Arp de thread

Rise and fall of Arp

Rise and fall of Arp

The rise and fall off Arp

het begon eigenlijk al in 1963 met de oprichting van The University of Iowa Electronic Music
onder leiding van wetenschapper James Van Allen samen met james cessna.
dat waren meer mensen die met ruimtevaart techniek dan met muziek bezig waren ,oa het galileo project
maar het was dan ook hot rocket sience hier uit ontstonden arp en moog

Arp werd opgericht in 1969 door Alan R. Pearlman en ze in 1982 gingen ze over de kop

in het begin waren er alleen modulaire systemen van arp de 2500, vanaf dat moment zijn proberen ze de
instrumenten kleiner aan het maken

de 2600 werd gemaakt van 1971 tot 1981 ,met ook wel wat geleende onderdelen van de 2500
de eerste types hadden blauwe,geverfde metalen behuizing en houten handvaten
maar toen pearlman hem zag zij die , dit is niet wat ik wil,hij moet in een stevige cassing
zodat je hem makkelijk mee kan nemen(slim he)

De Odyssey is in 1972 op de markt gebracht en de Musonics sonic 5 (moog sonic 6) was de eerste synth die je duofoon kon bespelen.

de soloist later de pro soloist van 1970 tot 1977, dat waren kleine presetsynths,het idee achter de soloist
was het kleiner maken en makkelijker te bedienen ,en ze waren zo gemaakt om op een groot orgel te zetten
in 1970 had je eigenlijk alleen nog maar orgels
de pro soloist werd in 1977 vervangen door de ProDXG
de explorer 1974 tot 1978 behoort ook tot die groep

1974 tot 1981 de solina string ensemble (emminent is de orginele)

in 1975 kwamen ze met de axxe en litle brother , die waren voor mekaar ontworpen
de litle brother was een soort module voor de axxe dmv CV gate

1976 kwam de omni die in 1977 werd vervangen door de omni 2 een verbeterde versie,

1978 tot 1981 de quadro de kleurensynth , een geldlustend project

1979 de quartet en de sequenser

1980 de solus een licht portabel keybord zit tussen de axxe en oddesy

De centaur en Avatar waren medede oorzaak van ARPs ondergang: hoge ontwikkelingskosten, maar uiteindelijk weinig afzet, wat ARP door een gebrek aan eigen middelen de kop kostte. De Satelite was volgens mij Moogs reactie op de Pro-Soloist. En de ARP2600, Minimoog en VCS3 werden alledrie tegelijkertijd voor het eerst geshowd bij dezelfde Amerikaanse beurs (één of andere NAMM).

door verkeerd managment gingen ze over de kop, bij moog zat het toen ook niet zo lekker
de chroma was een van de laatste projecten van arp, die ook wel raiders af the lost arp
werd genoemd, desondanks hebben ze mooie instrumenten gemaakt, en veel ontwikkeld

patenten van arp

US 3,230,468: Apparatus for Compensating a Transistor for Thermal Variations in its Operating
Point
US 3,320,530: Quasi-Logarithmic Multimeter for Providing an Output which is a Linear Function of the

Logarithmic of the Input
US 3,329,836: Temperature Compensated Logarithmic Amplifier
US 3,369,128: Logarithmic Function Generator
US 3,444,362: Antilogarithmic Function Generator
US 3,665,089: Music Synthesizer Keyboard
US 3,784,935: Touch Sensitive Polyphonic Musical Instrument
US 3,805,091: Frequency Sensitive Circuit Employing Variable Transconductance Circuit
US 3,828,110: Control Circuitry for Electronic Musical Instrument
US 3,924,199: N-pole Filter Circuit Having Cascaded Filter Sections
US 3,930,429: Digital Music Synthesizer
US 3,965,789: Electronic Musical Instrument Effects Control
US 4,011,466: Dynamic Filter
US 4,044,642: Touch Sensitive Polyphonic Musical Instrument
US 4,136,595: Single Bus Keyboard
US 4,144,790: Choral Generator
US 4,217,803: Piano-action keyboard
US 4,257,305: Pressure Sensitive Controller for Electronic Musical Instruments
US 4,273,017: Piano Action Keyboard with Roller and Elastic Diaphragm Transducer

