Wat is een makkelijke synth met gave geluidjes?

Tja, ik zei ook dat ik het misschien wel helemaal verkeerd zag. :D

Sorry als ik mensen tegen hun schenen heb geschopt.

Maar ja, eigenwijs als ik ben vraag ik me toch af hoelang je het volhoudt met een beperkte synth als de Roland Juno 60/106.

Re: Wat is een makkelijke synth met gave geluidjes?

Origineel geplaatst door Joosk
Na maanden van pielen en ontkennen kom ik er achter dat de Nord Micromodular toch niet mijn ding is. Het is een geweldige synth, maar niet als je snel aan de slag wilt en zoals ik niet het geduld heb. Hiervoor had ik een poly-800, daar had ik ook af en toe wel gave geluidjes alleen was dat qua programeren ook zo omslachtig. Het liefst wil ik nu een synth die en analoog, en waar ik aan kan draaien en schuiven en waar ik de geluidjes in kan opslaan (en niet te duur!). Wat raden jullie mij aan?

Het zou wel fijn zijn als je verteld wat je ernee wilt doen en wat je budget is. Dank kan men tenminste gericht een antwoord geven.

Persoonlijk zou ik me niet blindstaren op 't analoge vlak.
Bijv. een Novation is èrg makkelijk in 't gebruik, heeft zeker wel leuke (te maken) geluiden en is niet achterlijk duur.
Ook een Access Virus (A,B,C, of wellicht de nieuwe Ti?) is wel 't 'onderzoeken' waard. Veel knoppen, leuke geluiden en zéker nu die nieuwe versie (de Ti) er aankomt, goedkoper aan 't worden.

Maar uiteraard hebben alle synths hun voor- en nadelen. Analoog of niet.

'k Zou gewoon (ook) een keer een hele zooi (niet-)analoge bakken testen en dan alle voor- en nadelen voor jezelf op een rijtje zetten welke voor jou 't prettigste werkt. Met de analoge oudere bakken wordt 't natuurlijk wat moeilijker testen, maar goed.. :erm:

succes iig!

ik zou voor een novation k-station gaan, Of, als je hem toch alleen maar met baspedalen wilt bespelen, een A station.
Erg overzichtelijk te programmeren en niet duur.

Als je echt wil gaan spelen dan is 5 oktaven wel een must. Maar ik zal als ik jou was eens gaan kijken voor een KS-5. Hij is nogal in prijs gedaald de laatste tijd en er komt een leuk geluid uit. Persoonlijk vindt ik het geen synth met een eigen of vernieuwend geluid, maar alle standaard dingen zitten er wel in, hij is makkelijk te bedienen en werkt ook erg intuitief.

Een juno-106 kan ook. Leuke synth, eigen geluid. Jammer dat deze kwa mogelijkheden wat beperkt is en ook de leeftijd speelt natuurlijk een rol (maar hoeft natuurlijk niet).

Of een Nordlead. Heeft een heel eigen geluid, wat ik persoonlijk erg goed vindt klinken en zo'n beetje de makkelijkst te bedienen interface die er is.

En natuurlijk de andromeda............................... maar die valt waarschijnlijk buiten het budget.

Wat vond je -wel- leuk aan de Micromod? Tenminste, het is een erg uitgebreide synth - en bij de Juno ga je dat errug gauw missen. Zeker omdat 'ie maar 1 envelope heeft, hardwired aan filter, amp en PWM, 1 LFO hardwired aan zowel pitch als PWM - en maar 1 oscillator. Dus, even "fifths" spelen met 1 vinger is er niet bij.

Ik zou toch gaan kijken voor een 2-osc model, en dan is de Nord Lead 2(X - die klinkt beter en heeft meer geheugens) best mooi; een Alesis Ion of Waldorf Q ook. De Novation KS-4 of KS-5 zit in dezelfde range. Er zijn niet meer zoveel leuke polysynths van die tijd; op een gegeven moment maakte Roland de idiote beslissing om de formule van de DX-7 te volgen (dus geen sliders meer tenzij je ze nodig had, maar membraanknoppen) en de oudere giganten waren toen helaas al overleden.

Waar zat 't met de Micromod het meeste tegen? Het werk dat je moet doen om alle modules bij elkaar te sleuren, of de uiteindelijke sound zelf? Want de Micromod is een ontzettend veelzijdige bak, maar je bent wel de hele tijd met 't ding bezig. En de sound kan net zo veelzijdig zijn, alleen hou je wel een Nord-randje over. Wat dat betreft is de Ion meer een kameleon die je kunt aanpassen naar wens - tig filtertypes erin, en (ik heb ook nog een Waldorf Q rack en een Virus C - de Q rack heeft wat minder knoppen maar bedient zich evengoed intuitief terwijl de Virus C net zoveel knoppen heeft als z'n toetsenbroer) voor mij dan echt een synth die uitnodigt om aan de knoppen te zitten. De JP is ook een optie maar heeft 't Juno-probleem; de prijzen waarvoor ze weggaan zijn soms nog redelijk steil. De KS-serie ken ik niet zo goed, maar er zitten genoeg knoppen op om je bezig te houden en ze zijn absoluut niet duur meer.

Wil je 't echt analoog - pak dan een Alesis Andromeda of een van de latere Rolands met een programmer erbij. Ga wel voor iets met 2 aparte oscillators (en dat brengt je min of meer bij de JX-3p, 8p of 10), daar krijg je geen spijt van, het vergroot de geluidsdiepte een heel eind.

De Poly heb ik ook even onder m'n vingers gehad - wat een teleurstelling overigens qua sound - maar goed, da's de manier van editen.

Overigens klinkt je vraag wel behoorlijk n00bish, maar goed - ik denk niet dat ik een betere manier zou hebben om te zeggen ;). Als je het aantal van dat soort vragen ziet in de trant van "welke synth voor trance" of "hoe maak ik Tiësto na" schrik je je nog behoorlijk ;).

Ik heb hier zo'n enkele maanden geleden een Clavia Nord Rack 2 gekocht. De meest gebruiksvriendelijke synthesizer die ik nu heb. Elke knop heeft z'n eigen betekenis. Dus niet zoals met andere knop-loze synthesizers waarbij je je eerst nog door een hoop menu's hoeft te ploeteren om uiteindelijk een parameter te verstellen. Heeft echter wel géén effecten onboard. Maar klinken doet hij goed. Een gemakkelijkere VA ga je niet vinden denk ik.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Maar ja, eigenwijs als ik ben vraag ik me toch af hoelang je het volhoudt met een beperkte synth als de Roland Juno 60/106.

Een maand of drie dus

:D

Klopt! Ik ben verliefd geworden op een microkorg. Daar ben ik echt super blij mee! Het antwoord op deze thread. Althans voor mij.
Bedankt allen voor de tips en aandacht.

Joosk

Origineel geplaatst door Solid_Snake

ben je helemaal gek geworden?:confused:

de rest van mijn leven denk ik

Origineel geplaatst door ProtoHuman
hmm... analoog en niet duur is al snel een moeilijke combo. Misschien een SH101, of een MB33? ow kut hebben geen geheugen... tsja. Virtueel analoog is er veel meer te bieden op dat vlak: een microkorg, electribe, SH32 (ik heb er één te koop ;)) of een AN200 bijvoorbeeld.

Ik moet zeggen ik ben impressed over de AN-200 het is wel virtueel analoog maar het is zeer helder wat je doet en de handleiding legt in snelle stappen dat ook nog eens duidelijk uit.

Back