Waarom heet Modulation, Modulation?

Hover

-
Tijdens de lunch was ik lekker aan het doordrammen over synths met een collega die interesse toont (eindelijk eens iemand waarmee ik lekker over synths kan ouwehoeren en kan overhalen naar The Dark Side :D ).

Toen ik vertelde hoe je een en ander kan 'moduleren' merkte hij op: Waarom heet dat dan niet gewoon Modification? Want uiteindelijk 'wijzig' je iets.

't Ja, waarom heeft men dit eigenlijk Modulation genoemd en niet Modification? Waarom hebben we een Modulation Wheel en geen Modification Wheel?

Je kan de toonhoogte moduleren m.b.v. ...
Je kan de toonhoogte wijzigen m.b.v. ... Zou dat niet duidelijker zijn?

Modification is meer iets aanpassen op een manier zoals het niet bedoeld is of het niet kan op de originele manier.
Modulatie is gebruik maken de verschillende mogelijkheden die het apparaat biedt.

Althans, zo denk ik erover.

't Is een electronische term. Meer niet. Volgens mij.

AM-modulatie van een signaal, bijvoorbeeld.

Dat zal wel van't Latijn komen: modulare :) = veranderen <> modify (Eng) = aanpassen.
Het eerste houdt in dat het een continu proces is, het tweede zou op 1 specifiek moment gebeuren; althans zo zie ik ut.

bv aan een knopje draaien = moduleren
een knopje aan/uit zetten = modifiëren

Tis maar een idee :kimono:

Het woord 'wijzigen' is idd ook wel goed, maar 'moduleren' is beter. Het zegt meer wat het doet, nl de draaggolf wijzigen.
Dus ofwel zeg je: "Ik wijzig de draaggolf"
Ofwel: "Ik moduleer"

mo·du´le·ren
overgankelijk werkwoord, ook zonder object; moduleerde, heeft gemoduleerd; afleiding: modulatie; modulator

1 <muziek> van de ene toonsoort naar de andere overgaan
2 de draaggolven van radio- en andere zenders in sterkte veranderen
3 ontwerpen volgens een modulus
4 met gepaste stembuiging uitspreken

en

mo·di·fi´ce·ren
overgankelijk werkwoord; modificeerde, heeft gemodificeerd; afleiding: modificatie/modificering

1 wijzigen, aanpassen

Term overgenomen van de radio trechnieken. Niet te veel over nadenken. Gewoon doormoduleren!!

Moduleren heeft voor mijn gevoel een boven- en een ondergrens.
Is ook maar een idee, hoor

de aarde moduleert om de zon

ech waar!

Modificatie is imho iets blijvends. Om iets te verbeteren bijv. Moduleren doet mij denken aan een continue proces.

Zoals DSIL al aantoont is modulatie een muzikale term, staand voor veranderen. Maar het is een taalkunde vraag, geen technische :)

Wout

mod·ule Audio pronunciation of "module" ( P ) Pronunciation Key (mjl)
n.

1. A standard or unit of measurement.
2. Architecture. The dimensions of a structural component, such as the base of a column, used as a unit of measurement or standard for determining the proportions of the rest of the construction.
3. A standardized, often interchangeable component of a system or construction that is designed for easy assembly or flexible use: a sofa consisting of two end modules.
4. Electronics. A self-contained assembly of electronic components and circuitry, such as a stage in a computer, that is installed as a unit.
5. Computer Science. A portion of a program that carries out a specific function and may be used alone or combined with other modules of the same program.
6. A self-contained unit of a spacecraft that performs a specific task or class of tasks in support of the major function of the craft.
7. A unit of education or instruction with a relatively low student-to-teacher ratio, in which a single topic or a small section of a broad topic is studied for a given period of time.
8. Mathematics. A system with scalars coming from a ring.

