Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Jochen
Mijn macbook heeft ook het gekende syndroom 'random shutdown'. Hij valt op eender willekeurig moment zomaar uit zonder aanleiding. Kan een paar uren goed gaan en dan 2 keer na elkaar gewoon uitvallen. Heel vervelend, zeker als je volgende week een live moet doen...
Al die kinderziektes in die rotzooi pff

er is ook een nieuwe firmware update beschikbaar die dit probleem moet verhelpen:
MacBook-SMC-firmware-updater 1.1

De SMC-update verbetert het interne registratiesysteem van de MacBook en verhelpt een probleem waarbij de MacBook zichzelf onverwacht uitschakelt. Deze update wordt aanbevolen voor alle MacBook-computers, inclusief MacBooks waaraan reparaties zijn uitgevoerd in het kader van de garantie. Het updaterprogramma wordt geïnstalleerd in de map /Progamma's/Hulpprogramma's. Volg de instructies in het updaterprogramma om het bijwerken te voltooien.

Re: advies over setup (macbook + imac)

Re: advies over setup (macbook + imac)

Origineel geplaatst door jaimiefanatic
Hallo,

Ik heb jullie advies nodig over hoe ik het meeste kan halen uit mijn set up.

Heel lang werkte ik op een windows laptop, ben toen overgestapt naar een Powerbook G4 1,5Ghz en ben daarna overgestapt naar een MacBook 2.0Ghz met 1,25Gig ram en 60Gig hdd.. deze notebook werkt als een tiet!

Voornamelijk werk ik met Reason en ben sinds kort ook steeds meer gebruik gaan maken van Live. Nu wilde ik voor in mijn studio eigenlijk een groot scherm, want de MacBook heeft een 13,3" scherm, dus was het of een externe scherm erbij of een iMac G5 20" scherm.

Ik heb dus gekozen voor de iMac G5 20", die staat nu prinsheerlijk in mijn studio :) Harstikke goed nu ook naturlijk dat ik een dedicated machine voor muziek heb. De laptop gaat altijd mee als ik in buitenland draai en ik zie in de toekomst mogelijkheden om live dingen te doen met mijn macbook. Dus met de aanschaf ben ik heel blij.

Nu wil ik alleen kijken naar wat voor mogelijkheden ik heb met beide macs in de studio. De 20" is natuurlijk mijn mainscreen, en de macbook staat er naast. Vroeger zag ik wel eens Live draaien op een laptop en dan gekoppeld aan een windowspc en daar draaide dan logic op.. is al zo lang geleden en het was bij iemand anders.

Vraag me af of ik zulke dingen ook kan doen met mijn Macs, zodat CPU bespaard wordt en van biede krachten gebruikt kan worden. Ik zie bijv Live wel draaien op mijn macbook, en dan rewiren met Logic of Pro Tools op mijn G5... maar hoe? of hebben jullie andere ideeen?
rewiren is tussen 2 programma's op dezelfde computer hé, niet op 2 verschillende (als ik me niet vergis). misschien kan een programma als wormhole je helpen? http://plasq.com/wormhole. dat suurt wel audio heen en weer tussen verschillende computers. heb er geen ervaring mee.

overigens lijkt het mij niet handig om een G5 iMac en een intel macbook te hebben. de ene draait nog op de ouwe IBM PowerPC architectuur en de andere op de nieuwe intel x86. vroeg of laat kom je in de problemen met software die wel op de ene maar niet op de andere draait. tenzij je juist de G5 erbij wilt voor backward-compatibilty.

