M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Mooi dat het kan maar zijn we zo niet weer terug bij Sound Canvas? Heerlijk ding, die FM-1, daar niet van.

Laatst gewijzigd:

Baud Girl V98 Beta is uit.​

En heeft o.a. één van de features die ik aangevraagd had (en die in de officiële firmware 'voice binding' heet):

A Preset for Each Pattern​

Preset selects the preset your FM-1 changes to when the pattern starts, and each of the 16 patterns has its own.
It reads Off until you set it, or a preset by its number and name. Turn ALGORITHM to step through the presets one at a time, or hold SEL while you turn it to step ten at a time.
:okdan:

Release notes
With Version 98, one key can play a whole chord, with its notes together or one after another. Set Note Engine, the new first row on the ARP screen, to choose what you hear when you hold a key.

The Note Engine​

• Arp: your FM-1 arpeggiates the keys you hold, as in Version 97. Note Engine reads Arp until you change it.
  • Auto-Arp: each key you hold plays a chord, one note after another.
  • Auto-Chord: each key you hold plays a chord, with all of its notes together.
Press ARP to switch the Note Engine on or off in any of the three modes.
Your FM-1 saves the Note Engine's settings with its other settings when you press SAVE, and uses them on every preset.

Chords in a key​

Set Key and Scale, and every key will play the chord that belongs on it in that scale.
Choose the kind of chord under Chord: Triad, Seventh, Sixth, Sus 2, Sus 4, Add 9 or Power.
In Auto-Arp, Pattern sets the order of the chord's notes.
With Key at Off, choose a shape under Arpeggio instead, and every key will play that shape from its own note.

Chords on 8-Bit presets​

The bass and the lead of an 8-Bit preset each have their own Note Engine row, after Arp Speed.
Set it to Auto-Chord, and that part will play its chord's notes together instead of one after another.

Recording chords​

• In real-time recording, your FM-1 writes the notes the Note Engine plays into your pattern, not the key you held.
  • In step recording, your FM-1 writes each key's chord into the step.

A preset for each pattern​

Set Preset, a new row in each pattern's settings, to choose the preset your FM-1switches to when that pattern starts playing.
A pattern set to Off plays with whatever preset is already playing, so you can change presets only where a song needs it.

Bluetooth​

BT Peripherals now lists None first.
Select it to disconnect the Bluetooth device your FM-1 is connected to and forget it, so you can connect another.

The Device Manager​

The Device Manager's Library now offers the 128 presets an FM-1 ships with, beside my 8-Bit and Virtual Analog packs.

Bug fixes​

• Your FM-1 no longer sustains a note at a tenth of its level when the preset's Envelopeis On and Sustain is 0. It fades the held note to silence instead, on an FM preset and on a Virtual Analog preset alike. Every other Sustain value sounds exactly as it did.

Attachments

• Scherm­afbeelding 2026-10-11 om 10.12.03.png
    Scherm­afbeelding 2026-10-11 om 10.12.03.png
    14,3 KB · Bekeken: 0
Laatst gewijzigd:
Via de FM1 HUB e.e.a. geprobeerd zojuist. Het Groove OS stel ik nog even uit.

Begonnen met Sloop. Ondanks het kleine display liet de informatie zich met behulp van mijn 5 jaar oude Workforce (zo'n varyfocus bril) goed eh.. raden. *D
Wat me in Sloop tegenviel. De VA engine. Dit blijft altijd een beetje het statische ROMPLER karakter houden. SUB was zeker lekker voor een basje. Verder kwam ik niet zo heel erg uit de sequencer.

Zonder enige moeite door via de HUB naar het volgende OS:

XOX. Nice en intuïtief.. nieuwsgierig geworden naar meer door naar de volgende.. :dubbel:

Felucca: Best leuk. Had de indruk dat dezelfde VA engines van Sloop daar ook in zaten. Niet veel overtuigender klinkend. Maar we mogen niet klagen natuurlijk.. :)
In dit OS wederom wat proberen op te nemen.. Prima te doen.. totdat ik wat wilde verwijderen. Na wat onderzoeken en proberen kwam in de STEP record modus. (2 x op SEQ drukken). langs alle steps navigerend zag ik de toetsen oplichten. Met REC aan kon ik ze wijzigen, maar niet uitzetten. Meer menu opties waren er niet.. ??

Waarschijnlijk vast 'n user error ?? Maar is die manual dan te vinden tussen deze tsunami van OSen??

Toch maar weer Sloop installeren. Daar had ik wat meer videomateriaal van gezien waar recording behandeld werd. maar ik vind nu net een Webeditor voor Felucca :okdan.. Door met zoeken naar de Sloop editor.. ook gevonden..

kortom: FM1 is AAN.. :mega::koffie:

Via de FM1 HUB e.e.a. geprobeerd zojuist. Het Groove OS stel ik nog even uit.

