Amiga

En zo gaan de tips en adviezen alle kanten op. :?

Een ding is me wel duidelijk en dat is dat ik geen ruimte meer heb voor een originele Amiga met beeldbuis. Waar zou ik dat ding moeten neerzetten? Maar een retro console die je op een modern beeldscherm kunt aansluiten kan nog wel.

Mijn advies blijft om te starten met een emulator op een computer die je al hebt, de muzieksoftware uit die tijd eens te bekijken en uit te proberen, en als je daar enthousiast van wordt misschien verder te kijken naar een hardware-oplossing. Ik denk dat de kans namelijk heel groot is dat het vies tegen gaat vallen, want het is en blijft 40 jaar oude tech met weinig van het comfort dat we tegenwoordig normaal vinden.

Mijn advies blijft om te starten met een emulator op een computer die je al hebt, de muzieksoftware uit die tijd eens te bekijken en uit te proberen, en als je daar enthousiast van wordt misschien verder te kijken naar een hardware-oplossing. Ik denk dat de kans namelijk heel groot is dat het vies tegen gaat vallen, want het is en blijft 40 jaar oude tech met weinig van het comfort dat we tegenwoordig normaal vinden.

Daar zit ook wat in. Daarom ben ik daar ook mee begonnen, alleen kreeg ik die emulators niet goed aan de praat. Met de Amiberry kwam ik het verst. Mogelijk dat ik het later nog eens probeer...

Daar zit ook wat in. Daarom ben ik daar ook mee begonnen, alleen kreeg ik die emulators niet goed aan de praat. Met de Amiberry kwam ik het verst. Mogelijk dat ik het later nog eens probeer...
Waarom wil je overigens persé met Amiga software werken? Er zijn ook goede windows alternatieven.
Door te spelen met de kwaliteit van de samples kun je de 'old school' sound ook goed reproduceren zonder last te hebben van de beperkingen van oude hardware.
Reken bijvoorbeeld niet op het laden van hele lange samples of inlezen van een grote sample pool.
Dan loop je snel tegen limitaties aan.
Zoals Nap al aangaf, vroeger nam je die voor lief, er was niets beters.

In de beperking toont zich de meester. Oftewel: meer is niet altijd beter. Ik houd van overzicht en van het werken met systemen die ikzelf nog volledig kan begrijpen. Tegenwoordig kan er veel te veel, en wie even niet oplet loopt al weer achter op de ontwikkelingen. Dit bederft de geleidelijke ontwikkeling van leerling, via gezel tot meester die eertijds (in de middeleeuwen) nog gebruikelijk was. De huidige wereld is gek geworden, en de technische ontwikkelingen staan allang niet meer in dienst van de mens. Het is nu rennen of voorbij gestreefd worden. Maar nu ik met pensioen ben kan ik eindelijk uit die rat race stappen, en de oude gezonde menselijke maat althans in mijn hobby weer terug brengen.

Het punt is een beetje dat de Amiga een pionierscomputer was. Revolutionair in die tijd, maar ook een slachtoffer van de wet van de remmende voorsprong (om nog maar te zwijgen van incompetente bedrijfsvoering bij Commodore) en te lang stil blijven staan tot 'ie obsolete werd. Op het gebied van MIDI wel bruikbaar maar eigenlijk ook onder de maat (daar was de Atari ST heer en meester). Op sampling ongeëvenaard voor een home computer, maar totaal niet te vergelijken met een professionele sampler uit die tijd, laat staan wat erna kwam. Op de klassieke A500 kun je bijvoorbeeld letterlijk maar een paar seconden stereo audio samplen op de beste kwaliteit (en dan is het nog 8 bit), want dan zit het geheugen vol. De muzieksoftware is ofwel gemaakt door individuele enthousiastelingen (de trackers) ofwel zeer basale software door professionele ontwikkelaars/uitgevers, maar veel meer gericht op notenbalken en chipsounds die nog niet in de schaduw kan staan van applicaties als Cubase.

Ik snap je idee van een tijdcapsule en een verlangen naar een eenvoudige workflow zonder alle toeters en bellen en updates en internet access en AI etc, maar ik betwijfel of je het op de Amiga gaat vinden. Dat was vooral een computer die een blik gaf in de toekomst, maar toch nog wel een stuk van die toekomst verwijderd was. Waar je best veel uit kunt halen, maar dan echt helemaal op het metaal moet gaan zitten en met zeer gebruiksonvriendelijke software. Dan ben je meer aan het hacken dan muziek aan het maken. Wat dat betreft denk ik dat je meer hebt aan een soort 'time capsule' PC met software uit de 2000s (een late generatie Pentium met Windows XP en Cubase 4 bijvoorbeeld) en dan de netwerkkabel eruit trekken.

Laatst gewijzigd:
En zo gaan de tips en adviezen alle kanten op. :?

Een ding is me wel duidelijk en dat is dat ik geen ruimte meer heb voor een originele Amiga met beeldbuis. Waar zou ik dat ding moeten neerzetten? Maar een retro console die je op een modern beeldscherm kunt aansluiten kan nog wel.
Ik zou inderdaad eerst wat met emulatoren experimenteren zodat je kan ontdekken of het wat voor je is*. En als je het super blijkt te vinden en naar hardware zou gaan, kan je dan nog steeds kiezen of je voor een nieuwe gaat of voor een oude met een rgb2hdmi kaartje in. Dan heb je geen CRT nodig. Overigens heb ik aan de mijne gewoon een SCART kabel hangen en daar kan ik dan ook mee naar een moderne TV of naar een HDMI upscaler.

