Vraag over tracks en AI

Edit: laat ook maar, het is het niet waard om hier op te reageren
Jammer. Er is echt geen kwaad bloed hier, ik heb het idee dat ik het bloed onder je nagels vandaan haalt maar snap niet zo goed waarom.

Ik vind wel dat er heel veel gedoe is over tracks met AI er in, de afspraak is dat een behoorlijk deel van jezelf is en een kleiner deel van AI dus ik zie het probleem niet?
Sommigen maken gebruik van een zangeres of een bevriende muzikant speelt een partij in en dat mag maar als je zelf een groot deel doet en een klein deel door AI laat doen dan zie ik het probleem niet.
Als je een track maakt voor je hobby en je wil een vrouwenstem van AI die de zang doet of AI die de harp doet omdat je niemand kent die harp speelt dan is dat toegestaan, er zijn ook forumleden die voor het AI tijdperk stukjes van bepaalde sites afhaalden of wat zang en dat mocht ook dus ik begrijp niet waarom er nog steeds zoveel over gediscussieerd wordt, ik zie vooral de tegenstanders van AI die zich er nog steeds druk over maken en de anderen vinden het meestal wel goed.
Ik zie dit ook precies zo. En verder kan je best wel wat ai gebruiken en daar samples uit halen. Is eigenlijk niks anders dan veel bands hebben gedaan met samples. Bands als portishead, massive attack, daft punk, beasty boys, gorillaz, prodigy hebben ook allemaal samples gebruikt en veel ook. En ik denk dat ai ook een mooi medium is om samples uit te generen en te slicen door granular te halen. Vocals uit te halen, stem separation. En daar stukjes uit te halen. En ook mixen en masteren makkelijker te maken voor veel mensen. En wat denk je van bands als limp bizkit waar de gitaristen gewoon nummers schrijven en daarvoor eerst drums gebruiken van ezdrummer. Zijn ook gewoon samples. En later de drums echt in te laten spelen. Ik denk dat er heel veel “gejat” word uit andere nummers door professionele muzikanten in alle muzieksoorten. Song structuur ideeën “inspiratie” en doet ai dat ook eigenlijk niet. En gelukkig heb ik nog steeds voorkeur voor muziek gemaakt door mensen dan muziek gemaakt door ai.

ik wil er ook niet een groot probleem van maken.
Maar toch ben ik het wel met de richtlijnen eens op het forum.
Het gaat erom dat jezelf iets maakt.
In het tracks forum als je dan een part, zang of iets met AI hebt gedaan en dat ook vermeld OK.
Net zoiets als autotune, alleen samples gebruiken etc.
Niets mis mee, als jij dat leuk vind.

Niet alleen maar prompten en dan zo een geweldige track delen.
Of meer dan de helft op zo een manier.
Zoiets zou in een AI subform wellicht kunnen maar niet in het tracks forum.
Want dat word al snel het einde van het tracks forum.

Ik zie dit ook precies zo. En verder kan je best wel wat ai gebruiken en daar samples uit halen. Is eigenlijk niks anders dan veel bands hebben gedaan met samples. Bands als portishead, massive attack, daft punk, beasty boys, gorillaz, prodigy hebben ook allemaal samples gebruikt en veel ook. En ik denk dat ai ook een mooi medium is om samples uit te generen en te slicen door granular te halen. Vocals uit te halen, stem separation. En daar stukjes uit te halen. En ook mixen en masteren makkelijker te maken voor veel mensen. En wat denk je van bands als limp bizkit waar de gitaristen gewoon nummers schrijven en daarvoor eerst drums gebruiken van ezdrummer. Zijn ook gewoon samples. En later de drums echt in te laten spelen. Ik denk dat er heel veel “gejat” word uit andere nummers door professionele muzikanten in alle muzieksoorten. Song structuur ideeën “inspiratie” en doet ai dat ook eigenlijk niet. En gelukkig heb ik nog steeds voorkeur voor muziek gemaakt door mensen dan muziek gemaakt door ai.
Als je wat langer nadenkt kun je volgens mij ook best zelf tot de conclusie komen dat een techmiljardair die elk nummer ooit gemaakt jat om een generatief model te creeeren voor miljarden aan inkomsten met als doel betaalde muzikanten te vervangen toch niet helemaal hetzelfde is als Limp Bizkit die ezdrummer voor een demo gebruikt. Denk ik hoor, kan het mis hebben.

"Het plaatsen van muziek die volledig OF grotendeels is gegenereerd door AI-tools is niet toegestaan."

