Nicolas 2000
It's a household name
Dat is zoals een peperdure amiga 4000 in een nieuwe case met een aftermarket moederbord, opslag, en expansiekaarten. Zoek de Amiga. 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

En zo gaan de tips en adviezen alle kanten op.![]()

Mijn advies blijft om te starten met een emulator op een computer die je al hebt, de muzieksoftware uit die tijd eens te bekijken en uit te proberen, en als je daar enthousiast van wordt misschien verder te kijken naar een hardware-oplossing. Ik denk dat de kans namelijk heel groot is dat het vies tegen gaat vallen, want het is en blijft 40 jaar oude tech met weinig van het comfort dat we tegenwoordig normaal vinden.
Waarom wil je overigens persé met Amiga software werken? Er zijn ook goede windows alternatieven.Daar zit ook wat in. Daarom ben ik daar ook mee begonnen, alleen kreeg ik die emulators niet goed aan de praat. Met de Amiberry kwam ik het verst. Mogelijk dat ik het later nog eens probeer...
Ik zou inderdaad eerst wat met emulatoren experimenteren zodat je kan ontdekken of het wat voor je is*. En als je het super blijkt te vinden en naar hardware zou gaan, kan je dan nog steeds kiezen of je voor een nieuwe gaat of voor een oude met een rgb2hdmi kaartje in. Dan heb je geen CRT nodig. Overigens heb ik aan de mijne gewoon een SCART kabel hangen en daar kan ik dan ook mee naar een moderne TV of naar een HDMI upscaler.En zo gaan de tips en adviezen alle kanten op.
Een ding is me wel duidelijk en dat is dat ik geen ruimte meer heb voor een originele Amiga met beeldbuis. Waar zou ik dat ding moeten neerzetten? Maar een retro console die je op een modern beeldscherm kunt aansluiten kan nog wel.
Het omschrijvende woord is niet zozeer "beperkt" als wel "onhandig". Mijn Atari Cubase, die is beperkt. Maar wél handig. En dat was de grote uitzondering. De meeste software op thuiscomputers uit de C64-ST-Amiga tijd is gewoon onhandig, en meestal ook nog eens beperkt. The dream team. 

Dat is zeker waar. Maar om te kijken of het wat voor je is, is zoiets als uae gewoon helemaal perfect. Iemand kan later daardoor juist een Amiga van marktplaats halen. Ik had vorig jaar nog 17 Amiga's staan, heb er 5 verkocht aan lui die door hun emulator ervaring opzoek waren naar de originele hardwarwHet is tof dat het kan, maar zoiets heeft natuurlijk weinig meer met de authentieke 80s/90s Amiga ervaring te maken.
Nee, ik bedoelde zo'n compleet gepimpte Amiga met allemaal moderne mods waardoor het meer op een soort modern(ish)e PC gaat lijken. Voor mij is de authentieke Amiga ervaring gekut met floppies en vechten om alles in je 512kb chipram te krijgenDat is zeker waar. Maar om te kijken of het wat voor je is, is zoiets als uae gewoon helemaal perfect. Iemand kan later daardoor juist een Amiga van marktplaats halen. Ik had vorig jaar nog 17 Amiga's staan, heb er 5 verkocht aan lui die door hun emulator ervaring opzoek waren naar de originele hardwarw

Ah ja, niet helemaal mee eens. Je hebt gewoon 100% de authentieke Amiga ervaring met bijbehorende 'snelheid'. Je chipram blijft hetzelfde (dus 512kb, 1MB of 2MB) en er veranderd 0,0 aan hoe alles werkt. Het gaat sneller en je fastram is idd een factor meer dan 'origineel'.Nee, ik bedoelde zo'n compleet gepimpte Amiga met allemaal moderne mods waardoor het meer op een soort modern(ish)e PC gaat lijken. Voor mij is de authentieke Amiga ervaring gekut met floppies en vechten om alles in je 512kb chipram te krijgen![]()

Lijkt me best grappig om eens te zien, zo'n 21ste eeuwse Amiga. Ik ben van Amiga 500 (Kickstart 1.2 versie nog) naar PC gegaan (ik wilde de A1200, maar toen ging Commodore failliet en kwam het er niet meer van, later wel eentje cadeau gekregen ooit maar toen was dat hoofdstuk wel al afgesloten voor mij) en daarna naar Mac, voor games naar consoles. Mijn originele Amiga's heb ik bij de laatste verhuizing 12 jaar geleden in laten slapen omdat ze daarvoor ook al dik 10 jaar werkeloos in een doos op zolder hadden gestaan.Ah ja, niet helemaal mee eens. Je hebt gewoon 100% de authentieke Amiga ervaring met bijbehorende 'snelheid'. Je chipram blijft hetzelfde (dus 512kb, 1MB of 2MB) en er veranderd 0,0 aan hoe alles werkt. Het gaat sneller en je fastram is idd een factor meer dan 'origineel'.
Ik vind het een verademing om in asmpro en asmone aan mijn demos te werken op een getunede Amiga met RTG en wat meer ram, dan op een stock Amiga. Als ik echt de OG ervaring wil heb ik genoeg stock Amigas staan.![]()