(Latin modulus, diminutive of modus, measure. See med- in Indo-European Roots.)
Je zou toch denken dat een zoekmachine of woordenboek tegenwoordig meer gebruikt zou worden omdat alles toch online staat ;).

moduleren

moduleren

hay .

kijk in de dikke van dalen Moduleren =

1 [muz.] van de ene toonsoort naar de andere overgaan
2 de draaggolven van radio- en andere zenders in sterkte veranderen
3 ontwerpen volgens een modulus
4 met gepaste stembuiging uitspreken
5 een digitale bitstroom omzetten in een analoog signaal <=> demoduleren

greetz turtel

Origineel geplaatst door Bobby
Dat zal wel van't Latijn komen: modulare :) = veranderen <> modify (Eng) = aanpassen.

Latijn, ken ik niet hoor tenzij visserslatijn ook goed is (Op school had ik enkel Nederlands, Frans, Duits en Engels, later uitgebreid met Forth, Cobol, Pascal, Ada en C++)

Dus als je 'iets moduleert' dan kan je dus ook zeggen dat je 'iets verandert'. Alleen klinkt moduleren wat meer technisch, vakjargon zullen we maar zeggen.

Origineel geplaatst door Hover
Dus als je 'iets moduleert' dan kan je dus ook zeggen dat je 'iets verandert'. Alleen klinkt moduleren wat meer technisch, vakjargon zullen we maar zeggen.
vakjargon, das alleen voor mega-insiders zeker :D

Origineel geplaatst door ProtoHuman
vakjargon, das alleen voor mega-insiders zeker :D

Ach, ik vind het gewoon interessant ... die ethymologie ... van al die terminologie :D

Origineel geplaatst door 6 trak
waarom denk je dat? ...het 'draaid' immers om een centraal punt...

Met een "d"? :D

Origineel geplaatst door Hover
Latijn, ken ik niet hoor tenzij visserslatijn ook goed is (Op school had ik enkel Nederlands, Frans, Duits en Engels, later uitgebreid met Forth, Cobol, Pascal, Ada en C++)

"Veranderaar" in plaats van modulator klinkt inderdaad lang niet zo gaaf. Maar je kunt 't wel makkelijker afkorten - vraag maar eens hoeveel mensen weten wat een modwheel is ipv een verwiel ;). Overigens is 'veranderen' een heel erg losse term. Moduleren duidt in het jargon (vak-jargon == vak-vaktaal, dus dubbelop - we zijn helemaal de ABN nazi hier! ;) ) op een doel, een oorsprong, en een factor. Als ik op m'n Juno de Chorus II aanzet verandert het geluid, maar heet dat niet "moduleren". Chorus an sich moduleert natuurlijk wel, maar de actie om het aan te zetten is geen modulatie in die zin. Als ik de LFO van de pitch omhoogschroef verandert het geluid ook, maar is er -wel- sprake van modulatie (niet van het omhoogschroeven maar van het beïnvloeden van de pitch met de LFO).

Laatst gewijzigd:
Re: moduleren

Re: moduleren

Origineel geplaatst door turtel
5 een digitale bitstroom omzetten in een analoog signaal <=> demoduleren

Wat is dat eigenlijk voor onzin? D/A conversie is toch geen demodulatie... er is immers niets op draaggolf gezet, toch.

Modulation
Noun
1. A musical passage moving from one key to another.
2. (electronics) the transmission of a signal by imposing it on a carrier wave by changing the carrier's amplitude or frequency or phase.

Date "modulation" was first used: sometime in the late 14th century. (references)

Etymology: Modulation \Mod`u*la"tion\, noun. [Latin expression modulatio: compare to the French expression modulation.]. (Websters 1913)

Modulation describes a range of techniques for encoding information on a carrier signal, typically a sine-wave signal. A device that performs modulation is known as a modulator.

Modulation techniques include:

Amplitude modulation (AM)
Phase modulation (PM)
Frequency modulation (FM)
Single-sideband modulation (SSB)
Vestigial-sideband modulation (VSB, or VSB-AM)
Quadrature amplitude modulation (QAM)
Orthogonal frequency division modulation (OFDM), also known as 'Discrete multitone modulation' (DMT)
Wavelet modulation
Ring modulation

In onze termen:
Toonhoogte moduleren is eigenlijk Frequentie Modulatie (FM) - in muzikale termen "vibrato".
Volume moduleren is eigenlijk Amplitude Modulatie (AM) - in muzikale termen "tremolo".

Back