpmiddelen: Het gebruik van AI-ondersteuning is toegestaan, mits dit expliciet wordt vermeld bij de track. Wees eerlijk over welk deel jij hebt gedaan en wat er is gegenereerd.
Waarom deze regel? Feedback geven kost tijd en moeite. Onze leden investeren deze tijd graag in jou maar niet in iets dat met weinig moeite is gegenereerd. We willen horen hoe jij je ontwikkelt, niet hoe goed je een prompt kan samenstellen. Het is overigens niet ondenkbaar dat dit laatste bij toekomstige ontwikkelingen een eigen plek op het forum zal krijgen.

Dat lijkt me toch duidelijk? Ik zag je oproep om tracks zonder AI gebruik te plaatsen in een topic wat je gestart was. Dat is niet de bedoeling. Het tracks subforum is bedoelt om tracks in te plaatsen. En zolang de regels omtrent gebruik van AI gevolgd worden zoals hierboven vermeld is dat prima. Dus ja, daar kunnen tracks met en zonder AI gebruik in komen.

Die regel is duidelijk, maar vinden waar die regel staat is lastig omdat er overal op het forum inmiddels over AI gediscussieerd wordt. Het zou handig zijn als die regel (of de kern daarvan) ook bovenaan dit topic voor tracks staat.

Het is toch duidelijk? Geen tracks die geheel door A.I. zijn gegenereerd. Dus als je een eigen idee hebt, dat door Suno haalt en dan nog iets er bij speelt of zingt, dan mag het.

Dan mag het als je daarbij vermeldt wat je met AI gedaan hebt en wat niet...

Maar mijn punt is dat alles wat hier over AI gezegd wordt razendsnel weer wegzakt (en dus onvindbaar wordt) door alle discussies die er telkens weer over ontstaan. Vandaar mijn voorstel om de regel over AI in geposte tracks ook bovenaan dit topic erbij te zetten.

"Het plaatsen van muziek die volledig OF grotendeels is gegenereerd door AI-tools is niet toegestaan."

GROTENDEELS betekent meer dan 50%.
VOLLEDIG betekent 100%

Tracks met tussen de 50 en 100% AI generatie mogen dus niet.

Het is toch duidelijk? Geen tracks die geheel door A.I. zijn gegenereerd. Dus als je een eigen idee hebt, dat door Suno haalt en dan nog iets er bij speelt of zingt, dan mag het.
Dat mag dus niet want met 1 track eigen zang of eigen instrument in een verder volledig door Suno gegenereerde song zit je ver boven de 50% AI.

Laatst gewijzigd:
Inderdaad, daar had ik overeen gelezen. Dus een nummer door AI laten genereren en dan nog even een kleine eigen bijdrage toevoegen om het hier toch te kunnen posten, dat mag ook niet.

Als degene die de track post vaag is over hoe hij deze heeft gemaakt is het natuurlijk vrijwel onmogelijk om vast te stellen hoeveel % van de song met AI is gemaakt.
Het enige wat ik kan verzinnen is een lijstje dat je verplicht moet invullen bij het posten van een track met daarin wat vragen over wat je hebt gebruikt om deze te maken:

-DAW/Sequencer
-Synths/softsynths
-effecten/plugins
-mastering software/hardware
-AI gebruikt : Ja/Nee
Zo ja hoe AI gebruikt.

Lijkt me toch niet al te moeilijk om dit te omschrijven aangezien je er zelf mee hebt gewerkt dan. Het gebruik van Suno en dat soort software zou je ook gewoon volledig kunnen verbieden natuurlijk omdat het niets met zelf muziek maken te maken heeft.

Nog een nadeel van AI tov mensen om je heen, mensen om je heen beginnen af en toe gewoon tegen je te lullen, dat doet AI niet.

Je moet echt wat vragen, en dan krijg je antwoord, en dat is het dan ook wel.

Het moet niet gekker worden.

/out

Kwestie van tijd: zodra de wittebroodsweken voorbij zijn en de grote massa denkt niet meer zonder te kunnen zal ook AI vergiftigd worden door reclame en andere ongewenste bullshit.

Even voor de duidelijkheid: is dit topic nu alleen voor muziek die gemaakt is zonder AI? Of mag je hier ook tracks posten waarbij AI gebruikt is zolang je dat er maar bij vermeldt?

Omdat de discussie rond AI inmiddels over het hele forum verspreid voorkomt is het misschien handig het antwoord op mijn vragen ook bij de regels bovenaan dit topic op te nemen.

Ik bedoel eigenlijk bovenaan het Tracks subforum. Dus hierbij:

screenshot.png

voor mijn gevoel wordt er echt een probleem gemaakt van iets wat helemaal geen probleem is,

even de feiten op een rij:
- kijk hier in het tracks subforum
- je ziet hier dat er nauwelijks geluisterd wordt naar tracks door de leden (paar honderd views max voor de uitschieters)
- ik las in een andere ai thread dat mensen wel moeten weten dat er AI gebruikt wordt zodat zij de tijd die ze besteden aan het beoordelen en feedback geven beter kunnen gebruiken. -> De realiteit: meeste track posts hebben tussen de 0 en 9 reacties (die voornamelijk zijn: leuk, echte feedback is schaars in die reacties, komt wel voor overigens, maar wel weindig).

