LISP?

Wat is een goed inleidend boek voor iemand zoals ik die nog niets van LISP weet (maar wel vertrouw is met Python e.d.)?

Het eerste stuk van practical common lisp gaat over het opzetten van een omgeving met emacs. Dat is vele malen eenvoudiger geworden met quicklisp

Ik gebruik zelf voornamelijk SBCL

Laatst gewijzigd:
Dank! Op mijn Linux Mint computer heb ik nu dit (met de vinkjes) geïnstalleerd:

dit.png

Maar het is me nog niet duidelijk wat ik zo als IDE voor LISP moet gebruiken...

Ik snap je interesse maar doe je ook aan idee ontwikkeling of prototyping in pd bijvoorbeeld van iets wat je zou willen maken? Anders aim je misschien te hoog.

Ik ben op het moment nog even bezig met het afronden van mijn boekencollectie, en meer bepaald met de afdeling programmeertalen. Sommige boeken daarover heb ik weggedaan zodat er weer een paar bij kunnen. Maar de kans dat ik heel diep in LISP ga duiken is klein.

Dank! Op mijn Linux Mint computer heb ik nu dit (met de vinkjes) geïnstalleerd:

Bekijk bijlage 3874981

Maar het is me nog niet duidelijk wat ik zo als IDE voor LISP moet gebruiken...
Tja de meest voor de hand liggende is emacs+slime maar dat is een grote leercurve als je emacs niet gewend bent. 2e keus is vim.
IDEs zoals je gewend bent voor java of c(++) gebruik ik zelf helemaal niet, je zou eens kunnen kijken wat VScode doet.
Volgens mij zijn er wel (betaalde) IDEs beschikbaar maar niet heel populair omdat emacs de de-facto standaard lijkt te zijn.

Overigens is die lijst die je laat zien niet echt nodig. Je hebt zo te zien CLISP genomen wat op zich een prima variant is, maar op ubuntu heb ik alleen SBCL en de gnu development libraries nodig, de rest gaat via quicklisp.

Elisp (emacs lisp) is de embedded taal van emacs dus tenzij je emacs gaat gebruiken heb je daar niet veel aan.

Dus de stappen zoals ik ze zou doen.
Installeer emacs op linux
Installeer CLISP (of SBCL) op linux
Installeer slime op emacs (require 'slime)
Configureer in emacs zo dat slime connect naar CLISP (of SBCL)
Installeer quicklisp in CLISP (of SBCL)

... and you're good to go

Overigens, om er gewoon eens mee te spelen heb je voldoende aan emacs zelf, want daar kan je los met emacs lisp, Maar dat is niet geschikt voor audio zaken als dat je doel is.

Het lukt me niet code in Portacle te plakken, maar goed door zelf te typen leer ik ook sneller ;-):

tweede.png

Zoals anderen op dit forum worstelen met GAS, worstel ik met het intomen van mijn grenzeloze nieuwsgierigheid. Er is aan programmeertalen gewoon veel te veel interessants, en daar komen ook ieder jaar nog nieuwe talen bij...

Had ik ook last van, totdat ik mij begon te richten op 1 taal en vervolgens op processen en het uitwerken van ideeën en daar de juiste stack bij zocht. Dan maakt het ineens niet zo gek veel uit welke talen er in de stack zitten, al is C++ wel even pittig. En python was ook even wennen na Deplhi/Pascal en VB/Basic. Mijn tip zou zijn pak 1 taal en maak daar de meeste vlieguren in en maak het van dat punt breder. Dat gaat sneller dan van het een op het ander blijven overspringen. :)

Ik ben mij nu vooral aan het oriënteren. Voor de meeste talen die hier langs komen zal het ook bij die oriëntatie en eventueel het lezen van een boek erover blijven. Ik ga straks alleen nog een keer proberen of ik toch ook SuperCollider kan leren, en dan heb ik wel genoeg talen bekeken.

Maar wil je dan niets met die talen doen?

Mijn vermoeden is dat ik wat audio en muziek betreft veel beter uit de voeten kan met Csound, FAUST, Sonic Pi, Nyquist, PureData, SynthCraft en eventueel nog SuperCollider. Maar C en C++ zijn ook relevant voor het maken van plugins. Ruby vormt de basis van Sonic Pi. En LISP speelt een rol in Nyquist.

Python tenslotte is leuk voor wetenschappelijke spielerei los van muziek.

Ik zeg je al de gehele tijd om supercollider te leren , zo leer je stapsgewiijs oo programming en een fantastische synthengine .

Je kan het gebruiken voor full blown producties of gewoon prototyping en al doende leren , je can zelf Faust dsp exporteren als ugens .

