M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Krijg je hier nu (met btw-nummer) btw terug? Dat zou dan 15,81 euro moeten zijn, geen 12,62.

En invoerrechten op synths is nog altijd 0 euro, die is niet veranderd (alleen boven de 150 euro kan dat bij muziekinstrumenten tot 4 procent van de totaalprijs oplopen). Alleen die 3 euro per zending komt er nu bij. Dan is 16,25 wel erg veel meer. Ben benieuwd. Uiteindleijk reken je af bij de bezorger.

Wel boeiend dat Ali net een megaboete heeft gekregen voor de verkoop van ondeugdelijk spul. Heb ook wel eens een usb-hub opgeblazen met Alibende. Voor mij niks meer uit China met een stekker eraan (incl audiokabels).
Ik koop ook geen electronica meer van Ali na een "PLOP" experience toen ik de voeding van een LED-strip in het stopcontact deed.

Ook heb ik al een aantal keer weken na ontvangst meldingen gekregen dat bestelde producten 'mogelijk' in strijd zouden zijn met auteursrechten etc, maw gepirate bootlegshit. Dat interesseert me dan weer minder :D

Ik hoor wel duidelijk verschil. De geluiden waar 'detune' tussen de operators zit, is bij de FM1 de detune overduidelijk hoger.

Verder is de FM1 iets meer 'clicky'. Dat viel me ook al op in eerdere opnames. Maar vaak op te lossen met de Attack van 0 naar 1 te tweaken. Het valt ook met name op bij geluiden zonder boventonen.

Ik hoop verder niet dat het teveel uit de hand loopt met de invoer.. zo wel, is het misschien beter om een Volca FM 2 te kopen.. (als het compact moet en FM moet hebben).
Die is toch iets meer af. Ok.. helft van de polyfonie (6 ipv 12) maar wel Stereo klinkende FX (Chorus en mooie reverb).

De M VAVE FM1 is wel iets kleiner:
161.5 × 96.5 × 28.6 mm
Volca FM:
193 x 115 x 45 mm

Laatst gewijzigd:
Krijg je hier nu (met btw-nummer) btw terug? Dat zou dan 15,81 euro moeten zijn, geen 12,62.

En invoerrechten op synths is nog altijd 0 euro, die is niet veranderd (alleen boven de 150 euro kan dat bij muziekinstrumenten tot 4 procent van de totaalprijs oplopen). Alleen die 3 euro per zending komt er nu bij. Dan is 16,25 wel erg veel meer. Ben benieuwd. Uiteindleijk reken je af bij de bezorger.

Wel boeiend dat Ali net een megaboete heeft gekregen voor de verkoop van ondeugdelijk spul. Heb ook wel eens een usb-hub opgeblazen met Alibende. Voor mij niks meer uit China met een stekker eraan (incl audiokabels).
Misschien zit er op de shipping (die door hun wordt geregeld) geen BTW?? Maar zoals ik al schreef, wazig.. :D Ik zou dit niet opvoeren idd.. Er hoort ook een percentage op te staan volgens mij. En voor zover mij bekend met dit soort zaken kopen als ondernemer.. Beter, eerst je BTW nummer laten verifiëren en BTW vrij kopen.. maar met Ali is dit nogal een probleem schijnt het. Toch?? @Nicolas 2000

Oh.. gokje.. maar die 3 euro (die per 1 juli 2026 wordt geheven op lage aankopen is volgens mij die 3.63 die ze heffen..

1784585748794.png

Wat betreft Ali bende. Het zal allemaal wel. Ook hier geldt. Ga niet voor het goedkoopst. De DMX verlichting die ik heb gekocht was allemaal prima. Ook wat lampjes aangepast met hardware voor de ophanging en opengehaald.. Zag er allemaal prima uit van binnen.. En had ook niet anders verwacht.
Veel van dit spul koop je hier ook gewoon in Nederland maar dan zit er een stikkertje op van Eurolite of van de andere vele merken die dezelfde spullen importeren en verkopen in de EU.. Ok.. dan geven ze garantie. Maar deze producten zijn dus gewoon prima en houden het allemaal 3 jaar of langer vol.

Die 3.63 euro is inderdaad die 3 euro met 21pct BTW op. Normaal koop je bij Aliexpress BTW inclusief. Het probleem is dat het quasi onmogelijk is om daarna een correcte BTW factuur te krijgen, dus je BTW terugkrijgen gaat meestal niet. Bij profi broer Alibaba is dat een andere zaak, die zijn gewoon om B2B te werken en daar krijg je wel, soms met enige moeite, geschikte facturen.