om deze instrumenten te bewaren voor het nageslacht , komen we in de toekomst best wel problemen tegen
zoals onvervangbare onderdelen, die toch slijten
de enigste manier om dat tegen te gaan is ze niet meer te gebruiken, en dat is niet de bedoeling van een
instrument, die moet je wel laten horen vindt ik.
bij mijn ps bijvoordbeeld de aftertough gaat steeds zwaarder en niet gelijk, die doet het dadelijk helemaal
niet meer, ook de sliders kunnen in de toekomst een probleem geven
de 2600 zal nog moeilijker zijn , daar zitten veel meer onderdelen in
dit probleem zit ook bij andere merken, het is eigemlijk ook nog een betrekelijk nieuw fenomeen de syhnt
maarja zolang er geluid uitkomt zijn we happy

dit was het verhaal over de arp, het valt toch op dat er niet echt een grote groep mensen in nederland
een arp hebben , graag zou ik van meer mensen hun ervaring over het merk willen horen

KLIK HIER VOOR EEN ARP IN DE RUIMTE

ben ook bezig met samples

KLIK HIER VOOR ARPSAMPLES

dit was mijn arpverhaal ,moest ik even kwijt,met dank aan SaintEric , cheimoon en synthyaks voor hun info
en andere forumleden

Read on the story is not over yet

ems studio 1970

Attachments

• ems (wince).jpg
    ems (wince).jpg
    9,6 KB · Bekeken: 140
Laatst gewijzigd:
TIP

Attachments

• arpremind.gif
    arpremind.gif
    15,9 KB · Bekeken: 136
De Odyssey is in 1972 op de markt gebracht en de Musonics sonic 5 (moog sonic 6) was de eerste synth die je duofoon kon bespelen. Dit is later zelfs in een sound on sound review bevestigd.

De Avatar was de oorzaak van ARPs ondergang: hoge ontwikkelingskosten, maar uiteindelijk weinig afzet, wat ARP door een gebrek aan eigen middelen de kop kostte. De Satelite was volgens mij Moogs reactie op de Pro-Soloist. En de ARP2600, Minimoog en VCS3 werden alledrie tegelijkertijd voor het eerst geshowd bij dezelfde Amerikaanse beurs (één of andere NAMM).

Leesvoer voor geschiedenisliefhebbers:
Mark Vail (ed.), Vintage synthesizers: Pioneering designers, groundbreaking instruments, collecting tips, mutants of technology (San Francisco: Miller Freeman Books, 2000) (tweede editie).
Trevor Pinch en Frank Trocco, Analog days: The invention and impact of the moog synthesizer (Cambridge MA: Harvard University Press, 2002).

ik heb jullie veranderingen er voor de goede orde tusengeplakt bedankt cheimoon en syhntiaks

nog even een vraag aan de moderatoren, is het mogelijk om < the rise and fall of arp< als eerste post te plaatsen
staat wel zo netjes als intro

bedankt

Laatst gewijzigd:
Alles hoort erbij! Leuk trouwens, die ARP-geschiedenis van jou. :)

Nou we toch bezig zijn: ARP was midden jaren '70 de grootste synth-producent, groter ook dan Moog (al bleef Moog natuurlijk dé synthproducent), door veel betere marketing. En de Quadra mag dan vage kleuren hebben en overhangende toetsen, ik vinnum cool (moet ik ook wel, als Genesis-liefhebber :P ). Zelfs mooi ook. En nog steeds met schuifjes natuurlijk!
arp_quadra.jpg

1978 tot 1981 de quadro de kleurensynth , een geldlustend project
Verkoper: En dit is dus de ARP Quadra, zoals u ziet een kleurensynth.
Klant: Ah. En wat is nou het verschil met een zwart-wit-synth?