Origineel geplaatst door rvooh
er is ook een nieuwe firmware update beschikbaar die dit probleem moet verhelpen:

Ja deze had ik gedaan en mijn probleem was verholpen.
De macbook is intussen verkocht, ik heb gisteren een nieuwe macbook pro c2d binnen gekregen. superding

Hoi,

Ik heb een aantal vragen:

Ik sta op het punt een nieuwe mac aan te schaffen voor in de studio aangezien die G4 800 mHz wel een beetje op zijn laatste benen aan het lopen is. ;)

keuzemogelijkheden:

-iMac 20" - 2,16 GHz Intel Core 2 Duo, 2GB ram, Drie USB 2.0-poorten; twee USB 1.1-poorten op toetsenbord, twee FireWire 400-poorten

-iMac 24" - 2,16 GHz, Intel Core 2 Duo, 2GB ram, Drie USB 2.0-poorten; twee USB 1.1-poorten op toetsenbord, één FireWire 800- en één FireWire 400-poort

-Mac Pro - Twee 2,66-GHz Intel Xeon dual-coreprocessors, twee FireWire 800-poorten ,twee FireWire 400-poorten. PCI-e sleuven. Ruimte voor 4 interne schijven.

Ik ga erop draaien: Logic Pro 7.2, enkele Universal Binary Plug-ins.
Laten we er ook even van uitgaan dat die iMacs voor mij voldoende rekenkracht hebben (toch..?).

Ik heb nu:

-een 23" cinemadisplay, zou ik mooi op een Mac Pro kunnen aansluiten, of als tweede beeldscherm op de iMac
-wat firewire schijven
-RME PCI geluidskaart (ben het typenr even kwijt)
-RME ADI8-Pro Audioconverter (vermomd als steinberg Nuendo kastje)
-Emagic AMT8 midi interface

Vragen:

-als ik voor de Mac Pro ga, heb ik dan nog wel iets aan die RME PCI geluidskaart? (roept u maar in koor: "neeee")
-kan ik deze vervangen door een firewire geluidskaart die het signaal via adat naar mijn RME ADI8-Pro stuurt?
-zijn er PCI-e geluidskaarten op de markt?
-hoe belangrijk is firewire 800? zeker als je ook in ogenschouw neemt dat ik externe schijven gebruik.
-dus: voldoet firewire 400 voor redelijk intensief HD en geluidskaart gebruik?
-mocht dat niet zo zijn: is USB 2.0 geschikt voor deze schijven (als we aannemen dat deze schijven ook een USB 2.0 aansluiting hebben)
-werkt mijn AMT8 nog op een MacIntel?

de 20" iMac lijkt mij een zeer goede kandidaat, zeker als je zijn relatief lage prijs bekijkt. de 24" iMac is ook niet mis, maar duurder en 20" lijkt mij voldoende groot. Ander pluspunt zou firewire 800 zijn?
Mac Pro, kost veel geld (scheelt in basistrim zo'n 1000 euro met de iMac 20"), geen scherm. wel de snelste van de 3, goede uitbreidingsmogelijkheden, alhoewel ik mijn twijfels over PCI-e heb.

help! ;)

Origineel geplaatst door Dobre
Hoi,

Mac Pro, kost veel geld (scheelt in basistrim zo'n 1000 euro met de iMac 20"), geen scherm. wel de snelste van de 3, goede uitbreidingsmogelijkheden, alhoewel ik mijn twijfels over PCI-e heb.

help! ;)

mocht je voor macpro gaan ik heb nog 2 tft's van samsung die ik kwijt wil voor een zacht prijsje

Origineel geplaatst door champ
mocht je voor macpro gaan ik heb nog 2 tft's van samsung die ik kwijt wil voor een zacht prijsje

ik zou dan natuurlijk mijn 23" cinema display eraan hangen... :)

[macbook pro] glossy of mat beeldscherm?

[macbook pro] glossy of mat beeldscherm?

Wat raden jullie me aan, aangezien ik in de toekomst live wil gaan.. dwz, lichten op je scherm = weerkaatsing? Weet wel dat TL verlichting/zon hinderlijk kan weerkaatsen, alleen ben ik benieuwd hoe dit in z'n werk gaat als je op het podium staat. Het vreemde is wel dat er gesuggereerd word, dat 'n glossy in wisselende omstandigheden beter werkt, alleen twijfel ik daaraan. Het nodige ligt natuurlijk ook aan de instellingen en stand van de lampen, maar in het algemeen.. glossy, hinderlijk of onmisbaar?!