Het is wel zo dat ik nog nooit heb moeten nabetalen bij Aliexpress wanneer ik koop en er bij staat dat je incl BTW betaalt en er geen extra invoerheffingen zijn etc, dus dat deel zit (tot nu toe? Ik koop er zelden) wel in orde. Wat je initieel betaalt is wat het je uiteindelijk kost.

Ik hoor wel duidelijk verschil. De geluiden waar 'detune' tussen de operators zit, is bij de FM1 de detune overduidelijk hoger.

Verder is de FM1 iets meer 'clicky'. Dat viel me ook al op in eerdere opnames. Maar vaak op te lossen met de Attack van 0 naar 1 te tweaken. Het valt ook met name op bij geluiden zonder boventonen.

Ik hoop verder niet dat het teveel uit de hand loopt met de invoer.. zo wel, is het misschien beter om een Volca FM 2 te kopen.. (als het compact moet en FM moet hebben).
Die is toch iets meer af. Ok.. helft van de polyfonie (6 ipv 12) maar wel Stereo klinkende FX (Chorus en mooie reverb).

De M VAVE FM1 is wel iets kleiner:
161.5 × 96.5 × 28.6 mm
Volca FM:
193 x 115 x 45 mm
De Volca is in volume meer dan het dubbele van de fm1. Bovendien heeft de fm1 USB én Bluetooth, wat extra mogelijkheden geeft voor het aansluiten van computer/smartphone. Editeren lijkt mij op de fm1 iets handiger (groter scherm en kleur).
Korg heeft fabrikanten in China en Vietnam. Volca kost (meer dan) het dubbele van fm1. En je hebt 6 (oplaadbare) batterijen en/of een adapter nodig (= extra €€).
Dat de effecten van de fm1 mono zijn, is wel jammer. De fm1 mist ook midi-out en sync in/out.

Voor mij is het toestel vooral bedoeld om (onderweg) fm-synthese te leren kennen. Daar lijkt de fm1 prima geschikt voor. Ja, dat kan ook met Dexed, maar dan moet ik mijn MacBook meenemen. Op mijn iPhone staat M2DX. Helaas zijn de lettertjes te klein, en je kan niet editeren tijdens het spelen.

Oh.. wow.. Volume is idd 2 x zoveel van de Volca. Voor een pocket synth misschien wel beter. Maar oppervlakte wat het inneemt in een setup scheelt niet zo heel veel. Maar toch.
Het editen is evt wel op de Volca is te doen.. maar idd veel knoppen draaien en geen Operator select zoals op de FM1. Aan de andere kant zijn de simpele Performance Controls ook CC# bestuurbaar en juist makkelelijk bij het jammen. De FM1 heeft idd de mogelijkheid om dan bv via de 3 midi sources ook nog een editor in te pluggen met USB midi en gelijktijdig te bespelen, via de fysieke midi in.

Wat betreft de leesbaarheid van het scherm. Ik ben benieuwd. Volgens mij ook kleine lettertjes.

Ik Heb sinds kort een MC101 en heb ooit de MC707 gekocht. Editen daarop was net te doen. Echt heel klein als je dieper het menu in dook. De MC101 heeft ook zo'n select knop om door alle menu's heen te scrollen en een soort functie om de 4 partials van 'n Tone (Preset zeg maar) te selecteren. Eventueel 4 te gelijk. Zo werkt het ook op de MC707 maar ondanks het kleine display op de 101 kun je toch redelijk snel, als je weet waar je moet zijn, je geluid aanpassen.
Hier de uitleg van Loopop wat FM is en hoe het op de Volca (2) gaat.

Die 3.63 euro is inderdaad die 3 euro met 21pct BTW op. Normaal koop je bij Aliexpress BTW inclusief. Het probleem is dat het quasi onmogelijk is om daarna een correcte BTW factuur te krijgen, dus je BTW terugkrijgen gaat meestal niet. Bij profi broer Alibaba is dat een andere zaak, die zijn gewoon om B2B te werken en daar krijg je wel, soms met enige moeite, geschikte facturen.

Het is wel zo dat ik nog nooit heb moeten nabetalen bij Aliexpress wanneer ik koop en er bij staat dat je incl BTW betaalt en er geen extra invoerheffingen zijn etc, dus dat deel zit (tot nu toe? Ik koop er zelden) wel in orde. Wat je initieel betaalt is wat het je uiteindelijk kost.

