drums naar midi

cirkelzaag

uw advertentie hier?
he mensen,
ff een vraagje. stel ik heb een snare en kick van een drumstel en wil daarmee m'n akai s1000 aansturen(dus geen extra pad). ik heb sowieso een trigger nodig maar wat gaat er dan nog meer tussen de trigger en de sampler zitten. ik heb ff gezocht maar wordt niet veel wijzer van al die controllers etc. kan iemand me precies vertellen wat ik nodig heb?
grtz.

Re: drums naar midi

Origineel geplaatst door cirkelzaag
ik heb een snare en kick van een drumstel

je bedoelt de daadwerkelijke trommels?

Je moet het signaal om weten te zetten naar een taal die je sampler verstaat: MIDI dus
het hangt een beetje af van je keuze van trigger, die heb je in verschillende soorten...
bij de een kost het meer moeite dan bij de ander....

Re: Re: drums naar midi

Re: Re: drums naar midi

Origineel geplaatst door UndErdOg
je bedoelt de daadwerkelijke trommels?

Je moet het signaal om weten te zetten naar een taal die je sampler verstaat: MIDI dus
het hangt een beetje af van je keuze van trigger, die heb je in verschillende soorten...
bij de een kost het meer moeite dan bij de ander....
yup ik heb 't over de echte trommels. maar ik lees dat die triggers allemaal audio uitgangen hebben zo lees ik dat de d-drum xlr uitgangen heeft en de roland jack. ik zoek dus iets wat de audio naar midi omzet, en dan ook gewoon het beste/meest degelijke.

De enige manier die ik zou weten is met Max/MSP, maar dat gaat via de PC.
Ik weet wel dat daar apparaatjes voor zijn maar misschien weet een ander forumlid meer

Origineel geplaatst door UndErdOg
De enige manier die ik zou weten is met Max/MSP, maar dat gaat via de PC.
Ik weet wel dat daar apparaatjes voor zijn maar misschien weet een ander forumlid meer
liever niet via een computer want 't is voor live-gebruik. live heeft hardware bij mij de voorkeur.

Re: Re: Re: drums naar midi

Re: Re: Re: drums naar midi

Origineel geplaatst door cirkelzaag
yup ik heb 't over de echte trommels. maar ik lees dat die triggers allemaal audio uitgangen hebben zo lees ik dat de d-drum xlr uitgangen heeft en de roland jack. ik zoek dus iets wat de audio naar midi omzet, en dan ook gewoon het beste/meest degelijke.
het enige wat je hoeft te meten is de amplitude, frequentie heb je nix aan dus, vervolgens moet je dat signaal naar een velocity waarde weten om te zetten en deze dan aan een note number koppelen naar je sampler toe...

maar hoe dat technisch te realiseren valt weet ik ook niet...

Roland Octapad ! Google maar eens zou ik zeggen.

Misschien een beetje overdadig maar de Simmons Trixer mixer kan de job doen.. incl. velocity!!

Je plakt gewoon een piëzo erop of je 'miked' de drum-onderdelen en de simmons zet het om naar midi (naar een kanaal + naar een noot) rekeninghoudend dus met velocity

Hij heeft 6 kanalen hiervoor dus misschien wat overdadig, maar echt duur is-tie niet.
Ook zitten er geluiden in de simmons zelf die ook wel cool zijn

zie hier

Ik heb er zelf ook een, en heb het dan met mikes gedaan maar het werkt echt fantastisch :kroon:
Alles wat je vraagt kan die dus

Origineel geplaatst door 6 trak
tsja dat is idd een hele simpele oplossing maar bedoeld ie dat ook?
pads hebben we nix aan, ik zoek geen roland spd-achtig dingetje etc. ik wil gewoon de snare en kick triggeren en dan een zelfgemaakte sample horen uit m'n akai s1000. trigger op de snare...maar dan...?

Origineel geplaatst door Sander02
Misschien een beetje overdadig maar de Simmons Trixer mixer kan de job doen.. incl. velocity!!

Je plakt gewoon een piëzo erop of je 'miked' de drum-onderdelen en de simmons zet het om naar midi (naar een kanaal + naar een noot) rekeninghoudend dus met velocity

Hij heeft 6 kanalen hiervoor dus misschien wat overdadig, maar echt duur is-tie niet.
Ook zitten er geluiden in de simmons zelf die ook wel cool zijn

zie hier

Ik heb er zelf ook een, en heb het dan met mikes gedaan maar het werkt echt fantastisch :kroon:
Alles wat je vraagt kan die dus
ja zoiets.er zit inderdaad die door mij gewilde midi functie op en 't zal ook wel met de triggers van d-drum werken maar worden die nog gemaakt? ik bedoel, is er zoiets nieuw in de winkel te vinden?alle info die ik er nl over vind zijn 2ehands aanbiedingen...

u zoekt iets als dit...

helaas heb ik hem een paar maanden geleden verkocht voor een paar 10tjes omdat niemand dat ding wilde hebben...

doet precies wat je wil... je plakt ergens een trigger op, deze stuurt een singaaltje naar de translator en deze maakt er een midi nootje van... easy does it...

misschien dat er tweedehands nogwel zoiets te vinden is???