Hangt er vanaf. Ga je desktop publishing activiteiten ontplooien? Want daar maakt een glossy Apple MacBook Pro-scherm veel verschil uit volgens m'n vriendin die in de reclame actief is. Ik heb beide typen Appleschermen op het podium gehad en het maakt niet echt veel verschil uit naar mijn mening. Een spot werkt net zo irritant op een mat scherm dan op een glossy scherm (je ziet bij beide niets). Gewoon een beetje de stand van het scherm veranderen en klaar is Kees. Ik zou zeggen ga naar een wat grotere Macshop (bijv. tegenover Centraal Station in A'dam) en vergelijk ze eens allebei. Ik zou eerder zwaarder laten wegen wat je in de studio het beste tot uitdrukking komt dan op het podium (indien je de laptop niet alleen voor live-doeleinden gaat gebruiken).

Ik denk dat het afwegen van een 12/15 of 17" schermkeuze relevanter is voor werk op het podium. Tijdens situaties waar elke seconde telt (op het podium bijvoorbeeld!) kan het niet te hoeven scrollen veel verschil uitmaken.

Niets is zo vervelend als een glossy scherm. Ja, je foto's komen er mooier op uit, maar voor de rest heb je vooral last van de reflecties. DTP'en kan trouwens ook prima met een mat scherm.

Origineel geplaatst door matador
Hangt er vanaf. Ga je desktop publishing activiteiten ontplooien?

Dit is toekomstmuziek, maar uiteindelijk wel de bedoeling.. is n desktop vervanger. De helderheid en kleuren zijn vele malen duidelijker, alleen was ik bang voor teveel weerkaatsing.
DTP'ers zijn volgens mij niet echt blij met dat glossy scherm, omdat de kleuren minder echt zijn, volgens de kenners.

Wat betreft de grootte ben ik er al uit.. 15 inch. Had liever n 13" alu pro gezien, alleen past de x1600 er dan niet meer in, dus moeten we consessies doen.

In eerste instantie ging ik voor de matte, maar na veel op het macforum te hebben gelezen begin ik te twijfelen, daarom wat gebruikers ervaringen van muzikanten gevraagd, ipv fotoshoppers en dtp'ers. :)

ik heb een macbook met zo'n glimscherm, ziet er prachtig uit! maar het nadeel is natuurlijk licht reflecties.

ahja eerst was ik er ook zwaar tegen dat glossy, ma binnenshuis is dit geen enkel probleem hoor..
ze lijken me ook veel breekbaarder

Wellicht had dit beter bij software gekund maar ja... Weet iemand hoe het nu precies zit met de Universal Binary udates van veel programma's?
Heb speciaal voor m'n Digirack een klein mac mini aangeschaft maar nu had ik van Native Instruments het pakket EI2XT. Die draaide ik op een windows laptop welke helaas niet bijster lekker werkte met de digirack.
Na een vraagje aan Native Instruments of ze een UB update gaan uitbrengen (veel van hun andere programma's staan in de planning) krijg ik een simpel antwoord dat ze 'nog geen compatibiliteitsinformatie hebben ontvangen van Native Instruments over EI2XT en Intel Macs'. Daaronder droog de boodschap dat ik maar moet updaten naar Reaktor omdat die al wel compatible is met Intel Mac. :bekdicht:

Nu wtf! Tegen wie heb ik dan m'n vraag gesteld? Als ik het volledige pakket had gewild dan had ik in de eerste instantie toch al een bak geld uitgegeven?

Maar ok. Kan ik gewoon proberen om het zwikkie te installeren ondanks dat NI het afraadt? Ik heb namelijk geen zin om allemaal rotzooi meer te installeren.

