Origineel geplaatst door Hover
Is een Roland V-Synth niet iets waarmee je 'terug in de tijd kan gaan'?
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE DAT KAN NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Hover
Je kan de golfvorm misschien reversen, maar zeker niet zoals sander02 in zijn plaatje aangaf. Één periode duurde 2/100 seconde, dus dat kleine stukkie dat ie achteruitging moet iets van 2/1000 van een seconde zijn. En ik denk niet dat jij zo snel met je vingertjes bewegen kan.Origineel geplaatst door Hover
Is een Roland V-Synth niet iets waarmee je 'terug in de tijd kan gaan'? Met dat Time Trip Pad kan je toch je golfvorm 'tegen de klok in draaien' en je kan de snelheid nog zelf bepalen ook, je kan 'm zelfs freezen (vasthouden).
![]()
En bovendien, dan geldt nog steeds het zelfde verhaal dat een speaker het niet af zou kunnen spelen. Origineel geplaatst door wiener303
Ik dacht eerst ook : en een cirkel dan? Die heeft toch ook 2 y waardes. Na even wat speur werk kwam ik onderstaande link tegen. ( Doe ik wel vaker voordat ik wat post;, dan weet ik ook zeker dat ik geen onzin uit sta te kramen.)
Toen dacht ik: Laat ik het maar niet posten want dan kom ik misschien dom over.
Maar ok dan zal ik het alsnog doen:
http://www.wisfaq.nl/frame.htm?url=http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=19449
Origineel geplaatst door demian
Even een zijsprong, die golfvorm die in 1 richting kan bewegen die geluid heet zeg maar,
Hoe zit het als je bijvoorbeeld tegen de wind in een geluid stuurt, hoe ziet dat er dan uit?
Vlagen duwen het geluid ook een andere richting uit.
Ik kan me voorstellen dat dat invloed heeft op de golfvorm. Terug in de tijd kan niet, maar terug in de zin van richting wel.
Of is dit nou helemaal offtopic.. ?
Origineel geplaatst door wiener303
[Bij de hand]
Oja Hanz: heb jij je scoop probe wel goed ingesteld?
Wat is de frequentie van die blokgolf? Wat is de bandbreedte van je scoop?
Je heb opzich wel gelijk natuurlijk, maar dat plaatje van jouw is wel erg beroerd. (Als het tenminste een echte blok is) Wat je op je scoop ziet hoeft niet perse hetgeen te zijn wat er werkelijk wordt gegenereerd. Denk ook maar aan eens aan slechte speakers.
[/Bij de hand]

Origineel geplaatst door MPCman
Ik vervang de wind door stilstaande lucht en ik vervang de microfoon door een straaljager. Als de straaljager Mach 1 passeert, hoor je een knal omdat de straaljager zijn eigen geluid inhaalt.
Zou de straaljager geluid maken, vervolgens van snelheid 0 tot mach 2 versnellen in een verwaarloosbaar kleine tijd en vanaf dat moment geen geluid meer maken, dan zou je het geluid wat hij eerder maakte achterste voren terug horen.
Het geluid wat je dan waarneemt vanuit de straaljager heeft echter niks te maken met de grafiek van de ts.
Ik vind die site nogal twijfelachtig!
"Dan weet je dus nu al, dat je een cirkel nooit kunt beschrijven met maar één functie. "
Als we het over echt wiskunde hebben is dit onzin. Er zijn zat manieren om met maar 1 functie een cirkel te beschrijven, dit leer je alleen niet op de middelbare school.

