M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Even wat clipjes opgenomen.

Het storende geluid (een soort ringmodulator effect in het releasestaartje. En in dezelfde frequentie). Lijkt meer op te vallen en aanwezig te zijn bij basgeluiden. En valt op als er minder boventonen aanwezig zijn.
Geluiden waar de release van de Modulators wat korter is dan de Carrier.

Ik herken het wel een beetje van FM synths (ook nieuwere) maar hier is het wel erg storend.

Verderop in de opname hoor je ook wat geluiden met minder release, of geluiden die hoger zijn / meer boventonen hebben zodat het niet of nauwelijks opvalt. En in een mix zal dit ook niet echt meer opvallen. Maar ik zou em niet inzetten voor 'Lately Bass' preset bv.

Laatst gewijzigd:
Enige wat een gemis is.. geen Operator On/Off. Je moet dus de Level uitzetten.. (en gelijk onthouden wat dit was..). Op een DX7 heb je operator ON/OFF voor alle operators als shortcuts.. dat is wel heel prettig om te hebben bij FM patches maken.
Op dit kastje zijn de Fis, Gis, Ais (enzovoort) toetsjes, 'n Operator select. Maar een tweak in het OS zou dat kunnen oplossen. Het menu waar Mod Sens, Velocity en Operator Level nu bediend wordt zou is nog een potje ongebruikt.
Eergisteren heb ik een email naar de support van M-vave gestuurd, en vandaag kreeg ik dit antwoord:

Thanks for your feature request for FM-1.
We have received your suggestion to add an independent on/off switch for each operator。
We will add the operator on/off function in the next firmware version
.

Eergisteren heb ik een email naar de support van M-vave gestuurd, en vandaag kreeg ik dit antwoord:

Thanks for your feature request for FM-1.
We have received your suggestion to add an independent on/off switch for each operator。
We will add the operator on/off function in the next firmware version
.
Goed dat ze luisteren.. :okdan: Er is nog genoeg te verbeteren..

De mijne was geleverd met een out-of date OS. Zo corresponderen de Algorithms niet met de Operators in de afbeelding, super verwarrend. Ook was de feedback niet in te stellen in dit OS.
Nu heb ik net geupdate.. Nog steeds geen Feedback die je instellen. Volgens de manual zou het bij Globe (Global?) staan. (zie edit onderin dit bericht)

In de Edit functie werd per Operator de laatst geselecteerde pagina voor Edit onthouden.. In het nieuwe OS is dit om zeep geholpen en begin je nu telkens bij Edit op pagina 1 (Rates voor de Envelopes..) als je van Operator hebt gewisseld.
Wat mij betreft blijft het gewoon voor alle Operators hetzelfde; de laatst geselecteerde pagina.. ik zag het nut er niet van in bij het vorige OS. Maar in dit OS moet je dus telkens weer naar de gewenste pagina toedraaien, mits je de Rates wilt wisselen.

Operators corresponderen in dit OS nog steeds niet met hoe het in de afgebeelde Algorithms zou moeten zijn en in een DX7 werkt. Ik heb nu bijvoorbeeld een Patch met Algorithm 15. Operator 6 en 4 zijn Carrier. Terwijl deze bovenin staan en Modulator zouden moeten zijn. Als dit je eerste FM synth is.. behoorlijk verwarrend.

De plaatjes op het display komen wel overeen met het overizcht hier beneden. Het is mij dan ook een raadsel hoe dit Sys-ex compatibel is.. :D
Het is jammer dat ik er ff geen tijd voor heb en 'n proper videootje kan maken erover.. en de Devs wat feedback kan geven.. maar ik hoop dat het in ieder geval ooit gaat werken zoals een DX7 doet. :engel:

Edit: Er zijn 2 Globe knoppen, die naast de Edit knop en die op het toetsenbord. Hier kan de Feedback parameter ingesteld worden. En tevens OscSync, maar deze had ik al gevonden bij LFO. Staat daar ook op OFF als ik het in Globe op OFF zet..

