Origineel geplaatst door fuse
Hier heb je een lijst met alle Asus mobo's
http://www.asus.com/products/mb/mbindex.htm
En dan zie je dat er voor de P4, socket 478 behoorlijk veel keuze is.
De P4P800 en P4C800 serie zijn waarschijnlijk voor jouw het meest interessantst.
Ha , ik ben het weer eens met Fuse. Dit zijn idd uitstekende bordjes, maar het is spijtig dat je hierop met
een oude 2.4@533 CPU gaat draaien, als dat de bedoeling is.
Das zoveel als een Porsche met ongelood 95 benzine laten rijden. Je verliest dus een stukje rekenkracht. Dan kan je beter je Asus P4T533 bijhouden.
Als het de bedoeling is dat je een volledig nieuwe set bij elkaar haalt, mobo, cpu + memories, dan ga je natuurlijk een pak meer uitgeven dan als je enkel rambus koopt voor je "oude" mobo...
Wat ga je trouwens nog krijgen van zulk een P4T533 2de hands...veel minder dan dat het eigenlijk waard is in je huidige setup.
En zoals je zelf zegt : Rambus blijft duur als je het moet aankopen, maar als je morgen je bord met CPU + 512 Meg Rambus wil verkopen krijg je misschien nog 175 euro. Als je geluk hebt.
Ikzelf werk met hetzelfde bordje als jij Tom, maar dan de tegenhanger van Intel, nl de 850E.
Dus ook met die Rambus geheugens. Tevens heb ik ook een P4C800 en en P4P800 Deluxe.
Ik moet zeggen : de Intel 850E moet qua snelheid niks inboeten, maar ik kan iets minder (eigenlijk verwaarloosbaar) plugs draaien dan met de P4C of de P4P die uiteraard aan hogere FSB (900) en met 1Ghz meer CPU kracht draaien.
Bedenk daarbij dat mijn Intel ook "maar" aan 533 fsb draait, terwijl mijn P4P800 (oa ook game PC) aan bijna 900 FSB draait met OCZ geheugens en 3.2 Ghz...m'n goeie ouwe Intel moet het dus meteen met 1 Ghz minder doen.
Wat wel significant is : met die goeie "ouwe" Intel 850E kan ik een hoop audio-app's door elkaar of tesamen gebruiken als je het zo wil. Dat blijkt niet altijd evident zo met de P4P800 of de P4C800.
In jouw plaats zou ik eerder geneigd zijn die Asus P4T533 toch proberen op te waarderen door extra Rambus geheugens.
Hoewel rambus volgens sommigen "verouderd" is en niet populair geweest wegens extreem duur, merk ik nog steeds alle dagen welke voordelen dit geheugen-systeem heeft. Zoals ik zei, snelheid tussen dit "oudere" platform in vergelijking met de recentere 875 en 865 chipsets is helemaal niet merkbaar, integendeel zelfs !!!
Dat verschil merk je alleen maar op gebied van gaming, en daar gaat het hier niet over.
Als je dus naar de P4C of P4P omschakelt, dan denk ik dat het ook beter is dat je daar de aangepaste CPU inpleurt, en niet je oude 2.4@533, nee dat zou echt zonde zijn en gaat je niet veel extra opleveren.