M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Ja, ik bedoel die nieuwe waveforms en VA achtige toestanden enzo dus. De nieuwigheden buiten de DX7/Dexed spec.
Voorlopig kan dat deel, voor zover ik weet, inderdaad enkel op die FM1 zelf.
Maar Baud Girl werkt aan een editor/librarian, waar je de presets EN patronen zal kunnen editeren en dumpen/laden.
Met de nieuwe firmware kan je wel al de presets dumpen. (alles in 1 keer). Je krijgt dan een .syx van 30k.
Die heb ik nog niet 'onder de loep genomen' :)

• Duimpje
Duimpjes: Nap
(De installer op de website van Baud Girl kan ook gebruikt worden om de officiële firmware [terug] te laden. Dat zijn allemaal .fwsc-bestanden)

Net ontdekt: Je kan de FM-1 nu ook VOLLEDIG bedienen vanop een MIDI-controller.
Dat staat uitvoerig beschreven in de handleiding onder 'MIDI'.

Ergens heb ik gelezen dat Baud Girl de mogelijkheid bekijkt om multitumbraal te gaan. Door de beperking van de CPU zal dat allicht maar 2-3 stemmig zijn, maar toch.
Ben benieuwd wat we allemaal nog gaan te zien/horen krijgen.

Het is bij dit soort apparaten misschien wel een goed commercieel idee om open source te gaan, als er een community rond ontstaat gaat het ding (langer) leven. Al blijft de eerste reflex bij de meesten toch om hun commercieel product juist dicht te timmeren. Maar zolang men de hardware koopt, wat maakt het uit. De community ontwikkelt je V2.0 gratis voor jou. :)

Echt waar? Wat is daar het nut van dan?
Goeie vraag.
De DX7 was mono, en de presets dus ook. Maar de FX zouden in stereo kunnen, als de hardware dat aankan. Ik heb begrepen dat dat inderdaad het geval is. Benieuwd of Baud Girl daar iets mee doet.

Op het internet vond ik dit terug.
Het feit dat er 'multichannel DAC' staat, laat mij geloven dat de chip inderdaad in stereo kan werken.
(Er staat overigens ook dat de chip Wifi aankan...)

Attachments

• Scherm­afbeelding 2026-10-01 om 20.58.32.png
    Scherm­afbeelding 2026-10-01 om 20.58.32.png
    222,1 KB · Bekeken: 3
Leuk dat er nu ook wat substractieve Synthese als bonus in zit. :)

Ik had em zelf een beetje opgegeven vanwege de M Vave update die maar uitbleef. Ik durf bijna niet te checken of ze de aangegeven klachten hebben opgelost maar het hele UI is omgegooid zag ik.

Als het grote vakantie is ga ik de mijne ook updaten met OS V1xx ??
Ik heb ook nog een Roland J6 binnen gekregen, leek me ook altijd nog leuk om eens te proberen.. en is pas 'n half uur aangeweest.. teveel druk met andere bezigzaamheden.

Maar leuk te zien dat dit kastje ook steeds meer fans krijgt. Ook op YT wemelt het van de video's van mensen die em de hemel inprijzen. :)

Ik had em zelf een beetje opgegeven vanwege de M Vave update die maar uitbleef. Ik durf bijna niet te checken of ze de aangegeven klachten hebben opgelost maar het hele UI is omgegooid zag ik.

DX7 Patches Play as Written​

M-VAVE's sound engine is Dexed, the open-source DX7 emulation, with four changes that make DX7 patches play differently from the original:
operator detune is too wide,
last LFOs run slow,
algorithms 4 and 6 stay altered after any patch that uses feedback,
and a note ended with a velocity-0 note-on keeps sounding.

All four are corrected.

Het problem met de omgekeerde operators is ook opgelost, en CC07 werkt nu.

Eerste bug ontdekt 8D
ARP werkt niet vanaf een extern keyboard.
Email naar Baud Girl gestuurd.

Er zijn veel synths waarbij arp enkel met intern keyboard werkt (en de synth vaak ook geen arped noten via MIDI uitstuurt). Dus mogelijk is het eerder een beperking dan een bug? Ik heb deze synth verder niet en weet ook niet wat de eventuele manual belooft.

Back