Origineel geplaatst door Hanz
Dat is een interessant denkexperiment. Vergelijk het met het volgende:
Geluidsgolven bewegen zich door een medium, laten we voor het gemak even lucht nemen.
Normaliter staat lucht min of meer stil (relatief gezien).
Maar stel je voor, als je lucht nu sneller naar 'achteren' (vgl. met de geluidsbron) zou kunnen zuigen dan het geluid zich door deze lucht zou verplaatsen? Hoe zou dit dan klinken gemeten aan de 'luchtzuiger'?
(Dat zoiets kan wordt toch aangetoond door zoiets als het Doppler-effect? Samendrukking danwel uitrekking van golfvormen in de lucht door een voorbijkomende geluidsbron?)
Nee het klopt niet. Als je de functie f( a ) = ( cos a, sin a ) neemt, met a in [0, 2 pi) , het beeld van die functie projecteert op het ( x, y ) vlak, dan heb je met behulp van een functie een cirkel beschreven.Origineel geplaatst door Arv
Toch klopt het.. Een functie (f(x) is wat anders dan een vergelijking (x=y bv)!
R
Dat is in principe dezelfde situatie. Als je de wereld of het heelal er verder niet bij betrekt, dan is de situatie dat een microfoon beweegt in lucht, of dat lucht om een microfoon beweegt dezelfde. Het gaat namelijk om wat het verschil in snelheid is en de richting.
Ga maar eens nadenken of het geluid sneller of langzamer gaat op de noordpool of op de evenaar, bij een gelijke luchtsamenstelling en temperatuur! Het is maar net waar jij staat en wat je onder stilstaan verstaat :-)
Nee het klopt niet. Als je de functie f( a ) = ( cos a, sin a ) neemt, met a in [0, 2 pi) , het beeld van die functie projecteert op het ( x, y ) vlak, dan heb je met behulp van een functie een cirkel beschreven.
Nee het klopt niet. Als je de functie f( a ) = ( cos a, sin a ) neemt, met a in [0, 2 pi) , het beeld van die functie projecteert op het ( x, y ) vlak, dan heb je met behulp van een functie een cirkel beschreven.
)Origineel geplaatst door MIDIoot
![]()
ONMOGENLIJK!!!
Origineel geplaatst door Unic
ja ok.
maa het gaat hier om de factor tijd. x=t
tijd wil altijd naar voren....
wil je naar achteren dan krijg je, relativiteits expirimenten zoals bijv. de tweelings paradox. en dan zou een en ander rond de lichtsnelheid moeten worden uitgevoerd. dan zou je wel die geluidsbron zo kunnen maken.
Ik denk dat het om het volgende gaat.
met de factor tijd is er geen 2 keer een y voor 1 x waarde. IN een vergelijking of functie waar het niet om tijd gaat, maar om een projectie te bewerkstelligen ligt dit anders.
Origineel geplaatst door Arv
Moet ik je helemaal gelijk in geven (arrg wat is wiskunde lang geleden voor mij!)
gr
R
Voor dat ik probeer in te gaan op wat je zegt, is het misschien handig als je het een en ander wat meer verduidelijk. Je zegt "het gaat hier om de factor tijd".
Waar doel je op met 'hier'? Hier in dit topic met een raar grafiekje, of hier in de situatie die iemand schetste met hele harde wind?

Okee, dan kan ik je vertellen dat we langs elkaar heen praten, aangezien mijn bericht over heel iets anders ging. Lees maar eens het bericht wati k quote en wat daar aan vooraf ging.Origineel geplaatst door Unic
Wat ik bedoel met "hier" (tijd) is de schets die is gemaakt van een geluidsgolf. topic starter
ps: Ik ben dus geen wiskundige![]()
maar wat ik zeg is volgens mij geen onzin.
Origineel geplaatst door DJB
Precies. Bovenstaand plaatje geeft de geluidsdruk als functie van de tijd OP EEN ENKELE PLAATS weer.
De druk heeft op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats van de ruimte slechts 1 waarde.
Bovenstaand plaatje heeft bij 1 bepaald tijdstip 3 druk-waarden. Dit kan dus gewoon niet.
En dit kan ook niet met een straaljager die door de geluidsbarriere gaat. Hoe ingewikkeld
geluidsgolvenpatroon je daar ook van krijgt, de luchtdruk heeft op elke plaats op elk tijdstip
maar 1 waarde, geen twee of meer.....
Origineel geplaatst door DJB
En dit kan ook niet met een straaljager die door de geluidsbarriere gaat. Hoe ingewikkeld
geluidsgolvenpatroon je daar ook van krijgt, de luchtdruk heeft op elke plaats op elk tijdstip
maar 1 waarde, geen twee of meer.....