M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Dexed, kan ik alleen gebruiken om sounds te maken en via via de toetsen FM1 te activeren.
Ik zie geen mogelijkheid om banken te laden en naar de FM1 te sturen, of vergis ik me en is er toch zo'n optie?
Zo ja: WAAR???

rob

Deze editor gebruik ik mij de M Vave FM1!
Bevalt mij goed, kennen jullie nog anderen?Liefst had ik er eentje als app. op mijn PC staan, die heb ik nog niet gevonden....Groet,Rob

Editor voor FM1
Ik gebruik Dexed.
Net nog gebruikt om de originele DX7 geluiden, en nog een paar andere, in de FM1 te laden. Fluitje van een cent.
Dexed, kan ik alleen gebruiken om sounds te maken en via via de toetsen FM1 te activeren.
Ik zie geen mogelijkheid om banken te laden en naar de FM1 te sturen, of vergis ik me en is er toch zo'n optie?
Zo ja: WAAR???

rob
De mogelijkheid om banken naar de FM1 te sturen, zit zeker in Dexed. Eerst op “CART” klikken, en de DX7 naar de FM1 zetten. Daarna kan je ‘rechts-klikken’ op een patch/bank, en de patch/bank naar de FM1 sturen. Als je een bank stuurt (=32 patches), zal de FM1 vragen waar je die kwijt wil (A, B, C of D). Als je een individuele patch stuurt, overschrijft die de geselecteerde patch in de FM1.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Deze editor werkt ook wel goed, maar ook browser based.

Je kan Dexed ook gebruiken als editor voor de FM1. Als je een parameter in Dexed aanpast, wordt die ook in de FM1 aangepast. Je kan dan één of meerdere noten spelen op de FM1, en ondertussen een parameter aanpassen in Dexed.

DANK voor je reactie.....

Deze kan ik wel instellen op de FM1 module (zelfs MET afbeelding), maar er vind bij mij geen communicatie plaats met de FM1.....
Kan in MIDI niet kiezen voor in/out....of zit dit verstopt?Kan je hiermee ook complete "banken"naar de FM1 sturen?

Groet,

Rob

DANK voor je reactie.....

Deze kan ik wel instellen op de FM1 module (zelfs MET afbeelding), maar er vind bij mij geen communicatie plaats met de FM1.....
Kan in MIDI niet kiezen voor in/out....of zit dit verstopt?Kan je hiermee ook complete "banken"naar de FM1 sturen?

Groet,

Rob
Input/output kan je instellen in het scherm dat je oproept met de “options” knop, linksboven in het scherm.

Gevonden, ik hoor nu over mijn PC speakers het geluid van Dexed......
Is er ook een manier om de sound van Dexed over te brengen naar mijn FM1 module?
En, kan dedex syx bestanden lezen en wegschrijven??

rob

Gevonden, ik hoor nu over mijn PC speakers het geluid van Dexed......
Is er ook een manier om de sound van Dexed over te brengen naar mijn FM1 module?
En, kan dedex syx bestanden lezen en wegschrijven??

rob
Ik zal je vanavond een gedetailleerde uitleg sturen, hoe je de presets/banken van Dexed naar de FM1 stuurt. Dexed kan de (duizenden) banken voor DX7 (syx-bestanden, vind je op het internet) lezen. Maar als het goed is zitten er al duizenden presets in Dexed zelf.

NoelVD,
Dank voor je reactie en je inzet!
Fijn dat je een uitleg naar mij stuurt, kan ik vast mee uit de voeten.....
ik zie nu inderdaad ook een dir met met een Dedex directory, daar moet ik de files dan waarschijnlijk inzettten.....

Maar, ik wacht eerst jouw uitleg af, dan weet ik tenminste wat ik doe.

Is het ook mogelijk om files van een DX21 te laden? Deze bezat ik als tweede synth. in de jaren '80, heeft 4 algorithms in plaats van 6 (DX7)
Deze DX7 las ze van de DX21 niet in!

Ik wacht uitleg af.....nogmaals DANK!

Rob

Ok, hier gaan we met de uitleg: (foto's zijn van een MacBook, maar ik neem aan dat het op een PC gelijkaardig werkt)
Stap 1. Sluit de FM1 aan op je computer, zet de FM1 aan, en start Dexed op.
Stap 2a. Klik in Dexed, linksboven, op 'Options' (foto 1).
Stap 2b. Klik op 'Audio/MIDI Settings'. Een pop-up scherm verschijnt (foto 2).
Stap 3a. Zet Output naar je luidsprekers
Stap 3b. Zet Input naar microfoon (je kan ook de klank naar de FM1 sturen, en de klank van de FM1 binnen nemen, maar dat zou ik niet doen)
Stap 3c. Zorg dat in Active MIDI inputs de FM1 ("USB Composite Device - FM1 USB Composite Device) aangevinkt staat.
Stap 3d. Selecteer in MIDI Output ook de FM1 ("USB Composite Device - FM1 USB Composite Device).

