Reaktor op Apple

stefspijk

Nieuwkomer
de vraag zou vast wel een keer al gesteld zijn, maar kan het niet vinden...sorry!

maar heb zelf een nieuwe Powerbook G4 1,5 ghz, met 1,2 gig RAM...niet niks, al zeg ik het zelf?
nu heb ik hier Cubase en reaktor op gegooid en tevens ook de nieuwe electronic instruments vol. 2
harstikke mooi allemaal, maar mijn almighty Apple (?!?) loopt bij sommige ensembles gewoon vast aangezien het CPU % enorm hoog is....weet dat je de sample rate omlaag kan gooien, maar bestaan er nog andere trucjes, instellingen etc om dit eventueel te verhelpen? Ook als ik dan in Cubase al meer dan 1 Reaktor ensembles open, begint het te haperen en te stotteren enzo.......wat kan ik hier tegen doen? moet ik misschien een goeie geluidskaart kopen of iets??

alvast hartstikke bedankt!

stef

Ik neem aan dat je het hier hebt over de stand alone versie.

Je kunt ook proberen om de 'Control Rate' omlaag te halen (die zit, in windows versie vlak onder de 'Sample Rate'). Echter, dit helpt maar weinig.
Daarnaast is er, geloof ik, nog een truc om omgebruikte modules, etc, uit te schakelen en die zit (dacht ik) op een panel, als een schakelaar. Dit staat geloof ik ook in de Manual.

Een andere geluidskaart aanschaffen heeft voor zover ik weet geen enkel resultaat in dat opzicht.

En als het niet helpt: een minder rijk ensemble openen, of je computer upgraden.
(Of reaktor 3 aanschaffen die was iets sneller...)
Of een protest mail sturen naar Native Instruments.;.
veel suc6.:)

Vind dit idd maar een beetje raar.....moet ie toch normaal kunnen draaien.
Over welke Ensembles heb je het eigenlijk ? Die met Granulaire Synthese zijn echt CPU vreters kan ik me nog herinneren (toen ik Reaktor 3 nog had =( ) Je zou natuurlijk de Samplerate omlaag kunnen gooien (dat werkt dacht ik ook) en bij een Mixdown weer omhoog schroeven.Kijk ook eens hoe je CPU ingesteld staat in Reaktor (want dat is ook in te stellen) misschien gaat ie te vroeg over zijn nek.

zit ff te kijken nu, en van electronic instruments vol. 2 is toch wel de krypt het zwaarste en loop zo goed als direct vast...de limelite komt standaard ook al vrij hoog, steeds rond de 71% CPU. bij de electronic instruments vol. 1 valt het in principe allemaal wel mee, de hoogste CPU is rond de 50%

Maar mijn kennis over softsynths is nog niet zo groot en heb pas net een Apple (eerst windowsgebruiker) dus weet niet precies wat normaal is en wat niet, maar had gewoon begrepen van een PB G4 1,5 ghz dat dat vrijwel alles wel aan zou kunnen, maar helaas het tegendeel waar blijkt te zijn.

zijn er misschien dingen in apple zelf die je zou kunnen instellen voor speciaal audiogebruik ofzo?

heb even geexperimenteerd en heb via cubase, 2 ensebles geopend (willekeurig), namelijk de steam pipe en de green matrix en alleen al door deze actie loopt me comp opeens zo langzaam dat ik het idee heb dat het windows is en in apple jasje.....

what the fuck can it be?!?!?!?

wie heeft er een Apple en werkt met cubase en reaktor?!!!?? redt me!!!!

Ik ben geen Apple gebruiker maar draaide toen Reaktor op een Special voor Audio geconfigureerde PC (Intel P4 op 2 Gigahertz met 512 MB) En kon daar toch wel 3 ensembles op laten lopen zoals de Junatik (niet zo zwaar) en Carbon.
Steampipe is ook wel een CPU hopper maar vind dit wel heel erg en vooral op een MAC..

nogmaals, is een PB G4 1,5 ghz, 1,2 gig RAM.......... kan het misschien aan de Apple zelf liggen? rotte Apple ofzo......(hehe...)