GROTENDEELS betekent meer dan 50%.
VOLLEDIG betekent 100%

Tracks met tussen de 50 en 100% AI generatie mogen dus niet.

Dat mag dus niet want met 1 track eigen zang of eigen instrument in een verder volledig door Suno gegenereerde song zit je ver boven de 50% AI.
Hoe ik te werk ben gegaan is een compositie nagenoeg af hebben gemaakt en dan door Suno gehaald en vervolgens mijn vocalen er overheen gezet. Bijzonder dat volgens jou Suno dan meer dan 50% gedaan heeft. Dan bedoel je dat ie ook KOFFIE gezet heeft en GEKOOKT.

JA TOCH??

Dat lijkt me niet nodig, de meesten zijn al jaren lid dus we kennen elkaar wel een beetje.
Sommigen zijn heel uitgebreid in de beschrijving en anderen niet, ik behoor meestal tot de laatste groep en soms zet ik er wat bij.
Wel belangrijk vind ik dat als je AI gebruikt dat je vermeld voor welke partijen.
Ik ben ook zeer transparant en post eigenlijk altijd hoe mijn tracks ontstaan d.m.v. updates en audio. Nog niemand die heeft gezegd dat ik te weinig zelf doe, behalve iemand hier dan.

Hoe ik te werk ben gegaan is een compositie nagenoeg af hebben gemaakt en dan door Suno gehaald en vervolgens mijn vocalen er overheen gezet. Bijzonder dat volgens jou Suno dan meer dan 50% gedaan heeft. Dan bedoel je dat ie ook KOFFIE gezet heeft en GEKOOKT.

JA TOCH??
Wel een boeiend voorbeeld inderdaad, is het verschil tussen deze twee tracks als ik het goed begrijp dat Suno een nieuwe backing track heeft gemaakt voor jouw vocals gebaseerd op zelfgemaakte instrumentale track?

Origineel: https://www.synthforum.nl/data/audio/194/194214-c28fa1758284d35f2c14181add815850.mp3
Door Suno gehaald: https://www.synthforum.nl/data/audio/194/194215-c9770e7d0073dde117ab714029a77d4b.mp3

Wel een boeiend voorbeeld inderdaad, is het verschil tussen deze twee tracks als ik het goed begrijp dat Suno een nieuwe backing track heeft gemaakt voor jouw vocals gebaseerd op zelfgemaakte instrumentale track?

Origineel: https://www.synthforum.nl/data/audio/194/194214-c28fa1758284d35f2c14181add815850.mp3
Door Suno gehaald: https://www.synthforum.nl/data/audio/194/194215-c9770e7d0073dde117ab714029a77d4b.mp3
Suno maakt mijn compositie af, die ik vervolgens met mijn 6 koppige band naspeel. Zo maken we gebruik van de techniek maar verfijnen die live.

Suno maakt mijn compositie af, die ik vervolgens met mijn 6 koppige band naspeel. Zo maken we gebruik van de techniek maar verfijnen die live.
Wat maakt Suno dan af, hoe moet ik me dat verschil zien tussen de niet afgemaakte versie en door Suno afgemaakte versie?

Wat maakt Suno dan af, hoe moet ik me dat verschil zien tussen de niet afgemaakte versie en door Suno afgemaakte versie?
Suno maakt er kop en staart van, mixt het subliem (iets wat ik niet kan) en bespaart je ontzettend veel werk bij het produceren. Dan nog zelf je vocals er over en je hebt weer een blauwdruk om live te spelen. Ideaal wat mij betreft, ben nog nooit zo productief geweest als heden.

Overigens kan je ook gewoon een instrumental pakken die nog ambachtelijk is gemaakt.

Suno maakt er kop en staart van, mixt het subliem (iets wat ik niet kan) en bespaart je ontzettend veel werk bij het produceren. Dan nog zelf je vocals er over en je hebt weer een blauwdruk om live te spelen. Ideaal wat mij betreft, ben nog nooit zo productief geweest als heden.
Heb je misschien een voorbeeld van hoe zoiets er voor en na Suno uitziet?

Heb je misschien een voorbeeld van hoe zoiets er voor en na Suno uitziet?
Check mijn recente topics hier in het subforum tracks, daar laat ik alles horen van voor tot na Suno.

