AS en Doepfer modules..

JohnnyBusca

rocket scientist
Analogue Systems en Doepfer hebben beide een modulair systeem zoals je bij MusicHouse kunt zien.
Als ik de prijslijsten zie dan kan ik het volgende eruit opmaken. Bij Analogue Systems kun je een "Doepfer PSU power supply board" kopen waarmee je 6 Doepfer modules kunt gebruiken in je Analogue Systems systeem (de bus en de voeding).
Nu vroeg ik me af of het ook andersom kan? Dus met een Doepfer bus als host gebruiken Analogue Systems modules.
Ik wil namelijk nieuwe modules kopen. (Quantizer en Sequencer van Doepfer en wellicht wat LFO modules of een VCO van Analogue Systems.) Ik heb ook een nieuwe bus nodig omdat de mijne vol is.
Wat is het verstandigst?
  • Een Doepfer bus kopen en uitsluitend Doepfer modules. Dit is het goedkoopst en waarschijnlijk koop ik toch geen 8 AS modules.
  • Een AS bus kopen, met die Doepfer PSU power supply. Daarmee kan ik 6 doepfer modules hosten en ik kan altijd AS modules gebruiken. Dit is wel een beetje duurder waarschijnlijk.
Ik hoop dat je AS modules zonder meer op een Doepfer bus kunt gooien want dan kies ik natuurlijk het eerste.

Kan iemand me helpen? Zo niet dan ga ik naar MusicHouse om het te vragen.

Ga eens kijken wat de voltage's zijn. Zijn deze gelijk (vaak is alles 15V) dan maakt t geen ruk uit wat je gebruikt. Vaak is het alleen een kwestie van andere stekkertjes aan je modules aansluiten en dan mooi een combinatei van odules gebruiken. Daar heb je ook weer boards voor. Van banaan naar jack enz...

Effe naast het topic, maar de cem-vco's van doepher zijn bijna uitverkocht. Beetje haasten als je er één wilt, lijkt me (200 euro)

Maar vaak verschillen ze ook weer net iets van elkaar. En als je gebruik kunt maken van de bus (CV en gate) dan is dat mooi. Dat scheelt weer wat kabeltjes aan de voorkant. Dat is dus mijn vraag.
Plus ik hou er niet van om van een mooie module een of andere vage connector eraf te knippen en dan met mijn kennis weer een bruikbare module te genereren. Ik ben liever arm dan stom.

Origineel geplaatst door nick nova
Effe naast het topic, maar de cem-vco's van doepher zijn bijna uitverkocht. Beetje haasten als je er één wilt, lijkt me (200 euro)
Weet ik, maar ik weet niet zeker of ik die zou willen. AS en synthesizer.com hebben ook erg stabiele VCOs dus als de doepfers op zijn vind ik wel wat andere.
Plus ik gebruik mijn modular (nog) op een hele andere manier. Niet zo zeer om hele zuivere geluiden te maken, maar voor extreme verlopen in filtersweeps en bliepjes. De precisie van de Oscilators is dan volgens mij wat onbelangrijker. Als ik een heel zuiver, mooi geluid wil, kan ik beter een andere synth gebruiken.
Misschien dat ik later zo'n serge precission VCO boardje nodig heb.. ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Weet ik, maar ik weet niet zeker of ik die zou willen. AS en synthesizer.com hebben ook erg stabiele VCOs dus als de doepfers op zijn vind ik wel wat andere.
Plus ik gebruik mijn modular (nog) op een hele andere manier. Niet zo zeer om hele zuivere geluiden te maken, maar voor extreme verlopen in filtersweeps en bliepjes. De precisie van de Oscilators is dan volgens mij wat onbelangrijker. Als ik een heel zuiver, mooi geluid wil, kan ik beter een andere synth gebruiken.
Misschien dat ik later zo'n serge precission VCO boardje nodig heb.. ;)

dat wordt dus knippen stomkop ;)

is die as niet veel beter van kwaliteit dan de doepfer? heb ik wel eens ergens gehoord/gelezen.
recent zie ik trouwens steeds 2 hele mooie raampjes met doepfer modules aangeboden worden; vooral de ene: geen vco's maar wel leuke andere modules, sequencers, slew, dividers, filters, etc

Kan iemand mij nog helpen?

Doepfer heeft dit op de bus:
a100t_3.gif

Verder gebruikt Doepfer de volgende Voltages:
Audio -5 V - +5 V
Control Voltages voor LFO -2.5 V - +2.5 V
Control Voltages voor ADSR 0 V - +8 V
Triggers en gates: 0 V - 5 V leading edge.

Analogue Systems:
Voeding: -12 V , +5 V en +12 V (Voeding hetzelfde ! :) )
Audio: -10 V - +10 V (Is niet gaaf... Altijd via een mixer mengen met Doepfer?)
Control Voltages voor LFO: -5 V - +5 V (Hoeft volgens mij niet erg te zijn)
Control Voltages voor ADSR:0 V - +10 V (Misschien is 10 V te veel voor Doepfer modules.. ?)
Triggers en gates: 1 V is de grens. (Volgens mij betekend dat in praktijk hetzelfde)

Is dit combineren een beetje te doen in praktijk? Kloppen mijn gedachtens tussen haakjes bij de Analogue Systems waarden?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door leo
is die as niet veel beter van kwaliteit dan de doepfer? heb ik wel eens ergens gehoord/gelezen.
recent zie ik trouwens steeds 2 hele mooie raampjes met doepfer modules aangeboden worden; vooral de ene: geen vco's maar wel leuke andere modules, sequencers, slew, dividers, filters, etc
Vertel.... Ik sta dus letterlijk op het punt die sequencer te bestellen... (een clock sequencer heb ik al, nu nog een step)

staat in interface 58, in de serie modulaire synthese, deel V:

"De [Analogue Systems] RS integrator wordt in Nederland door Music House geïmporteerd...er is direct contact met de eigenaar van het bedrijf in Engeland: zo worden op verzoek van Music House nu kasten gemaakt waarin zowel een AS als een Doepfer-voeding zitten, omdat beide systemen nogal eens worden gecombineerd..."

lijkt me dat het met zo'n kast geen probleem is toch? kunnen allebei de soorten in..

Okee, ik weet dat het kan. Doepfer in AS kan sowieso.. Maar andersom?
Verder kun je alles op elkaar aansluiten als je maar weet waar je mee bezig bent. Wat ik me af vroeg is of er mensen met ervaring met meerdere systemen zijn. Hoeft niet eens twee modulaire systemen te zijn.. Een neptune met een moog of een pro-one mag ook. Ook verschillende voltages en toch te combineren.

Ik ga sowieso naar MH om het na te vragen, maar misschien dat ik hier al een antwoord kon krijgen. :)

Welke CEMS? Curtis? de 3340's? En daar vraagt Doepfer 200 Euro voor?
Als iemand ze nodig heeft moet'ie mij maar eerst vragen. Maar wacht niet te lang, want die van mij zijn ook bijna op. (net als de 3310,20,30,60,89,94 en de 5510/30)

Ik ben nu op http:/www.synthesizers.com de volgende lijst tegengekomen die eigenlijk wel verrekte handig kan zijn voor mensen die de wereld der modulaire synths adoreren.

http://www.synthesizers.com/formfactors.html

Back