:D

(sorry, hij is flauw)

:{

mooi zeg al die ARPjes,

ikzelf heb een AXXE van de eerste lichting(dus met de draaiknop voor pitchbend), die ik op e-bay kocht van een oudere heer die hem ooit kocht voor zijn zoon die er ooit hooguit 10 uur op speelde. maw. perfecte(Vraag maar aan Eric) staat met originele stokap, manual, patch-sheets..... St.Eric. Heeft wel enkel aanpassingen gedaan en ervoor gezorgd dat hij nu gestemd kan worden over alle oktaven. Dit was namelijk niet mogelijk door een originele afwijking in de onderdelen. (en ik maar denken dat ik een kat in een zak gekocht had of dat ik hem om het hoekje geholpen had zonder het zelf te weten... -) )

Ondertussen kriebelt het elke keer ik iets van arp te koop zie staan. Hoewel de AXXE zeker niet de meest uitgebreide synth. is slaag ik er niet in een nr. te maken zonder het beestje minstens te proberen inschakelen.(ook omdat ik niet zoveel andere hardware synth.'s heb).
Ooit komt hier ZEKER nog een Odessy of een Avatar en miss. wel een 2600. Als ik eens echt geld te veel heb.

Leuke draad!!

Origineel geplaatst door Cheimoon

Verkoper: En dit is dus de ARP Quadra, zoals u ziet een kleurensynth.
Klant: Ah. En wat is nou het verschil met een zwart-wit-synth?

:D

(sorry, hij is flauw)

het draagvlak van een kleurensynth is velen malen hoger dan een zwart wit:D

niq , bedankt voor je reactie, en laat is een keer wat van die arp horen
met een kom je al een heel eind hoor

foto 1970 ems

Attachments

• ems2.jpg
    ems2.jpg
    34,1 KB · Bekeken: 131
De Avatar was de oorzaak van ARPs ondergang:
Is niet helemaal waar.
Ze waren de Centaur aan het ontwikkelen
klik
een polyfone synth waar ze een toets- en gitaarversie van ontwikkelden.
Ze hadden een complete nieuwe synth ontworpen met een nieuw filter.

The 4109 is the filter used in the Centaur prototype. It is a VC state variable filter with
low pass , high pass, bandpass and notch outputs, It uses the same basic filter section as the 4075 and 4072 filters and has voltage controlled resonance too.
Aldus Dana Scott, oud ARP employee.

Het hele project werd afgebazen en uiteindelijk hebben ze dan maar die Avatar in elkaar gezet. Waar gewoon de Odyssey printen ingingen.
Kortom, als je het goed beschouwt, zijn ze de mist ingegaan met die centaurs en het lapmiddel, de Avatar, werd dus ook geen succes.

Daarnaast hadden ze grote problemen met de piano's die ze maakten. De meeste kwamen weer terug om opgelapt te worden. Ik meen me te herinneren dat het probleem in de membraamschakelaars zat.
Inderdaad, even zoeken en klik
Het membraamverhaal wordt hier even kort aangestipt.

Hier het complete Rise and Fall of arp verhaal van Philip Dodds.
nog een klik

en hier nog zoiets, maar dan in het Frans...

voorlopig weer even genoeg leesvoer.

Origineel geplaatst door turtel

niq , bedankt voor je reactie, en laat is een keer wat van die arp horen
met een kom je al een heel eind hoor

U vraagt wij draaiën. Hier vind je een onafgewerkt nr. van toen ik de AXXE net had, waar de AXXE de lead voor zijn rekening neemt (ondertussen staat er zang op en zijn er nog wel enkele aanpassingen gebeurd, is zoals hier gepost een beetje langdradig....)

FAST LIFE

Nik

Origineel geplaatst door SaintEric

een byzonder ding zeg die Centaur, ik heb het gecorigeerd erbij gezet bedankt

Origineel geplaatst door nIQ
U vraagt wij draaiën. Hier vind je een onafgewerkt nr. van toen ik de AXXE net had, waar de AXXE de lead voor zijn rekening neemt (ondertussen staat er zang op en zijn er nog wel enkele aanpassingen gebeurd, is zoals hier gepost een beetje langdradig....)