Als je nu 1 of meerdere noten speelt op de FM1, zal je zien/horen dat dezelfde noot (noten) ook in Dexed gespeeld wordt (worden).
En als je een noot speelt (aanklikt) in Dexed, klinkt die ook op de FM1.
Als je een parameter (bv. van een operator) aanpast in Dexed, zal dezelfde parameter ook op de FM1 gewijzigd worden.
Zorg wel best dat op de FM1 en in Dexed dezelfde patch geselecteerd is, ander krijg je vast rare effecten :)

Nu voor het doorsturen van banken of patches van Dexed naar de FM1:
Stap 1. Klik in Dexed, linksonder, op 'PARM' (foto 3) [Als dat er niet staat, klik dan eerst op 'CLOSE']. Een pop-up scherm verschijnt (foto 4)
Stap 2a. Zorg dat de DX7 Out naar de FM1 staat ("USB Composite Device - FM1 USB Composite Device).
Stap 2b. Zorg dat het DX7 channel op hetzelfde kanaal staat als het Midi Chn op de FM1 (in 'GLO', naast 'EDIT')
Stap 3. Klik op 'CART' (foto 5). Nu kan je banken/patches doorsturen naar de FM1.
Optie 1. (foto 6) Een bank rechtstreeks uit de directory naar de FM1 sturen. <Control>-klik op een .syx-bestand. Een popup-schermpje verschijnt. Klik op 'Send sysex cartridge to DX7'.
Op de FM1 verschijnt nu een keuzemenu. Je kan kiezen waar je die bank (van 32 presets) kwijt wil in de FM1.
'A' (presets 1-32) is knop 1, 'B' (presets 33-64) is knop 2, 'C' (presets 65-96) is knop 3 en 'D' (presets (97-128) is knop 4.
[Als je later de originele patches van de FM1 terug wil, kan je die resetten met 'GLO', pagina 2 : 'Reset Patches'. Je kan PER BANK (van 32) resetten].

Optie 2. (foto 7) Je kan ook <Control>-klikken op 1 van de presets in de balk onderaan in Dexed (boven het klavier).
Hier heb je de keuze om de hele bank (van 32 presets, in die horizontale balk) naar de Fm1 te sturen. Kies 'Send current sysex cartridge...'. Dat gaat dan verder zoals hierboven in Optie 1.
Je kan ook één preset naar de FM1 sturen. Kies dan voor 'Send program XXXX to DX7'. De preset die op dat ogenblik in de FM1 geselecteerd is, wordt dan overschreven.

Optie 3. (foto 8) <Control>-klik op een patch in de verticale balk, rechts in Dexed. Een popup-schermpje verschijnt.
Je kan nu die ene preset naar de FM1 sturen. De preset die op dat ogenblik in de FM1 geselecteerd is, wordt dan overschreven.

Als je in Dexed op 'SHOW DIR' klikt, verschijnt de folder waar de .syx-bestanden staan. Daar kan je zelf folders bijmaken, en er .syx-bestanden inladen.

Of het ook kan met bestanden van een DX21, kan ik niet zeggen. Ik vrees van niet. Het bestand zit hoogstwaarschijnlijk anders in elkaar, en ik weet niet of Dexed dat aankan.

Succes !

Attachments

• Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.23.48.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.23.48.png
    113 KB · Bekeken: 19
  • Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.25.25.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.25.25.png
    38,2 KB · Bekeken: 8
  • Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.26.09.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.26.09.png
    68,1 KB · Bekeken: 7
  • Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.25.49.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.25.49.png
    65,9 KB · Bekeken: 16
  • Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.53.34.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.53.34.png
    17,1 KB · Bekeken: 7
  • Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.28.51.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.28.51.png
    40 KB · Bekeken: 9
  • Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.29.22.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.29.22.png
    23,3 KB · Bekeken: 13
  • Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.29.09.png
    Scherm­afbeelding 2026-09-13 om 18.29.09.png
    26,2 KB · Bekeken: 9
Of het ook kan met bestanden van een DX21, kan ik niet zeggen. Ik vrees van niet. Het bestand zit hoogstwaarschijnlijk anders in elkaar, en ik weet niet of Dexed dat aankan.
Een DX21 .syx-bestand heeft dezelfde grootte (4kb) als een DX7 bestand, en beide hebben 'blokken' van 128 bytes.
Dus misschien lukt het toch om die in te lezen. Probeer het gewoon eens, zou ik zeggen.

Anders kan je best zoeken naar converteer-software. Die zal wel ergens op het internet te vinden zijn.

NoelVD, :okdan::halleluja

DANK voor je mooie duidelijke informatie, ik heb de tekst gekopieert en zet ze in een word document.....
Kan je mij de foto's ook per mail sturen? Ik wil ze ook in het document zetten....ik krijg ze niet van het forum af.....Volgende week ga ik me er is helemaal in verdiepen.....En ook nog dank voor je aanvulling....

Groet,

Rob

Ik wil ze ook in het document zetten....ik krijg ze niet van het forum af....
Op plaatje (attachment) klikken, rechts op plaatje klikken, "kopieëren" (opslaan kan ook), in het Word bestand op de plek klikken waar je het plaatje wil, rechts klikken, "plakken"

1789371258549.png
1789371221622.png

Stom!!!! van mij!!;{
Zo simpel..........Goedemorgen......DANK!

rob:beard:

Back