TC Electronics finalizer

xpanded stereo

Ouwe rot
Ik ben al een tijd aan het kijken naar een goed mastering tool.
Er zijn veel goede berichten te vinden over de finalizer.
Heeft iemand hier ervaring met de express of de 96k?
Zijn er alternatieven..misschien wel betere tools?
Software vervangers.....

Alvast bedankt
Gr,
Chris

Ik heb de Xpress versie (48 khz)

Lekker makkelijk. Heb hem tussen mijn mix out en mijn recorder zitten, zodat ik lekker hard (zonder te oversturen) kan opnemen.

Werkt echt super simpel dmv een matrix op de frontpanel. Beetje heen en weer drukken totdat je de totaalmix hoort zoals je dat wilt en klaar.

Als je masteropnames wilt doen en de maximale headroom etc wilt behoeden is een multibander onmisbaar.

Ik heb ook creamware`s optimaster en dat is eigenlijk hetzelfe als de 96khz versie (incl. wizard). Maar ik vind hardware lekkerder werken.

De finalizer ken ik niet persoonlijk maar kan je wel de Mixmaster van Focusride aanraden.

Het is een 3bands`s Compressor (multiband) met een 3band EQ met Mid Sweep een Limiter, een stereo spectrum achtig geval en een limiter plus nog een gate.

Hijs btw analoog (geen buis)of te wel er zitten geen AD/DA`s in wat ik zelf wel weer op prijs stel.

Hij doet niet veel maar gewoon net genoeg om je mix lekker(der) te maken

Je hebt ze volgens mij al voor zo`n 650 euro.

Origineel geplaatst door Septic
Ik heb de Xpress versie (48 khz)

Lekker makkelijk. Heb hem tussen mijn mix out en mijn recorder zitten, zodat ik lekker hard (zonder te oversturen) kan opnemen.

Fout om hem standaard te gebruiken bij al je opnamen.

Werkt echt super simpel dmv een matrix op de frontpanel. Beetje heen en weer drukken totdat je de totaalmix hoort zoals je dat wilt en klaar.

Als je het goed wilt doen is het helmaal niet simpel. Het is simpel om je mix ermee te verkloten.

Als je masteropnames wilt doen en de maximale headroom etc wilt behoeden is een multibander onmisbaar.

Niet waar. Met een multibandcompressor kun je een hoop goede dingen doen, hij is echter niet onmisbaar. Een goede masteraar gebruikt eerder geen dan wel mulitbandcompressie.

gr. Tom

Ja wat zal ik daar nu op zeggen.......

owkee...
tsja dus volgens thomas niet altijd gebruiken....
nou ja i.i.g. voor deze reacties!
Zou er graag nog wat meer over te weten komen.
ervaringen met de software versie X3!?X5?

Ja wat zal ik daar nu op zeggen.......

Is niet om je af te zeiken hoor maar een multibandcompressor heb je niet altijd nodig en wanneer je hem wel gebruikt vereist het afstellen toch wel wat van je.

Ligt ook aan de muziek die je er doorheen jast. Is het een simpele hardstyle track met een harde kick en enkele sounds dan zul je er gemakkelijker een goed resultaat uithalen dan wanneer je een complexe trancetrack wilt compressen.

Die finalizers zijn trouwens niet alleen multibandcompressors maar er zit ook eq in en een aparte expansie en limiting sectie.
Als je een finalizer goed wilt instellen ben je wel even zoet. Geldt ook voor de dbx-quantum.

Een Mixmaster van Focustire daarentegen is dan veel gemakkelijker. Werkt ook niet met submenuutjes maar gewoon met knoppen voor elke handeling. Erg gebruiksvriendelijk en verbazend goed. Ik heb Errol weleens horen zeggen dat ze hem te goed gemaakt hebben voor wat hij kost. (niet verder vertellen...;) )

Ik heb de finalizer en quantum beidde gehad. Vond ze erg omslachtig in te stellen en kreeg er net zo vaak een minder signaal uit als een beter signaal.
Bij de mixmaster heb ik meer baat. Is ook niet zo drastisch als die digitale masteringtools.
En het belangrijkste is eigenlijk van te voren alles al goed compressen en uitmixen. Dan heb je eigenlijk geen multibandcompressie meer nodig, hooguit om nog een dbtje of twee eraf te schaaven om er nog meer loudness uit te halen.

Het schijnt trouwens dat producties die minder luid zijn afgemixt maar met meer dynamiek, luider op de radio overkomen. Ook iets om bij stil te staan.

Succes,

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Die finalizers zijn trouwens niet alleen multibandcompressors maar er zit ook eq in en een aparte expansie en limiting sectie.

Wat van apparaten heb je nodig om toch zelfde resultaat te kunnen krijgen net als bij zoon finalizers of ander vergelijk baar apparaat of software ?

Kun je met verschillende apparaten in verschillende combinaties doen.
Als je echter niet kunt mixen haalt het niets uit.