Origineel geplaatst door stefspijk
nogmaals, is een PB G4 1,5 ghz, 1,2 gig RAM.......... kan het misschien aan de Apple zelf liggen? rotte Apple ofzo......(hehe...)
]
hahahahaa rotte appel:D
Ik heb ook een nieuwe pc aageschaft en toen MOEST ik 2.0ghz of hoger nemen anders zou hij maar de helft van mijn 1.2gig geheugen benutten.
misschien dat dat het is ik weet niet of dat bij jou rotte appel het geval is of het uberhaupt bij apple ook zo gaat...
Bij mij trekt hij iig heeeel veel mijn gemiddelde cpu is 60% en dan gebruik ik cubase met een hele hoop VST's

Origineel geplaatst door DJ DyM
]
Ik heb ook een nieuwe pc aageschaft en toen MOEST ik 2.0ghz of hoger nemen anders zou hij maar de helft van mijn 1.2gig geheugen benutten.
misschien dat dat het is ik weet niet of dat bij jou rotte appel het geval is of het uberhaupt bij apple ook zo gaat...

Gigahertzen vallen niet te vergelijken. Tal van andere factoren.
-> meer info: gebruik de zoek functie

Origineel geplaatst door rvooh
Gigahertzen vallen niet te vergelijken. Tal van andere factoren.
-> meer info: gebruik de zoek functie
Was ik al bang voor:P

het is ook bekend dat bv. ableton live 4 veel meer cpu power vreet op een g4 dan op een pc. wordt veel over gesproken op het ableton-forum. sommigen zeggen dat het aan de manier ligt waarop live is geprogrammeerd, anderen denken dat het aan de g4 zelf ligt. met de g5 zou dat probleem veel minder zijn. ik zou het niet weten, ben nl. van g3 naar dual g5 gegaan, maar misschien gaat het bij reaktor net zo als bij live?

Origineel geplaatst door stefspijk
slechte port? kan ik er iets aan doen?

Sorry, met 'port' bedoel ik de aanpassingen die nodig zijn om een Windows applicatie op een Mac te laten draaien.

Vanzelfsprekend is het lastig om een dergelijk groot project 1-op-1 te 'porten' naar de Mac zonder enig verschil tussen de versies. Niet iets waar je zelf iets aan kan doen, vrees ik, of je moet het team bij NI kunnen en willen versterken ;)

-diskonext

misschien stomme opmerking, maar kan het misschien ook zo zijn dat als ik reaktor laat lopen via logic ipv cubase, het dan eventueel sneller gaat, aangezien je dan over mac programma's praat?

en wat ik dan niet snap, waarom heeft iedereen het dan over mac, terwijl blijkbaar de praktijk uitwijst dat windows sneller loopt? ligt het enige verschil dan echt alleen in stabiliteit?

trouwens, bedankt voor alle reacties! helemaal top!

feindbild!!! koning!!! het verschil wat ik nu merk met de processorsnelheid veranderen naar hoogst ipv automatisch is echt groot.....doe het met een ensemble in reaktor die krypt heet (E.I. vol. 2), die op automatisch op zo'n 94% CPU loopt, maar zet je het op hoogst, springt het opeens terug naar zo'n 49% CPU....aardig verschil lijkt mij zo.....

maar ik moet de rest nog ff allemaal testen, maar ga nu eerst ff slapen! mocht ik nog vragen hebben, dan kom je die hier wel weer tegen....bedankt!!!!

Van NI is bekend dat kun support voor OS X een beetje te wensen over laat, helaas. Updates die problemen met bugs op moeten lossen duren maanden, en hte lijkt wel of ze niet echt de tijd hebben genomen om hun programma's te optimaliseren voor de G4. Cubase schijnt ook al meer van je processor te vergen dan bijvoorbeeld Logic (heb zelf geen ervaring met Cubase overigens). Die G4 is krachtig genoeg, alleen springen sommige programma's er wat kwistig mee om.
Wat je ook nog kunt doen is de activity monitor openen om te kijken welke programma's eventueel nog meer flink van je cpu vreten. Ook een leuk testje is om in Cubase te kijken of je een flink aantal reverbs kunt draaien, gaat dat wel goed, dan weet je dat het niet aan je mac ligt maar aan Reaktor. Sterkte ermee!

