de grote 'Akai analoog' thread

Mja te hard geluid is misschien verkeerde omschrijving dan, begrijp me niet verkeerd, ik vind het een zeer vette synth, ik bedoel dan meer te ruw, rauw enzo.

Die autotune gebruikte ik bijna nooit want als ik dat deed na inschakelen, was ie alsnog na een tijdje ontstemd. Liever half uurtje opwarmen voor het beste geluid :D

Heb ooit contact gehad (via email) met een van de ingenieurs van de AKAI synthesizers (het was een Nederlander). Was met hem in contact gekomen omdat ik problemen had met mijn AX-80, had er een ICE-TEA over gegoten. Dit was niet zo goed voor die mega grote fluorecentie Display, waarna hij dus ook kapot was.

Die ingenieur vertelde me dat de AX-73 ( die ik ook heb) elk half uur ge-tuned moet worden.

Voor meer info kan je ook kijken op http://www.synrise.de

Origineel geplaatst door synthebin
Heb ooit contact gehad (via email) met een van de ingenieurs van de AKAI synthesizers (het was een Nederlander). Was met hem in contact gekomen omdat ik problemen had met mijn AX-80, had er een ICE-TEA over gegoten. Dit was niet zo goed voor die mega grote fluorecentie Display, waarna hij dus ook kapot was.

Die ingenieur vertelde me dat de AX-73 ( die ik ook heb) elk half uur ge-tuned moet worden.

Voor meer info kan je ook kijken op http://www.synrise.de

Valt toch wel mee? een keer tunen bij het aanzetten, en nog een keertje na een half uur ofzo. daarna blijft hij vrij stabiel.. Heb je je AX-80 nog kunnen fixen? Ik heb eens een halve liter Spa cactus-citroen over mn laptop gegooid :stupid Daarna kon ik een toets wel indrukken, maar kwam hij niet meer omhoog

Origineel geplaatst door spdk
Dit is wat bekender modern analoog spul van ze, met een fantastische gewaagde kleurencombi:

48461.jpg

Yep, ik denk dat deze wel heel erg bekend is bij de meesten. Het is het enige analoge dat ik van Akai bezit (heeft een S950 eigenlijk ook een analoog filter? Moet haast toch wel?), maar gelukkig heb ik hem nog wel in de oude kleur...dat blauw vind ik echt 3x niks!

Ik heb geen Sherman maar ik denk dat die ook wel even in een andere klasse zit, sowieso qua prijs. Daarnaast is de Sherman veel uitgebreider in z'n mogelijkheden en hij schijnt ook veel extremer te zijn.

Maar.....de Akai heeft 1 x stereo en 1 x mono in- en uitgangen, waarbij de Sherman slechts mono is. Verder heb ik toch heel wat filtertjes gehoord en de Akai vind ik zeker niet slecht; hij doet gewoon wat hij moet doen. Als bonus zit er nog een instelbare distortion en een soort phaser-achtig iets op, uiteraard ook geheel analoog. Voegt zeker iets toe aan het geluid!

De envelope (adsr) is ook handig; je kunt de Akai via MIDI aansturen en zodoende gebruiken voor een (monofone) synth waarvan het filter niet super is. Zeer bruikbaar allemaal en zeker voor het geld, want veel kosten ze niet meer. De bouwkwaliteit is verder prima!

Origineel geplaatst door divi
:stupid om 1 of andere reden krijg 'k telkens een 'database error' wanneer ik een mp3 wil uploaden (<1MB), in Safari en Firefox...

Kan je hem niet ergens anders pleuren, met een linkje ernaar?

(heeft een S950 eigenlijk ook een analoog filter? Moet haast toch wel?)

Nee hij is 12 bit 44.1 KHz daar heb je geen LPF meer bij nodig.

Maar.....de Akai heeft 1 x stereo en 1 x mono in- en uitgangen, waarbij de Sherman slechts mono is.

Een Sherman heeft twee koppelbare filters. Dat lijkt verdacht veel op stereo hoor :D

De envelope (adsr) is ook handig; je kunt de Akai via MIDI aansturen en zodoende gebruiken voor een (monofone) synth waarvan het filter niet super is.

Je kunt de Sherman ook triggeren met MIDI maar je kunt hem niet keyfollow laten doen. Dus echt alleen triggeren.

Origineel geplaatst door falafelbiels
huh?

Naar mijn idee zat de LPF er altijd in om de artefacten die optreden bij lagere frequenties of lage bitdieptes er uit te filteren. 12/44 is wel redelijk crunchy, maar net goed genoeg om dat niet nodig te hebben.

Een Emax is volgens mij 8 bit / 22 KHz, en gaat daardoor vervormingen geven in de hogere frequenties die er beter uitgefilterd kunnen worden.

Dit is dezelfde reden dat de PPG Wave en direct afgeleide synths van Waldorf een LPF hebben. Natuurlijk is het nog voor allerhande extra dingen leuk om dat te hebben, maar voor het afspelen van samples cq wavetables is het verder niet verplicht als de frequentie en bitdiepte hoog genoeg zijn.

Die Florecentie display heb ik nog nergens gevonden. Als er iemand weet waar ik zo'n ding kan vinden, of waar ik een volledige AX-80 kan vinden, laat maar iets weten.

De VX600 van Akai is een apart verhaal. Dit is ook de enige synth die een volledige andere synth-engine had dan zijn voorgangers (AX60, AX80 en AX73). Akai wilde in die tijd een concurent maken voor de Roland Super JX (JX-10). De JX-10 zijn dus twee JX-8P's in één behuizing. Akai wilde twee AX-80 synths in één behuizing steken, en dit moest dan de Akai AX-90 worden. De ontwikkeling had al veel geld gekost en de synth ging zelf ook een pak geld kosten waardoor ze de concurentiestrijd tegen Roland niet aangegaan zijn.

Hierna hebben ze nog één synth gemaakt, de VX-600. De basis van de synth is niet gemaakt door Akai, maar eigenlijk door Oberheim. Niet in samenwerking, maar Akai is gaan snuffelen in de schema's van Oberheim. Daarom werkt de VX600 ook volgens het matrix systeem van bvb de Oberheim Xpander.

Origineel geplaatst door crx303
Voor EL folie: http://www.midi-rakete.de/

Inbouw is niet moeilijk. suc6

ehh.. EL folie is wel iets anders als een specifiek VFD display. Dat gaat je dus waarschijnlijk niet lukken, tenzij je echt een sloop AX-80 vindt. Als je handig bent, dan port je de aansturing naar een ander display. Natuurlijk wel nog steeds een VFD :D

ow hehe, dacht in eerste instantie ook dat ie VX display zocht. Nou ja die kun je daar dus krijgen :D

Origineel geplaatst door crx303
ow hehe, dacht in eerste instantie ook dat ie VX display zocht. Nou ja die kun je daar dus krijgen :D

Ja kan EL folie ook bij Conrad kopen, even op formaat snijden (wel aan de goede kant) en klaar. Als je toch al andere dingen daar wilt bestellen (of met iemand ander samen) is dat een stuk goedkoper.

Origineel geplaatst door divi
kan je in deze snijden? (hoop dat link werkt)
5 tot 7 €, wel even goedkoper dan de 25 van midi-rakete...

Nope, je kan je bestelmandje niet linken :D . Kijk maar Hier maar hoe het moet. Het gaat erom dat je hem aan de juiste kant snijdt, dus niet in de powerstrip.

Back