[size=0,5]afraad, afraadt, afraat???[/size]

-hoe belangrijk is firewire 800? zeker als je ook in ogenschouw neemt dat ik externe schijven gebruik.
-mocht dat niet zo zijn: is USB 2.0 geschikt voor deze schijven (als we aannemen dat deze schijven ook een USB 2.0 aansluiting hebben)

FW800 is goed voor je HD's.. maar niet vereist
USB 2.0 is niet aan te raden

AMT8 werkt op MacIntel, hoewel ik sinds de laatste Logic Express update vind dat mijn o zo strakke timing dat opeens niet meer is
Iemand hier nog ervaring mee?

Ik overweeg sterk om de Elektron Turbo Midi eens te testen

Hoi,

Ik heb een aantal vragen:

Ik sta op het punt een nieuwe mac aan te schaffen voor in de studio aangezien die G4 800 mHz wel een beetje op zijn laatste benen aan het lopen is. ;)

keuzemogelijkheden:

-iMac 20" - 2,16 GHz Intel Core 2 Duo, 2GB ram, Drie USB 2.0-poorten; twee USB 1.1-poorten op toetsenbord, twee FireWire 400-poorten

-iMac 24" - 2,16 GHz, Intel Core 2 Duo, 2GB ram, Drie USB 2.0-poorten; twee USB 1.1-poorten op toetsenbord, één FireWire 800- en één FireWire 400-poort

-Mac Pro - Twee 2,66-GHz Intel Xeon dual-coreprocessors, twee FireWire 800-poorten ,twee FireWire 400-poorten. PCI-e sleuven. Ruimte voor 4 interne schijven.

Ik ga erop draaien: Logic Pro 7.2, enkele Universal Binary Plug-ins.
Laten we er ook even van uitgaan dat die iMacs voor mij voldoende rekenkracht hebben (toch..?).

Ik heb nu:

-een 23" cinemadisplay, zou ik mooi op een Mac Pro kunnen aansluiten, of als tweede beeldscherm op de iMac
-wat firewire schijven
-RME PCI geluidskaart (ben het typenr even kwijt)
-RME ADI8-Pro Audioconverter (vermomd als steinberg Nuendo kastje)
-Emagic AMT8 midi interface

Vragen:

-als ik voor de Mac Pro ga, heb ik dan nog wel iets aan die RME PCI geluidskaart? (roept u maar in koor: "neeee")
-kan ik deze vervangen door een firewire geluidskaart die het signaal via adat naar mijn RME ADI8-Pro stuurt?
-zijn er PCI-e geluidskaarten op de markt?

de 20" iMac lijkt mij een zeer goede kandidaat, zeker als je zijn relatief lage prijs bekijkt. de 24" iMac is ook niet mis, maar duurder en 20" lijkt mij voldoende groot. Ander pluspunt zou firewire 800 zijn?

help! ;)

dob,

ben je er al uit..

ik zelf vind de imac wel goed denk ik
alleen kan je dan niet je RMEpci kaart gebruiken maar dat kan je zowieso niet volgens mi met een PowerMac intel.
maar wel 1 op firewire zo je dan moeten kopen

voor 1000 euro heb je alles in 1 scherm etc...
een geluidskaart op firewire erbij kopen dan..
pci veranderd olgens mij nog wel eens ,firewire voorlopig niet.

maar als je oor de waardevastheid gaat een G5 powermac..intel.

pokke dingen zijn het die macbooks, ik kan echt helemaal niemand zo'n kreng aanraden.
Waarom??
-------Cpu prestaties totaal teleurstellend. In logic express kan je gewoon niet meer dan 5 a 6 plug ins draaien want dan begint het gejank al.
--------Ventilater begint spontaan zonder aanleiding keihard te uften, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
-------- Glossy scherm is ronduit lelijk, niet prettig om naar te kijken,
--------- trackpad is gaar, te klein voelt niet
--------- geen freeware, je moet echt alles kopen
-------- nog lang niet alle interesante apps zijn UB
-------- Kut service bij macsupport en je hebt veel service nodig.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back