Om dan nog even in te gaan op het AMD verhaal. Dat is net zo eenvoudig als dit P4 setje. Of net zo ingewikkeld. Mensen die anders beweren leven niet in deze tijd.
Hou rekening met het volgende:
- s939 Athlon 64 (non FX, die hebben opeens een hele andere prijs/prestatie verhouding, hoewel ze rondjes rennen rond alle andere desktop processors)
- knappe koeler
- A-merk PC3200 geheugen in setjes van 2 identieke reepjes CL2 (want de AMD's zijn nog meer dan de P4's gebaat bij een lage latency)
- nForce mobo (nForce3 of 4, afhankelijk van welk budget en welk tierelantijntjes je wilt)
- goede psu (mijn mening, Antec TruePower)
- knappe kast met een beetje wind oftewel ventilatie van voor naar achter
- knappe HD (neem maar gewoon SATA, zeker icm nForce4), als je gek wilt doen koop je een setje en knal je ze in RAID0. Niet zeiken over risico's van dataverlies. HD's een beetje wind geven, en gewoon een DVD writer kopen om back-ups te maken en dat ook gewoon doen!
- als het een muziekbak is, gebruik 'm dan als muziekbak en gooi er gewoon een simpele videokaart in. Ik ben voor Matrox (P650 voor dual, P750 voor triple) vanwege de fijne multimonitordrivers en software en de perfecte beeldkwaliteit, maar een Ati of nVidia kan ook. Neem icm TFT's het liefst een kaartje met dual DVI, lekker digitaal naar je monitor, dat levert weer strakker beeld op.
- geen overbodige rommel als lichtjes en 50 fans en dergelijke, gewoon simpel.
Ja, en nu denkt u natuurlijk, wat een lijst, ik ga wel P4, dan hoef ik nergens op te letten! Neen, waarde synthforumbezoeker, behoed uzelf voor dat misverstand, want hetzelfde rijtje is van toepassing op de P4 configuratie, ware het niet dat ik dan op dit moment een s478 mobo en cpu adviseer en een 875 chipset gebaseerd mobo. De overige punten zijn direct en ongewijzigd van toepassing op een P4 config.
Net zo moeilijk of makkelijk dus, laten we het gezever voor eens en altijd voor zijn.
Voor u als naar antwoord zoekenden, op mijn homepage en op die van vele anderen vind u een knopje of een link naar een site waar u Firefox kunt downloaden. Niet alleen verwent u zichzelf met een fantastische nieuwe manier van browsen, browsen zoals het hoort, maar tevens krijgt u Google ingebakken. Een zoekvenster, in uw browser, rechtstreeks in contact met de tovenaars van Google. De magische verzamelplek van kennis!
Zonder gekheid, het net staat bol van reviews van allerhande hardware. Als je een config hebt, of je zoekt een knappe koeler, een knappe kast, you name it, zoek dan even wat reviews en lees ze ook door. Dan weet je al heel snel of specifieke hardware goed is, of juist kut, en alternatieven en tips duiken ook snel op.
Voor de prijzen van hardware wil ik u verwijzen naar de tweakers.net pricewatch icm de shop reviews. Zie je in 1 oogopslag waar je het goedkoopst en het betrouwbaarst koopt. Lezen is weten.