TC Electronics finalizer

@Tom Thomas:
Merk ik daar een beetje irritatie? Rustig maar hoor. Het is dan wel geen 100% exacte kopie van de hardware variant, maar hij doet z'n werk zwaar okee. En het feit blijft dat een PowerCore net even wat meer multi-inzetbaar is dan alleen een losse finalizer. En het sluit beter aan in mijn signal flow (inboard processing). Dat het een paar features of mogelijkheden van de hardware Finalizer mist, daar kan ik absoluut mee leven. In the end it's all about choice, niet waar?

Nee hoor, geen irritatie. Je zit er alleen ver naast om de X3 met de finalizer te vergelijken. Hij komt er in de verste verte niet in de buurt. De MD3 wel alhoewel ze die reclameren als alghoritmen van de tc 6000 is het meer een finalizer. Kost dan ook 800,-... .

Prima dat de powercorecard in je signalflow past, doetie in de mijne ook, is echter niet relevant t.o.v. een vergelijking van de X3 met de finalizer.

Persoonlijk vind ik X3 afbreuk doen aan je signaal. Maar dat is mijn 'choise';)

Succes,

gr. Tom

Hehe

Behalve Multiband compressor limiter heb je er een normalizer opzitten, en softclip. Twee features die standaard aan staan in de Finalizer (bij mij dan). Dan is er een 3voudige Spectral enhancer, die er een soort extra punch in freq-gebieden geeft, hier moet je idd goed gaan instellen anders kan het heel scherp ipv sissling gaan klinken. En er zit op de uitgang een dithering algo en samplerateconvertor.

Heeft de X3 dat ook?

En m. i . kian je dit soort gear beter in hardware dan software hebben, maar dat is een persoonlijke keuze. Dit soort plugs introduceren toch vaak een grote latency (de lookahead van de finalizer buiten beschouwing gelaten) En ik kan nu percies zien dmv de levelmeters en 3 banden gainreductie, limiterlichtjes wat er gedaan wordt. Zonder eerst een plug te moeten openen op mijn scherm. Daar staan al genoeg andere plug op ;) Ik kan gewoon naar de finalizer in de tafel kijken en ik zie wat er gedaan word.

Op de markt heb je natuurlijk veel systemen, die allemaal beweren het exellente masteringtool te zijn. Tevens hebben ze allemaal andere specs en mogelijkheden. Welke je uiteindelijk gebruikt hangt van je zelf af (lees: je beschikbare budget). Koop de duurste die je jezelf kan permiteren (dat geldt trouwens bij alle ouboard gear zo), je gaat versteld staan van het eindresultaat.
Ikzelf gebruik een cominatie van Waves L2 plugin om het uiteindelijke volume zo hard als mogelijk te krijgen bij 'druk bezet' materiaal, en nog niet bij alle projecten. Standaard gebruik ik de Aphex Dominator II, deze klinkt lekker smooth en kan je die heerlijke analoge punch uit je mix mee krijgen. De Aphex is een intelligente high-end-limiter die elk materiaal 'bestudeerd' voordat die aan het werk gaat en toch is ie wreed simpel in gebruik: daar houd ik enorm van: super degelijk spul dat nog eens super eenvoudig te bedienen is. Ik 'verwijt' veel fabrikanten er heden ten dage van dat ze veel te veel (onnodige?) functies in één aparaat willen steken en daarbovenop nog eens veel te veel knoppen dat eigenlijk ook niet eens nodig is ! Enfin, gewoon fff mijn menig waarom ik geopteerd had voor de Aphex ipv de Finalizer.
...my humble opinion...

Nog even over de X3 versus Finalizer:

Toen ik de vergelijking maakte tussen de X3 en de Finalizer doelde ik op de Finalizer Express en NIET de 96kHz versie. Ik denk dat Tom dacht dat ik de X3 daarmee vergeleek, en dat is zeer zeker niet het geval.

Ik ben even zo vrij geweest om de specs/features naast elkaar te zetten:

Powercore / Master X3 features:
- metering (clipping, ppm, left/right input, output)
- softclipping indicator
- frequency crossover
- frequency levels
- visualized compression
- expander (threshold, ratio, range, release, target factor)
- compressor (threshold, ratio, attack, release, target factor)
- limiter (threshold, soft clip, attack, release, target factor
- target curve
- lookahead (0..10ms)
- digital ceiling (0..-0.1dB)
- output dithering
- 96kHz mode
- 2 instances per dsp
- 8 instances per powercore
- total recall
- ook voor andere doeleinden (mfx, eq, synth) bruikbaar
- inboard processing
Prijs (Powercore Mk2): 1100-1200 euro

Finalizer Express features:
- metering (clipping, ppm, left/right input, output, gain reduction)
- softclipping indicator
- spectral balance
- low/mid/high levels
- accentuate/emphasis option
- expander (matrix controlled)
- compressor (matrix controlled)
- limiter (matrix controlled)
- finalizer matrix (rate: min/max, style:min/max -> bepaalt de ratio/threshold/attack/release)
- lookahead (0..10ms)
- output dithering
- 44.1/48kHz
- 1 instance
- geen total recall
- geen preset management
- wel een berg met i/o opties (analoog, digitaal, aes/ebu, etc.)
- outboard processing
Prijs: 1000~1100 euro

De powercore plugin versie biedt in mijn opinie meer bang for the buck. Hij is veel beter te tweaken en hij heeft 96kHz ondersteuning, presets, total recall, etc. Of Master X3 het redt ten opzichte van de TC Finalizer 96kHz, daar valt natuurlijk wel over te twisten.

Op het argument Software vs. Hardware: De hardware finalizer gebruikt net zo goed DSP's en die worden ook gewoon aangestuurd door software hoor. Dus zo onmogelijk is het nou ook weer niet dat de Powercore net zo capable is als de Finalizer Express. Natuurlijk is het wel zo dat de metering een stukkie handiger is op een extern stuk hardware.

Daarbij wil ik wel de opmerking plaatsen dat de plugin meer visual feedback geeft over hoe je de boel hebt ingesteld.

Dat de X3 en Hardware Finalizer Express wellicht toch een verschil geven in geluidskwaliteit: zou best kunnen. Ik sluit het zeer zeker niet uit. Maar vooralsnog ben ik van mening dat, ondanks de korte tijd dat ik de X3 gebruik, het echt net dat randje kan geven wat ik zoek. En dat randje is vergelijkbaar met het geluid dat ik bij een demo uit die finalizer heb horen komen. Dus het is niet alsof het echt een _compleeeet_ ander geluid is. Op de een of andere manier kun je het echt horen dat het een TC Electronic geluid is ;-).

Of je daar fan van bent, is een tweede natuurlijk.

Ik zal de X3 dan ook niet in _elke_ productie gebruiken, net als dat mensen niet _altijd_ de finalizer gebruiken. Ik bedoel: soms is het gewoon handig om ook andere tools te hebben, zoals bijv. PSP Vintage Warmer: heel ander karakter. En zo geldt dat voor de Focusrite Mixmaster denk ik ook: ander karakter.

Afijn. My 2 cents.
Joost.

Leuk linkje:

Simon Thornton: Mastering an Album (Fatboy Slim)

Back