Wat ook het editen te goede zou komen; via de EDIT of LFO knop indrukken, door de menu pagina's kunnen lopen.. Als je er nu nog 'n keer op drukt (trap er somehow al 'n paar keer in) kom je in Home.. en er zit ook een Home knop op.

volcaalgo3-1800x1100.png

Laatst gewijzigd:
Toch maar ff een berichtje gestuurd naar M-Vave;

- Operators (Carriers, Modulators) functioneren niet zoals verwacht en als in de Algorithms gepresenteerd.
- Gevraagd wat ze ervan vinden als het ongebruikte, hoogste halve toetsje (F#) in het Edit menu een shift functie krijgt.. en hiermee Operators aan en uitgezet kunnen worden die onder de andere halve toetsjes zitten (dat scheelt veel menu diven).
- EDIT en LFO knopjes die door de menu pagina's cyclen.

Nog maar ff niet zeuren over die ongewenste ringmodulator.. maar ben benieuwd. :)

Laatst gewijzigd:
Ik hoor wel duidelijk verschil. De geluiden waar 'detune' tussen de operators zit, is bij de FM1 de detune overduidelijk hoger.

Verder is de FM1 iets meer 'clicky'. Dat viel me ook al op in eerdere opnames. Maar vaak op te lossen met de Attack van 0 naar 1 te tweaken. Het valt ook met name op bij geluiden zonder boventonen.
Het verschil in geluid wordt mogelijk (gedeeltelijk) veroorzaakt door het gebrek aan aanslaggevoeligheid van de fm1.

Leuk, al dat enthousiasme.. maar ik ben een beetje allergisch voor al die bijgeluiden (in de video).. jikes..
Ik had daar met de mijne iig geen last van, aangestuurd via de trs midi in. Ik zie hier een USB C aangesloten. En 'n audio out. Als dat connected is met dezelfde computer staat en er gaat midi in via USB.. dat gaat gegarandeerd bijgeluiden geven.

Er is vast heel veel leuks te melden over dit ding maar de mijne gaat ff in de kast, eerst maar eens die scrambled Operators op orde krijgen.. Totaal onwerkbaar nu.
Ik dacht gisteren nog ff, misschien ga ik uitzoeken of het een structureel ding is. En zijn het telkens dezelfde Operators die verwisseld zijn. Maar vergeefse moeite..

Ik zou zeker enthousiaster over dit ding zijn geweest en er meer effort in hebben gestoken als het beter klonk. Dat nare randje 'ringetje' wat ontstaat bij lagere geluiden en bij bepaalde release settings.. En misschien kunnen ze dat zelfs nog oplossen.. Ik hoop het echt want het is zeker een leuk kastje.

Laatst gewijzigd:
Volgens de release notes van de recentste firmware (V14) kan in de sequencer van toon (=preset?) gewisseld worden. Als dat klopt, geeft dat creatieve mogelijkheden.

Release notes:
1. Add BPM synchronization function for ARP and Seq
2. The OP interface will remember which page the current tone is and which OP it is on
3. Add tone changing function to the sequencer
4. Update some factory tones to make the volume more even
5. Add glob strength options 1-127
6. New MIDI channel selection: Change the value from note ch to MIDI ch before the value is in the glob, and the current default is ALL full channel
7. Add PC code control for sound quality:PC 0 -PC 127
8. Add two new rates: 1/1 and 1/2

(Mijn fm1 is sedert vrijdag in het land, én door de douane verwerkt [zonder extra kosten!:)]. Wordt waarschijnlijk dinsdag geleverd)

Edit: Aan het schermpje te zien (links boven), kan je inderdaad een toon (preset) kiezen.