Hay

Er staat veel over de prossecor , maar er zijn nog andere factoren die meespelen.

je harde schijfsnelheid is ook van belang

als je ide of sata hebt kunnen zulke schijven alleen lezen of alleen schrijven

bij scci kun je schrijven en lezen tegelijk , dat ontlast de prossecor

nu is dat nog niet zo erg , ik heb zelf ide raid met 140 mb leessnelheid en 16mb cache(is genoeg for me)

als ik er een notebook hardeschijf in zet zullen de prestaties afnemen

en in een notebook zit meestal een langzame schijf

je zou met firewire een externe schijf erbij kunnen zetten , ik weet niet of dat wat uit maakt

maar je hebt wel de mogelijkheid er een snelle schijf op te zetten

ik denk als je de nieuwste snelste mac met een notebookschijf uitrust hij ook niet lekker draait

Reactor is waanzinneg , maar ik vondt hem te omstuimig met pc power omgaan

Correct me if im wrong

Greetz turtel

Turtel: kan inderdaad op een optie zijn, maar ik vind je een vreemde gast als je een notebook hadre schijf in je G5 dualcore gooit (bij wijze van spreke dan....)
Maar ik heb dus een PB, met een ATA 80 gig. erin, dus misschien is een externe schijf wel een oplossing?

en hoe bedoel je onstuimig met PC power? bedoel je hiermee je instabiliteit die PC heeft vergeleken met een Mac?

Bdeep: waar kan ik in apple die activity monitor vinden? En geef me eens een reden waarom ik logic zou gebruiken ipv cubase (hiermee bedoel ik, praat me om ;-) )

thanx mannen! lekker bezig!

Harde schijf is bij dit soort problemen zelden de oorzaak, me dunkt dat het hier domweg gaat om processorkracht.

Ik wilde je eigenlijk helemaal niet ompraten om Logic te gebruiken, voor zover ik weet is Cubase een prima sequencer en doen ze eigenlijk allebei goed wat ze moeten doen. Het hangt er maar net vanaf welke je het lekkerste vindt werken, en dat zal meestal die zijn die je altijd al gebruikt hebt. Wat ik wilde zeggen is dat ik meen dat Cubase wat cpu-hongeriger is dan Logic, dat heb ik athans gelezen ooit. Al mag je je natuurlijk afvragen hoeveel dat nog uitmaakt als je processor snel genoeg is, paar procent? Als ik Logic heb draaien op mijn G4 733 gebruikt ie 5 tot 7 % van de cpu, zonder dat ie verder iets doet. Je zou eens kunnen kijken wat ie bij Cubase doet. Maar er zijn zoveel mensen die Cubase gebruiken dat ik me bijna niet voor kan stellen dat dat een echte reden is om over te stappen naar Logic. Ben bang dat je eerder zou moeten kijken naar alternatieven voor Reaktor.
Het kan ook zijn dat Reaktor in plug-in vorm wat meer cpu nodig heeft, probeer het anders eens zonder Cubase op te starten. Dan zie je gelijk of daar het probleem ligt.

De Activity monitor (ik gebruik OS X in het engels, vraag me niet naar de nederlandse naam) vind je in een aparte directory (Utilities) in de directory waar al je programma's staan (Applications). /Applications/Utilities/Activity monitor Als je de nederlandse versie gebruikt zul je even moeten zoeken, maar ik denk dat je er zo wel uitkomt, het principe is hetzelfde.
Stel dat je bijvoorbeeld zo'n Yamaha 01X gebruikt, dan zul je zien dat de driver daarvan verschrikkelijk veel cpu vreet :)

Het laatste wat ik me kan bedenken is dat je zou kunnen proberen om de buffer in Reaktor of Cubase wat omhoog te schroeven, je hebt dan wel een hogere latency, maar misschien wat meer cpu ruimte.

Back