Tweaking RD600 piano

Heine

Passief toetsenist
Hoi,

al surfend over internet zoekend naar 'RD600' kwam ik diverse keren een prima beoordeling tegen van de Roland RD600 piano, maar ook meer dan eens de toevoeging dat de piano pas echt super klonk na een flinke partij 'tweaken' van de preset 'fair piano'.
Wat er aan 'getweaked' werd kon ik niet vinden, maar het maakte me wel nieuwsgierig.
Is er een RD600 eigenaar die zijns inziens ook de perfecte tweak van de piano-sound heeft uitgevoerd en die die kennis met mij wil delen ?

Ik heb zelf een RD500, voorloper van de RD600 dus misschien niet zoveel verschillend wat dat betreft. En mijn ervaring is dat ik idd ook vaak wat moet tweaken aan basisgeluid. Kan gaan van wat aan de envelope parameters rommelen, tot FX (chorus, reverb, tremelo, brightness) tot aan layeren van enkele geluiden. Is goed te doen en stelt niks voor vergeleken bij het programmeren van een synth (= alleen minder leuk).

Ik heb zelf een Roland A90ex (dus met het VE-RD1 piano board) waaruit naar ik begrijp de geluiden van de RD600 zijn samengesteld. Persoonlijk vind ik de 'stereo piano 1' en 'stereo piano 2' (de eerste 2 patches op het instrument) het mooist klinken, ik geloof ook gehoord te hebben dat deze ongeveer de helft van de sampleruimte in beslag nemen.
De patch 'fair piano' zegt me niets, maar misschien is dit dezelfde klank onder een andere naam?

Ik gebruik de piano als solo-instrument voor klassieke muziek, dus het gaat erom zo dicht mogelijk bij een vleugel in de buurt te komen. Dingen om beter door de mix te komen, zoals chorus, zal je bij mij dus niet horen in dit verband.
In ieder geval, het tweaken van de pianoklank van 'stereo piano' is in mijn geval niet veel, maar één ding is écht nodig: het aanpassen van de Sustain naar, zeg +10. Een veelgehoord commentaar is dat de standaard pianoklank te snel wegvalt.
Verder gebruik ik liever niet de onboard effect unit, maar stuur het signaal droog uit (reverb en chorus uit) en haal het door een externe reverb, in mijn geval bijv. de Concert Hall op m'n TC M300 - die klinkt aanmerkelijk minder blikkerig.

Back