Attachments

• Scherm­afbeelding 2026-07-26 om 21.21.12.png
    Scherm­afbeelding 2026-07-26 om 21.21.12.png
    282,1 KB · Bekeken: 18
Laatst gewijzigd:
Volgens de release notes van de recentste firmware (V14) kan in de sequencer van toon (=preset?) gewisseld worden. Als dat klopt, geeft dat creatieve mogelijkheden.

Release notes:
1. Add BPM synchronization function for ARP and Seq
2. The OP interface will remember which page the current tone is and which OP it is on
4. Update some factory tones to make the volume more even
5. Add glob strength options 1-127
6. New MIDI channel selection: Change the value from note ch to MIDI ch before the value is in the glob, and the current default is ALL full channel
7. Add PC code control for sound quality:PC 0 -PC 127
8. Add two new rates: 1/1 and 1/2

(Mijn fm1 is sedert vrijdag in het land, én door de douane verwerkt [zonder extra kosten!:)]. Wordt waarschijnlijk dinsdag geleverd)

Edit: Aan het schermpje te zien (links boven), kan je inderdaad een toon (preset) kiezen.
wtf?? Ik heb van M VAVE website de OS tool en OS gehaald. Dit is V9, en zou ook kunnen verklaren waarom er geen geheugen meer voor Operators in de Edit mode is nadat ik em dus eh.. gedowngrade heb. Kwam al deze functies ook niet tegen.. what a joke..

1785139943731.png

Fijn dat ie in België ook zonder bijbetaling wordt geleverd. :) Zoals in dit topic al besproken, dat hebben ze bij Ali wel goed voor elkaar..

V14 vind je hier.

(Mijn levering stond al van vrijdagavond op “inklaring voltooid”, maar nu staat er plots “inklaring gestart”. Bizar …:? )

Attachments

• IMG_0116.png
    IMG_0116.png
    169,5 KB · Bekeken: 11
Ik had die link al gevonden door naar V14 te zoeken. Maar er zit geen '.fwsc' file in.. Die moet je in de tool hangen, die in die download zit. Maar staat ook op de website bij de FM1 pagina.

Edit: de firmware updater behoeft geen .fwsc file meer. Werkt standalone. (Zie hieronder..) ik ga er vanuit dat V14 er nu inzit aangezien er eerst V9 stond..

Duidelijk nu dus dat de M-UPDATER en de .FWSC file die op de FM1 productpagina staan niet meer up-to-date zijn.

1785141496353.png

Laatst gewijzigd:
Net even OS V14 getest. Operators werken nu als gepresenteerd in het Algorithm diagram. :)

Geen idee met welk OS de mijne was geleverd maar het (in mijn oren) nare, en inmiddels veelbesproken ringetje zit er ook in dit OS nog in.

Ik kom dit hieronder nog niet zo snel tegen trouwens..

Laatst gewijzigd:
Ik had na de Update op de FM1 de hoofdtelefoon nog ingeplugd.. blijkt ie ineens als geluidskaart te werken. :)
Dat zou dus betekenen dat de signal path in staat is om WEL 2 kanalen weer te geven. En doet me afvragen, waarom de keuze om deze toch redelijk klinkende effecten in MONO weer te geven. ??

Ik heb maar eens balletje opgegooid in de YT video voor V14. Zag ook iemand 'multi-timbral' als feature wish droppen.. Als er dan toch verzoekjes gedaan mogen worden.. :D

Laatst gewijzigd:
Hoe kan je een
Ik heb er ook eentje besteld bij Ali, want ik had iets nodig voor gratis verzending - al hielp dit niet maar hij zat nu toch in mijn wagentje :D
Welke kleur heb je besteld?

Een roze uiteraard. Vind ze allemaal spuuglelijk maar deze had tenminste nog wat contrast op de knoppen en doet iets minder pijn aan de ogen dan de groene.

Groen had wel iets minder gevloekt bij de TB3 :) Maar idd, hoger contrast.

Ik vraag me nog af waarom ze overal die zwart/grijze vertonen met de ledjes allemaal aan. Of zo lijkt het in ieder geval.

Back