FAST LIFE

Nik

top man , hij klinkt lekker vet:)
ik zou hem ook onder de nieuwe tracks doen

maar waarvoor neem je geen gratis account bij here jezus, EEN SNELLE SERVER

KLIK HIER VOOR GRATIS WEBRUIMTE VAN HEREJEZUS

thx de turtel

Origineel geplaatst door nIQ

FAST LIFE

Nik

Klinkt lekker hoor :)

waar komt die bassline uit? die druipt zo lekker gewoon ... :)

Axxe

Axxe

Heb net ook weer een axxe opgehaald,mijn tweede...blijft een mooie bak,deze is gemod door st.eric en je hoort het!!Ben blij!!:okdan: :okdan: :mega:

:halleluja

dank!

Hij heeft ooit al eens bij de nieuwe track's gestaan, maar het heeft supper lang geduurt eer ik iemand (lees sexy vrouwenstem) vond voor de vocall's. Enkele weken geleden is die opgenomen en nu ben ik dit en een paar andere nr.'s aan het afwerken. Eens dit gebeurd post ik de def. versie nog wel eens...

Wat de bas betreft: deze komt (echt waar) uit mijn eerste synth. de Yamaha CS2-x

trouwens bedankt voor de info over herejezus, dat ga ik even bekijken. Electrobel was tot nu gewoon makkelijk en leuk omdat er veel gelijkgestemde Belgen terug te vinden zijn...

Nik

Re: Axxe

Re: Axxe

Origineel geplaatst door RednoiZ
Heb net ook weer een axxe opgehaald,mijn tweede...blijft een mooie bak,deze is gemod door st.eric en je hoort het!!Ben blij!!:okdan: :okdan: :mega:

ja ik herken wel geluiden van de axe in de track van niq, die lijken veel op een geluidje uit de ps
zo kom je overeenkomsten en verschillen te weten tussen de types
vergelijk of je meer van dezelfde overeenkomsten hoort op de

SAMPLEPAGINA

daar staan div samples van telkens een geluidje uit de arp , wel gemixt met mekaar, daar ben ik nog wel even mee bezig

en Niq die herejezus is echt een geschenk uit den hemel, ik heb er ook een account

turtel@herejezus.+

Re: Re: Axxe

Re: Re: Axxe

Origineel geplaatst door turtel
ja ik herken wel geluiden van de axe in de track van niq, die lijken veel op een geluidje uit de ps
zo kom je overeenkomsten en verschillen te weten tussen de types
vergelijk of je meer van dezelfde overeenkomsten hoort op de

SAMPLEPAGINA

daar staan div samples van telkens een geluidje uit de arp , wel gemixt met mekaar, daar ben ik nog wel even mee bezig

en Niq die herejezus is echt een geschenk uit den hemel, ik heb er ook een account

turtel@herejezus.+

zowww.. nu wil ik zeker een Arp! wow.. :)

Wat een gave sounds!

Re: Re: Re: Axxe

Re: Re: Re: Axxe

Origineel geplaatst door demian
zowww.. nu wil ik zeker een Arp! wow.. :)

Wat een gave sounds!

zo duur zin ze niet vindt ik, ja de grotere jongens maar een axxe of odessy valt best te doen

hier staat een arp explorer voor usd399,-- is omgerekend weinig centen

ARP 2900 explorer 1974

Laatst gewijzigd:
deze is gemod door st.eric en je hoort het!!Ben blij!!
Mooi. Dan ben ik ook blij.:)

Attachments

• explorer.jpg
    explorer.jpg
    11,7 KB · Bekeken: 131
arpje so

arpje so

Origineel geplaatst door barn
later als ik groot ben wil ik nog een Odessey.... dat is een sowiesootje... samen met de jupiter 4

een arp Solus wil ik op dit moment ook wel :)

ikheb ooit een avatar gehad
en eerlijk gezegd was ik er nie soo tevreden over [ ik heb hem 2 maanden latur verkocht ]

tuurlijk is t wel een leuke [ krachtige ]synth ,maar die XXX schuiven en die guitar pickup element werkte nie eg ,....ok

hier op t forum stond laatst een solus voor +/- 300 ofso te koop ,...
kijk das een kleine oddy met wel nog steeds 2 oscies !!!

sccs met dit draadje:halleluja arp klinkt iigeval ok ,.dik ok ..

Attachments

• arp-odysseypic.jpg
    arp-odysseypic.jpg
    50,2 KB · Bekeken: 131
Back