Dus zo groot is dit probleem helemaal niet. Sterker nog, ik verwacht veel meer reacties in tracks met AI , waarin we van elkaar kunnen leren hoe je je eigen producties op een hoger plan kan krijgen door de adviezen en hulp van je AI assistent.

Laatst gewijzigd:
voor mijn gevoel wordt er echt een probleem gemaakt van iets wat helemaal geen probleem is
Het mag al langer duidelijk zijn dat jij geen probleem hebt met gegenereerde tracks, maar aan alle andere reacties kun je ook prima aflezen dat het mensen wel degelijk bezig houd. Dat wegzetten als 'er word een probleem gemaakt maar het is geen probleem' doet geen recht aan de discussie en meningen van je forumgenoten.

Sterker nog, ik verwacht veel meer reacties in tracks met AI , waarin we van elkaar kunnen leren hoe je je eigen producties op een hoger plan kan krijgen door de adviezen en hulp van je AI assistent.
Dat lijkt me sterk. Ik heb dit argument eerder voorbij zien komen, maar je kunt nu ook gewoon je AI productie tips met elkaar delen en adviezen en hulp geven. Geen regel of iets wat je tegenhoud. Het gebeurt alleen niet. Als daar zo'n behoefte aan was zouden die topics er al lang zijn.

Het mag al langer duidelijk zijn dat jij geen probleem hebt met gegenereerde tracks, maar aan alle andere reacties kun je ook prima aflezen dat het mensen wel degelijk bezig houd. Dat wegzetten als 'er word een probleem gemaakt maar het is geen probleem' doet geen recht aan de discussie en meningen van je forumgenoten.
Ik vind wel dat er heel veel gedoe is over tracks met AI er in, de afspraak is dat een behoorlijk deel van jezelf is en een kleiner deel van AI dus ik zie het probleem niet?
Sommigen maken gebruik van een zangeres of een bevriende muzikant speelt een partij in en dat mag maar als je zelf een groot deel doet en een klein deel door AI laat doen dan zie ik het probleem niet.
Als je een track maakt voor je hobby en je wil een vrouwenstem van AI die de zang doet of AI die de harp doet omdat je niemand kent die harp speelt dan is dat toegestaan, er zijn ook forumleden die voor het AI tijdperk stukjes van bepaalde sites afhaalden of wat zang en dat mocht ook dus ik begrijp niet waarom er nog steeds zoveel over gediscussieerd wordt, ik zie vooral de tegenstanders van AI die zich er nog steeds druk over maken en de anderen vinden het meestal wel goed.

Als degene die de track post vaag is over hoe hij deze heeft gemaakt is het natuurlijk vrijwel onmogelijk om vast te stellen hoeveel % van de song met AI is gemaakt.
Het enige wat ik kan verzinnen is een lijstje dat je verplicht moet invullen bij het posten van een track met daarin wat vragen over wat je hebt gebruikt om deze te maken:

-DAW/Sequencer
-Synths/softsynths
-effecten/plugins
-mastering software/hardware
-AI gebruikt : Ja/Nee
Zo ja hoe AI gebruikt.
Dat lijkt me niet nodig, de meesten zijn al jaren lid dus we kennen elkaar wel een beetje.
Sommigen zijn heel uitgebreid in de beschrijving en anderen niet, ik behoor meestal tot de laatste groep en soms zet ik er wat bij.
Wel belangrijk vind ik dat als je AI gebruikt dat je vermeld voor welke partijen.

Edit: laat ook maar, het is het niet waard om hier op te reageren

Ik vind wel dat er heel veel gedoe is over tracks met AI er in, de afspraak is dat een behoorlijk deel van jezelf is en een kleiner deel van AI dus ik zie het probleem niet?
Dat is er ook niet omtrend de regels toch? De rest van je post gaat inhoudelijk over AI gebruik, als je nog steeds niet begrijpt waarom sommige forum gebruikerd wel degelijk een groot verschil zien in het gebruik van generatieve AI en een sampletje gebruiken zou ik de huidige discussie topics opnieuw doorlezen, daar staat toch vrij duidelijk wat men er over denkt en die discussie hier opnieuw beginnen lijkt me niet handig, maar waarom het zoveel discussie oproept lijkt me toch makkelijk terug te lezen.

De karakterisering van tegenstanders die maar moeilijk doen en de rest vind het prima vind ik erg kort door de bocht, als je die topics doorleest is dat een enorm grijs gebied waar de meeste mensen juist helemaal niet zo zwart/wit er in staan.

Back