Dan is het redelijk kloppend. Toch nog. :) Niet dat ik dit op ga voeren.. :D

In mijn betalingsoverzicht hier M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7) is die 12,62 dan dus wel 21% BTW over iets meer dan 60€. + de 3,63€

De 3 euro is dus een soort compensatie voor de inklaringskosten die vervoerders eerder wel konden heffen als het werd ingevoerd en via Alibaba ging.. En tot 150 euro. Chinese pakketjes van SHEIN en AliExpress 3 euro duurder door EU-heffing

Aliexpress is als de dood om de Europese particuliere klant te verliezen, dus ze doen er alles aan om hen geen negatieve ervaringen met inklaringen etc te bezorgen.

Wat betreft Ali bende. Het zal allemaal wel. Ook hier geldt. Ga niet voor het goedkoopst.
Ja, dat klopt inderdaad wel. Ik heb bijvoorbeeld een Miyoo Mini Plus retro-spelcomputer via Ali gekocht en die is dikke prima. Ik ben vooral erg wantrouwig voor goedkope pretdingen met een voeding erbij of stekker eraan.

Ik heb weleens een USB-C naar hoofdtelefoon aansluiting adapter gekocht.. werkte niet, maar was 'n paar euro.. eigenlijk toen niks mee gedaan. Zoiets had ik ook op Amazon vorig jaar nog. Een verloopje van Hoofdtelefoon signaal naar 2 x jack, voor in 'n in-ear transmitter. De Fase leek omgedraaid van 1 van de uitgangen en geen mgelijkheid om om te solderen. Ook 6 euro ofzo.. Bende.. Eigenlijk meteen moeten terugsturen ook maar is vaak weer gedoe..

Ik heb ook 'n keer 'n Rookmachine gekocht van Ali-express. En hilarisch genoeg, die rookte niet. :D Werkte dan wel als ik het trigger knopje op het apparaat indrukte maar de aansturing via DMX niet. Gewoon terug kunnen sturen en geld terug gekregen. En als iets niet werkt.. consequent geschil openen. Ook daar luistert Ali naar.

Anyways.. de FM-1 Is na heel veel mail notificaties onderweg.. maar dat was ie al een paar dagen. Gisteren 3 emails erover..
Jammer genoeg komende dagen weinig tijd. Verzending gaat via Post.nl.. Als ie hier morgen niet is. 1 euro restitutie..

1784711180949.png

FM-1 Is na heel veel mail notificaties onderweg.. maar dat was ie al een paar dagen. Gisteren 3 emails erover..
Jammer genoeg komende dagen weinig tijd. Verzending gaat via Post.nl.. Als ie hier morgen niet is. 1 euro restitutie..

Bekijk bijlage 3875152
Je pakket staat in “onderweg voor aflevering”, dus dat zal je normaal gesproken vandaag ontvangen.
Mijn fm1 is ondertussen ook verstuurd. Ik verwacht (hoop) die tegen het einde van volgende week te ontvangen.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Heb zoals eerder gemeld wel wat bedenkingen, maar als het ding goed klinkt en een beetje leuk werkt dan is het misschien wel geinig voor die paar rotcenten.

Ik ben even benieuwd als jij, Nap.

Een tip voor wie overweegt om er ook 1 aan te schaffen: de fm1 is in 6 kleuren verkrijgbaar. Bij sommige van die kleuren is de tekst op de knoppen moeilijk leesbaar, vanwege het gebrek aan contrast tussen tekst en achtergrond. Ik denk dat de zwarte en donkergroene het beste leesbaar zijn.

Ben toch ook wel een beetje nieuwsgierig. Vooral of deze Chinese mini-fm-zooi de vergelijking met Japanse mini-fm-zooi (Volca FM) enigszins aankan.
Gevoelsmatig zeg ik dat die als mini veruit superieur is, veel meer ook dan dexed-in-a-box. maar het proeven is in de pudding.
Blijf de FM een van de leukste Volcas vinden, alhoewel ik ('ok boomer') dat gepriegel op synthmini's heb afgezworen.

Hij is binnen. Eerste indruk.. klein.. maar wel redelijk editbaar.

Enige wat een gemis is.. geen Operator On/Off. Je moet dus de Level uitzetten.. (en gelijk onthouden wat dit was..). Op een DX7 heb je operator ON/OFF voor alle operators als shortcuts.. dat is wel heel prettig om te hebben bij FM patches maken.
Op dit kastje zijn de Fis, Gis, Ais (enzovoort) toetsjes, 'n Operator select. Maar een tweak in het OS zou dat kunnen oplossen. Het menu waar Mod Sens, Velocity en Operator Level nu bediend wordt zou is nog een potje ongebruikt.

Naar het juiste menu toedraaien werkt goed via Select. Er zijn maar 6 menu's. En je doet dit per operator. Dus als 'n operator in 'n bepaald menu staat, wordt dit opgeslagen en wordt voor elke operator dus opgeslagen. Of het handig werkt moet nog blijken in de praktijk.