Je kunt je eerst beter stortten op het goed kunnen mixen en dan pas
kijken naar (dure) apparatuur.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Is niet om je af te zeiken hoor maar een multibandcompressor heb je niet altijd nodig en wanneer je hem wel gebruikt vereist het afstellen toch wel wat van je.

gr. Tom

;)

Maar eh, als ik hem bypass klinkt het een stuk dooier en fletser. Dus voor mij werkt ie wel. Ik zorg wel dat het signaal dat er doorheen gaat al behoorlijk af is. Het is echt een finalizer...hehe

En afstellen moet je natuurlijk altijd beheersen dan, ook voor een synth geld dat.

Als ik de meeste releases hoor (vooral vinyl, klinkt her hiet toch wel een stuk beter) En dan bedoel ik niet het popsegment. Want tegen studios van 10 miljoen kan ik niet op natuurljik.

Maar goed ik ben pas 17 jaar bezig hehe.

Ik ben het trouwens wel met je eens dat je wel moet kunnen mixen en frequentiegebieden moet kunnen onderkennen voor submixen etc. Dat scheelt al een stuk. Ik gebruik namelijk voor de rest alleen met limiters op de subbussen en gebruik alleen een compresser op de analoge bassbus ;)

Gebruik al een tijdje de FR Mixmaster en moet zeggen dat ie erg prettig werkt en klinkt....mits je niet te extreem gaat natuurlijk....gewoon subtiel houden geeft de beste resultaten en drijft de mastering mensen ook niet tot wanhoop....

Ik gebruik een Clavia G2 rack voor compressie en effecten... er zijn 6band compressie patches te vinden... maar ik snap er nog allemaal geen ruk van, dus ik doe alles op gehoor... maargoed ik zit nog in het amateur level he..

Origineel geplaatst door pal
Ik gebruik een Clavia G2 rack voor compressie en effecten... er zijn 6band compressie patches te vinden... maar ik snap er nog allemaal geen ruk van, dus ik doe alles op gehoor... maargoed ik zit nog in het amateur level he..

Als je niet commercieel gaat is wat jij goed vind klinken ook goed Pal...

Je bent tenslotte zelf nog steeds verantwoordlijk wat je mooit vindt en niet wat een of andere "superëngineer mooi vind, toch?

Volgens mij is het net als met een mandelbrot; hoe diepr je er in gaat hoe meer mogelijkheden er 'lijken'te zijn.

(wie niet weet wat mandelbrot is, google maar effe, interessante materie)

Huh??? Lees ik dat nou goed?

Huh??? Lees ik dat nou goed?

Ik ben het trouwens wel met je eens dat je wel moet kunnen mixen en frequentiegebieden moet kunnen onderkennen voor submixen etc. Dat scheelt al een stuk. Ik gebruik namelijk voor de rest alleen met limiters op de subbussen en gebruik alleen een compresser op de analoge bassbus ;)

Misschien niet helemaal in de lijn van de thread, maar....met die submixen bedoel je dus echt de subgroepen van je mixer? Dus, de diverse kanalen wijs je toe aan de subgroep waar ze wat betreft frequentiebereik bij horen? Maar hoe doe je dat dan met bijv. een piano die in feite het totale spectrum omvat (met uiteraard wat blinde plekken), die zou je dan uit moeten filteren en de diverse delen naar verschillen groepen toewijzen.

Is dit een algemeen gangbare werkwijze, of zo de subgroepen toe te wijzen? Graag reactie. Of is het beter om daar en aparte thread over op te starten?

Groeten,
Pjeut.

trouwens,...

trouwens,...

...als je je subgroepen écht zo in frequentiegebieden kunt uitsplitsen, heb je geen multiband compressor meer nodig:D .

Re: trouwens,...

Re: trouwens,...

Origineel geplaatst door pjeut
...als je je subgroepen écht zo in frequentiegebieden kunt uitsplitsen, heb je geen multiband compressor meer nodig:D .

Of dit gangbaar is weet ik niet, maar zo doe ik het wel hehe

Een piano gaat gewoon naar een stereo submix bus, idd omdat ie het gehele freqgebied beslaat.

Alle bassen en monosynth gaan naar een eigen bus, zodat ze niet elkaar in de weg zitten en volume niet in een zakt als ik bijv een 2e TB303 inmix.

Wat ik een doe is op de stereobus en hi-hat bus een sampledelay inserten die links en rechts zon 256 samples (op 48khz) vertraagd en dit geeft een zeer ruimtelijk stereo effect, iets wat me met allerlei andere truken nooit gelukt is.

Finalizer vs. Mixmaster

Finalizer vs. Mixmaster

In deze en ook in andere threads kom je uiteindelijk steeds weer dezelfde twee apparaten tegen: de finalizer (licht en zwaar) en de mixmaster. Het beeld wat ik ruwweg krijg van het verschil tussen de twee is dat de finalizer veel dieper gaat en de mixmaster meer de scherpe kantjes beet pakt.