Zelfs reaktor core is een fantasische dsp environment en kent zijn gelijke niet qua compiling , vele malen sneller dan gen~( gen~ compiled naar c++ under the hood )

Ik weet dat het je niks doet maar hzt lijkt alsof je je tanden ergens wil inzetten voor een paar minuten en that’s it .

Wil je plugins schrijven ?

Leer dan dsp in general , dan pas kies je een taal .

Heb je de dsp chops al onder de knie , ga dan voor supercollider , c++ leren komt later

@the tall lad

Ik heb SuperCollider al eens eerder bekeken en toen leek het me onnodig ingewikkeld, maar inmiddels kijk ik een reeks tutorials over SuperCollider om het programma nog een tweede kans te geven en heb ik er ook een praktisch boek over gekocht:

https://academic.oup.com/book/55790

Omdat het een veel gebruikt programma is wil ik er hoe dan ook het een en ander over weten. Maar het zal zeker geen favoriet van me worden. Net als een DAW heeft ook SuperCollider een overkill aan mogelijkheden, en is het een reeds ver uitontwikkeld product. Leuk voor wie al een muziekstuk in zijn hoofd heeft en een manier zoekt om dat zo efficiënt mogelijk te produceren. Hobby als werk. En prestaties als criterium. Maar dat is juist niet wat ik zoek. Mogelijk dan anderen wat aan je adviezen hebben, maar bij mij ben je aan het verkeerde adres. Ik ben op zoek naar verrassingen en avontuur. Niet naar een geheel verzorgde reis of opleiding. Aangezien dat kwartje bij jou maar niet wil vallen blijf je de plank misslaan. Je gedraagt je als een ouder die zijn kinderen niet gunt hun eigen avontuurlijke weg te kiezen. Zij moeten kopieën van jouzelf worden waar meneer dan later trots op kan zijn. :P

@the tall lad

Ik heb SuperCollider al eens eerder bekeken en toen leek het me onnodig ingewikkeld, maar inmiddels kijk ik een reeks tutorials over SuperCollider om het programma nog een tweede kans te geven en heb ik er ook een praktisch boek over gekocht:

https://academic.oup.com/book/55790

Omdat het een veel gebruikt programma is wil ik er hoe dan ook het een en ander over weten. Maar het zal zeker geen favoriet van me worden. Net als een DAW heeft ook SuperCollider een overkill aan mogelijkheden, en is het een reeds ver uitontwikkeld product. Leuk voor wie al een muziekstuk in zijn hoofd heeft en een manier zoekt om dat zo efficiënt mogelijk te produceren. Hobby als werk. En prestaties als criterium. Maar dat is juist niet wat ik zoek. Mogelijk dan anderen wat aan je adviezen hebben, maar bij mij ben je aan het verkeerde adres. Ik ben op zoek naar verrassingen en avontuur. Niet naar een geheel verzorgde reis of opleiding. Aangezien dat kwartje bij jou maar niet wil vallen blijf je de plank misslaan. Je gedraagt je als een ouder die zijn kinderen niet gunt hun eigen avontuurlijke weg te kiezen. Zij moeten kopieën van jouzelf worden waar meneer dan later trots op kan zijn. :P
Je kan juist verdwalen en avonturen beleven in supercollider, Max msp of wat dan ook. Een MPC of gewoon een synth & sampler. Maar en daar zit wat mij betreft de crux het is het leren kennen van je tools, vlieguren maken en ermee leren en schrijven. Heeft ook niets met de vele mogelijkheden te maken je kan het zo klein en groot maken als je zelf wil. Als je de tool goed genoeg kent.

Programmeren is net als muziek maken, met alleen tutorials kijken of boeken lezen ga je het niet leren. Je moet meters maken met het echt doen, maar volgens mij vind je de theorie leuker dan de daadwerkelijke daad..... (wat helemaal prima is, maar vraag dan niet de hele wat nou het beste is..... dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, pick any and go for it...., just my 2cts)

Nee - ik kijk de tutorials wel nog uit, maar het is mij al duidelijk dat SuperCollider voor mij een veel te gelikt en voorgekookt programma is. SuperCollider is in zekere zin te goed. Het klinkt allemaal prachtig, en de mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Maar op mij werkt dat juist ontmoedigend. Alles is daar al verkend, geregeld en uitgeplozen. Niet mijn ding dus.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het belangrijk is om vlieguren te maken. Vandaar dat ik mij uitgebreid oriënteer voordat ik ergens heel veel tijd in ga steken. En die oriëntatie is nu bijna klaar. Ten slotte vind ik de theorie inderdaad leuker dan de praktijk. Maar zelfs dan maakt het uit welke tools je kiest.

Back