Als ik het goed hoor en begrijp is de compositie en de zang van jou, dat is duidelijk. Na Suno is het volledige instrumentale gedeelte wel jouw compositie, maar is het geluid volledig van Suno. Als we het puur om procentjes hebben, kan je argumenteren dat zang + compositie 2/3 van de song is. Echter in het specifieke geval van synthforum lijkt me juist het deel wat Suno voor zich genomen heeft het relevantste: het geluid van de instrumenten, het toevoegen van extra klanken etc. En puur daarom vind ik dat het dan weer niet echt op zijn plaats is in Synthforum tracks. Los van hoeveel moeite en creativiteit je er zelf in gestoken hebt wat hier duidelijk wél het geval is. Het is niet alleen mixen en masteren van jouw klanken maar volledig vervangen ervan, toch?

Los van de discussie of het hier op synthforum tracks op zijn plaats is, vind ik het wel een nuttige Suno toepassing dat jij zo je backing tracks naar een hoger niveau tilt op basis van je eigen "demo" track, om dan vervolgens het terug naar het menselijke te trekken door er op het podium een liveversie van te brengen.

Als je wat langer nadenkt kun je volgens mij ook best zelf tot de conclusie komen dat een techmiljardair die elk nummer ooit gemaakt jat om een generatief model te creeeren voor miljarden aan inkomsten met als doel betaalde muzikanten te vervangen toch niet helemaal hetzelfde is als Limp Bizkit die ezdrummer voor een demo gebruikt. Denk ik hoor, kan het mis hebben.
Nee maar samples halen uit een suno track en die weer creatief bewerken noem ik wel ai creatief gebruiken. Of een stukje tekst genereren dmv ai en daar een vocal van maken in ai noem ik niet veel anders dan dat je bijvoorbeeld in diverse elektronische nummers zulke teksten hoort als hands up in the air.

Dit soort discussies maken duidelijk hoe moeilijk het is om je gebruik van AI nog te beperken zodra je AI in je muziek wel OK vindt. De ontwikkelingen rond AI gaan nu razend snel, en het zal dan ook steeds vaker zo zijn dat AI sneller werkt en ook een beter resultaat oplevert dan wat jezelf zou kunnen bereiken. Als je AI vanuit een resultaatgerichte en gemakzuchtige instelling omarmt help je je hobby daarmee stap voor stap om zeep. Wat eerder nog een hobby was verandert gaandeweg in werk met grote stappen, snel klaar - alsof dat laatste voor een hobby iets positiefs zou zijn. Dat het bij een hobby juist gaat om het bezig zijn, het ontwikkelen van vaardigheden, en het overwinnen van de incidentele moeilijkheden die er ook bij horen, verdwijnt geheel uit beeld. Maar een hobby mag juist niet te snel gaan of te makkelijk zijn! Wie dit nog niet door heeft haalt met AI een paard van Troje in huis. Maar als het kwartje dan uiteindelijk wel gevallen is zal het moeilijk zijn om vanuit die met AI verwende positie nog naar AI-vrij werken terug te keren. Alsof iemand die eenmaal een auto met chauffeur gewend is weer een gewone fiets zou pakken...

ik vind het moeilijk.

Heb heel hard gewerkt en geleerd om muzikant te worden en snap dan niet als je muziek schrijft en speelt dat je dan Suno wil gebruiken.
Daar komt dan ook bij dat Suno duidelijk op de allergrootste en bekende hits is getraind.
Prompt je "Genre X" dan krijg je een copy van de beste hits uit Genre X.
Waarom zou je in een band spelen die zelf originele muziek maakt en dan dat ff volledig door de AI laten doen ?
Dus je klinkt online helemaal gelikt terwijl je dat live helemaal niet kan spelen.
Dan is het doel toch aanzien/aandacht krijgen?

In mijn wereld is dat nep, je bent in staat hele composities met meerdere parts en instrumenten en zelfs zang te genereren zonder dat je ook maar een noot hoeft te kunnen spelen.
Dan vind ik het nep omdat dan een 'kwalitatief' goed muziekstuk afleveren belangrijker is dan het process van eindeloos muziek leren, spelen sound-design etc.
Veel mensen beoordelen muziek op “klinkt dit goed? maar veel muzikanten beoordelen muziek ook op “waar komt dit vandaan?” en “hoe is dit gemaakt, keuzes en ervaring?”
Ben je nu een muzikant of niet?

Aan de andere kant vind ik het dan helemaal niet erg als je er van wilt leren.
Het als een soort muziek partner werkt en je gebruikt bij het oefen en schrijven om dingen te leren en te ontdekken.
Maar oma kan ook een Suno track droppen en die is doof.