Attachments

• translator1.jpg
    translator1.jpg
    19,5 KB · Bekeken: 105
bvb de Roland TMC6 trigger to midi convertor met Roland RT triggers voor akoestische drums of Clavia ddrum red shot of pro triggers (van die laatste heb ik nog een setje te koop:D)

vraag gerust door... digital drums zijn echt m'n dada:{

Een Roland SPD11 heeft 4 Trigger inputs waarmee je zowel de interne klanken van de SPD kunt aansturen alsook alles via midi uitsturen (op alle kanalen). Ook mogelijkheden voor het instellen van trigger treshold etc. Ik weet niet welke triggers hij accepteert maar ik heb heel lang met Yamaha triggers gerwerkt en dat ging prima.

Een SPD11 is ongetwijfeld voor een mooi prijsje (rond de 250 euro) te vinden op allerlei tweedehands sites en muziekwinkels.

:okdan:

Origineel geplaatst door meesha74
Een Roland SPD11 heeft 4 Trigger inputs waarmee je zowel de interne klanken van de SPD kunt aansturen alsook alles via midi uitsturen (op alle kanalen). Ook mogelijkheden voor het instellen van trigger treshold etc. Ik weet niet welke triggers hij accepteert maar ik heb heel lang met Yamaha triggers gerwerkt en dat ging prima.

Een SPD11 is ongetwijfeld voor een mooi prijsje (rond de 250 euro) te vinden op allerlei tweedehands sites en muziekwinkels.

lees dit eens Meesha... :smeris:

Origineel geplaatst door Cirkelzaag

pads hebben we nix aan, ik zoek geen roland spd-achtig dingetje etc. ik wil gewoon de snare en kick triggeren en dan een zelfgemaakte sample horen uit m'n akai s1000. trigger op de snare...maar dan...? [/B]

Ja, dat had ik wel gelezen. Ik begrijp dat hij niet z'n samples wil aansturen via pads maar z'n triggers naar z'n akai wil sturen. Ik wilde alleen aangeven dat dit heel eenvoudig kan met de spd11. (je hoeft de pads die daarop zitten helemaal niet te gebruiken.) Als hij alleen snare en Kick wil triggeren heeft hij niet 10 trigger inputs nodig. De spd11 heeft er 4.

Het is een makkelijke en redelijk goedkope oplossing.

Het was maar een Tip. :D

Origineel geplaatst door meesha74
Ja, dat had ik wel gelezen. Ik begrijp dat hij niet z'n samples wil aansturen via pads maar z'n triggers naar z'n akai wil sturen. Ik wilde alleen aangeven dat dit heel eenvoudig kan met de spd11. (je hoeft de pads die daarop zitten helemaal niet te gebruiken.) Als hij alleen snare en Kick wil triggeren heeft hij niet 10 trigger inputs nodig. De spd11 heeft er 4.

Het is een makkelijke en redelijk goedkope oplossing.

Het was maar een Tip. :D

en de spd11 louter als trigger to midi converter gebruiken?? nou, das wel een beetje zonde me dunkt...

Ja, dat is wel zo natuurlijk. Bijkomend voordeel is wel dat hij de pads van de spd11 eventueel kan gebruiken om andere samples in z'n Akai aan te sturen. Ik weet dat er ook gewone trigger to midi convertors zijn. Ikzelf werk al heel lang met de spd om samples te triggeren. Vandaar de tip. (hij moet natuurlijk zelf beslissen wat voor hem het handigst is....)

Om een SPD11 te kopen UITSLUITEND als trigger to midi convertor is inderdaad misschien overdreven. =)

ja dan kan je beter een akai of roland trigger to midi convertor aanschaffen als het louter is om dat te doen...

heb de spd11 ook gehad.... fijn ding:)

Origineel geplaatst door Maks
ja dan kan je beter een akai of roland trigger to midi convertor aanschaffen als het louter is om dat te doen...

heb de spd11 ook gehad.... fijn ding:)
oke ik wordt al wijzer,thnx. maar hoe zit dat live dan want zo'n snare staat op het podium continu mee-te-resoneren. ik neem aan dat de gevoeligheid van zo'n trigger wel te regelen is? en heb je misschien links naar specificaties van die converters die je noemde? en nog iets, op een kick, moet je daar een mic bijzetten of kun je er ook zo'n roland d-drumtrigger opschroeven. of van die plaktriggers hmmm, die vind ik denk ik niet zo betrouwbaar.

Back