mc202 of sh101?

spdk

ech wel
Klinkt een mc202 nou echt anders als een sh101, en maakt de sequencer van de mc202 dat verschil goed?

Ik ben van plan 1 van de twee aan te schaffen, maar wat is wijsheid? :geslaagd: Tja daarvoor moet je niet bij mij zijn, daarom dacht ik misschien weet 1 van jullie een goed antwoord.

Alvast bedankt!

sp: Als het alletwee scheitbakken zijn hoor ik het ook graag.

Dat dacht ik ook. Nu lees ik bij de ene site dat je op een mc202 wel noise kan toevoegen en de andere site zegt weer van niet. Sommige sites beweren dat de mc202 helemaal niet op de sh101 is gebaseerd en dat ie echt anders klinkt en dat dat niet alleen aan de noise ligt.

Je begrijpt, ik weet het ook allemaal niet meer. Ik dacht eerst die rozzbox te kopen, maar ja dat ken nog wel drie jaar duren, dus zoek ik ff wat anders voor de tussentijd

Bedankt,

SPDK

Deze is anders leuker dan beide die je noemt,vind ik dan,mischien een tip

synth2_back.jpg

info

En wat sounds van dit mooie ding

Hallo,

Ik heb nooit met een MC202 gewerkt, maar heb zelf een SH101. In eerste instantie had ik het idee van "ach, leuk voor ff uit proberen en dan weer weg". Maar toen ik het ding eenmaal in huis had was ik zeer positief verrast. En vervolgens besloot ik het ding niet meer weg te doen. Om een lang verhaal kort te maken: De SH101 is dus geen rukbak, maar naar mijn mening een erg mooie synth.

Verder kan ik niet helpen met de vergelijking tussen de MC202 en SH101.

Origineel geplaatst door trash
Deze is anders leuker dan beide die je noemt,vind ik dan,mischien een tip

info

En wat sounds van dit mooie ding

Droog.....die sounds zijn gewoon gesequenced met een electribe. Je hoort gewoon de melodieen uit de Korg preset patterns. Luister " Melodic 8Bell " maar eens.....die is echt overduidelijk.

Ook " Analog SID" is een typische Korg sequence. Volgens mij uit de EA-1.

Verder vindt ik die bak niet echt speciaal klinken overigens.

Wel mooi die mfb synth, wel prijzig 455 euro bij thomann. En dat Real analogue schijnt ook wel mee te vallen. Ik denk dat ik toch nog ff wat langer over die mc202 wil doorzagen.

Ik zou voor de 101 gaan.

• Prijs is ongeveer hetzelfde.
  • 101 heeft een (simpele) arp.
  • De sequencer van 101 is simpel, maar doeltreffend.
  • 101 heeft noise en sample&hold als LFO waveform. Leuk om filter mee te moduleren
  • 202 moet gemod worden om (goed) te kunnen aansturen dmv midi/cv.
  • De 101 komt in leuke kleurtjes en je kunt hem dragen als gitaar. Rol pepermunt en je bent de man. :dubbel:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=23166&highlight=sh101
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=35355&highlight=sh101

heb ze beide,

kwa klank vindt ik de 202 wat "vinniger" klinken,
maar op een of ander manier gebruik ik de 101 toch het meest. Komt waarschijnlijk
door de sequencer van de 202, want dat is echt een bitch, maar als je hem goed gebruikt
is het een moordwapen (slide baby slide).

202: hoppa lekker baterijen erin, en op de bank op schoot met de koptelefoon.

Re: mc202 of sh101?

Origineel geplaatst door spdk
sp: Als het alletwee scheitbakken zijn hoor ik het ook graag.

Laatst had ik de SH101 voor het eerst in het echt gehoord.
Het was echt een feest van herkenning.Dit kan dus Positief als negatief zijn (minder orgineel).
Klink zeker de moeite waard en Roland op zijn best.

qua synth zijn ze redelijk hetzelfde, alleen de lfo van de 101 heeft meer waveforms, waaronder ook random (erg leuk)

daarom zou ik voor de 101 kiezen maar dat neemt niet weg dat de mc202 ook leuk is.

Ik heb zelf jaren lang met een 202 gewerkt, en de sequencer is ideaal voor heerlijke bassline's, voor een simpel mono; synthje kan je hem zeer breed inzetten in eigenlijk wel elke electronische muziek style. Voor al de Accent en de portamento die je kan aansturen met de sequencer vind ik geniaal.

de sh-101 en mc-202 zijn volgens mij precies 't zelfde... behalve dat de sh-101 noise heeft en idd. meer lfo wavevormen, de mc-202 heeft alleen triangle... oh, en geen arpeggiator.

als je van plan bent om te cv/gaten of zelf stukjes te spelen kun je beter een sh-101 kopen, daar zit ook een eenvoudige sequencer op van 100 steps, geloof ik, die je kunt triggeren met een 606 ofzo.

wil je liever 't apparaat op z'n eigen sequencer laten lopen via DINsync, is de mc-202 je ding... kost wel wat moeite om de sequencer te begrijpen, maar d'r is 1000x meer mee mogelijk dan die van de tb-303 bijvoorbeeld. door een mod kun je de vertraging oplossen die je krijgt bij 't spelen via cv/gate ('t signaal gaat eerst door de processor, dit heeft Roland gemaakt als manier om eenvoudig noten in de sequencer te stoppen en niet om live mee te spelen). je kunt 'm ook gebruiken om een andere cv/gate synth mee aan te sturen.

verder is de mc-202 een stuk kleiner en je kunt een DIN signaal splitten. maar ik zie ze niet zo veel te koop, sh-101 meer en zelfs vaak een stuk goedkoper.

Nou keb nog ff naar je demo geluisterd, klinkt wel zuur dacht ik zo! Ik denk dus dat ik voor een mc202 ga, ik wil nog wel es een live optreden doen en datn is het natuurlijk helemaal te gek. Bedankt voor de reacties maar weer.

Groets,

SPDK

Back