Maar goed dit is maar mijn insteek.
ik lig er verder niet wakker van en ga door op mijn eigen manier.

Dit soort discussies maken duidelijk hoe moeilijk het is om je gebruik van AI nog te beperken zodra je AI in je muziek wel OK vindt. De ontwikkelingen rond AI gaan nu razend snel, en het zal dan ook steeds vaker zo zijn dat AI sneller werkt en ook een beter resultaat oplevert dan wat jezelf zou kunnen bereiken. Als je AI vanuit een resultaatgerichte en gemakzuchtige instelling omarmt help je je hobby daarmee stap voor stap om zeep. Wat eerder nog een hobby was verandert gaandeweg in werk met grote stappen, snel klaar - alsof dat laatste voor een hobby iets positiefs zou zijn. Dat het bij een hobby juist gaat om het bezig zijn, het ontwikkelen van vaardigheden, en het overwinnen van de incidentele moeilijkheden die er ook bij horen, verdwijnt geheel uit beeld. Maar een hobby mag juist niet te snel gaan of te makkelijk zijn! Wie dit nog niet door heeft haalt met AI een paard van Troje in huis. Maar als het kwartje dan uiteindelijk wel gevallen is zal het moeilijk zijn om vanuit die met AI verwende positie nog naar AI-vrij werken terug te keren.
Dit zegt meer over jouw houding heb ik 't idee dan dat je voor anderen spreekt, man man, wat een depressief verhaal laat je hier horen, je gaat volledig voorbij aan het proces van iets creëeren alsof dat helemaal niet leuk is, wel 'ns gehoord van bevrediging of zoiets?
In die stroom komen als je iets hebt en van daaruit een track verder bouwt, de uurtjes gaan heel snel op die manier en da's juist een teken dat je helemaal geabsorbeerd wordt door het proces wat muziek maken betekent.
ja voor diegenen die snel een resultaat willen om te scoren is AI de ideale oplossing maar voor mensen met een beetje liefde voor muziek, de compositie enz is AI helemaal geen vervangingmiddel, als je zo denkt als jij dan haal je totaal geen bevrediging uit het muziek maken, het componeren en het fijne gevoel als iets tot wasdom komt is dan alleen maar oponthoud.
Ik heb wel als ik in de eindfase kom dat ik nadat ik m'n track al 50 keer heb gehoord dat er een gevoel van nou weet ik het wel effe en een soort verzadiging optreed maar de uurtjes dat je lekker bezig bent die wil je niet missen.
Alsof iemand die eenmaal een auto met chauffeur gewend is weer een gewone fiets zou pakken...
Ik heb een fiets en een auto en ik heb geen behoefte aan een chauffeur, hooguit als ik elke dag in de file zou staan lekker met de krant of een goed muziekje comfortabel achterin maar gelukkig ben ik met pensioen.

Ik word wel geïnspireerd door al die topics over ai. Ik ben bezig met een track beetje triphop. Drums zelf geprogrammeerd basgitaar zelf ingespeeld. Gitaar zelf ingespeeld en samples van gemaakt. Wat synths erin wat andere samples toegevoegd wat geluiden opgenomen buiten van een trein. Nu moet er mischien nog maar een ai vocal in om het af te maken.

Dit soort discussies maken duidelijk hoe moeilijk het is om je gebruik van AI nog te beperken zodra je AI in je muziek wel OK vindt. De ontwikkelingen rond AI gaan nu razend snel, en het zal dan ook steeds vaker zo zijn dat AI sneller werkt en ook een beter resultaat oplevert dan wat jezelf zou kunnen bereiken.
Uiteindelijk geldt deze discussie 'alleen' voor geproduceerde muziek en in de tijd dat wij er vroegah als eersten mee begonnen, herinner ik me nog best de eeuwige kritiek van menig 'echte muzikant' (met Bennie Jolink voorop) dat het geen echte muziek was omdat het uit een computer komt. In feite hebben we nu te maken met een soortgelijke situatie met het verschil dat je nu echt niks meer hoef te kunnen.

Dus zwart wit bekeken, geproduceerde muziek kan a.i. bevatten dus bevat het a.i. Kortom, het is geen echte muziek meer volgens de oude opvattingen. Boeit je dat? Nou ga dan in een live band spelen en het publiek wat daar op afkomt zal weten dat het geen a.i. is. Door a.i. gaan wij producers dus meer naar buiten en bewegen derhalve ook vaker! Het is gewoon een zegen van boven dat a.i! Ik word er enorm blij van!! Hoera! :halleluja

Back