Dus daarom de vraag : wat is het bepalende verschil tussen deze twee apparaten?
Alsjeblieft geen andere apparaten noemen. Ik ga ervan uit dat het verschil tussen de mixmaster en de finalizer ongeveer hetzelfde is als tussen mixmaster en de dbx. De waterscheiding zal ongeveer liggen tussen analoog (mixmaster) en digitaal (finalizer). Maar wat betekent dit voor het geluid en de toepassing.

Graag reactie.

Hmm.

Ik heb gezocht naar die mixmaster, maar da's wel een discontinued product. En voor de prijs van een finalizer (express) kun je net zo goed een powercore pci mk2 kopen. Die heeft de plugin reincarnatie van de finalizer (master x3) en dan kun je hem tenminste ook nog voor andere doeleinden gebruiken.

So wie so maakte de powercore meer sense voor mij omdat ik geen gebruik maak van externe recorders. Op de wijze waarop bij mij de signal flow plaatsvindt is het logischer om het allemaal 'inside the box' te processen, in plaats van outboard-en-daarna-weer-terug.

Dus mijn beslissing hing af van:
a) courantheid van het product (mixmaster = discontinued)
b) bruikbaarheid in mijn persoonlijke situatie (inboard preferred t.o.v. outboard processing).
c) inzetbaarheid (powercore kan meer dan alleen maar finalizen).

Groet,
joost.

Je gelooft toch zeker niet dat de X3 een complete finalizer is hè...?
Zou een beetje raar zijn als TC tegelijkertijd een dure finalizer uitbrengt en de software equivalent voor een tiende van de prijs.

Ze reclameerden ermee dat de X3 gebaseerd is op de finalizer, niet dat het de complete finalizer is.
Ik heb ze gemailt omdat ik hun statement toendertijd een beetje vreemd vond.
Kwam er op neer dat ze natuurlijk geen complete finalizer in die plugin gestopt hebben.
In hoeverre ze de alghoritmen overgenomen hadden werd me niet duidelijk.
De X3 is in ieder geval in de verste verte geen finalizer. Als je die twee nasst elkaar
vegelijkt zie je dat al snel geneog.

Om de andere vraag te beantwoorden, betreffende het verschil tussen de mixmaster en de finalizer.
Een finalizer is heel moeilijk in te stelle; geen speelgoed voor newbies.
De mixmaster is heel een voudig en geeft al snel een verbetering.
De mixmaster gaat echter niet zo ver als de finalizer.
Daarnaast laat de mixmaster het allemaal wat analoger klinken. De finalizer geeft meer die clinische hardere
sound welke overigens, vooral in dance, ook gewenst kan zijn.
Bij licht gebruik van de finalizer is dat natuurlijk een stuk minder.

Ik heb ze beiden gehad. Heb de mixmaster gehuoden en de finalizer weggedaan.
Ook de DBX gehad en weer weggedaan.
De éne keer kon ik m'n geluid er wel mee verbeteren, de andere keer niet. Ik vind het persoonlijk heel
tricky apparaten en kwam erachter dat je basis sounds veel belangrijker zijn dan zo'n apparaat op het laatst.
Je sounds apart tracken, compressen, eq''en geeft een veel beter resultaat dan ze op het laatst door zo'n ding halen.
En apart alle sounds tracken (lees eqén compressen) en dan de uiteindelijke mix nog eens een keer flink door een finalizer halen werkte voor mij niet. Was too much.

er zijn mensen die hem standaard aan hebben staan op hun mixbus en er dan tegenaan mixen.
Is het proberen waard. Je kan hem natuurlijk ook gbruiken om al je sounds te tracken alhoewel ik persoonlijk dan voor analoog kies en meer diversiteit.

Voor voorzichtige gemakkelijke analoge compressie (denk hier niet aan vette analoge sound want dan moet je toch naar de duurdere apparaten gaan kijken) met een beetje eq mogelijkheid en enhancement (stereowidener) is de mixmaster een heel goed apparaat. De stereowidener werkt ook erg goed mits voorzichtig gebruikt.

De finalizer kan denk ik veel meer maar is erg tricky om in te stellen. Heeft ook een bepaalde sound vooral als je hem flink laat werken. De mixmaster laat de sound wat dat betreft veel neutraler passeren.
Voor harde beuk kun je echter beter voor de fializer kiezen alhoewel je niet moet denken dat hij je softe mix in een beukplaat verandert. Die harde beuk krijg je echter nog beter als je je sounds apart trackt en goed uitmixt.

Misschien moet je ze beiden gewoon eens proberen. Als je ze voor een leuke prijs op de kop kunt tikken en twee weken meespeeelt en weer wegdoet hoef je er niet op te verliezen.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

gr. Tom

Bedankt Tom..

Bedankt Tom..

...dit is info waar ik, en vast velen met mij, wat aan hebben.

Back