Nog even over de X3 versus Finalizer:
Toen ik de vergelijking maakte tussen de X3 en de Finalizer doelde ik op de Finalizer Express en NIET de 96kHz versie. Ik denk dat Tom dacht dat ik de X3 daarmee vergeleek, en dat is zeer zeker niet het geval.
Ik ben even zo vrij geweest om de specs/features naast elkaar te zetten:
Powercore / Master X3 features:
- metering (clipping, ppm, left/right input, output)
- softclipping indicator
- frequency crossover
- frequency levels
- visualized compression
- expander (threshold, ratio, range, release, target factor)
- compressor (threshold, ratio, attack, release, target factor)
- limiter (threshold, soft clip, attack, release, target factor
- target curve
- lookahead (0..10ms)
- digital ceiling (0..-0.1dB)
- output dithering
- 96kHz mode
- 2 instances per dsp
- 8 instances per powercore
- total recall
- ook voor andere doeleinden (mfx, eq, synth) bruikbaar
- inboard processing
Prijs (Powercore Mk2): 1100-1200 euro
Finalizer Express features:
- metering (clipping, ppm, left/right input, output, gain reduction)
- softclipping indicator
- spectral balance
- low/mid/high levels
- accentuate/emphasis option
- expander (matrix controlled)
- compressor (matrix controlled)
- limiter (matrix controlled)
- finalizer matrix (rate: min/max, style:min/max -> bepaalt de ratio/threshold/attack/release)
- lookahead (0..10ms)
- output dithering
- 44.1/48kHz
- 1 instance
- geen total recall
- geen preset management
- wel een berg met i/o opties (analoog, digitaal, aes/ebu, etc.)
- outboard processing
Prijs: 1000~1100 euro
De powercore plugin versie biedt in mijn opinie meer bang for the buck. Hij is veel beter te tweaken en hij heeft 96kHz ondersteuning, presets, total recall, etc. Of Master X3 het redt ten opzichte van de TC Finalizer 96kHz, daar valt natuurlijk wel over te twisten.
Op het argument Software vs. Hardware: De hardware finalizer gebruikt net zo goed DSP's en die worden ook gewoon aangestuurd door software hoor. Dus zo onmogelijk is het nou ook weer niet dat de Powercore net zo capable is als de Finalizer Express. Natuurlijk is het wel zo dat de metering een stukkie handiger is op een extern stuk hardware.
Daarbij wil ik wel de opmerking plaatsen dat de plugin meer visual feedback geeft over hoe je de boel hebt ingesteld.
Dat de X3 en Hardware Finalizer Express wellicht toch een verschil geven in geluidskwaliteit: zou best kunnen. Ik sluit het zeer zeker niet uit. Maar vooralsnog ben ik van mening dat, ondanks de korte tijd dat ik de X3 gebruik, het echt net dat randje kan geven wat ik zoek. En dat randje is vergelijkbaar met het geluid dat ik bij een demo uit die finalizer heb horen komen. Dus het is niet alsof het echt een _compleeeet_ ander geluid is. Op de een of andere manier kun je het echt horen dat het een TC Electronic geluid is ;-).
Of je daar fan van bent, is een tweede natuurlijk.
Ik zal de X3 dan ook niet in _elke_ productie gebruiken, net als dat mensen niet _altijd_ de finalizer gebruiken. Ik bedoel: soms is het gewoon handig om ook andere tools te hebben, zoals bijv. PSP Vintage Warmer: heel ander karakter. En zo geldt dat voor de Focusrite Mixmaster denk ik ook: ander karakter.
Afijn. My 2 cents.
Joost.
Leuk linkje:
Simon Thornton: Mastering an Album (Fatboy Slim)