M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Ik zie momenteel 3 stromingen:
- De officiële versie (V15), waar een aantal bugs inzitten, en de Baud Girl versie (V93) die de bugs oplost, en een veel betere sequencer heeft.
- Felucca en SLOOP, wat van Felucca afgeleid is. Die hebben geen DX7-compabiliteit meer, maar wel multi-track/multitimbraal (4 tracks)
- Groove OS. Behoud de DX7-compabiliteit, en heeft multi-track/multitimbraal (8 tracks), en tot 20 voices. Deze is betalend ($29), maar je kan het eerst online testen.

Wordt een hele klus om al die versies nog te beoordelen...
Het feit dat er van geen enkele van die firmwares een degelijke handleiding bestaat, helpt ook niet echt.

Laatst gewijzigd:
Ik zie momenteel 3 stromingen:
- De officiële versie (V15), waar een aantal bugs inzitten, en de Baud Girl versie (V93) die de bugs oplost, en een veel betere sequencer heeft.
- Felucca en SLOOP, wat van Felucca afgeleid is. Die hebben geen DX7-compabiliteit meer, maar wel multi-track/multitimbraal (4 tracks)
- Groove OS. Behoud de DX7-compabiliteit, en heeft multi-track/multitimbraal (8 tracks), en tot 20 voices. Deze is betalend ($29), maar je kan het eerst online testen.

Wordt een hele klus om al die versies nog te beoordelen...
Het feit dat er van geen enkele van die firmwares een degelijke handleiding bestaat, helpt ook niet echt.
En welke firmware heb jij inmiddels?

Bevalt het?
Enige bemerkingen tot hiertoe:
- ARP werkt niet van extern keyboard
- patronen hebben geen ‘voice binding’

Maar natuurlijk wel VA (virtual analog) en een veel betere sequencer.

Momenteel bekijk ik de andere firmwares. Groove OS lijkt alles te hebben, maar is betalend. Kan wel online in een browser getest worden.
De SLOOP firmware lijkt mij nog beter dat Felucca, waar het van afgeleid is. Hier en daar lees ik wel in de commentaren op YT dat USB en/of Bluetooth niet zou werken bij sommige firmware. Benieuwd wat ons nog allemaal te wachten staat.

Ik dacht al een tijd: “Hoe mooi zou het zijn als M Vave een drummachine, met hetzelfde formaat als de fm1, op de markt zou brengen”.

En kijk, plots zijn er drie (!) firmwares die de fm1 omtoveren tot drum en meer. En dat draait gewoon op dezelfde hardware.

Groove OS lijkt alles te hebben, maar is betalend. Kan wel online in een browser getest worden.
De SLOOP firmware lijkt mij nog beter dat Felucca, waar het van afgeleid is.
Groove OS lijkt mij onhandelbaar petieterig op dat kleine scherm, op de website valt dat niet op.

kijk even de kat uit de boom
Ik ook. Eens kijken wat wordt doorontwikkeld/afgemaakt en wat niet. Dat 3-firmware-updates-per-dag zal op een gegeven moment wel opdrogen zou je denken. En of er fatsoenlijke documentatie en een editor aanwezig is. Leuke is wel dat die FM-1s zo cheapo zijn dat je er desnoods een paar kunt kopen als je de verschillende firmwares naast elkaar zou willen draaien.

En verder zijn er ook nog verschillende editors:
Dexed, Fm1-editor en FM1-DX7-patch-importer werken (enkel?) met de officiële en Baud Girl versie.

Voor Felucca/SLOOP is er een andere editor.

Voor Groove OS weet ik het (nog) niet. Mogelijks werkt die ook met Dexed, Fm1-editor en FM1-Dx7-patch-importer, maar geen idee hoe de vele andere parameters kunnen geëditeerd worden.

Wat ik vooral miste bij de officiële versie, was de mogelijkheid om klanken (en patronen), die op de fm1 gemaakt zijn, te exporteren. Met de Baud Girl versie, in combinatie met FM1-DX7-patch-editor, kan het wel. Bij de andere firmwares ook, met hun eigen editor.

Laatst gewijzigd:
Ik ook. Eens kijken wat wordt doorontwikkeld/afgemaakt en wat niet. Dat 3-firmware-updates-per-dag zal op een gegeven moment wel opdrogen zou je denken. En of er fatsoenlijke documentatie en een editor aanwezig is. Leuke is wel dat die FM-1s zo cheapo zijn dat je er desnoods een paar kunt kopen als je de verschillende firmwares naast elkaar zou willen draaien.
Het zou ook kunnen dat dit nog maar een begin is, en dat er de komende dagen meer firmware versies verschijnen dan dat er kleurvariaties van de FM1 zijn :P

Ik ben benieuwd of een FM-2 meer gaat bieden dan alleen nieuwe kleuren. Waarschijnlijk timmeren ze hem niet dicht, dat zou echt dom zijn.

Over de kleuren van de FM-1:
er zijn 4 verschillende ‘omhulsels’: Zwart/Wit/Oranje/Rose
en 5 verschillende knop-kleuren:
Grijs/Bruin/Groen/Paars/Blauw

Er zijn dus 20 combinaties mogelijk, waarvan er momenteel 9 verkocht worden.
Je zou ze natuurlijk ook zelf kunnen openmaken (als je er meer dan 1 hebt), en de knoppen omwisselen, om een unieke combinatie te hebben :)

To open the physical enclosure of the M-VAVE FM1:
  1. Remove Bottom Screws: Unscrew 6 self-tapping screwsfrom the bottom casing.
    • Hidden Screw: 5 screws are visible on the bottom surface; 1 screw is hidden in the center under the product sticker.
    • Rubber Feet: The rubber feet do NOT need to be unglued or peeled off (no screws are hidden under the rubber pads).
  2. Separate Housing Latches: After removing all 6 screws, carefully unclip the internal plastic retaining latches/snaps running along the bottom enclosure seam to separate the case halves.

Van mij mag -ie 4 tot 10x zo groot zijn, met TRS of L+R mono uitgangen
Dat doet er mij aan denken: misschien dat er na al die firmware hacking ook wel hardware hacking/modding komt. Op de foto’s is te zien dat er o.a. 2 ongebruikte connectors zijn (J12/J13)

Back