Origineel geplaatst door Septic
Ja wat zal ik daar nu op zeggen.......
Is niet om je af te zeiken hoor maar een multibandcompressor heb je niet altijd nodig en wanneer je hem wel gebruikt vereist het afstellen toch wel wat van je.
Ligt ook aan de muziek die je er doorheen jast. Is het een simpele hardstyle track met een harde kick en enkele sounds dan zul je er gemakkelijker een goed resultaat uithalen dan wanneer je een complexe trancetrack wilt compressen.
Die finalizers zijn trouwens niet alleen multibandcompressors maar er zit ook eq in en een aparte expansie en limiting sectie.
Als je een finalizer goed wilt instellen ben je wel even zoet. Geldt ook voor de dbx-quantum.
Een Mixmaster van Focustire daarentegen is dan veel gemakkelijker. Werkt ook niet met submenuutjes maar gewoon met knoppen voor elke handeling. Erg gebruiksvriendelijk en verbazend goed. Ik heb Errol weleens horen zeggen dat ze hem te goed gemaakt hebben voor wat hij kost. (niet verder vertellen...

)
Ik heb de finalizer en quantum beidde gehad. Vond ze erg omslachtig in te stellen en kreeg er net zo vaak een minder signaal uit als een beter signaal.
Bij de mixmaster heb ik meer baat. Is ook niet zo drastisch als die digitale masteringtools.
En het belangrijkste is eigenlijk van te voren alles al goed compressen en uitmixen. Dan heb je eigenlijk geen multibandcompressie meer nodig, hooguit om nog een dbtje of twee eraf te schaaven om er nog meer loudness uit te halen.
Het schijnt trouwens dat producties die minder luid zijn afgemixt maar met meer dynamiek, luider op de radio overkomen. Ook iets om bij stil te staan.
Succes,
gr. Tom