Begonnen met Sloop. Ondanks het kleine display liet de informatie zich met behulp van mijn 5 jaar oude Workforce (zo'n varyfocus bril) goed eh.. raden. *D
Wat me in Sloop tegenviel. De VA engine. Dit blijft altijd een beetje het statische ROMPLER karakter houden. SUB was zeker lekker voor een basje. Verder kwam ik niet zo heel erg uit de sequencer.

Zonder enige moeite door via de HUB naar het volgende OS:

XOX. Nice en intuïtief.. nieuwsgierig geworden naar meer door naar de volgende.. :dubbel:

Felucca: Best leuk. Had de indruk dat dezelfde VA engines van Sloop daar ook in zaten. Niet veel overtuigender klinkend. Maar we mogen niet klagen natuurlijk.. :)
In dit OS wederom wat proberen op te nemen.. Prima te doen.. totdat ik wat wilde verwijderen. Na wat onderzoeken en proberen kwam in de STEP record modus. (2 x op SEQ drukken). langs alle steps navigerend zag ik de toetsen oplichten. Met REC aan kon ik ze wijzigen, maar niet uitzetten. Meer menu opties waren er niet.. ??

Waarschijnlijk vast 'n user error ?? Maar is die manual dan te vinden tussen deze tsunami van OSen??

Toch maar weer Sloop installeren. Daar had ik wat meer videomateriaal van gezien waar recording behandeld werd. maar ik vind nu net een Webeditor voor Felucca :okdan.. Door met zoeken naar de Sloop editor.. ook gevonden..

kortom: FM1 is AAN.. :mega::koffie:
Welke versie van Sloop gebruik je?
Ik zag dat 2.6 net uit is.

Welke versie van Sloop gebruik je?
Ik zag dat 2.6 net uit is.
Net geïnstalleerd dus dat moet 2.6 zijn.

Ik snap de sequencer al iets beter maar ik denk dat de workflow van Felucca me toch iets meer aanspreekt. Of anders gezegd; me bekender voorkomt. In Sloop heb je een soort Press 'n hold menu, achter de SEQ knop, waarmee je steps kunt aan/uit zetten. Je edit via de Knob1 t/m4, wat best goed werkt. In Felucca doe je dit met de knoppen aan de linkerkant van 't display. En worden de ledjes in de toetsjes ook gebruikt als indicatie (welke toetsen er in een step zitten). Dat is niet zo in Sloop. Daar worden de ledjes in de toetsen alleen gebruikt als Step on/off menu.

Ik moet Baud Girl natuurlijk ook nog verkennen.. maar die HUB is wel heel erg handig dus ik blijf eerst hier nog even rondhangen denk ik. :D

Laatst gewijzigd:
GHOULBOX in de FM1 geladen. Klinkt als VA echt anders en beter dan Felucca en Sloop. Mooie mogelijkheden ook qua synthese. Modmatrix bv..

In Sloop kan je de gespeelde noten ook laten oplichten:
(Kan je aan/uit zetten in GLO)
  • NOTES — ON: the notes sounding on the selected synth track light their keys, played live or by the sequencer (each for at least a tenth of a second, so short sequencer notes show too). The drum track always lights its hits. Works on every page and in every layer.

In Sloop kan je de gespeelde noten ook laten oplichten:
(Kan je aan/uit zetten in GLO)
  • NOTES — ON: the notes sounding on the selected synth track light their keys, played live or by the sequencer (each for at least a tenth of a second, so short sequencer notes show too). The drum track always lights its hits. Works on every page and in every layer.
Thanks.

Ik blijf even bij Ghoulbox. Qua sequencer werkwijze vrijwel gelijk aan Felucca.. tenminste, ik heb in Ghoulbox ontdekt dat de 3e Encoder selecteert of een step 'Rest' is (hiermee delete je 'n note#). Verder kun je em verbinden (legato maken vermoed ik) of de step actief maken 'Note'. Het editen van de sequence is daarmee voor nu duidelijk.. :)

De 4 encoders voor het navigeren door een pattern en editen hebben voor nu mijn voorkeur een beetje, samen met de Pianoroll in Ghoulbox. Maar de Sloop workflow vond ik ook leuk om te verkennen. Behalve dat de VA geluiden daar beduidend minder klinken. (voor zover ik het nu heb verkend).

Laatst gewijzigd:
Even wat anders:

Sinds de FM1 meer dan een DX7 en FM synthese is en ook bij meer winkels te koop is, zou ik de 'Ali' associatie uit de titel willen zien. Misschien een andere titel ook:

M-VAVE FM-1 (pocket synthesizer)​

ipv wat het nu is. :koffie: Ik ga dit bericht even melden :smeris:

Back