Piëzo kick drum pedaal (Guitar Hero): hoe te gebruiken met bv MS20?

Nicolas 2000

It's a household name
Ik heb een Guitar Hero kick drum pedaal, wat (voor zover ik kon vinden) niet meer is dan een piëzo opnemer met een mono jackplug. Hoe kan ik die gebruiken samen met bv een good old MS20? BV om hem te triggeren, maar ook als CV om het filter meer of minder open te stampen misschien.

Een piëzo kan zeer weinig energie leveren, maar wel een hoge spanningspiek tot 50V of meer heb ik begrepen. Dus wat is een goede, veilige manier om hem in bv de external signal processor van de MS20 te prikken? Ik las over DI boxen enzo maar die heb ik niet.

S360GUIWKIC01_l.jpg

57_4909f5df-abdf-48be-ae9f-1fe300456a39.jpg

61hEt8TkejL._SY679_.jpg

Ha, tof! Ik heb ook van die rockband drumpads, die zijn ook niet meer dan een piezo met een jack aansluiting (zoals wel meer drumpads).
Van die spanningspiek leerde ik later pas, heb het vaak gebruikt in combi met Mutable Ears en Rings b.v., nooit problemen gehad maar geen garantie.
Je zou een 5v zener diode tussen signaal en aarde kunnen proberen, alles boven de 5v komt er dan sowieso niet door.

Piezo is natuurlijk ook een geluidsbron, tof als je je resonantie bijna op zelfresonantie zet en dan dit gebruikt, krijg je mooiere organische filter pings dan met elke keer exact dezelfde trigger. Voor CV nooit geprobeerd, maar de piek lijkt me ook zo klein (en niet gelijkstroom) dat dat lastiger word. Misschien als CV voor een VCA waar noise doorheen gaat? Van alles om te verzinnen wel.

Even met Chat overlegd om je idee te verfijnen: 100k weerstand ervoor en een tvs diode ipv gewone zener omdat piëzo output bipolair is, en gaan. 7.8v piëzo kan ik kopen en zou goed genoeg zijn. En dan maar prikken in die ms20!

Laatst gewijzigd:
Even met Chat overlegd om je idee te verfijnen: 100k weerstand ervoor en een tvs diode ipv gewone zener omdat piëzo output bipolair is, en gaan. 7.8v piëzo kan ik kopen en zou goed genoeg zijn. En dan maar prikken in die ms20!
Verander die 100K serieweerstand door een 10K, Bij 100K gaat de ingangsgevoeligheid te hard achteruit, 100K is ook niet nodig voor veiligheid / bescherming van de TVS diode.

Voor anderen trouwens even meegeven dat zo'n guitar hero kickpedaal, ook al is het technisch gezien speelgoed, wel erg degelijk gebouwd is. Als je er dus ergens eentje tegenkomt kan het een goede basis voor een DIY projectje zijn. Als ik een duikboot naar de Titanic zou ontwerpen, ik zou hem bedienen met Guitar Hero controllers.

Ja, beter dan je verwacht! Mocht je het keyboard tegenkomen op een rommelmarkt kan ik 'em aanraden, draadloos midi, fysieke midi poort en x/y modulatie pad, zelfs de toetsen voelen fijn aan. Gewoon een volwaardige compacte keytar, komt zelfs met strap.

beetje synth freak gebruikt een logitech stuur met shifter en voetpedalen board voor zijn ms 20 te spelen, toch?

Goed idee, dan wordt die racesim tussen de synths meteen dubbel benut. Maar ik begin met de guitar hero.

De gitaren zijn ook leuk zijn als controller voor een modulaire synth. bewegingssensor, fretknoppen, whammy bar en de strum knop die omhoog en omlaag gepicked kan worden, beide als eigen signaal. Moet je er wel een vertaalstukje tussen hangen, maar toch.

Back