*Ik ga zelf helemaal los op vintage computerspul, dat weet je. Ik heb ook een Amiga in mijn muziekstudio staan. Met een sampling interface. En ik heb de Amiga nog nooit gebruikt of willen gebruiken voor muziek. Misschien zit daar een waarschuwing in. :) Het omschrijvende woord is niet zozeer "beperkt" als wel "onhandig". Mijn Atari Cubase, die is beperkt. Maar wél handig. En dat was de grote uitzondering. De meeste software op thuiscomputers uit de C64-ST-Amiga tijd is gewoon onhandig, en meestal ook nog eens beperkt. The dream team. :dubbel:

Dat is zo, als het al te onhandig wordt gaat de ergernis over wat er allemaal niet kan overheersen. Ben er zelf nog niet uit.

Aan de Mac ga ik niet beginnen. Ik heb er pas een dun boekje over gekocht om er althans iets vanaf te weten, maar daar blijft het ook bij.

Het is tof dat het kan, maar zoiets heeft natuurlijk weinig meer met de authentieke 80s/90s Amiga ervaring te maken.
Dat is zeker waar. Maar om te kijken of het wat voor je is, is zoiets als uae gewoon helemaal perfect. Iemand kan later daardoor juist een Amiga van marktplaats halen. Ik had vorig jaar nog 17 Amiga's staan, heb er 5 verkocht aan lui die door hun emulator ervaring opzoek waren naar de originele hardwarw

Dat is zeker waar. Maar om te kijken of het wat voor je is, is zoiets als uae gewoon helemaal perfect. Iemand kan later daardoor juist een Amiga van marktplaats halen. Ik had vorig jaar nog 17 Amiga's staan, heb er 5 verkocht aan lui die door hun emulator ervaring opzoek waren naar de originele hardwarw
Nee, ik bedoelde zo'n compleet gepimpte Amiga met allemaal moderne mods waardoor het meer op een soort modern(ish)e PC gaat lijken. Voor mij is de authentieke Amiga ervaring gekut met floppies en vechten om alles in je 512kb chipram te krijgen :D

Nee, ik bedoelde zo'n compleet gepimpte Amiga met allemaal moderne mods waardoor het meer op een soort modern(ish)e PC gaat lijken. Voor mij is de authentieke Amiga ervaring gekut met floppies en vechten om alles in je 512kb chipram te krijgen :D
Ah ja, niet helemaal mee eens. Je hebt gewoon 100% de authentieke Amiga ervaring met bijbehorende 'snelheid'. Je chipram blijft hetzelfde (dus 512kb, 1MB of 2MB) en er veranderd 0,0 aan hoe alles werkt. Het gaat sneller en je fastram is idd een factor meer dan 'origineel'.

Ik vind het een verademing om in asmpro en asmone aan mijn demos te werken op een getunede Amiga met RTG en wat meer ram, dan op een stock Amiga. Als ik echt de OG ervaring wil heb ik genoeg stock Amigas staan. :)

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ah ja, niet helemaal mee eens. Je hebt gewoon 100% de authentieke Amiga ervaring met bijbehorende 'snelheid'. Je chipram blijft hetzelfde (dus 512kb, 1MB of 2MB) en er veranderd 0,0 aan hoe alles werkt. Het gaat sneller en je fastram is idd een factor meer dan 'origineel'.

Ik vind het een verademing om in asmpro en asmone aan mijn demos te werken op een getunede Amiga met RTG en wat meer ram, dan op een stock Amiga. Als ik echt de OG ervaring wil heb ik genoeg stock Amigas staan. :)
Lijkt me best grappig om eens te zien, zo'n 21ste eeuwse Amiga. Ik ben van Amiga 500 (Kickstart 1.2 versie nog) naar PC gegaan (ik wilde de A1200, maar toen ging Commodore failliet en kwam het er niet meer van, later wel eentje cadeau gekregen ooit maar toen was dat hoofdstuk wel al afgesloten voor mij) en daarna naar Mac, voor games naar consoles. Mijn originele Amiga's heb ik bij de laatste verhuizing 12 jaar geleden in laten slapen omdat ze daarvoor ook al dik 10 jaar werkeloos in een doos op zolder hadden gestaan.

Dit is voor mij dé authentieke Amiga ervaring :D :D :D
IMG_3881.JPG

Ik heb deze route een paar jaar geleden ook gelopen, omdat ik de authentieke Amiga-sound (de Paula-chip) wilde hebben. Ik kreeg viavia veel Amiga-muziek op tapes, maar kende niemand die er zelf ééntje had. Daardoor had de machine ook een soort mytische status gekregen bij mij, vooral de Amiga 1200. Lang verhaal kort: een paar jaar geleden na heel veel gedoe eindelijk een goed exemplaar gescoord, inclusief extra geheugen, kickstart-ROM en zelfs een externe sampler etc.. Maar het viel mij tegen. Veel gedoe om alles aan de praat te krijgen, toch wel heel beperkt, static noise, gedoe met beeld en floppies.... en dan kom je er al snel achter dat we het echt mooier herinneren dan het was en hoe verwend we vandaag de dag zijn. Dus als je het niet heel specifiek voor de soundchip doet, zou ik toch echt een goede emulator gebruiken, zoals @Nap zegt. . Ik denk dat ik de kickstart-ROMS nog wel digitaal heb, voor de emulatie dus. Bij interesse, stuur me een DM.

Back