Onmogelijke golfvorm?

Die Factor tijd kan je door niets anders vervangen... anders hebben we het niet meer over geluid toch?

Maar toch als je het puur spectraal bekijkt.. en dit tekeningetje zou 'as is' herhaalt kunnen worden (als plaatje opzich)
Dat was ook mijn bedoeling eigenlijk..

Dat tekeningetje had ik even als voorbeeld van een site geplukt.. De factor tijd stond daar al onder

(als de geluidsbron of de ontvanger beweegt veranderd alleen de amplitude en de frequentie toch? idd doppler-effect)

Laatst gewijzigd:
als die as niet de tijd is, wat dan wel? stelt de kleur de tijd voor? hoe wil je grafiekjes van geluid gaan interpreteren als je wel ergens een geluidsgolf wilt zien, maar geen tijd?

Precies, dat zei ik.. de tijd blijft de tijd en de golf blijft de golf, en afspelen maar.

nogmaals, ik heb het puur over het afspelen van een vormpje... de uitkomst zal niet het vormpje zijn wat je afspeelt..

Je kent het programmaatje bitmapplayer? kan je een fotootje van jezelf 'afspelen' en dan zie je in het spectrale jouw foto terug.. Als je dat nu doet met alleen dit golfje en je herhaalt dat met een bepaalde snelheid..

Wat je in het spectrale ziet.. is ook een as met tijd afgezet tegen de amplitude van frequenties

o wacht nou lees ik zelf een keer niet goed. nee ik ken het programma bitmapplayer niet. die kan dus willekeurige plaatjes afspelen? dan kan ie ongetwijfeld dat plaatje ook afspelen. je kunt ongetwijfeld dan ook een blaadje met notenschrift afspelen, maar noten zal je dan niet horen toch?

:D nee dat denk ik niet! (je zou ze wel degelijk zien in spectral view) maar in z'n principipe zou je dan in het spectral view de onmogelijke, en in de normale waveform view de echte waveform zien als ik me niet vergis. Maar goed, alle theorien/antwoorden zijn al voorbij gekomen..

wat mij betreft mag er vwb het plaatje een :slotje: op dat onderwerp.. verder filosoferen over golfvormen e.d. blijft interresant natuurlijk, maar heeft verder niets meer met m'n vraag te maken denk ik

de spectral view geeft dan ook niet de waveform weer, maar de harmonische content afgezet tegen de tijd. En op elk tijdstip x kan er idd nogal wat harmonische content zijn :p

Trouwens je kan elke bestaande waveform reversen!
De wiskundige genieën onder ons kunnen dat beamen dat de waveform dan evengoed nooit terug in de tijd gaat!

Bericht door een moderator:
Verzoekjes links en rechts deze thread te sluiten, maar interessant "denkexperiment" idd. Ik laat deze nog even open. SVP alleen geen offtopic beam-me-up-Scotty toestanden ;)

Origineel geplaatst door MPCman
Ik vervang de wind door stilstaande lucht en ik vervang de microfoon door een straaljager. Als de straaljager Mach 1 passeert, hoor je een knal omdat de straaljager zijn eigen geluid inhaalt.
Zou de straaljager geluid maken, vervolgens van snelheid 0 tot mach 2 versnellen in een verwaarloosbaar kleine tijd en vanaf dat moment geen geluid meer maken, dan zou je het geluid wat hij eerder maakte achterste voren terug horen.

Het geluid wat je dan waarneemt vanuit de straaljager heeft echter niks te maken met de grafiek van de ts.

In de wind schreeuwen of geluid maken maakt niets uit voor de toon van het geluid: het geluid komt alleen eerder of later ergens aan (vergelijk het met een tapedelay)...het geluid veranderd pas van toon (toonhoogte) als de windt gedurende de overdracht van snelheid veranderd. Dus je laat een geluidhoren en er steekt DAARNA een wind op die het geluid sneller (of langzamer) 'af laat spelen' in de oren van de ontvanger.

Origineel geplaatst door bazziman
In de wind schreeuwen of geluid maken maakt niets uit voor de toon van het geluid: het geluid komt alleen eerder of later ergens aan (vergelijk het met een tapedelay)...het geluid veranderd pas van toon (toonhoogte) als de windt gedurende de overdracht van snelheid veranderd. Dus je laat een geluidhoren en er steekt DAARNA een wind op die het geluid sneller (of langzamer) 'af laat spelen' in de oren van de ontvanger.

Dat weet ik, maar wat voor punt wil je maken? Dat de tekst van mij die je ge-quote hebt niet klopt? Of is het een toevoeging?

Als je dit een een synth zou duwen krijg je de resulterende golf die in het bijgaande plaatje blauw is gekleurd.
Simpel toch! Het geluid zal klinken als een abrupte zeer tijdelijke volumeafname.

Subsonic

:halleluja

Attachments

• saw.jpg
    saw.jpg
    38,1 KB · Bekeken: 81
Kun je misschien aangeven hoe je dat berekent hebt?

nb: als je dus dat 'pootje' van die saw-vorm met een knopje -net als PW bijv.- heen en weer zou kunnen trekken gebeurd er volgens jullie (protohuman&subsonic) toch wel degelijk iets met het geluid wat vernieuwend te noemen is?

Back