Ik heb de grijzen met zwarte knoppen.. tekst op de knopjes is idd erg onleesbaar, foto's van deze versie laten ook alle opgelichte toetsen zien... de groene (zoals @NoelVD al opmerkte) is de enige die hier het verschil maakt, en de tekst (zwart) een groter contrast heeft.. Ach ja, het zijn maar een paar knopjes en het zit ook zo in je systeem welicht. Of gewoon 'n editor eraan hangen.

Hij is erg micro idd.. zie hieronder hoe hij zich verhoud tot wat andere boxjes.. de Ipad is 'n 13" ;)

Oh.. zoals verwacht, geen extra gedoe met extra betaling. :)

FM1 compare.jpg

Laatst gewijzigd:
Een tip voor wie overweegt om er ook 1 aan te schaffen: de fm1 is in 6 kleuren verkrijgbaar. Bij sommige van die kleuren is de tekst op de knoppen moeilijk leesbaar, vanwege het gebrek aan contrast tussen tekst en achtergrond. Ik denk dat de zwarte en donkergroene het beste leesbaar zijn.
Correctie:
Op de foto’s lijkt de tekst van de zwarte versie goed leesbaar, maar dat is omdat alle leds branden, wat in praktijk niet het geval is. De tekst is grijs op zwart, wat moeilijk leesbaar is.

Correctie:
Op de foto’s lijkt de tekst van de zwarte versie goed leesbaar, maar dat is omdat alle leds branden, wat in praktijk niet het geval is. De tekst is grijs op zwart, wat moeilijk leesbaar is.
Idd.. zoals ik ook al waarnam. Die Grijze met zwarte vlakken met knopjes lijkt goed leesbaar maar alle knopjes branden daar.. en duidelijk (of onduidelijk in dit geval hehe) dat de praktijk anders is.
Ik heb de grijzen met zwarte knoppen.. tekst op de knopjes is idd erg onleesbaar, foto's van deze versie laten ook alle opgelichte toetsen zien... de groene (zoals @NoelVD al opmerkte) is de enige die hier het verschil maakt, en de tekst (zwart) een groter contrast heeft..

Bekijk bijlage 3875176

Klinkt het een beetje?
Het klinkt als een DX7 doet. Niet.. :D Verwacht geen volle, warme pads.. en andere analoge warmte. Maar weirde, geplukte, metaal-achtige, percussieve madness. orgels en EP's die evalueren abstracte noisescapes en alles daartussen.. dat is waar FM gewoon veel beter en uniek in is. Kleine sweetspots tussen alle noise terror, maar ze zijn er zeker.
Dit bakkie klinkt iets minder gaar dan die Bruine OG DX7.. Die had van die ranzige bijgeluiden, aliasing, wat em ook gelijk weer z'n charme gaf..
Sommige mensen vinden, en beweren zelfs, dat die bruine, 12 bitter zelfs beter, en organischer klinkt. Dat blijft 'n mening. En ik snap wel een beetje wat er bedoeld wordt. Een soort Mojo, iets in de DA's ofzo..

Ik vermoed dus dat dit gewoon 16 bit is. Redelijk schoon. Maar de FM uit de DX7 OG en II is sowieso anders dan die in de SY/TG serie. Die heeft naast sinus nog 15 andere golfvormen met meer boventonen. En daarbij 3 feedbacklussen. In theorie heb je dan al 3 ontstemde zaagtanden.. wat al redelijk verzadigd klinkt. 'n Carrier met 3 operators die erboven hangen geeft je een mega groot sonisch spectrum, maar alles behalve een pure zaag, wat toch wel de basis is voor die brassy Oberheim en P5 sound.. De DX7 OG en II hadden slechts 1 feedback lus. Maar het is gewoon wel de basis.. en zo anders dan analoog tegelijk.. ik hou d'r van..

Ik vind het een leuk bakkie, maar nog wel met wat zaken in het UI die beter kunnen. :engel:

Na wat beter met de hoofdtelefoon geluisterd te hebben.. ik hoor toch wel ranzige randjes die ik niet echt ken van mijn ander FM synths.. Zoals hierboven al aangehaald.. FM klonk nooit heel schoon, als het op signaal/bijgeluiden aankomt maar dit is wel weer anders toch..
Ik had al wel wat fragmenten gehoord op YT maar het stoort me nu toch wel een beetje meer..

Ga ff proberen wat clipjes op te nemen en dan hier posten.. (hopelijk vanavond nog..).

Back